Комунальна організація (установа, заклад)
«Шосткинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №8
Шосткинської міської ради Сумської області»
Година психолога на тему:
Підготувала
практичний психолог
Самофал Наталія Федорівна
Шостка – 2019
Мета:
Обладнання: аркуші паперу різного кольору, 4 непрозорі пакети (порожній, цибулина, яблуко, цукерка), роздатковий матеріал для роботи в групах.
Аудиторія:9-10 класи
Хід заняття
1. Привітання.
2. Ознайомлення з темою заняття. Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу найцікавішим, на наш погляд, предметам… Обираємо товаришів, друзів, коханих.
Вибір професії – чи не найголовніший чинник того, як складеться твоє подальше життя та як ти в ньому будеш себе почувати. Адже всім хочеться не лише заробляти гроші, але й реалізувати свій потенціал та отримувати справжнє задоволення від своєї діяльності.
3. Притча
Мета: дати можливість учням зрозуміти важливість здійснення правильного вибору професії.
Хід вправи:
Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони програють битву, вояки вже не вірили своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обернулися до Господа і попросили: «О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки.
Обговорення:
-Чи зустрічаємося у власному житті з прикладами як у притчі? (чи можуть люди помилятися у своєму виборі? Якщо так, то чому?)
Висновок психолога:
У ході обговорення учні з’ясовують, що не всі люди отримують задоволення від праці, яку вони виконують, і не всім вдається самореалізуватися у професійній діяльності, а тому вони не можуть відчути повноцінність та радість життя. Узагальнюючи відповіді, психолог поступово підводить учнів до висновків: повноцінне, щасливе життя може бути тільки тоді, коли людина працює творчо, із задоволенням, і обрана професія відповідає її здібностям, інтересам, професійній підготовці, стану здоров’я.
4. Вправа «Формула правильного вибору професії»
Мета: ознайомити з формулою «Правильного вибору професії
- На вашу думку, чи треба знати правила вибору професії?
- Що це за правила?
Запис на дошці: «Хочу» + «Можу» + « Треба» = «Правильний вибір професії».
5. Лялька бінго
Мета: дати можливість учням здійснити самоаналіз та самопрезентацію (якості характеру, мрії, вміння, інтереси).
Хід вправи: роздати всім учасникам аркуші паперу і запропонувати кожному сформувати ляльку (обриваючи фігуру людини).
Голова- люблю коли мене називають…
Ліва рука- характеристика найвираженіших власних якостей (2-3).
Права рука-інтереси, що ви робите з задоволенням.
Тулуб – мрію …
Презентація себе.
Обговорення:
- Якими були ваші враження від роботи?
- Що спільного і відмінного у Ваших презентаціях?
Висновок психолога:
Ми дізнались більше один про одного та можемо зробити що кожен з нас індивідуальний, має свої плани. Мета одна – досягти в житті успіху. )
Бажання, інтереси, нахили особистості- це складова «Хочу» формули вибору професії.
6. Вправа «Пересадки»
Мета: зняття емоційної та м’язової напруги
Хід вправи
Поділ груп за любленою порою року чи уроком. Діти пересаджуються в групи.
7. Робота в групах.
Мета: дати можливість учням здійснити аналіз ситуацій, і підвести до висновку, що для вибору професії потрібно враховувати рівень власних знань, здібності, психологічні особливості, стан здоров’я.
Згадайте дитинство – ким ви мріяли стати?
Коли я була маленька, хлопчики в дитинстві мріяли стати космонавтами. Але часто чуємо вислів «Не всіх беруть у космонавти».
- Як ви його розумієте?
Виготовлені вами «Ляльки Бінго» всі різні, як і ми
-Чим ми відрізняємося? (маємо різний характер, здібності, швидкість виконання роботи, стан здоров’я.)
Хід вправи:
роздати 3 групам завдання.
• Проблеми з зором протипоказ для професії….
• При хворобах шлунково-кишкового тракту не бажано обирати професії….
• Хворі органи дихання не дозволять тобі обрати професію…
• Здоровий опорно - руховий апарат необхідна умова при виборі професій…
• Захворювання нижніх кінцівок не дозволить тобі обрати професію…
• Професія стоматолога і захворювання… не сумісні.
Висновок психолога:
Який висновок можна зробити? (треба ставити перед собою конкретні цілі, яких можна досягти).
«Хочу» + «Можу» + « Треба» = «Правильний вибір професії».
8.Вправа «Що в пакеті?»
Мета: розвивати відповідальність у здійсненні вибору професії, враховуючи її актуальність на ринку праці.
Хід вправи:
Від кожної з 3 груп – по одному бажаючому. Перед вами 4 пакети. Здійсніть вибір.
Обговорення:
Чи легко було визначитися?
Чи потрібно вам те що отримали? Щось хотіли б інше?
Висновок психолога: Якщо б до вибору віднеслися б відповідальніше, то могли б отримати те, що вам потрібно (у когось мама зварила борщ і треба цибулинка, хтось дуже голодний і з’їсть цукерку ітд. )
Так і з вибором професії, потрібно враховувати наскільки ваша професія актуальна для суспільства сьогодні.
«Хочу» + «Можу» + « Треба» = «Правильний вибір професії».
Які професії в наш час втрачають актуальність в нашому місті зокрема?
Слайд «Які професії мають стати найпопулярнішими»
9. Робота в групах «Типи професій».
Мета: ознайомити учнів з типами професій, якостями якими повинна володіти людина певного типу професії.
Хід вправи:
Об’єднання учнів в 5 груп (або 3). Існує понад 40 тисяч професій i спеціальностей. Як розібратися в них, щоб обрати найдоцільніше для себе i не помилитися у виборі? Створена система розподілення професій за предметом праці. Виділяють професій 5 типів. Наведіть приклади професій.
I тип - "людина-природа" - провідний предмет праці рослини, тварини. Для людей цього типу професій властиві такі якості, як спостережливість, терплячість, турботливе ставлення до природних об'єктів, акуратність.
IIтип -"людина-техніка" — головним предметом пpaцi є техніка, машини, матеріали, об'єкти. Для людей такого типу професій характерні терплячість, спостережливість .
IIIтип - "людина-людина"- головним предметом праці виступають люди, групи, колективи. Для людей такого типу професій властиві вміння встановлювати взаємостосунки з людьми, емоційна стійкість, самоконтроль, сумлінність.
IVтип - "людина-знакова система" - провідним предметом праці є умовні знаки, цифри, коди. Для людей даного типу професій характерні гарна пам'ять, увага, точність сприймання.
Vтип - "людина - художній образ" - головний предмет праці - художні образи, умови їх побудови. Професії даного типу вимагають від людини розвиненого художнього смаку, художніх i творчих здібностей.
Презентація професій кожного типу групами.
При виникненні труднощів визначення які професії відносяться до того чи іншого типу учням допомагає дорослий.
Слайд з прикладами професій
Обговорення: які враження від роботи?
10. Створення плакату «Я в майбутньому»
Мета: розвивати в учнів вміння усвідомлювати власну значущість для суспільства.
Хід вправи:
На дошці 5 надписів «Сузір’я професій» з типами професій. Учні клеять власні ляльки і проговорюють: «Я думаю, що в майбутньому стану…. (лікарем) і вилікую дитинку». Клеять до потрібного типу професії.
Обговорення:
-Ваші враження?
11.Супервізія заняття
Мета: підведення підсумків, акцент на важливих моментах заняття.
Психолог пропонує учасникам взяти “мікрофон” і висловитись, чи їх очікування здійснились, чи ні, продовжуючи речення: “Мені було цікаво відкрити для себе…”
-Ваші враження відзаняття?
Висновок психолога:
Обравши близьку для душі професію, ми будемо щасливі, адже зможемо успішно самореалізуватися. Будемо щасливими і даруватимемо посмішки оточуючим!!! Дякую за увагу.
Передай тому хто щирий
Передай тому хто гарно малює
Передай тому хто вміє співати
Передай тому хто любить музику
Передай тому хто знається в математиці
Передай тому хто вміє жартувати
Передай тому хто вміє допомагати
Передай тому хто добрий
Передай тому хто вміє ділитися
Передай тому хто розуміється в техніці
Передай тому хто щедрий
Передай тому хто одягається зі смаком
Передай тому хто ввічливий
Передай тому хто цінує друзів
Передай тому хто вміє грати на музичному інструменті
Передай тому хто вміє танцювати
Передай тому хто розуміється в компютерних програмах
Передай тому хто любить тварин
Передай тому хто терплячий
Проблеми з зором протипоказ для професії….
При хворобах шлунково-кишкового тракту не бажано обирати професії….
Хворі органи дихання не дозволять тобі обрати професію…
Здоровий опорно - руховий апарат необхідна умова при виборі професій…
Захворювання нижніх кінцівок не дозволить тобі обрати професію…
Професія стоматолога і захворювання… не сумісні.
Для учнів 11 кл
Мета: формувати навички самоаналізу, допомогти старшокласникам у визначенні своєї мети стосовно майбутньої професії, намітити шляхи її досягнення, дати рекомендації щодо правильного вибору професії, формувати в учнів потребу у самовдосконаленні, розвивати в учнів уміння та навички організації оптимального спілкування.
Життя постійно ставить нас перед вибором. У дитинстві з багатьох іграшок вибираємо найулюбленішу, в школі віддаємо перевагу найцікавішим, на наш погляд, предметам… Обираємо товаришів, друзів, коханих.
Для вибору власного майбутнього потрібно визначитися з професією.
Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість, - одна з умов відчуття життєвої повноцінності.
Прагнення «знайти себе», стати «самим собою», індивідуальністю – неодмінна ознака юності.
Притча
Якось один народ вів нелегку боротьбу проти загарбників. І коли всім стало ясно, що вони програють битву, вояки вже не вірили своєму воєначальнику, пішла паніка, тоді люди обернулися до Господа і попросили: «О, Господи, допоможи нам, покажи, де та людина, яка поверне військо і надихне його на перемогу над ворогом!» Господь змилувався й показав дім, де жила така людина. Це був дім шевця. Отже, людина, яка могла бути генералом, шила не дуже гарне взуття, а бездарний генерал вів військо до поразки.
Хочу можу треба
Додаткові коментарі до слайдів 7-9:
Вправа “Моя зірка”.
Мета: дати можливість учасникам тренінгу подивитись на себе із сторони: на свої риси характеру, вміння і здібності.
Хід вправи: роздати всім учасникам аркуші паперу А4 і запропонувати кожному намалювати зірку з п’ятьма вершинами. Малюнок вирізати. В центрі зірки потрібно написати своє ім’я, а на кожній вершині написати “ТИ …”.
На наступному етапі учасники передають зірку по колу за годинниковою стрілкою. Той, кому передали зірку, має продовжити одне речення “ТИ…”, яке написано на вершині і дописати – одним чи двома словами що позитивного він міг би сказати про цю людину. Далі зірка передається наступному учаснику по колу з тим самим завданням.
Коли всі п’ять вершин будуть заповнені, тобто зірка пройде через п’ятьох учасників, вона повертається “хазяїну”. Учасники по черзі мають озвучити,що саме написано на їхніх зірках.
Обговорення:
- Якими були ваші враження, коли ви читали те, що було написано на ваших зірках?
- Чи дізнались ви щось про себе нового і що саме?
- Як ви думаєте чи потрібними будуть написані вам риси характеру, здібності, вміння для обраної вами професії? Чому?
Вправа “ Закінчи речення”.
Мета: допомогти учасникам усвідомити зв’язок між вибором професії і станом здоров’я.
Хід вправи: Тренер говорить учасникам, що при виборі професії необхідно враховувати і стан здоров’я. Учасники отримують незакінчені речення і повинні індивідуально їх дописати так, як вони вважають правильним.
Речення:
• Проблеми з зором протипоказ для професії….
• При хворобах шлунково-кишкового тракту не бажано обирати професії….
• Хворі органи дихання не дозволять тобі обрати професію…
• Здоровий опорно - руховий апарат необхідна умова при виборі професій…
• Захворювання нижніх кінцівок не дозволить тобі обрати професію…
• Професія стоматолога і захворювання… не сумісні.
По закінченню індивідуальної роботи проводиться спільне обговорення, під час якого учасники можуть виправити та доповнити власні речення.
Отже, кожен, хто вибирає професію, повинен з’ясувати, чи відповідає стан його здоров’я вимогам професії. Тому, щоб уникнути розчарування, найкраще заздалегідь проконсультуватися з лікарем.
Вправа “Пакет”.
Мета: вчити учнів правильно приймати рішення, враховувати усі “за” і “проти”.
Хід проведення: вибрати три учасники. Можна бажаючих. Їм пропонується вибрати один із чотирьох пакетів. У першому пакеті – яблуко, у другому – цибулина, у третьому - пляшка води з крана, четвертий – порожній. Ніхто з дітей не знає, що знаходиться в пакетах. Спостерігачі можуть давати поради на рахунок вибору. Коли діти зробили свій вибір, починається обговорення. Слід запропонувати такі питання для обговорення:
Чому ви обрали цей пакет?
Чого вам не вистачало, щоб прийняти рішення?
Що ви відчули, коли відкрили пакет?
Які були наслідки і чи були вони приємними для вас?
Після обговорення підвести підсумки,що для прийняття рішення потрібно мати достатню кількість інформації, а учасники її не мали. Тому вони робили свій вибір, керуючись тільки інтуїцією та порадами оточуючих. А це відповідно і приводило до розчарувань. Слід наголосити на тому, що для прийняття правильного рішення потрібна достатня кількість інформації. Тому вибираючи професію потрібно мати інформацію не тільки про “хочу”, “ можу” , а й володіти інформацією про “треба”, про потреби ринку праці. Якщо врахувати тільки “хочу” і “можу” можна вибрати професію, яка не дасть змоги реалізувати себе.
Обговорення:
- Які професії не користуються попитом на ринку праці в даний час в нашому регіоні?
- А які популярні?
- Чи потрібно враховувати це вибираючи “свою” професію? Чому?
Отже, ми сформували наступне правило: «Хочу» + «Можу» + « Треба» = «Правильний вибір професії».
Таким чином, ми розглянули три умови (“хочу”, “можу”, “треба”), які обумовлюють і обґрунтовують правильний вибір професії. Вони знаходяться у взаємозв’язку і врахування одних без інших не гарантує успішного професійного вибору.
Професії 13-19
Виступ учнів з доповідями
Людина – природа (П)-предметом праці є живі організми, рослинний і тваринний світ, біологічні процеси, земля, вода: біолог, ветеринар, зоотехнік, тваринник, агроном, овочівник, садівник, лісник, геолог, океанолог тощо.
Людина – техніка (Т) – предметом праці є машини, апарати й установки, технічні системи, матеріали й енергія: інженер, машиніст, шофер, кранівник, слюсар, радіомеханік, токар, сталевар тощо.
Людина – людина (Л) – предметом праці є самі люди, групи людей чи колективи: офіціант, продавець, лікар, вчитель, вихователь, юрист, екскурсовод тощо.
Людина – знакова система (З) – предметом праці є схеми, цифри, умовні знаки, формули, слова, шифри, коди, таблиці: програміст, статист, економіст, коректор, друкарка, комірник, обліковець, кресляр, топограф.
Людина – художній образ (Х) – предметом праці є художні образи, їх роль, елементи та особливості, засоби їх побудови: ювелір, фотограф, актор, письменник, музикант, художник.