Тема. Дружба
Мета: розкрити значення дружби в житті людини; навчити дітей правильно вибирати друзів, знайомитися, спілкуватись і товаришувати; сприймати різні життєві ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з них; виховувати правильне ставлення до таких понять, як «друг», «дружба»; розвивати в учнів загальнолюдські чесноти.
Обладнання: Крилаті вислови про дружбу і товаришування, малюнки дітей,
картки для роботи в групах та в парах, мультфільми.
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організація класу.
1. Бесіда про мрії і бажання дітей
- Про що ви мрієте найбільше?
- Це хороші подарунки, які можна купити за гроші. Але є те, чого не купиш за гроші. Що це? Подивіться на дошку і відгадайте тему нашої виховної години.
ІІ. Основна частина заняття
Вчитель. Сьогодні ми з вами поговоримо про те чого не можна купити за гроші, про дружбу та друзів. З'ясуємо, яка людина може бути гідна звання друг. Довідаємось, що треба робити, щоб нас завжди оточували вірні друзі. Ви готові до цього? Так, сьогодні мова піде про дружбу як про одне з найбільших багатств людини. Гадаю, після сьогоднішнього спілкування ви розширите свої знання правилами дружби і краще будете розбиратися в справжніх друзях, більше будете розуміти і цінувати друзів.
Вчитель. Діти, скажіть, будь ласка, а чи маєте ви друзів? Оскільки ви маєте друзів, тож поясніть зміст слова дружити. (Це означає товаришувати, приятелювати, брататися, особливо приязно ставитися один до одного.)
- Дружба – це найбільший скарб, який має людина в своєму житті.
- А як ви розумієте поняття «друг», «товариш», «дружба».
«Друг» - людина, якій довіряємо, яку поважаємо, заради якої можемо пожертвувати всім.
«Товариш» - людина з якою можна порадитися, з якою можемо займатися спільною працею.
«Дружба» - це такі відносини між людьми, коли вони поважають один одного.
- Які якості повинен мати справжній друг?
2. Вправа «Гронування»
Вчитель: Яким би ви хотіли бачити свого друга (подружку)? Серед особистісних якостей виберіть потрібні.
ДРУГ
Якості:
Це звичайно не всі риси та якості справжнього друга, але вони головні. Тож зараз ми дізнаємося, яким, на вашу думку, має бути друг?
У вас на партах лежать долоні, напишіть на них 2 риси характеру, які повинен мати справжній друг. (прикріплюють на дошку)
Усім хочеться бачити своїм другом вірну і щиру, духовно багату, всебічно розвинену і красиву людину, людину гуманну, з відкритим серцем, яка завжди підтримає, прийде на допомогу.
Прагнення уславити дружбу, цей найцінніший скарб, народ висловив і зберіг і в перлинах народної мудрості.
А зараз з'ясуємо, які прислів'я про дружбу знаєте ви. Давайте пограємо у гру «Знайди пару» і пригадаємо прислів’я про дружбу. Кожен з вас отримає частини смужечок, де буде написано початок або кінець прислів’я. Потрібно знайти свою другу половинку і прочитати його голосно.
Дерево міцне корінням, а людина — ………(друзями).
Один у полі ………..(не воїн).
Дружба — ……………(велика сила).
Друга шукай, а знайдеш — ………(тримай).
Друзі пізнаються (в біді).
Старий друг (краще нових двох).
Дружба з роками не старіє, (а міцніє).
Скажи, хто твій друг, ( і я скажу, хто ти).
Дружба справді допомагає в житті, але іноді буває так, що друзі сваряться. Дуже боляче, коли через певні непорозуміння чи неправильний вчинок ти сваришся з другом. Та боляче не лише тобі, а й твоєму другові.
Твоє шанобливе ставлення до друзів викличе відповідне ставлення й до тебе. Друзі цінуватимуть тебе за доброту, чуйність, чесність, справедливість…
Іноді в житті бувають ситуації, коли потрібно змінити поведінку друга (друг помиляється, робить щось погане, шкодить своєму здоров’ю). Не звертати уваги? Неможливо, адже він твій друг. А кидати друга в біді неправильно. Тому обов’язково потрібно вплинути на його поведінку, але так, щоб не принизити і не образити його. У кожного з нас у житті бувають різні ситуації, і кожен із нас виходить із них по-своєму. Як би ви вчинили в таких ситуаціях?
Ситуація 1.
У класі хтось розмалював парту. Класний керівник, помітивши це, почав вимагати від учня, який за нею сидить, пояснити, хто й коли це зробив. Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати, тому що не хочу зраджувати друга».
Класний керівник попросив цього учня вимити парту.
• Як би ви вчинили на місці учня, який це зробив?
• Хіба справжній друг вчинив би так?
• Хто мав вимити парту?
Ситуація 2.
Дмитро й Сашко
Двоє п’ятикласників, Дмитро й Сашко, схилилися над аркушиками паперу. Сьогодні в класі найвідповідальніша контрольна з математики. Учитель сказав, що письмову роботу посилатимуть у район.
Дмитро — найсильніший математик у класі, він уже розв'язав задачу й переписує її з чернетки на чистовик.
Сашка посадили поруч із Дмитром, щоб він підтягнувся, бо Сашко відстає в навчанні, не дуже кмітливий. Але він не тільки тугодум, а й самолюбивий хлопець. Ніколи не списує, не підглядає. Ось і зараз Дмитро
відкрив перед Сашком чернетку. Дивись, ось же розв'язок задачі: досить одним оком глянути, якщо захочеш, і все стане зрозумілим. Та Сашко насупився, вп'явся очима у свій аркушик і навіть глянути не хоче на роботу Дмитра.
Дмитрові шкода Сашка. Недобре передчуття боляче стиснуло його серце. Знову буде, як і завжди після контрольної: у Дмитра — гарна оцінка, а в Сашка — погана.
В. Сухомлинський
• Чи гарний товариш Дмитро?
• Як можна допомогти Сашкові?
• Як би ви вчинили в такій ситуації?
Ситуація 3.
А може так і треба?
Коли вчителька хімії принесла контрольні, Оленка з Тамарою ще були подругами. І коли почала виставляти оцінки в журнал і кожний називав свою оцінку, все йшло добре. Але ось назвали прізвище Оленки. «Чотири»,— відповіла вона. Тамара так і підскочила: у зошиті подруги була «трійка».
— Вона обманює! — закричала Тамара. — В Оленки не «чотири», а «три».
Оленка образилась на Тамару. «Я розумію, що вчинила погано. Але хіба можуть подруги робити так, як Тамара? Хіба вона не могла спочатку поговорити зі мною? Я б і сама все зрозуміла й вибачилася перед учителькою. А може, по-чесному так і треба?»
В. Сухомлинський
• Чи правильно вчинила Тамара?
• Що їй треба було зробити?
Ситуація 4.
Як учинити?
Уяви, що ти з друзями знайшов загублений учителем аркуш. На ньому — розв'язок задач, які включені в завтрашню контрольну. Друзі нагадали тобі: якщо не скажеш учителеві, то нам усім забезпечені гарні оцінки.
- Як ти вчиниш? Послухаєш друзів чи повідомиш учителя про знахідку?
В. Сухомлинський
Ситуація 5.
Як усі
Перед фізкультурою двоє наших хлопців сказали: « Давайте-но підемо з уроків. Якщо всі підуть, то нікому нічого не буде».
Я відповів: «Що ж, якщо весь клас... Я — як усі».
Ми пішли, а потім виявилось, що дехто залишився. І серед них якраз ті двоє хлопців. Тим, що пішли, поставили поведінку «незадовільно». Та не в цьому справа. Мене непокоїть те, що в нашому класі немає одностайності. Адже піти домовлялись усі! Як же можна було залишитись? Ви скажете, що тікати з уроків — погано. Напевно, варто було зупинити хлопців. Але тоді мене б уважали боягузом...
• Що означає принцип «Я — як усі»?
• Чи можна таку людину назвати колективістом?
• Яке значення має самостійність у поведінці? Чи суперечить вона колективізму?
Ситуація
Оленка прийшла до Іринки.
Чи правильно вчинила Іринка?
Щоб ви зробили на її місці?
Обговорення вірша
Другокласниця Людмила
вранці мамі заявила:
– Все, до школи я не йду,
я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє,
адже в Рити джинси є.
І тепер зі мною Рита
відмовляється дружити.
Мама:
поки буду я ходити
не у джинсах, а в спідниці,
їй не хочеться дивиться.
Мамо, дружбу виручай,
джинси і мені придбай –
Мама спершу подивилась
На похнюплену Людмилу.
Потім мовила:
Ви справжні подруги! –
й пішла.
Тепер скажіть і ви мені:
- Чим ви можете допомогти другу, коли у нього поганий настрій?
- А зараз перегляньте уривок з мультфільму «Просто так» і дізнаємося, з якою метою ми повинні робити гарні вчинки по відношенню до своїх друзів.
- То як хлопчик підтримав ослика?
- Чим був здивований ослик?
- Що це було просто так?
- Отож, і ми повинні чинити по відношенню один до одного добрі справи, не чекаючи від цього якоїсь похвали, а просто так!
7. Бесіда з учнями.
- Чи можна сказати, що наш клас – дружний?
- Які вчинки доводять, що це так?
Можливі відповіді дітей:
- Разом проводимо свята.
- Разом вітаємо іменинників.
- Допомагаємо один одному одягатися швидко.
- Допомагаємо у навчанні.
- Разом граємося та відпочиваємо.
(роздати правила дружби кожному учневі)
Учні, а зараз спробуйте самі скласти закони дружби, визначте правила, за якими мали б жити всі, хто вважає себе справжніми друзями і товаришами. З цих законів ми утворимо свою "Конституцію дружби в класі". І маю надію, що ця "Конституція дружби" допоможе в відносинах з друзями не одному з вас.
Конституція дружби
1. Завжди і в усьому допомагати один одному.
2. Бути безкорисливим у відносинах з друзями.
3. Ніколи не брехати і не обманювати один одного.
4. Не кривдити та не обзивати один одного.
5. Не залишати один одного в біді.
6. Завжди чинити по справедливості.
7. Ніколи і нікому не розповідати таємниці свого друга.
8. У відносинах з друзями вміти поступатися один одному.
9. Пам'ятайте, що справжній друг дається Богом.
ІІІ. Заключна частина заняття.
У вас на партах лежать серця, я хочу, щоб ви зараз написали побажання і подарували їх своєму другові.
Я вам бажаю бути добрими, відвертими, веселими, щирими. Нехай біля вас завжди будуть люди, які зможуть розділити з вами радості і печалі, допомогти у складній ситуації, завжди вислухати. Бажаю, щоб у кожного з вас був справжній друг!
Наш клас – це маленька сім'я. Хотілося б, щоб в нашій сім'ї завжди панували доброта, пошана, любов, взаєморозуміння.