Година спілкування «Урок чемності»

Про матеріал
Година спілкування «Урок чемності». Виховуємо культуру спілкування у повсякденному житті, моральні основи культури поведінки у колективі, культуру мовлення.
Перегляд файлу

Година спілкування «Урок чемності»

Мета. Виховувати культуру спілкування у повсякденному житті, моральні

          основи культури поведінки у колективі, культуру мовлення.

Обладнання. Іграшка, кольорові фішки, два листки паперу «У нас можна» і «У

                       нас не можна».

 

  1. Вступне слово вчителя.

Доброго дня, дорогі діти!

 Я привіталася з вами так, як роблю це кожного дня. Ви б, мабудь, дуже здивувалися, якби замість звичного привітання почули:"Ви їли сьогоднІ? " чи «Ваша худоба здорова?» Але, виявляється, ці слова також вітання! Саме такими фразами обмінювалися при зустрічі мешканці стародавнього Китаю, Монголії, Єгипту. І це лише на перший погляд смішно. І справді, основою життя монгола-кочівника була його череда. Здорова худоба – вистачає їжі, все гаразд. Загинула худоба від хвороби або нестачі кормів – голод, недуга, смерть. Ось і виходить – побажати здоровя худобі, все одно, що побажати здоровя самому господареві чи його родині.

 Рухи, жести,  якими з давніх-давен користуються люди різних країн під час вітання, ще різноманітніші. Декотрі вклонялися, інші падали на коліна і билися об землю лобом, треті підносили руку до чола та серця, четверті торкалися носами. Та й тепер подивіться навкруги. Ось пройдуть військові – віддають честь. Зустрінуться двоє чоловіків – тиснуть руки. А інші з далеку помахують рукою один одному. Жінки, які довго не бачилися, обнімаються і навіть цілуються.

 Ось так по-різному відзначають люди найпростішу і найчастішу подію у своєму житті – зустріч з іншою людиною. І все-таки спільне тут є. Не привітатися, або не відповісти на привітання, в усі часи в усіх народів вважалося невихованістю та неповагою до інших.  Адже, в коротких словах привітання ми ніби-то говоримо: "я вас поважаю і бажаю здоровя, щастя, миру"

 Тому, я не просто привіталася з вами, а вклала важливий зміст у ці прості слова.

 

  1. Запитання для бесіди.
  • А які ви ще знаєте слова привітання?
  • Як ви думаєте, що означають ці слова?

Зараз я вам розповім чудову бувальщину про слово «здрастуйте».

 «Лісовою доріжкою йшли батько і маленький син. Навколо тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел, жебонить струмок у гущавині. Раптом хлопчик побачив, як їм назустріч іде бабуся. З паличкою.

 - Коли ми зустрінемося з бабусею, скажемо їй слово «здрастуйте»», - попередив батько.

 - Для чого їй говорити це слово? – здивувався син. – Адже ми зовсім не знайомі.

 - А ось зустрінемося, скажемо їй «здрастуйте», тоді побачиш для чого.

 Ось і бабуся.

 -Здрастуйте, - сказав батько.

– Здрастуйте, - сказав син.

 - Здрастуйте, - сказала бабуся і усміхнулася.

  І син здивовано побачив, як усе навколо змінилося. Сонце засяяло яскравіше. У верхівї дерев зашумів легкий вітерець, листя заграло, затріпотіло. В кущах заспівали пташки – досі їх не було чути. На душі у хлопчика стало тепло і радісно.

 - Чому це так? – спитав син.

 - Чому це так? – запитую я у вас.

 Слова привітання мають чудодійну силу: вони зближують людей, відкривають їхні душі. Бажати здоровя, зичити добра – що може бути краще на світі!

 Поверніться зараз один до одного, привітайтеся і усміхніться один одному. Правда ж, приємно?

  • А що ви взагалі відчуваєте, коли вам кажуть хороші, добрі  слова, коли вам посміхаються? З чим це відчуття можна порівняти?
  • Мабудь, з дотиком чогось теплого, ніжного, пухнастого. Ось, наприклад,

якщо доторкнутися до цієї іграшки, яку ми назвемо ласкавонькою. Зараз я передам цю ласкавоньку вам, а ви один одному і при цьому спробуйте сказати товаришу щось приємне. Я починаю: «Мені подобається …»

 Але, крім теплих дотиків є і холодні, колючі.

  • Коли ми відчуваємо такі дотики? (коли на нас накричать, образять, нагрублять)

- Чи вас коли-небудь ображали?

- А ви ображали кого-небудь? Погано це чи добре?

- А що краще говорити добрі слова чи злі?

 -Скажіть, чи можемо ми зрозуміти який настрій у людини не говорячи з нею? Уявіть таку ситуацію., що ви зустріли інопланетянина. Його мови ви не розумієте, і він вас не розуміє. Як би ви показали йому свої добрі наміри?

 - Отже, не тільки зі слів а і виразу обличчя ми можемо багато чого дізнатися.

 -А пригадайте з чого я розпочинала нашу годину спілкування? (Ми привіталися)

 Ми привіталися не тільки тому, що вітали один одного, бажали добра один одному, а й тому, що вміння правильно привітати людину – це одне з багатьох - багатьох правил ввічливої культури поведінки.

  • А звідки взялися правила поведінки?

Ніхто цих правил сам не вигадував. Вони зявлялися у народі поступово.

Виникали аж ніяк не випадково. Скільки разів ви чули: "Шапку зніміть, коли в приміщення зайшли. "

  • А навіщо знімати шапку? Звідки взялося таке правило?

Знімаючи шапку ви, коли заходите до кімнати, до школи чи класу, показуєте

господарям, вчителям, одноліткам та однокласникам, що поважаєте їх, вірите у їх порядність і бажаєте , щоб до вас ставилися по доброму.

 Ось зараз ми і перевіримо, чи добре ви знаєте правила поведінки, чи чемні ви діти?

 Увага! Конкурс – гра.

(Клас поділяється на три команди . запитання даються по черзі кожній команді. За правильну відповідь дається фішка)

  1. Які слова називають чарівними? Для чого вони існують?
  2. В дверях зіткнулися хлопчик і дівчинка. Що робити?
  3. В дверях зіткнулися старший учень і молодший. Як повестися?
  4. Чи можна замість слова «здрастуйте» говорити слово «привіт»?
  5. Чи обв’язково вітатися, зайшовши до магазину, бібліотеки, будь-яке громадське місце?
  6. Як ви звернутися у справах до вчителя, директора школи?
  7. Як ім’я, по батькові прибиральниці, яка миє ваш клас?
  8. Розмовляють два вчителі. Учневі треба звернутися до одного з них. Як це зробити?
  9. Хто вітається першим при зустрічі хлопчик чи дівчинка, старша людина чи молодша?
  10. У коридорі школи розмовляють вчителі. Серед них Олег побачив свою вчительку і, проходячи мимо, ввічливо сказав: "Доброго дня …" Чи все він правильно вчинив?
  11. Двоє учнів ідуть вулицею. Один з них вітається зі знайомим. Чи повинен привітатися другий учень, який його не знає?
  12. Вадик летить по східцях нічого не замічаючи. Ненароком він штовхнув однокласницю. Що потрібно далі зробити Вадику?

Підводимо підсумок.

 А зараз ми спробуємо скласти свої правила поведінки., яких би ви могли дотримуватися у себе в класі. Кожна команда складає свої правила (кожен по одному на листку), а через 5 хв ми почуємо, що «У нас можна» а чого «У нас не можна». Ті пункти, які найбільш сподобаються, ми запишемо в загальні правила поведінки.

У нас можна                                                            У нас не можна

1. Вітатися.                                                            1. Штовхатися.

2. Звертатися на імя.                                           2. Давати прізвиська.

3. Усміхатися один одному.                                3. Лаятися.

4. Допомагати один одному.                               4. Брати чужі речі.

5. Казати тільки добрі слова.

6. Дружити.

7. Творити

8. Говорити тільки правду.

 

  1. Заключне слово вчителя.

Ось наші правила нами і придумані. Мені залишилося лише вам побажати: дотримуйтеся їх, успіхів вам.

 На цьому наша година спілкування завершується і ми кажемо – до побачення!

doc
Додано
23 вересня 2019
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку