Роль монотипії в розвитку творчої уяви вихованців гуртка «Образотворче мистецтво» (з досвіду роботи)

Про матеріал
Метою моєї роботи є сприяння художньо-естетичному розвитку, а також розвитку творчої уяви вихованців на заняттях гуртка "Образотворче мистецтво" шляхом використання нетрадиційної техніки малювання - монотипії. Новизна досвіду – формування та розвиток творчої уяви дитини на підставі створення сприятливих умов емоційно-інтелектуального розвитку засобами образотворчого мистецтва.
Перегляд файлу

Дон Олена Олександрівна, керівник гуртка «Образотворче мистецтво»

Люботинського міського Будинку дитячої та юнацької творчості

Люботинської міської ради

 

Роль монотипії в розвитку творчої уяви вихованців гуртка «Образотворче мистецтво» (з досвіду роботи)

 

Актуальність досвіду Освітній процес сьогодення вимагає використання таких педагогічних методик та технологій, які б створили умови для всебічного розвитку дітей та допомогли їм творчо самореалізуватись.

Новизна досвіду формування та розвиток творчої уяви дитини на підставі створення сприятливих умов емоційно-інтелектуального розвитку засобами образотворчого мистецтва.

Завдання: ознайомлення із матеріалами для малювання та різними можливостями для створення малюнка; збагачення уявлень дітей про красу та форми її існування; збереження феномену дитячої творчості; розвиток інтересу до малювання, оцінювального ставлення дитини до цієї діяльності.

Метою моєї роботи є  сприяння художньо-естетичному розвитку, а також розвитку творчої уяви вихованців на заняттях гуртка "Образотворче мистецтво" шляхом використання нетрадиційної техніки малювання - монотипії.

 

Одним з найважливіших завдань освіти є всесторонній розвиток особистості дитини, зокрема естетичне виховання підростаючого покоління. Естетичне виховання - це складний і тривалий процес, діти отримують перші художні враження, познайомившись з різними видами художньої діяльності. Образотворча діяльність - специфічне, образне пізнання дійсності, яке може йти різними шляхами.

 Чим же привабливо для дітей малювання? Що робить його для них таким бажаним?

По-перше, малювання є доступним: поводив паличкою по піску - вже малюнок; узяв папір, олівець або фломастер і малюй, де завгодно;

по-друге, воно плотське: хвилюють образи і сюжети, хвилюють рухи ліній і мінливість кольору, хвилює і переживаться все, що відбувається в малюнку, хвилюють самі малюнки;

по-третє, воно пізнавальне: допомагає розгледіти, дізнатися, уточнити, освоїти, зрозуміти багато що, та і перевірити і показати свої знання;

по-четверте, воно є виразним: малюючи, можна багато що виразити, часом більше і з меншими складностями, чим в словах, особливо маленьким дітям; можна зобразити і виразити свої захоплення, бажання, мрії, фантазії, передчуття, страхи, знання, думки, відкриття і багато що інше;

по-п'яте, малювання продуктивно: малюєш, і обов'язково щось виходить. Малюнок - це зроблена річ. Можна намалювати багато малюнків, можна їх або повісити на стінку, або подарувати, або відкласти, а потім знов дістати і розглядати. Малювання приємне та цікаве.

 

На заняттях гуртка «Образотворче мистецтво» застосовую нетрадиційні форми і методи навчання, використовую технології диференційованого навчання, активного навчання, проблемного навчання, особистісного - орієнтованого навчання, саморозвитку особистості, індивідуальний підхід до вихованців.

Нетрадиційні техніки дають можливість відійти від стереотипів, надати дитині максимальну свободу в її образотворенні. Вони досить прості в технічному плані, тому діти легко їх засвоюють і отримують задоволення від результатів. Також такі техніки дають дітям унікальні можливості для експериментування, пошуків образів, сміливих втілень на папері незвичайних фантазій, вражень, думок.

Дійсна ж цінність дитячого малювання полягає не в тому, якої якості малюнки (виставкові, конкурсні) створюють діти, а в тому, як через творчість вони долають свої особисті проблеми, реалізують свій життєвий досвід, звільняються від неприємного і затверджують позитивне у власному житті. Процес (малювання) не менш важливий для дитини, ніж результат (малюнок). А малюнок, відокремлений від автора, знаходить нове значення - не тільки як продукт дитячої творчості, але і як об'єкт інший, нової діяльності (об'єкт показу, вивчення, колекціонування).

У дитячій творчості навколишній його світ відкривається по-різному, залежно від його внутрішнього стану, тільки йому одному відчуттів і бажань. Діти особливо схильні до своїх емоцій. Образи, що виникають в їх безпосередній уяві, і сюжети вражають нас своїм нез'ясовним поєднанням кольору, форми, неймовірністю подій. У їх малюнках можна побачити блакитного слона, крокуючий будинок, червоний дощ і багато що інше.

Отже, дитяче малювання – це феномен творчої активності дітей, що має рухливо-зорову основу і що реалізовує багато психічних функцій, важливих для цілісного особового розвитку дитини.

 

При організації роботи по формуванню творчих здібностей важливо приділяти увагу соціально-емоційному розвитку. Важливо стимулювати прояв дітьми самостійності і творчості в образотворчій діяльності .

Результатами роботи в даному напрямі повинні стати:

  • активність і самостійність дітей в образотворчій діяльності;
  • уміння знаходити нові способи для художнього зображення;
  • уміння передавати в роботах свої відчуття за допомогою різних засобів виразності.

 

В зв'язку з цим мною був вибраний спосіб прояву своїх творчих здібностей в створенні дітьми серії монотипій.

Створення образу в своїй уяві – найбільш важкий шлях, що вимагає від дітей великого об'єму знань і вражень. Багата емоційна гамма душевних переживань, уміння дивуватися, спостерігати – все це допомагає дитині створювати чудо-картини, колажі, серії, поєднані єдиною темою.

 

Мабуть, найцікавіший в емоційному плані шлях – це шлях випадкових несподіванок. Діти обожнюють сюрпризи, тому заняття такого роду для них завжди свято. Особливе задоволення у дітей викликає пальчиковий живопис, коли намазавши долоньку або умочив пальчик у фарбу, дитина залишає сліди на листі паперу. Вона намагається визначити, і якщо знаходить схожість з чим-небудь, тут же домальовував бракуючі деталі. Так з'являються динозаври, казкові пташки, квіти і сонце, кущі, дерева тощо. Інший цікавий варіант несподіванок – плями. Яскраві плями фарби на папері набувають самих різних контурів, і знов виникають образи, зрозумілі тільки дитині.

Вибраний мною шлях – образотворча діяльність у техніці монотипії,  має велике значення для гармонійного розвитку. Він сприяє розвитку творчості, пробуджує фантазію, активізує спостережливість, увагу, розвиває відчуття форми та кольоровідчуття, сприяє вихованню художнього смаку у дітей.

 Монотипію часто називають графічною технікою. Мені здається, точніше дати їй серединне положення між живописом та графікою. В будь-який момент її можна назвати графічним живописом. Або живописною графікою. Завдячуючи своєму живописному рухові та графічній вишуканості, своїй відвертості та делікатності, монотипія стає улюбленим видом зображення.

 

 Малювання в дитинстві оказує великий вплив на всебічний розвиток особистості дитини, і, передусім, на її естетичний розвиток. Важливо в цьому віці підвести малюка до розуміння прекрасного, сформувати вміння самому створювати красиве, виховувати естетичні відчуття (відчуття форми, кольору, композиції). Заняття малюванням привчають дитину діяти самостійно, бути зайнятим справою.

Монотипія широко застосовується в роботі з дітьми дошкільного, молодшого та середнього шкільного віку, бо вона доступна, пізнавальна, виразна, продуктивна. Сам процес малювання не менш важливий для дитини, ніж результат, бо малювання – це феномен творчої активності дитини, що має рухливо-зорову основу та реалізує багато психічних функцій важливих для цілісного, особистісного розвитку дитини.

В педагогічній практиці не можна забувати, що діти творять у відповідності своїх власних потреб, не на показ і невірно орієнтувати їх лише на результат, підміняючи пошук зразком, творчості – виконанням, а бажання – примусом. У малюванні повинна цінуватися оригінальна творчість дитини, а не слухняне репродуціювання.

Використання нетрадиційних матеріалів, обладнання, проведення занять в оригінальній формі дозволяють дітям отримати задоволення від малювання фарбами, бо малювання є дуже наближеним до гри. Потрібно враховувати індивідуальний підхід до дітей для розвитку творчого потенціалу.

На сьогоднішній день існує вибір програмно-методичних матеріалів, які забезпечують творчій підхід до змісту форм та методів навчання.

docx
Додано
24 вересня 2019
Переглядів
552
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку