Методична розробка заняття за темою «Узгодженість форми і декору. Монотипія «Метелики»
Мета:
– Сформувати уяву про види та форми сучасного декоративного мистецтва
– Познайомити з одним з видів оформлення інтер’єрів – монотипією.
– Звернути увагу на форму, будову метеликів, на візерунок на крильцях, формувати в дітях здатність «дивитись та бачити».
– Закріпити уявлення, що предмети, що мають однакові лівий та правий боки, називають симетричними. Вчити впізнавати предмет по його половині.
– Вчити створювати образ метелика фарбами, використовуючи графічні засоби виразності: пляма, лінія.
– Розвивати у дітей відчуття гармонії та краси, сприйняття кольору.
– Закріпити знання яскравих та ніжних фарб.
– Розвивати уяву дітей, підтримуючи прояви їх фантазії, сміливості у викладенні власних задумів.
– Розвивати творчу індивідуальність, своє творче «Я».
Обладнання:
1.Фарби
2.Пензлики
3.Листок паперу, зігнутий навпіл
4.Банка з водою
5.Клейонки.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Перевірка готовності до заняття
ІІ. Повторення пройденого матеріалу
ІІІ. Викладення нового навчального матеріалу
Прочитаю вам загадку, а ви скажете, про кого тут йдеться
Шевелилися у квітки
Всі чотири пелюстка.
Я зірвать її хотіла,
А вона взяла і полетіла. (про метелика)
Метелик кружляє і в’ється в саду,
За ним, зачарований, я побіжу.
А він веселиться, присяде, злетить
І в поле, і в луки все далі спішить.
Сьогодні ми малюватимемо метеликів. А щоб вони вийшли, наче справжні, використаємо спосіб відтискування, відбиття кольорів.
Розповідь про метеликів у мистецтві
В образотворчому мистецтві метелик – дуже популярний образ. Навіть існує стиль «метелик», або батерфляй. В Японії та Китаї метелик символізує щастя й багатство. Ось зразок японської поезії:
«Чому, метелик, ти мене цікавиш?
Тому що форму пречудову маєш,
Тому що ти, як квітка, тільки в небі…».
Розгляньте метеликів, що зображені на репродукціях живописних картин, порівняйте зображення на світлинах та дитячих малюнках.
Що спільного і що відмінного в зображеннях?
Метелики, зображені різними митцями, дуже різняться. Один одноколірний, сірий і сумний, інший радісний та барвистий.
Як ви гадаєте, чи є у всіх метеликів щось спільне (те, що робить їх схожими)?
У різних метеликів схожою є їхня форма.
Формою називають контури предмета.
Уважно розгляньте, яку форму мають метелики.
У метелика є голова, тулуб, що складається з двох частин, вусики та дві пари крилець.
Чи можна сказати, що ліві та праві крильця метелика схожі або навіть однакові?
Ліві та праві крильця метеликів однакові.
Однаковість лівої та правої частин певної форми називають симетрією.
- У метеликів, які літають удень, більш яскраве забарвлення, веселе, дзвінке, звучне.
Які фарби ви візьмете, малюючи денного метелика? (Червоний, жовтий, синій)
- А ось у нічних метеликів забарвлення більш ... яке?
(М'яке, сумне, навіть тьмяне, однотонне)
- Які фарби ви візьмете, малюючи нічного метелика?
(Блакитну, світло-зелену, сіру, рожеву)
IV. Практична робота «Метелики».
Практична робота «Метелики». Поетапне виконання роботи
Найпростіший спосіб отримати симетричне зображення на аркуші паперу – використати техніку монотипії, або відтискування. Спочатку згинаємо аркуш паперу навпіл, потім розрівнюємо.
На один бік зігнутого навпіл аркуша наносимо зображення ближче до лінії згину: пензликом виконуємо дві різнокольорові плями. Фарба має бути достатньо рідкою, щоб вона не висохла до того, як ми зігнемо папір і зробимо відтиск.
Після нанесення фарби аркуш знову складаємо навпіл – так, щоб отримати відбиток фарби.
Обережно розрівнюємо аркуш. Ми отримали симетричне зображення. У нас вийшов метелик з чотирма крильцями. Зачекаємо, поки фарба підсохне.
Тулуб, вусики та крильця домальовуємо фломастером.
V. Завершення роботи
Питання
– Як називають однаковість лівої та правої частин певної форми?
– Чи можна комах, листочки, квіти назвати симетричними?
– Яку техніку ви використали для зображення метелика?
Сьогодні на занятті ми познайомилися з технікою монотипії, намалювали яскравих метеликів.