Знайомство з «Квадратом-трансформером»
Особисто мені подобається знайомити дітей з цією надзвичайно цікавою грою, використовуючи «Квадрат-трансформер», який прийшов в гості до дітей і хоче з ними познайомитися:
До нас сьогодні завітай незвичайний гість. Це – «Квадрат-трансформер». Прислухайтеся, він хоче вам щось сказати:
- Мене звуть Квадрат-трансформер. Я - незвичайний квадрат. А як вас звати і скільки вам років? Чотири, п'ять, а може бути, навіть сім? Сподіваюся, вам буде цікаво грати зі мною. Я буду розкривати свої секрети - чому я незвичайний. В іграх зі мною вам будуть допомагати очі і пальці. Обведіть мене пальчиком. Краще це робити вказівним пальцем правої руки, а очі нехай уважно стежать за пальчиком.
Побіг пальчик направо, обігнув куточок, опустився вниз, знову обігнув куточок, побіг вліво, обігнув куточок, піднявся наверх.
Уф! Втомився, весь квадрат оббіг.
Відпочили? А тепер спробуйте самі, без підказки, оббігти квадрат, але в іншу сторону, вголос переказуючи свій шлях.
З честю впоралися із завданням? Молодці!
Подібні вправи допомагають дитям удосконалювати процеси сприйняття, виробляють координацію руки, очей, що забезпечує максимальне накопичення інформації про величину, форму, просторове положення. Можна це робити як з групою дітей, так і індивідуально.
«Граємо в хованки»
- Ви вже здогадалися, чому я незвичайний квадрат? Так, в мені, як в мотрійці, ховається ще один квадрат, але трохи менше, а в ньому ще чотири. Можете знайти ще чотири квадрати? Покажіть мені їх, будь ласка.
А тепер обведіть всі квадрати фломастером. Якщо ви знайшли 5 квадратів - добре, якщо 6 - чудово, якщо все 10 квадратів - чудово! Так, це була дуже важка гра.
«Знайомство триває»
А зараз спробуйте скласти квадрат навпіл. Так, це можна зробити по-різному. Є 4 способи. - Які фігури у вас вийшли?
Обведи трикутник вказівним пальцем (ви вже вмієте це робити). А тепер уважно розглянемо трикутник. Скільки в ньому ховається квадратів? Скільки в ньому заховано трикутників? Ви знайшли 8 - добре, 10 - чудово, 16 - чудово!
Маленька підказка: обведіть два маленьких трикутника, і у вас вийде «середній» трикутник. У цьому загадковому великому трикутнику ховається ще одна фігура. Ти здогадався, яка?
Трикутники Прямокутники
«Знайомство з квадратом триває»
- Ви вже багато про мене знаєте, - почав свою розповідь Квадрат, - сьогодні я розповім вам про свої лінії-дороги.
- Проведіть пальчиком по лінії, яка з'єднує кути квадрата, - це діагональ. А чи є ще одна діагональ, яка з'єднує протилежні кути? Тільки давайте домовимося: коли ви показуєте діагональ, проведіть пальчиком по всій її довжині, від початку до кінця.
- Зігніть квадрат по діагоналі. Яка фігура вийшла? Правильно - трикутник. А, може бути, ви здогадаєтесь, яка фігура утвориться, якщо зігнути квадрат по другій діагоналі?
- Якщо хочете, обведіть діагоналі великого квадрата синім кольором, меншого квадрата - зеленим кольором, діагоналі маленьких квадратів - червоним кольором.
«Подорож в квадраті»
Для того, аби дослідити з дітьми «Квадрат Воскобовича», я пропоную їм «подорож» діагоналями квадрата разом з новим другом.
- Знаєте, що я вам хочу запропонувати? - сказав Квадрат, - давай покатаємося моїми дорогами-діагоналями. Що буде у нас машиною? Звичайно, пальчик. Мандрівники повинні все знати про ті місця, де вони подорожують.
- Покажіть мені найбільший квадрат, менший квадрат, маленькі квадрати і, нарешті, самі маленькі квадратики.
- А тепер ще раз погуляємо всіма дорогами-діагоналями. Ви звернули увагу, що всі діагоналі перетинаються в одній точці? Це - центр. З центру ми і почнемо нашу подорож.
-Так, я забув вам сказати одне правило: не можна їздити по діагоналях маленьких квадратів. Давайте цифрами позначимо початок і кінець дороги. Які ж дороги для нас заборонені: 0-1, 2-8, 0-3, 2-4, 4-6, 0-5, 0-7, 6-8, чи не так?
- З центру «0» ми їдемо в місто «1». За якою дорогою поїдемо? Які у вас варіанти? Можна вибирати і об'їзні дороги. Отже, почали: 0-8, 8-1 ...
- Ви знайшли два варіанти доріг - добре, чотири - чудово, шість - чудово! Які дороги вийшли у вас найкоротші?
«Загадка»
Під час гри з «Квадратом Воскобовича» я також використовую цікаві загадки, які діти з радістю розгадують. Діти можуть загадувати подібні загадки своїм друзям, сестричкам і братикам, батькам.
- А зараз маленька загадка. Чим відрізняється мишка від їжачка? А чим вони схожі?
Мишка Їжак
«Загадки тривають»
- Я придумав для вас дуже цікаву гру, - сказав Квадрат. - Закрийте очі і на дотик визначте, яка фігура або який предмет перед вами. Загадайте такі ж загадки мамі.
«Філософія Квадрата»
Взалежності від того, як подивитися на квадрат, дитина може побачити зовсім різні фігурки, предмети… Тому, разом з «Квадратом-трансформером», я пояснюю це дітям таким чином:
- Ви любите чудові перетворення? - запитав Квадрат. - А знаєте, вони дуже часто починають відбуватися, коли ми по-різному дивимося на один і той же предмет.
- Подивіться, що це? Туфелька, черевичок. Трішечки поверніть - дятел. А у що може перетворитися дятел?