Мета: вчити застосовувати набуті знання з мови у нестандартних ситуаціях; розвивати прийоми аналізу та синтезу, швидкість мислення, кмітливість, увагу; збагачувати активний словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови, колективні, дружні стосунки між дітьми, почуття співпереживання та взаємодопомоги.
Хід свята
Вступна бесіда.
Вчитель. Діти, сьогодні на вас чекає подорож до країни Мовознавії. Перш ніж відправитись до подорожі, що ми з вами повинні зробити? (Привітатися). Отже, давайте привітаємось віршем «Добрий день».
Треба дружно привітатись: «Добрий день».
Дружно, голосно сказати:
«Добрий день».
Вліво, вправо поверніться,
Туди-сюди посміхніться,
«Добрий день».
Вчитель. Діти! Чи любите ви подорожувати? Отже, сьогодні ми вирушимо до країни Мовознавії. А як же туди дістатися? Шлях у країну буде нелегким. Його потрібно подолати і підтримати один одного. Сподіваюсь, ви зможете отримати ключ від країни Мовознавія. На кожній зупинці ви будете отримувати частини ключа, які в кінці зможете скласти у ключ від країни.
Вчитель. Подорожувати ми будемо на поїзді. А що нам потрібно для того, щоб сісти у поїзд? (квитки).
Отже, відправляємось у подорож.
(Звучить фонограма поїзда.)
I зупинка «Місто Чемних людей».
Вчитель. Першою нашою зупинкою є «Місто чемних людей». Як ви думаєте хто живе в цьому місті? Так, в цьому місті живуть дуже чемні люди. Діти, а ви знаєте ввічливі слова? Тоді ось яке вас чекає завдання. Вам потрібно скласти словник ввічливих слів. Всі слова ми запишемо на дошці. (Всі слова, які говорять діти, записуються у великий словник на дошці ).
- Молодці! Вийшов гарний словник. Сподіваюсь, ви будете завжди користуватись ним. (Діти отримують першу частину ключа). Хором читають словник.
(Звучить фонограма руху поїзда).
II зупинка «Скринька народної мудрості».
- Наступна наша зупинка «Скринька народної мудрості». Тут трапилась пригода! Діти, розсипалась скринька народної мудрості, вам треба буде її скласти.
1. Бджола мала, а й та …
2. Землю прикрашає сонце, а людину - …
3. Від теплого слова і лід …
4. Більше діла – …
5. Гостре словечко …
6. Праця чоловіка годує, а лінь …
7. Слово - не горобець, вилетить …
8. Книга вчить …
- Молодці! Справились і з цим завданням. (Діти отримують частину ключа).
III зупинка «Казкова галявина».
Вчитель. Отже, розпочинаємо вікторину «З якої це казки?»
Вікторина «Спробуй казку відгадати…»
Не тримали сина й доні
У своїх вони долонях.
Тож пішов дідусь у ліс,
Деревиночку приніс.
У колисочку поклали,
Бабця нічку колихала,
А на ранок в ній синочок
Та й відкрив розумні очка.
Як же зветься це хлоп’ятко,
Любі хлопчики й дівчатка? («Івасик-Телесик»)
Ця маленька горошина
Принесла в родину сина.
Мав таку цей хлопець силу,
Простить зради не схотів,
Що зміюку підкорила.
Визволив сестру, братів,
То ж пішов у світ блукати,
Долі кращої шукати.
Відгадайте без підказки,
Із якої герой казки? («Котигорошко»)
Дівчина, хоч і кривенька,
Роботяща, моторненька,
Як гніздо її спалили,
То з качками полетіла.
Всі ви знаєте цю казку,
То ж назвіть її, будь ласка! («Кривенька качечка»)
У лисички розкошує
Спить у ліжку і жирує.
Цей котюра ну й доскоцький!
А назвав себе… («Пан Коцький»)
Ця брехуха – і рогата,
І баньката й бородата.
Обдурила свого діда,
Принесла в родину біди,
Хату в зайчика украла,
Жити в домі цьому стала.
Добрий рак її прогнав
І зайчика врятував.
Як же звати цю рогату
Вередуху бородату? («Коза-Дереза»)
Він любив пісні співати.
Від звірят усіх тікати.
Скік! Тут був, і вже – нема!
І шукать його – дарма!
Та лисичка його з’їла,
Ба! Таки перехитрила! («Колобок»)
Хто журавлика вітав,
Ще й кашкою пригощав?
Пригадайте-но, будь ласка,
Із якої герой казки? («Лисичка та Журавель»)
Це який такий бичок,
Не простий – а третячок,
Дуже, дуже він був ловкий,
Упіймав ведмедя, вовка,
Зайчика, а ще – лисичку,
Хоч і сам він невеличкий.
Допоміг і бабі, й діду
Пережити їхні біди. («Солом’яний бичок»)
(Діти отримують частину ключа).
IV зупинка «Зустріч із Шапокляк».
- Отже, мандруємо далі. Будьте обережні, адже трапляються випадки, коли під час мандрів можна несподівано зустріти розбійників чи хуліганів. Ви не боїтесь? (Звучить пісня з мультфільму).
Шапокляк.
- О, що це за малюки? Куди це ви зібрались? Та що ви? Навіщо це вам потрібно? Залишайтеся зі мною.(Діти відмовляються).
- Е, ні! Я просто так вас не відпущу. Дайте відповіді на мої запитання.
1) Яка частина мови означає дію предмета і відповідає на питання що робити? що зробити?
2) Скажіть навпаки слово Анна.
3) Скільки складів у слові Батьківщина?
4) Яка літера в алфавіті є наступною після К?
5) Які руки називають золотими?
6) Назвіть одним словом:
Сито блюдце
самовар виделка
чайник тарілка
7) Що таке зачин?
8) Утворіть дієслово від слова письмо.
9) Чому осінь називають чарівницею?
10) Назвіть будь-яке слово з апострофом.
11) Хто написав вірш,«Тече вода з-під явора»?
Шапокляк.
- Добре, я зрозуміла, що ви розумні діти, я не буду більше вас затримувати. Піду до Чебурашки. До побачення! (Пісня Чебурашки).
(Діти отримують частину ключа).
V зупинка «Місто Загадкове».
- Наступна наша зупинка «Місто Загадкове». Нам потрібно відгадати загадки.
У носатого Івана,
Одежина дерев’яна.
Він у чистім полі ходить
І по ньому носом водить.
Не стрижений, не чесаний –
Гострим ножем затесаний. (Олівець)
Біла грядка –
Чорні зернятка.
Посіяла по порядку –
Та й маю загадку.
Хто зернятка знає,
Той відгадає. (Аркуш, літери)
Кулька крутиться, працює,
А з-під кульки – рідина.
Швидко літеру малює
На папері – ось вона. (Ручка)
Дуже я потрібна всім –
І дорослим, і малим.
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. (Книга)
Великий будинок у місті стоїть,
Та завжди, як вулик бджолиний, шумить.
Як чаша, він повний знаннями,
Ласкавий будинок цей з нами. (Школа)
Є чарівник у школі в нас.
Ану, впізнайте, хто він?
Озветься – тиша йде у клас.
Озветься ще раз – гомін.
Щоб не спізнитись на урок,
Нам голос подає… (Дзвінок)
Біля школи на перерві
Дітлахів гурти веселі.
Одні бігають, стрибають,
Інші щось розповідають,
Дехто весело сміється,
Бо у них все удається.
Раптом продзвенів дзвінок.
Всі побігли на … (Урок)
Вона вкладається в книжки,
Щоб не шарпать сторінки,
Цей предмет-відгадка
Називається… (Закладка)
Чистенькі віконця
Сміються до сонця.
Діточки довкола.
Наша люба … (школа)
То в клітинку, то в лінійку,
Написати тут зумій-но,
І намалювати дещо зможеш,
Називаюся я … (зошит).
(Діти отримують частину ключа).
VI зупинка «Усе навпаки».
- Опинились ми з вами у річки «Усе навпаки». Нам потрібно назвати слова протилежні за значенням.
день –
високий –
друг –
великий –
шум –
вверх –
весело –
старий –
(Діти отримують останню частину ключа)
Вчитель. Діти! Подивіться, чи повністю ми склали ключ. Так, тепер ми маємо ключ від країни Мовознавії. Ви здолали всі перешкоди, пройшли складний, нелегкий шлях, не піддались на умовляння Шапокляк, витримали всі екзамени і тепер ви жителі країни Мовознавії. Це значить, що всі ви отримуєте звання жителів країни Мовознавія.
(Звучить музика «Вместе весело шагать»).