23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

гра "Шевченківська мозаїка"

Про матеріал

Проект-конкурс проводиться з метою популяризації творчої спадщини Тараса Григоровича Шевченка, об'єднання й підтримки учнівських ініціатив щодо вивчення та збереження духовної, історичної та культурної спадщини українського народу, активного залучення учнівського загалу до кращих здобутків національної культури у її літературному просторі, формуванні сталої зацікавленості українською мовою та літературою, активізації позакласної роботи.

Перегляд файлу



Тема проекту. Шевченківська мозаїка (розробка інтелектуальної гри для учнів 9-11 класів)

Методичний коментар. Українське суспільство має потребу як в творчо мислячих так і в творчо працюючих людях, які здатні масштабно бачити життєві проекти, успішно їх реалізовувати. Літературна освіта покликана розвивати «особистісне ставлення до мистецтва, здатність до сприймання, розуміння, творення художніх образів, потребу в художньо-творчій самореалізації і духовному самовдосконаленні».

Впровадження методу проектів у позакласній роботі сприяє розвитку самостійності учнів у пізнавальній діяльності, це  є запорукою творчого підходу до вивчення спадщини Т.Г.Шевченка. Створюючи проекти, учні усвідомлюють особистісну значимість поставлених проблем, узятих із реального життя. 

Головне завдання вчителя, який працює за методом проекту: чітко усвідомлювати, який проект він запропонує створити дітям. Проект має виходити за межі літератури, має поєднувати літературу з іншими    науками (історією,         мовою,     етикою,   естетикою, правознавством, етнологією тощо), мистецтвом, загальнолюдськими цінностями.

Тип проекту

      за домінуючим видом проектної діяльності – ігровий

/творчий;

      за предметно-змістовою галуззю – міжпредметний (українська мова і 

література, історія, музика, образотворче мистецтво, літературознавство,          психологія );

      за тривалістю діяльності – середньої тривалості; 

      за характером координації – із безпосередньою координацією. 

Особиста практична значущість для учнів:

      спроба створити модель інтелектуальної гри для учнів 9-11 класів, спираючись на життєвий і творчий шлях Т.Г.Шевченка;

      набуття досвіду  здобувати, обробляти та презентувати  інформацію;

      планувати діяльність щодо вирішення проблемного питання проекту; 

      працювати в  групі;

      представляти результати власної діяльності та оцінювати її.

Мета проекту:

проект-конкурс проводиться з метою популяризації творчої спадщини Тараса Григоровича Шевченка,  об’єднання й підтримки  учнівських ініціатив щодо вивчення та збереження духовної, історичної та культурної спадщини українського народу,  активного залучення учнівського загалу до кращих здобутків національної культури у її літературному просторі,   формуванні сталої зацікавленості українською мовою та літературою, активізації позакласної роботи.

Стислий опис. Учні, які добирають матеріал, компонують його, створюють комп’ютерну презентацію гри. Перша консультація проводиться за три тижні до презентації гри-проекту. На консультації виробляється план дій, обговорюється пошук інформації, критерії оцінки результатів, час для здійснення презентацій дослідження, визначаються дати консультацій у позаурочний час та дата презентації проекту. 

Запланований результат: створення розробки й проведення інтелектуальної гри «Шевченківська мозаїка»,  електронна презентація.

Випереджальна операційна картка з розробки тематичного питання.

1.  Дібрати питання.

2.  Створити комп’ютерну модель гри «Шевченківська мозаїка» .

3.  Провести гру з учнями 9-11 класів.

Основні етапи участі в проекті «Шевченківська мозаїка»          

 

 

Підсумок.

Оцінка своїх дій

 

 

 

 

 

Вправа «Рефлексійна мішень»

 

Шевченківська мозаїка

позакласний захід-інтелектуальна гра

 

Мета гри: 

  розвиток і зміцнення інтересу до творчості Т.Г. Шевченка, розширення кругозору учнів, підвищення рівня їх літературної культури;

  демонстрація краси українського слова  в навколишньому

світі;

  розвиток комунікаційних здібностей, упевненості і розкутості у спілкуванні.

Обладнання: комп'ютер; мультимедійний проектор, інтерактивна дошка (або екран), презентація гри (виконана Microsoft Power Point 2007), сигнальні таблички, таблиці для назви команд (на столах), два маркери.

Організаційні дії. Перед початком гри всі учні 9 - 11 класів, які бажають взяти в ній участь, діляться на дві збірні команди (до 7 осіб). Поділ здійснюється наступним чином. Два капітани (вибираються заздалегідь) по черзі набирають собі команду з присутніх. Сформовані таким чином команди сідають за столи. Протягом 2-х хвилин команди придумують собі назву і записують її маркером на табличках, що заздалегідь приготовлені на столах. Учитель записує назви команд в таблицю фіксування результатів гри, заздалегідь заготовлену на класній дошці.

Назва 1-ї команди                                                          

Назва 2-ї команди

      Команди з екрану вибирають категорію питання і його вартість. Право вибору першого питання визначається жеребкуванням.

     Право відповіді на питання належить команді, першою підняла сигнальну табличку. У разі вірної відповіді на рахунок команди надходить кількість балів, відповідне вартості питання, і команда отримує право вибору наступного питання. Якщо команда дала неправильну відповідь, то право відповісти на це питання переходить до іншої команди. У разі невірної відповіді обох команд право вибору наступного питання автоматично переходить до іншої команди. Перемагає команда, яка набрала найбільшу кількість балів.

 

Ведучий. І наостанок, прості правила поведінки. Під час гри вам необхідно:

-   поводити  себе спокійно, але не відсиджуватися;

-   завдання вислуховувати до кінця;

-   не викрикувати (голосно - це не означає красиво);

-   бути думаючими (для цього у вас є голова на плечах); - бути терплячими, дати можливість висловитися своїм товаришам.

 

Перебіг гри

   Ведучий 1.  Кожна нація, якій пощастило відкрити і висловити свою творчу ідентичність, своє глибинне самопізнання, базу національної культури, осягнула це могутнім словом свого національного пророка. 

  Ведучий 2. Серед тих щасливих, вибраних народів є і ми, українці. І ось чому. Поляки дістали Міцкевича, німці – Гете, англійці мають Шекспіра, італійці – Данте. Росія гордиться своїм Пушкіним, а ми, українці – Тарасом Шевченком. 

Ведучий 1. Він, безсмертний Тарас, для нашого народу – явище унікальне, неординарне. Тому все, що з ним пов’язане, дороге нам і

рідне. 

       Ведучий 2.Творчість  Т.Г.Шевченка не має меж, її можна вивчати все життя… Тарас Шевченко - одна з найвищих вершин духу людського, один із найвидатніших мислителів світу, українська совість, правдолюб  і водночас звичайна людина… Людина,  яка мала чисту і вразливу душу, яка прагнула бути щасливою… Сьогодні на грі ми спробуємо визначити найкращого знавця творчості Т.Г. Шевченка.

 

      

ЗАПИТАННЯ ГРИ

Стежками долі Кобзаря

1.  У 1829 році поміщик Павло Васильович Енгельгардт застав Тараса Шевченка вночі за малюванням . Кого малював Тарас?

(Т.Шевченко вночі  малював козака М. Платова (героя Вітчизняної війни 1812р.)

2.  Знайдіть помилку: «Навесні 1838 року Карл Брюллов та Василь Жуковський викупили молодого поета з кріпацтва. Пан погодився відпустити кріпака за великі гроші – 2500 рублів. Щоб їх здобути, Карл Брюллов намалював натюрморт, і його розіграли в лотереї, у котрій взяла участь царська родина». (Помилка:  Карл Брюллов написав портрет Василя Жуковського — вихователя спадкоємця престолу, і портрет розіграли в лотереї).

3.  Назвіть прізвище художника – земляка, з яким зустрівся

Т.Г.Шевченко у 1835 році в Петербурзі в Літньому саду. (Сошенко)

4.  У 1839 р. за постановою Академії художеств Т.Шевченка нагороджено якою відзнакою? (Срібною медаллю ІІ ступеня за малюнок з натури у 1840р.)

5.  За чиї кошти був виданий «Кобзар» 1840 року? (П.Мартос) Майстер пензля

1.  Вставте пропущене слово: «Загальновідомо, що Шевченко був одним із зачинателів і першим видатним майстром (?) у вітчизняному мистецтві». (Офорту)

2.  З якої юнацької роботи розпочалася творчість видатного художника?( «Жіноча голівка» або «Погруддя жінки»)

3.  Вкажіть назву роботи Т.Г.Шевченка. Підсказка: роботу виконано на одну з тем, що давалися в Академії мистецтв до творчих конкурсів. («Александр Македонський виявляє довір’я своєму лікареві Філіппу» 1836р.)

4.  За які мистецькі твори Т.Г.Шевченко одержав звання Академіка?

(За гравюри у 1861р.)

5.  До кого звертається Шевченко у листі? „Бодай і ворогові мойому лютому не довелося так каратись, як я тепер караюсь…  Ви питаєте,— продовжує він, — чи покину я малювання, — рад я його покинути, так не можна. Я страшно мучуся, бо мені запрещено писать і рисовать“, та тут же й додає: „Добрий мій друже, голубе сизий, пришліть ящичок Ваш, де є вся справа, альбом чистий і хоч один пензель Шаріона — хоч інколи подивлюсь, то все таки легше стане“. (До А. І. Лизогуба, 11. грудня

1847 р)

Класика української поезії

1.  Хто був автором ций слів?«Нев'януча художня спадщина

Кобзарева органічно входить у духовне життя нашого суспільства, яке ставить собі на меті виховати людину високих моральних якостей, людину трудолюбиву, мужню, чесну, вільну від обтяжливих пережитків минулого». (Олесь Гончар)

2.  З якої поезії взята цитата?

“Така її доля... О Боже мій милий!

За що ж ти караєш її, молоду?

За те, що так щиро вона полюбила

Козацькії очі?.. Прости сироту! ” (Причинна)

3.  Ця жінка добре вплинула на духовний розвиток Тараса Шевченка і посприяла написанню багатьох поезій, найвідоміша з них – повість «Варнак»: "... она просиживала до полуночи за фортепиано, вариируя чудные создания Бетховена... Я бывало, сижу в уголку, не пошевельнуся: сижу и слушаю, слушаю и

заплачу, сам не знаю отчего. Музыку я полюбил страстно, и этой любовию я обязан панне (?)" (Дружина Енгельгардта – Софія

Григорівна)

4.  Яка збірка стала головним доказом антидержавної діяльності Шевченка? (Збірка «Три літа»)

5.  Які з консервативних журналів у своїх рецензіях докоряли поетові, що він написав «Кобзаря» українською мовою? («Сын Отечества»,

«Библиотека для чтения»)

Творче оточення Т.Шевченка

1. Який відомий російський художник намалював портрет Василя

Жуковського, щоб звільнити Шевченка із кріпацтва? (Брюллов) 2. Хто був близьким другом Шевченка та автором першої фонетичної абетки для українськой мови? ( Пантелеймон Куліш) 3. Якому відомому художнику-аматору Т.Г. Шевченко присвятив ці рядки ? 

«...Не нам на прю з Тобою стати!

Не нам діла Твої судить!

Нам тілько плакать, плакать, плакать

І хліб насущний замісить…» (Яків Петрович де Бальмен)

4.  Кому Шевченко подарував свій автопортрет і присвятив поему

«Неофіти»? (Михайло Щепкін)

5.  Кого відшукав Т. Г. Шевченко « у неділю, у четвертій лінії

Васильєвського острова» від бажання познайомитись? (Сошенка)

Музи Кобзаря

1.  Як звали дівчину, яка була «світлим янголом дитинства» у житті та творчості Шевченка? (Оксана Коваленко)

2.  Кого Т. Шевченко назвав «спалахом зорі кохання» в

Новопетрівькій фортеці? (Агата Ускова)

3.  Кому Тарас Шевченко присвятив ці рядки?

«І ти, моя єдиная,

Встаєш із-за моря,

З-за туману, слухняная Рожевая зоре!

І ти, моя єдиная,

Ведеш за собою

Літа мої молодії,

І передо мною

Ніби море заступають

Широкії села

З вишневими садочками

І люде веселі». (Ганна Закревська)

4.  Про кого Т.Г. Шевченко написав в своєму «Щоденнику» : « Г. Снеткова 2-ая - просто кукла. Как бы хороша была в этой роли моя незабвенная…». (Катерина Піунова)

5.  Яка картина Шевченка носить таку ж назву, як і його поема?

(«Катерина»)

На шляхах неволі

1.               Чий образ заборонили малювати Шевченкові  в Орській фортеці  на засланні? (Образ Божої  Матері)

2.               В якій експедиції (після переведення в укріплення Раїм) на чолі з О. Бутаковим Шевченко мав працювати як художник?

(Експедиція по вивченню Аральського моря)

3.               Як називається вірш, який написав Шевченко, перебуваючи на острові Кос-Арал?

«Здається – кращого немає 

Нічого в бога, як Дніпро 

Та наша славная країна… 

Аж бачу, там тілько добро, 

Де нас нема. В лиху годину …» («І виріс я на чужині…») 4. Що спалив Шевченко під впливом обставин і морального пригніченння в Орськії фортеці 27 лютого 1948 року? (Свій

Щоденник)

5. Образ якого політичного засланця був змальований Шевченком під час перебування У Орськой фортеці? (Томаш Вернер)

Підведення підсумків гри

Підраховуються бали, зароблені кожною командою. Перемагає команда, яка набрала найбільшу кількість балів. Всім переможцям урочисто вручаються дипломи, а учасникам іншої команди - подяки за участь у грі.

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

 

1.      АНДРУЩЕНКО Т.  "Бо, бачте, пари не найшов": Про інтимну лірику  Т.Шевченка// Вітчизна. – 1997. - № 5-6 – с.140-145

2.      ГАВРОШ О.  "Я покохав їх високою любов’ю…": Сердечні пристрасті і розчарування Кобзаря (Шевченко і жінки)// Україна молода. 2001. – 8 березня – с.13

3.      ЛОБОВИК И.  Ликерины  рушники или Последняя любовь поэта // Наша Республика. – 1994. – 11 марта. С.12

4.      МАКАРЕНКО Н.  Над тихим удаєм висить Густинь (Т.Шевченко і

Варвара  Рєпніна)// Молодь України. – 2000. 13 січня

5.      НЕМЧЕНКО А.  История любви и покаяния. (Судьба Гликерши Полусмак после расставания с  Т.Шевченком ) // Правда Украины – 2000. 17 марета. – с.11

6.      ПАЛІЄНКО М.  Балада про Ликеру: Вірш// Дзвін – 2003 - № 3 с. 6-7 Шевченко і Ликера

7.      РЕП’ЯХ С.  Повернення: (64 – річчя Ликера  Полусмак останні роки життя з 1904 року прожила у Каневі біля могили

Т.Шевченка): Вірш. / Дзвін. – 1994. - №11-12. С.-3

8.      ЧУБ Д.  Жінки в житті Тараса Шевченка// Українська культура 1991. - № 3 с. 1-3, 32

9.      ЧУРСІНА Т.  Ганна – Шевченкова Беатріче (Жінки в житті

Т.Шевченка) Журавлик. – 2003. - № 3. – с.6-7

10.   ШЕВЧУК В. Любов, що розійшлася сном (Т.Шевченко і Тодосія 

Кошиць)// Українська мова та література. – 2001. - № 18 с. 4-8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку