ЗВ'ЯЗОК ПРИСУДКА З ПІДМЕТОМПідмет і присудок перебувають у двобічному предикативному зв'язку, специфіку якого становить взаємозв'язок, взаємозалежність головних членів: Я пишу. Слова я і пишу однаковою мірою залежать одне від одного, форма одного слова визначає форму іншого слова і навпаки. Такий взаємоспрямований зв'язок називається координацією.
Координація - це особливий тип узгодження, що виявляється в уподібненні граматичних форм присудка до граматичних форм підмета.1. Присудок, виражений дієсловом у формі дійсного способу теперішнього або майбутнього часу, узгоджується з підметом-займенником в особі й числі; а з підметом-іменником - у формі 3-ої особи й числі: Я вірю в силу доброти, що на торжку не продається (В. Крищенко).
2. Присудок узгоджується з підметом у роді, якщо він виражений дієсловом у формі минулого часу або умовного способу: В степу хату поставив відчайдушний козак (В. Ткаченко); Без жалю, без туги, скоріше радіючи, кинула б вона цей світ... (П. Мирний).3. З підметом, що позначає професію, посаду, звання, рід занять тощо, присудок узгоджується з власною назвою: Професор Ольга Іванівна розповідала голосно; Інженер Михайло Петрович креслив схему.
4. Якщо підметом є незмінна власна назва або сполучення слів, то рід дієслова-присудка відповідає формі роду пропущеного іменника, що означає загальну (родову) назву: Сочі зустрічало нас теплом (місто); Широко розлилася повновода Янцзи (ріка).5. Якщо підмет виражений абревіатурою, то присудок узгоджується з опорним словом, що входить до складного найменування: Цей проект розробило МОН України (Міністерство освіти і науки).
6. У реченнях з однорідними підметами присудок найчастіше має форму множини, але може мати й форму однини: В липні достигають суниця, малина, ожина, чорниця, черемха. В серпні відходить суниця, але з 'являється брусниця, глід, горобина, кизил, шипшина (В. Бондаренко).7. Коли підмет виражений іменником (або особовим займенником у називному відмінку та іменником/займенником) в орудному відмінку з прийменником, присудок вживається у множині: Батько й мати щогодини скрізь були біля дитини (О. Головко). Якщо ж дія стосується тільки першого компонента, то присудок має форму однини (інший предмет в орудному відмінку - додаток). Батько з сином розмовляв допізна.
8. Якщо підметом виступає кількісно-іменна сполука, то присудок може мати форму або однини, або множини: Ой три шляхи широкії докупи зійшлися (Т. Шевченко).9. Якщо підмет виражений поєднанням іменника (більшість, меншість, частина) з іменником у формі родового відмінка множини, то присудок вживається в однині: Частина дітей гралась у схованку. За такого підмета присудок може мати форму множини: Більшість бійців лягли спати (О. Гончар).
10. Якщо підмет виражений поєднанням слів багато, мало, чимало, кілька, декілька з іменником у родовому відмінку множини, то присудок найчастіше має форму однини: Пройшло в мовчанні кілька хвилин (М. Коцюбинський).11. Якщо підмет виражений сполукою іменника зі значенням сукупності (гурт, натовп, зграя, група, табун, стадо, рій тощо) в називному відмінку множини з іменником у формі родового відмінка, то присудок вживається в однині: Ірій дітей привітненьких на той горбок несе вінок з фіалочок блакитненьких (Л. Глібов).
12. Коли підмет виражений сполуками типу хтось із нас, кожен з нас, хтось із них, кожен з них, присудок має форму однини: Майже кожен з нас має якийсь свій особистий талант (А. Осипов).13. Якщо підмет або присудок чи підмет і присудок одночасно є невідмінюваними частинами мови, то між такими головними членами речення граматично оформленого узгодження немає, вони поєднуються відповідним розміщенням та інтонацією: А я у гай ходила по квітку ось яку! А там дерева - люлі. І все отак зозулі: ку-ку! (П. Тичина). Примітка. Якщо підмет-вигук, присудки, виражені словами, що мають категорію роду, вживаються у формі середнього роду: "Ура!" неслось далеко (С. Скляренко).
Вправи для закріплення. Вправа 1: Визначте правильну форму присудка. Учні (працює / працюють) у класі. Сонце (світить / світять) яскраво. Діти і батьки (гуляє / гуляють) у парку. Хлопець (читає / читають) книгу. Завдання: Оберіть правильну форму присудка для кожного речення. Вправа 2: Узгодьте присудок з підметом. Складіть речення з підметами: дівчина, хлопці, вчителька, друзі, використовуючи правильний рід і число для присудка. Приклад: Дівчина співає.
Вправа 3: Розподіліть речення на пари. Визначте, в яких реченнях присудок узгоджується з підметом за родом, а в яких — за числом: Сестра малює картину. Друзі бігають на стадіоні. Місто засинає. Вони допомагають мамі. Вправа 4: Визначення граматичних зв'язків. Прочитайте речення і визначте тип зв'язку між підметом і присудком (узгодження, керування або прилягання): Усі діти весело грають. Йому було холодно.Їй вдалося все зробити.
Вправа 5: Виправте помилки. Виправте граматичні помилки в узгодженні підмета і присудка: Вчитель і учень відповідає на запитання. Кіт і пес біжить по вулиці. Батьки і діти гуляє у парку. Вправа 6: Доповніть речення. Закінчіть речення, використовуючи підмет і присудок у правильних формах: Друзі … (співати) пісню. Вчителька … (пояснювати) нову тему. Собаки … (бігати) у дворі.
Вправа7. Виберіть з дужок потрібну форму присудка. Поясніть форму узгодження присудка з підметом. 1. Більшість із них, як і Микола, (добиралося, добиралася, добиралися) сюди самотужки. 2. Решта квитків на денну виставу (щезло, щезла, щезли) з каси. 3. Зрештою, при моїх заняттях і захопленнях ці три місяці (промайнуло, промайнули) як один день. 4. Кращі п’ять робіт (було відзначено, були відзначені) преміями. 5. З півдесятка сусідів (товпилися, товпилося) біля Остапа. 6. П’ятдесят один працівник підприємства (отримали, отримав) премію з нагоди свята. 7. Знову кілька осіб (відійшли, відійшло). 8. Я лікувався в санаторії, де одночасно (лікувалися, лікувалася, лікувалося) п’ять тисяч робітників. 9. У Китаї вже (діє, діють) 5 великих економічних зон і 14 інвестиційно відкритих міст. 10. На сьогодні в Києві (працює, працюють) 71 ринок і 42 торгівельні майданчики. 11. Більшість картин, представлених на виставці, (демонструються, демонструється) вперше. 12. Нині в Україні (діє, діють) кілька законів, пов’язаних із працевлаштуванням випускників.
У завданнях 1-2 визначте, в якому варіанті присудок із підметом узгоджено неправильно. 1.І. Минуло кілька років після нашої зустрічі. ІІ. Оті шість класів, що при матері ще закінчив, було його освітою. ІІІ. До студентських лав вступають 2,5 тисячі випускників. ІV. Помилки у двох варіантах. V. Помилок немає. 2. І. То там, то тут зриваються пісня, веселі вигуки та крики на озері. ІІ. Коло півночі обгорнула їх така сонливість і втома, що похід треба було зупинити. ІІІ. І мати, і донька разом побіліли, стали прислухатись і миттю схопились. ІV. Помилки у двох варіантах. V. Помилок немає.
Тестові завдання. Завдання 1: Виберіть правильну форму присудка1. Квіти (розквітає / розквітають) навесні.2. Учні та вчитель (проводить / проводять) заняття на вулиці.3. Дитина (співає / співають) пісню. Варіанти відповідей: A. розквітає, проводить, співаєB. розквітають, проводять, співаєC. розквітає, проводять, співають. D. розквітають, проводить, співають. Правильна відповідь: B
Завдання 6. Укажіть речення, у якому допущено помилку в узгодженні підмета (абревіатури) з дієсловом-присудком: А. Райвно проаналізувало рівень навчальних досягнень учнів з рідної мови. Б. ВНЗ почав прийом документів. В. ООН розглянула кілька важливих питань. Г. Універмаг розпочав продаж літнього одягу. Правильна відповідь А