Особистість мовця. Вимоги до оратора

Про матеріал
Поданий матеріал допоможе вчителю під час вивчення, повторення та систематизації знань, умінь та навичок з теми; удосконалити ключові компетентності: орфографічні навички правопису, виявляти і пояснювати порушення орфографічних норм, застосовувати знання на практиці; розвивати асоціативну пам’ять, світоглядні уявлення, збагачувати словниковий запас , уміння критично мислити, вчитися та виправляти помилки у власних висловлюваннях, бути уважним.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Особистість мовця. Вимоги до оратора

Номер слайду 2

Слово наполовину належить тому, хто говорить, і наполовину тому, хто слухає (Народна мудрість).

Номер слайду 3

Поведінка оратора. Поведінка людини, що виступає з трибуни, її відповіді на запитання,  зовнішній вигляд, манери, а також те, наскільки вона дотримується загальноприйнятих правил етикету, має надзвичайно важливе значення. Якщо оратор дотримується мовних та етикетних норм,  з повагою ставиться до людей, тактовний, ввічливий, щирий та чесний у своїх судженнях,  якщо має приємний зовнішній вигляд та манери, що не дратують, то слухачі його відповідно сприйматимуть і з задоволенням слухатимуть. Зверни увагу!Оратор не повинен виглядати змореним або таким, що кудись поспішає, невдоволеним  фактом роботи з публікою, кількістю присутніх у залі, не повинен демонструвати свій страх перед виступом. У жодному разі не потрібно вибачатися перед авдиторією за свою місію («вибачте, що змусив вас зібратися тут», «потерпіть, я скоро завершу промову» тощо).

Номер слайду 4

Риси хорошого співрозмовника Хороший співрозмовник повинен уміти слухати, виявляти інтерес до того, з ким спілкується, звертатися на ім’я, а до широкої аудиторії використовувати етикетні формули Дорогі друзі! Шановні колеги! та ін., у жодному разі не ставити себе вище за слухачів, спілкуватися з ними їхньою мовою, зважаючи на вікові особливості, соціальний статус, рівень освіти тощо.

Номер слайду 5

Вимоги до мовлення оратора: Точність формулювань. Використання слів відповідно до їхніх мовних значень. Ця якість виробляє в людини звичку називати речі своїми іменами. Стислість і небагатослівність. Ця риса формує вміння говорити по суті, сконцен­тровано. Доцільність. Треба враховувати як мету мовлення, так і умови спілкування: час, місце, склад слухачів, тему розмови та ін. Ця комунікативна якість шліфує мовне чуття суб’єкта, допомагає ефективно керувати поведінкою аудиторії. Доступність і зрозумілість. Якщо виклад оратора не доступний аудиторії, то він — неприйнятний. Виразність. Важливий не тільки зміст, а й емоційність мовлення, укладені в слова переживання мовця. Своєрідність та оригінальність. Кожен оратор має свою манеру викладу, через що його й цікаво слухати. Краса мовлення. Бездоганне мовлення викликає в слухачів естетичне задоволення. Краса мовлення створюється за допомогою лексики, синтаксису, вимови, ритму.

Номер слайду 6

Особливості мовця. Не кожна розумна, освічена людина, яка вміє вести розмову у вузькому колі, може бути оратором для широкої публіки. Оратору мають бути властиві особливі риси: чарівність, артистизм, упевненість у собі, щирість, обізнаність, об’єктивність і доброзичливість. Чарівність. Без сумніву, слухати привабливу людину набагато цікавіше й приємніше, аніж непоказну. І тут ідеться не стільки про зовнішність, скільки про поведінку та вдачу людини: усмішка, відкритість, випромінювання доброти та ін. Хоча зовнішність теж має значення в сприйнятті людини: зачіска, одяг, взуття, охайність, загальний стиль.

Номер слайду 7

Артистизм. Успіх виступу залежить не тільки від його змісту, а й від того, як говорить оратор. Інтонація, жести й міміка — складники успіху будь-якого артиста. Згідно з дослідженнями науковців, довіра слухачів до оратора залежить на 60–70 % від його пози, міміки й жестів, на 20–30 % — від інтонації й лише на 7–10 % — від його слів. Отже, щоб виступ був успішним, його треба перетворити на своєрідну виставу. Упевненість у собі. Люди завжди тягнуться до сильних і впевнених у собі особистостей, цікавляться життям успішних людей. А слабкі натури успішними не стають. До невпевненого оратора аудиторія втрачає будь-який інтерес.

Номер слайду 8

Щирість. Саме ця риса співрозмовника найбільше приваблює, зі щирими людьми комфортно спілкуватися, їм більше довіряють. Обізнаність. Детальне знання предмета розмови допомагає ораторові бути впевненим. Обізнаних людей сприймають як живу енциклопедію, що додає їм авторитету й не може не викликати захоплення й непідробного інтересу в слухачів. Об’єктивність. Суб’єктивна оцінка й упередженість можуть роздратовувати слухачів і навіть відштовхувати. А об’єктивність, навпаки, викликає в аудиторії довіру й серйозне сприйняття. Доброзичливість. Окрасою будь-якого виступу є доброзичлива атмосфера, яку створює оратор. Доброзичливість сприяє налагодженню міцного контакту з аудиторією.

Номер слайду 9

Голос, темп, інтонація. Змінюйте силу голосу, решту залишіть як є (Ф. Снелл). Вибирайте саме ту гучність голосу, яка в конкретних умовах є оптимальною.  Говоритимете  занадто тихо — авдиторія робить висновок про вашу невпевненість у собі, занадто голосно – про  агресивність.  Говоріть трохи гучніше звичайного, у більшості випадків цього буде достатньо. Удосконалюйте дикцію та артикуляцію. Уникайте монотонності. Інтонацію мови потрібно змінювати протягом усього виступу.Інтонація має відповідати змісту виступу. Намагайтесь висловитись енергійно – і ваша інтонація буде природною. Бажано під час виступу підтримувати середній темп мови (100-120 слів за хвилину). Необхідно уникати великих пауз – вони дратують аудиторію, особливо  добре підготовлену. Зверни увагу!Перед важливим місцем у промові рекомендується дещо знижувати голос. Невеликі паузи бажано робити до і після важливої чи ключової думки. Пауза «до» готує слухачів до чогось важливого, пауза «після» закликає  напружитись й обдумати висловлену думку, стимулює мислення.

Номер слайду 10

Зовнішній вигляд та особистість оратораІнформацію про людину дає зовнішній вигляд та одяг. Саме зовнішній вигляд відповідає за такий важливий чинник, як перше враження. Хоче промовець чи ні, планує спеціально або нехтує, та перше враження формується завжди.  Дослідження підтверджують, що в 75 %  випадків перше враження виявляється правильним. У вас не буде другого шансу справити перше враження (Коко Шанель). Зверни увагу!Під час формування першого враження слухач (аудиторія) фіксує:• зовнішній вигляд;• оформлення зовнішності;• експресію, зовнішню виразність;• виконувані дії;• передбачувані якості особи.

Номер слайду 11

Вважається, що перше враження виникає протягом перших 5−20-ти секунд знайомства і перших 5-ти секунд розмови. Звісно, за цей час важко сказати щось вагоме. Тому, якщо на початку виступу доповідачем було створено негативне враження, то змінити його до кінця доповіді буде складно. Виробити власний стиль, створити певний образ допомагає одяг. Від нього часто залежить, як будуть з вами поводитися. Слід відзначити, що вбрання впливає не тільки на тих, хто оточує нас, а й на того, хто його носить. Недарма народна мудрість каже: «Зустрічають за одягом...» Головна вимога до одягу — акуратність. Зовнішній вигляд повинен відповідати місцю, часу і характеру подій, тому варто чітко уявляти, на кого необхідно справити враження (це може бути конкретна людина або група осіб, часто це незнайомі люди); ураховувати мету зборів; ураховувати особливості сприйняття одягу конкретним соціальним середовищем.

Номер слайду 12

Імідж оратора. Ефективність промови, сила її впливу на слухачів багато в чому визначаються позитивним іміджем оратора. Щоб сформувати цей імідж, промовець повинен пам’ятати:• людина починає справляти певне враження ще до того, як заговорить;• популярність серед слухачів залежить від того, наскільки зовнішній вигляд, поведінка й манери спілкування оратора відповідають уявленням і неписаним правилам певної суспільної групи;• популярні люди мають такі риси характеру, які позитивно сприймає більшість суспільних груп (веселу вдачу, товариськість, тактовність та ін.), а крім того, уміють адаптуватися до правил тієї чи тієї суспільної групи;• гарні рухи й уміння гарно триматися - такі самі важливі складники приємного зовнішнього вигляду, як і фізичні дані чи вбрання.

Номер слайду 13

Упевненість у своєму зовнішньому вигляді діє активно на слухачів, тобто впевненість промовця формує думку в авдиторії про його здібності. Колір одягу або окремих його елементів теж має дуже важливе значення. Зверни увагу!Добираючи кольорову гаму, пам'ятайте: деякі кольори і їх поєднання в малюнках тканин створюють ефект візуальної вібрації, що може спровокувати приховане роздратування у слухачів, утому зору, а іноді й головний біль. Найчастіше такий ефект спостерігається в кольорових поєднаннях з червоними або помаранчевими відтінками.

Номер слайду 14

Недоречні для публічних виступів:білий колір, оскільки через свою яскравість він кидає відблиски і візуально збільшує речі. Можна одягати замість білого світло-сірі або блакитні речі, оскільки вони не відволікають увагу;чорний колір, оскільки цей колір дуже контрастний для більшості відтінків шкіри, у багатьох людей асоціюється з трауром і може гнітюче діяти на психіку;червоний і помаранчевий кольори, які вважаються абсолютно недоречними для публічних виступів;чисті жовтий і зелений кольори, які можуть надавати хворобливий відтінок шкірі людини.

Номер слайду 15

Найбільш вдалі для публічного виступу кольори одягу:сірий. Цей колір найбільш доцільний, оскільки символізує спокій, довіру, успіх і авторитет. Це чудове тло, яке не привертає до себе уваги, на ньому вигідно відтіняється зовнішність доповідача;синій колір і безліч його відтінків (крім бірюзового, ультрамарину та інших яскравих варіантів синього);деякі відтінки зеленого: нефритовий або оливковий, і спокійні відтінки червоного: марсала, бордо тощо.

Номер слайду 16

ЯК ПРИВЕРНУТИ УВАГУ ДО СЕБЕ Правило 1. Виявляйте щиру цікавість до інших людей. Правило 2. Усміхайтеся!Правило 3. Пам’ятайте, що для людини звук її імені є найсолодшим і найважливішим звуком людської мови. Правило 4. Будьте хорошим слухачем. Заохочуйте інших розповідати вам про себе. Правило 5. Ведіть розмову в колі інтересів вашого співрозмовника. Правило 6. Давайте людям відчути їхню значущість - і робіть це щиро.(За Д. Карнегі)

Номер слайду 17

Поза оратора Яку позу потрібно вибрати під час виступу? Багато хто, не маючи досвіду публічних промов, під час виступу намагається зайняти якусь незвичну позу, яку ніколи не зайняв би у звичних обставинах. Одні стоять струнко, не рухаючись, інші топчуться на місці, дехто хитається з боку в бік. Багатьом початківцям здається, що їхні руки повиростали до підлоги. Положення тіла має бути природним. Не треба стояти, широко розставивши ноги або, навпаки, виструнчившись. Викликає подив промовець, який рівномірно хитається, переносячи вагу тіла з однієї ноги на іншу. Не можна також стояти заціпеніло, випнувши груди, ніби намагаючись справити враження неабиякої значущості своєї персони. Плечі тримайте прямо, не відтягуйте їх назад, голову — рівно, не нахиляючись уперед або вбік. Протягом виступу треба час від часу змінювати напрям погляду, начебто спрямовуючи туди свої слова. Знайдіть зручне й природне положення для рук. Одне з найзручніших — це коли руки вільно звисають уздовж тіла. Або обіпріться однією рукою на кафедру, другу опустіть чи, зігнувши, тримайте на рівні попереку.

Номер слайду 18

Рухи оратора Вигляд оратора, який тривалий час нерухомо стоїть за трибуною, стомлює аудиторію, слухачі починають утрачати інтерес, їхня увага послаблюється. Тому досвідчений оратор декілька разів змінює позу, особливо під час тривалої доповіді чи промови. Однак не треба впадати в інші крайнощі: якщо оратор постійно змінює позу, складається враження, що він не може знайти собі місця. Діапазон рухів оратора, який виступає за трибуною, зазвичай обмежений її розмірами. Виступ без трибуни, коли публіка бачить оратора повністю, вимагає від нього особливих рухових навичок. Потрібно віддавати перевагу рухам уперед і назад, а не рухам убік. Крок уперед у потрібний момент посилює значущість того чи іншого місця в промові, допомагає зосередити на ньому увагу аудиторії. Роблячи крок назад, оратор ніби дає можливість аудиторії «відпочити», а потім переводить її увагу на інше місце в промові (О. Когут).

Номер слайду 19

► Прочитайте інформацію про видатного оратора Цицерона. Познайомтеся з його правилами красномовства. Як повідомлене пов’язане з темою заняття?Дев'ять правил красномовства Цицерона1. Говори зрозуміло.2. Говори легко, але не дуже багато, давай іншим можливість виступити.3. Не перебивай.4. Будь увічливим.5. Прагни говорити вишукано.6. Ніколи не критикуй інших, коли їх немає поруч.7. Не відволікайся на другорядні справи.8. Не говори про себе.9. Завжди будь витриманим, не втрачай самовладання.

Номер слайду 20

Спостереження. Розгляньте світлини й виконайте завдання. А. Що таке поза, міміка й жести? Б. Що означають поза, міміка й жести на цих світлинах? В. Наділіть кожну людину з цих світлин такими характеристиками: сконцентрованість, смуток, невпевненість, зухвалість, шок. Якщо якась із характеристик не підходить до жодної світлини, то запропонуйте свій варіант

Номер слайду 21

Завдання 2. Прочитайте текст. Поміркуйте, чи кожна людина може стати гарним оратором. Чи згодні ви з твердженням, висловленим у виділеному реченні? ПОЕТАМИ НАРОДЖУЮТЬСЯ, ОРАТОРАМИ СТАЮТЬ Багато тисячоліть тому знаменитий оратор Стародавнього Риму, видатний теоретик ораторського мистецтва Марк Тулій Цицерон виголосив фразу, яка стала крилатою й дійшла до наших днів: «Поетами народжуються, ораторами стають». Великий римлянин був упевнений, що з поетичним талантом людина народжується, а оратором можна стати, якщо докласти для цього певних зусиль. Дійсно, гарним оратором може стати лише той, хто хоче ним стати, хто прагне цього, хто багато працює над собою. Звичайно, природні дані допомагають людині досягти кращих результатів, але самі по собі вони не є запорукою успіху. (За Л. Введенською).

Номер слайду 22

Завдання 3. Відновіть вислови відомих ораторів і запишіть їх, обґрунтуйте розстановку розділових знаків. Поясніть зміст висловлювань. 1. Оратор, на, й, на, не, лише, слова, а, багатий, думки (Цицерон). 2. Оратор, людиною, у, і, справах, бути, повинен, справедливою, справедливості, тямущою (Платон). 3. Саме, становить, пишна, надбання, яка, і, почуттям, відповідає, солідна, слухачів, невід’ємне, думкам, промова, і, оратора (Цицерон). 4. Оратор, і, усіх, тією, розгромлює, самою, зброєю, і, ранить, тим, одночасно, самим, ударом… (Ф. Прокопович). 5. Оратором, користь, предмета, вишукано, з, до, й, і, є, для, той, в, говорити, важливості, кожного, гарно, відповідно, на, змозі, питання, часові, лише, хто, задоволення, переконливо, слухачів (Тацит).

Номер слайду 23

Завдання 4. Прочитайте шість правил привернення до себе людей, про які розповів Дейл Карнегі в книжці «Як набувати друзів і впливати на людей». Який із цих способів, на вашу думку, є найважливішим? Чи достатньо дотримуватися лише одного правила? Правило 1. Виявляйте щиру цікавість до інших людей. Правило 2. Усміхайтеся! Правило 3. Пам’ятайте, що для людини звук її імені є найсолодшим і найважливішим звуком людської мови. Правило 4. Будьте хорошим слухачем. Заохочуйте інших розповідати вам про себе. Правило 5. Ведіть розмову в колі інтересів вашого співрозмовника. Правило 6. Давайте людям відчути їхню значущість - і робіть це щиро.

Номер слайду 24

5. Тест-контроль- Виконайте тестові завдання.1. Риторика – це наука. А про наголоси Б про красномовство. В про правильне написання Г про текст2. Де виникла риторика як потреба у спілкуванні з народними масами?А Давня Греція Б Давній Рим В США Г Китай3. Засновником риторики як науки вважається: А Арістотель Б Сократ В Демосфен Г Одіссей4. Сучасна риторика це образ такої науки, як. А Естетика Б Педагогіка В Філософія Г Логіка5. Оратор - це особа, яка. А Проголошує промову Б Виразно читаєВ Редагує текст Г Всі відповіді правильні

Номер слайду 25

6. Вправа-відновлення (робота в парах) Віднови вислови відомих ораторів і запиши їх. Обґрунтуй розстановку розділових знаків. Поясни зміст висловлювань.1. Оратор, на, й, на, не, лише, слова, а, багатий, думки (Цицерон).2. Оратор, людиною, у, і, справах, бути, повинен, справедливою,справедливості, тямущою (Платон).3. Саме, становить, пишна, надбання, яка, і, почуттям, відповідає, солідна,слухачів, невід’ємне, думкам, промова, і, оратора (Цицерон).4. Оратор, і, усіх, тією, розгромлює, самою, зброєю, і, ранить, тим, одночасно,самим, ударом... (Ф. Прокопович).5. Оратором, користь, предмета, вишукано, з, до, й, і, є, для, той, в, говорити,важливості, кожного, гарно, відповідно, на, змозі, питання, часові, лише, хто,задоволення, переконливо, слухачів (Тацит).6. Риторика, думки, княгиня, цариця, і, мистецтв (Ф. Прокопович).

Номер слайду 26

7. Лінгвістичне дослідження. Зверніться до тлумачного словника і поясніть значення слів «чути» і «слухати». Складіть речення з цими словами. Яку роль має процес слухання в спілкуванні? Чому слухання вважають активним процесом? Скористайтеся схемою.

Номер слайду 27

8. Робота в парах. Уявіть, що ви виголошуєте промову перед аудиторією. Стежачи за реакцією слухачів, помічаєте, що через деякий час після початку вашого виступу їхня увага тимчасово згасає, вони втрачають інтерес до лекції - перешіптуються, крутяться на своїх місцях, не дивляться на вас, позіхають, «клюють носом». Запропонуйте різні варіанти відновлення контакту зі слухачами й активізації їхньої уваги. Запишіть ці варіанти.

Номер слайду 28

голова в руках, очі напіввідкритінудьга,зниження інтересу до темипотирання носастурбованістьпостукування по столу чи ногою по підлозі                                     прикриття від обману9. Увідповідни жест і його значення.

Номер слайду 29

10. Тест-контроль1. Оратору властиві риси. А Артистизм Б Сміливість В Гордість Г Зухвалість. Д Самовпевненість2. Хороший співрозмовник повинен. А Уміти слухати Б Перебивати спврозмовника. В Звертатися на прізвисько Г Використовувати етикетні формули. Д Спілкуватися за принципом "рівний рівному"3. Вимоги до мовлення оратора. А Вишуканість зовнішнього вигляду Б Стислість і небагатослівність. В Своєрідність та оригінальність. Г Різноманітність наукових та професійних термінів. Д Точність формулювань4. Під час промови оратор повинен дбати про. А Міміку обличчя Б Виразне читання доповідіВ Жести Г Поставу Д Рухи

Номер слайду 30

11. Усно дайте відповіді на питання: - Чому, на Вашу думку, важливо володіти словом сьогодні?- Чи необхідні ці вміння у вашій майбутній професії?Де практично Ви застосовуєте таке вміння (у навчанні, у повсякденному житті, у громадській роботі, коли наполягаєте на своїй думці тощо). Наскільки Вам це вдається?

Номер слайду 31

12. Самопрезентація. Самопрезентація. Прочитайте статтю «Успішна самопрезентація»:https://krasnomovec.club/uspishna-samoprezentatsiya/Подумайте! Як Ви вважаєте?– Навіщо потрібна самопрезентація вам?– Чи потрібні мені навички самопрезентації під час навчання?– Чи будуть потрібні мені навички самопрезентації у моїй професії і коли?

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Домашнє завдання: 1. Теоретичний матеріал опрацювати за підручником – параграфи 15-16 с. 51-52, 2. Виконати вправу № 3 (б) с. 53 (усно, прочитати текст без пауз, а потім – із паузами). 3. Підготуйте вдома й виголосіть на парі короткий виступ на одну з поданих тем:  Зрада - найбільший злочин.  Підлітки мають допомагати батькам.  Якби я був (була) президентом країни. Час виступу - 30-40 секунд. Намагайтеся подолати хвилювання, сказати найважливіше, дотримуватися культури мовлення.

pptx
Додано
8 січня
Переглядів
22
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку