Григір Тютюнник. «Дивак»Паралельність і єдність двох світів. Образ Олеся, риси його характеру. Опис природи у творі.
Номер слайду 2
Номер слайду 3
Цікаві факти про Григіра Тютюнника. Народився в невеликому селі Шилівка на Полтавщині. Коли йому було всього лише 6 років, його батька репресували. Служив у морфлоті на Далекому Сході. Там же серйозно зайнявся самоосвітою, яку не залишав і після демобілізації. Закінчив вечірню школу. Під час армійської служби почав листуватися зі старшим своїм братом Григорієм (Георгій) Тютюнником, який уже публікувався. Всі його твори піддавалися дуже жорсткій цензурі, а сам автор важко переживав це. Зі своєю дружиною Тютюнник познайомився в університеті. Вона навчалася на факультеті української філології, коли сам письменник на російській. Спочатку він спілкувався і писав тільки російською, але завдяки своїй дружині, він цілком і назавжди перейшов на українську мову. У них народилося двоє дітей - Михайло і Василь. Коли почалося переслідування української інтелігенції в 1974 році, його занесли в «чорний» список для всіх видавництв. Тютюнник постійно подорожував по селах України, адже там можна було почути рідну мову. У лютому 1980 р. Г. Тютюннику присуджено премію імені Лесі Українки (за книги «Климко», «Вогник далеко в степу»).
Номер слайду 4
Оповідання «Дивак»У жовтні 1963 року в газеті «Літературна Україна» надруковано оповідання «Дивак». Проблемне питання: Чому деяких людей називають «диваками»? Кого ви можете назвати «диваком»?Як ви думаєте, чому оповідання називається саме так? У чому дивацтво головного героя?Чи вважаєте ви головного героя диваком? Чому? Диваком називали головного героя через його незвичну для дітей поведінку, чутливе сприйняття природи, уразливість та прагнення до справедливості. Дивак- це той, хто своєю поведінкою і вчинками викликає здивування. Підберіть синоніми до слова «дивак». ((про своєрідну людину) чудак, розм.: чудило, проява, книжн. оригінал.).
Номер слайду 5
Паспорт твору(записати в зошит)Тема: зображення ставлення людини до природи.Ідея: оспівування краси природи та гідного ставлення до неї. Основна думна: людина та природа – невід’ємні; бережи все навколо себе. Жанр: оповідання. Оповідання – це невеликий прозовий твір про якусь подію з життя одного чи кількох героїв протягом короткого проміжку часу. Оповідання написане живою народною мовою. Емоційно забарвлені та просторічні слова допомагають яскравіше уявити героїв та події. Просторічні слова („ач'кий”, „не хо'”, „кухваєчкою”, „пойняв”, „почотом” тощо), емоційно забарвлені слова („розприн- дився”, „мимрив”, „патякає”, „дурник”, „одрепають” тощо). Багато звукових образів: цюкання дятла; жалібне скрипіння під корою хворої сосни; лагідне потріскування льоду; теленькання дзвоника; бухкання сокир об пеньки; шарудіння вітру; скрипіння саней; шум соснового бору; форкання коней тощо.
Номер слайду 6
Проблематика твору(записати в зошит)Бережливе ставлення до природи;Єдність людини та природи;Взаємини між людьми;Добро та зло;Духовна краса людини.
Номер слайду 7
Композиція оповідання: Експозиція: дорога Олеся до школи;Зав’язка: непорозуміння на уроці малювання між вчителькою та Олесем;Розвиток подій: втеча з уроку, блукання верболозами, примирення з Федьком; зустріч з дідом;Кульмінація: розмова з дідом. Розв’язка: сон хлопця, народження нового дня.
Номер слайду 8
Робота з текстом. Знайдіть в оповіданні (усно): Описи природи;Поведінку дятла;Опис замерзлої річки;Ліс увечері.
Номер слайду 9
Цитатна характеристика Олеся«Олесь смирно стоїть біля порога, слухає. Він ще малий, головою ледь до клямки дістає. Очі в нього чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути увесь світ»; «Олесь любить зиму. Йому подобається робити перші протопти в заметах, знімати снігові очіпки з кілків у тинах…»; «Іще любить Олесь малювати на снігу всяку всячину.«Олесь ще дужче захвилювався, ледве не заплакав від щирості і солодкого почуття братерства. Він ухопив ремезяче гніздо й обома руками подав його Федькові»; «Олесь сором’язливо ховає обличчя в рукав»; «Олесь біжить підтюпцем і раптом помічає, що дерева теж біжать, кружляють, ховаються одне за одного, немов у жмурки грають. Олесь зупиняється — і дерева завмирають»; «Олесь непомітно для себе заснув. А вночі крізь сон благав матір розповісти казку про Івасика-Телесика…».
Номер слайду 10
Порівняйте Олеся та себе: що між вами спільного та чим ви відрізняєтесь?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Риси вдачі Олеся. Спільні риси вдачіВаші риси вдачі
Номер слайду 11
Риси вдачі Олеся. Худорлявий маленький хлопчик, слабосилий. Спостережний і допитливий. Має творчі здібності, любить малювати. Уважний і спостережливий. Добрий і милосердний. Має природне чуття краси і свободи. Вдумливий і вразливий. Дивак, не такий, як усі.
Номер слайду 12
Домашнє завдання Усно дайте відповіді на питання: Чи вважаєте ви Олеся диваком? Чому?Бути диваком це добре чи погано?Чому однолітки та дорослі не розуміють хлопця?Який висновок ви зробили для себе прочитавши оповідання?Письмово: заповніть таблицю.