Гуманістичний зміст і висока людяність ,, Різдвяної пісні у прозі '' Ч.Діккенса. Важке життя родини Кретчитів. Подорож Скруджа у різдвяну ніч. Причини деградації його особистості

Про матеріал

Мета уроку: дати короткі відомості про життя та творчість Діккенса; довести учням гуманістичну спрямованість твору на прикладі життя родини Кретчитів та долях інших героїв; показати роль подорожі у розкритті причин деградацій особистості героя; продовжити формування навичок цілеспрямованого аналізу тексту з метою розкриття теми художнього твору, сприяти розвиткові комунікативних вмінь та навичок учнів.

Перегляд файлу

                   Урок по зарубіжній літературі у 6 кл. (вчитель Саєнко М.С.)

Тема: Гуманістичний зміст і висока людяність ,, Різдвяної пісні у прозі '' Ч.Діккенса. Важке життя родини Кретчитів.

Подорож Скруджа у різдвяну ніч. Причини деградації його особистості. Переродження Скруджа.

Мета уроку: дати короткі відомості про життя та творчість Діккенса; довести  учням гуманістичну спрямованість твору на прикладі життя родини Кретчитів та долях інших героїв; показати роль подорожі у розкритті причин деградацій особистості героя; продовжити формування навичок цілеспрямованого аналізу тексту з метою розкриття теми художнього твору, сприяти розвиткові комунікативних вмінь та навичок учнів.

Обладнання: портрет письменника Я.Мостарт ,, Се людина'', Я. На Калькар ,,Різдво'', ілюстрації М.Стоуна.

Тип уроку: комбінований

Епіграф: ,,Святкування Різдва завжди було повязане в Англії з ілюзією примирення ворогів, доброго взаємного розуміння між людьми …''/В. Івашева/

                            Словникова робота.

Повість /повтор/

Новела -  в перекладі з італ. – новина, з лат. новітній  епічний жанр, невеликий за обсягом прозовий твір, про незвичайну подію з несподіваним фіналом,

напруженою і яскраво вималюваною дією. Вона вирізняється

стрункою конструкцією. Вставна новела, як правило, введена у якийсь твір повість, роман, оповідання, які мають свій початок і кінець.

Деградація – погіршення біологічних, а також психологічних ознак /виродження/організма.

Особистість – це людина як носій якихось ознак, лице.

                                     Хід уроку.

 І. Актуалізація опорних знань.

  За часів Ч. Діккенса, як і нині. Англія святкувала Різдво за новим стилем – 25 грудня. Це свято передувало зустрічі Нового року і поєднувалося у свідомості людей з радісним очікуванням щасливих змін. І нехай ці сподівання найчастіше залишалися ілюзорними, як і мрія. Ч. Діккенса про об'єднання – хоча б у межах різдвяного свята – добра і взаємодопомоги.

Адже він бачив у різдвяних святах вияв не так релігійних почуттів народу, як його вродженої доброти та життєрадісності, щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ще убогіршим та сумнішим:

,, Це радісні дні – дні милосердя, доброти всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і у своїх ближніх – навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, - таких самих людей як вони самі ''.

--А як святкують Різдво люди на різних континентах?

(Виступ групи дітей у національних костюмах тих країн, які представляють, з повідомленнями про зустріч Різдва)

ІІ. Про життєвий та творчий шлях Ч. Діккенса /доповнення вчителя/ група «Бібліографи»

ІІІ. Історія написання ,,Різдвяних повістей''.

У лютому 1843 року Чарльзу Діккенсу, який на той час мав уже всенародну популярність, запропонували виступити у пресі з підтримкою проведення закону про обмеження робочого дня на заводах і фабриках. Економічне становище тогочасної Англії було дуже скрутним. Вчений – Економічне Сміт повідомив письменнику вражаючі факти про нелюдські умови праці фабричних робітників, про експлуатацію дітей, які поневіряються, шукаючи шматок хліба. Розповідь боляче вразила письменника. Мабуть, пригадалося власне дитинство, коли він десятирічний хлопчак, мусив працювати на фабриці вакси.

Задум ,,Різдвяних пісень'' тлумачиться літературознавцями як своєрідна соціяльна проповідь. ,,Обурення Діккенса жорстокістю і нелюдяністю ''закону про бідних'', прийнятого англійським урядом у 1834 році, яких з самого початку викликав у Діккенса бажання прямо й безпосередньо, публічно виступити на захист найпригнобленішої непосильною експлуатацією і злиднями частини трудового населення Англії – дітей бідняків.

Діккенс вирішив написати пафлет ,, До англійського народу на захист дитини – бідняка'', але розуміння особливої значущості слова на захист знедолених наштовхнуло його на думку створити цикл оповідань до Різдва'' емоційний за силою впливу на читача. Одним із них мала бути,,Різдвяна пісня в прозі'' – повість про переродження людини, яка понад усе цінувала дзвін монет. Ще до циклу увійшли крім ,,Різдвяної пісні в прозі'' 1843 /,,Колокола’’/,,Дзвони'' 1844, ,,Битва життя'', ,,Цвіркун на троні'', ,,Молот вдарив із силою у двадцять раз, та що там – у двадцять тисяч раз більшою, ніж та, яку я міг би прикласти, якщо б виконав свій перший задум'', - писав Діккенс Сміту 10 березня 1843 року.

Традиційний для англ.літератури жанр святочного оповідання – переплетінням реальності з фантастикою, появою духів, обовязковою щасливою кінцівкою,_ Діккенс наповнив новим змістом

Твір-повість ,,Різдвяна пісня у прозі’’ поділено на 5 строф.

1.стр. – без назви,

2.стр. – перший із трьох Духів,

3.стр. – другий із трьох Духів,

4.стр. – останній із Духів,

5.стр. – заключна.

 ІV.Бесіда – виявлення первинного сприйняття тексту.

Повість.

1.Яке враження справив на вас твір!?

2.Чому автор вдається до казкового сюжету?

3.Коли відбуваються події?

4.Які думки з приводу Різдва висловив племінник Скруджа?

    Знайдіть цей фрагмент в тексті і прочитайте.

5.Чому їх не поділяє містер Скрудж?

6.Чим пояснити те, що твір постійно тримає читача у напрузі?

7.Чи змінить Скрудж свою думку в день Різдва/на початку повісті/?

8.Чи всі герої повісті шанують Різдво?

Назвіть тих, хто чекає це свято з нетерпінням, розкажіть про них докладно/Відповідаючи, користуйтеся схемою, де йдеться про стосунки між :                                 

                                                         Клерк Боб Кретчит та його сім'я

      Кохана дівчина                            

Фред та його сім'я                        Ебінізер Скрудж

Збирачі коштів для бідних                Гроші

Зверніть увагу на напрямок стрілок.

V. Уривок з тексту /племінник Фред/

Можна представити як «монолог героя».

,,Є багато речей, що я з них міг би добути щастя, але я ними не скористався, -  між іншим і Різдво так само. Але окрім моєї великої шаноби до святого Різдва,я ще не вважаю цей день найкращим в цілому році, добрий, веселий, ласкавий, привітний день!

Єдиний з усіх довгих днів, коли всі вузькі серця ширшають, Единий день, коли всіх бідніших людей вважають за своїх товаришів у житті, а не створіннями іншої породи. ,,І через те дядечку, хоч Різдво не поклало мені в кишеню ані шматочка золота або срібла, а я вже ж певний, що воно мені дало добро і буде ще  його давати, я славлю його …''

           – так сказав племінник Скруджа зявившись до нього напередодні Різдва, він запросив його на різдвяну вечерю.

,,Сьогодні я прийшла для того, щоб сказати, що ти ще можеш мати надію минути моєї долі. Я допоможу тобі''…

VI. Текстуальний аналіз /група читців/

Складання «скрайбінгу» до твору.

( або план до повісті у зошитах)

1.Знайдіть у тексті і зачитайте опис ,портретну та духовну характеристику:

1. Скруджа./8 стор

2.Клерка за роботою /9 стор./13/.

3.Збирачів коштів для бідних /11 стор./.

4.Місця проживання Скруджа /14/. Лице Марлі.

5.Привида Марлі /17/

6.Бесіду із Марлі /18,20/

   Подорожі Скруджа Різдвяної ночі

1.Різдвяне місто. Привид /23//Святочн. Дух Минулого/

2.Школа:

     А)хлопчик із книжкою /26/

     Б)зустріч із сестрою/27/

3. В лавці Фіззіунга/29/

4.Розмова з дівчиною в траурі /32/

5.Майбутнє дівчини в траурі /33/

          Святочний дух Теперішнього.

1.Різдвяний ранок. Дух /36 стр./

2.Святкування Різдва в родині Боба Кретчита /40,42,44/

3.Торфяне болото /46/

4.Маяк /47/

5.Дім племінника /48,51/

6.Подорож до всіх нужденних /52/

7.Зустріч із Злиднею Неосвітчестю/52 - 53/

 Майбутнє. Дух майбутніх Святок.

1. Біржа /54/

2.Розмова на вулиці /55/

3. Лавка лахмітника /57 - 58/

4.Біля ліжка небіжчика /59/

5.В родині боржника /60 - 61/

6.Цвинтар /64/

7.Благання /64/

                     Закінчення.

1.Індичка для Боба Кретчита /66/

2.Друга зустріч із збирачем пожертвувань /68/

3.В гостях у племінника /69/

4.Слово витримане Скруджем /70/

    ??? Представлення-показ та аналіз «скрайбінгів», створених учнями.

Долаючи межі казкового сюжету Ч. Діккенс Прагне сягнути глибини земного життя, щоб реалізувати основну ідею твору – образно показати відповідальність кожного героя перед Господом Богом за свої вчинки. І тут йому на допомогу приходить Марлей. Його місія полягає у тому, щоб нагадати Скруджу, а отже і всім, про закони загробного світу. Хто він, привид Марлей? Може, це людське сумління?

VII.Робота з цитатною таблицею.

Герой/ї/ повісті

Його/їхнє/ ставлення до свята

1.Збирачі коштів для бідних

 

 

 

 

,, Ми вибрали для цієї мети свято, тому що у ці дні нестаток відчувається особливо гостро, а достаток дає багато радості’’.

2.Рудокопи

,,Весела компанія, що сиділа біля палаючого вогнища. Всі вони одягнені були по святковому’’.

3.Охоронці маяка

,,Розпалили вогонь, потиснули один одному руки, побажання один одному веселого свята’’.

4.Клерк та його сім’я

,,У своєму закутку заплескав у долоні’’

,,Усі були щасливі, задоволені один одним, раді святу і вдячні долі’’.

5.Фред /племінник/

,,Я вірю, що Різдво приносить мені добро і буде приносити. Хай живе Різдво!’’

6.Тім

,,Добре, що мене бачили у церкві, Адже я каліка, і, напевне, людям приємно, дивлячись на мене, згадувати в перший день Різдва, хто примусив кульгавих ходити, а сліпих бачити’’.

 

 

VII.Як ви розумієте цю схему?

                                          Г                     Доброта

                                         Р                     Людяність

                                         О                    Милосердя

                                        Ш                    Щастя

                                         І                      Співчуття

                                                                 Щедрість

                                                                 Радість

Що прагнув сказати авто, розповідаючи про Скруджа?

Деграція особистості.

VIII.Висновок.

   Різдво – велике свято – дурницею назвав, цим дуже всіх присутніх герой наш здивував. Його вітають – він не розуміє радіють всі, а він не сміє. Що ж то за людина є, яка Різдва не визнає? Отже лише Скрудж не відзначав свята людяності, доброти, щирості душі, милосердя. Він визнавав лише гроші.

ІХ. Підведення підсумків уроку оцінювання знань учнів.

Х.Д/з Використовуючи зміст повісті дайте письмову відповідь на запитання: як починається переродження душі Скруджа?

Малюнки – ілюстрації до тексту,  або

 для  учнів, які виступали з доповідями, скласти скрайбінг до повісті.  

 

      

 

docx
Додано
30 березня 2020
Переглядів
1263
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку