Урок № Дата:
Тема: Хімічні властивості кислот: взаємодія з металами. Ряд активності металів. Реакції заміщення.
Лабораторний дослід 3: Взаємодія хлоридної кислоти з металами.
Цілі:
Формування ключових компетентностей:
Формування предметних компетентностей:
Форми роботи: розповідь учителя, демонстраційний відеоексперимент, он-лайн вікторина, Plickers, хімічний тренажер learningAaps
Обладнання: таблиця розчинності, ряд активності металів, ТЗН, роздатковий матеріал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку:
І. Організаційний етап.
Привітання та налаштування на робочий настрій, перевірка наявності Plickers карт.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ми з вами продовжуємо розглядати класи неорганічних сполук і давайте пригадаємо що нам
вже відомо.
Прийом «Збери схему»
На дошці запропоновані фрагменти схеми (на магнітах картки з назвами класів, загальні формули) що відображає класифікацію неорганічних сполук. Завдання скласти схему.
На минулому уроці ми з вами розглядали фізичні властивості кислот, їх назви, класифікацію. Перевіримо наші знання.
Тест «Plickers»
А) Сульфатна
Б) Сульфідна
В) Сульфітна
Г) Карбонатна
А) Сульфатна
Б) Силікатна
В) Хлоридна
Г) Карбонатна
3) Яка з перелічиних кислот є розчином газуватої речовини у воді?
А) Сульфатна
Б) Силікатна
В) Ортофосфатна
Г) Флуоридна
4) Шлунковий сік завжди містить цю кислоту у концентрації 0,6 %.
А) Сульфатна
Б) Нітратна
В) Хлоридна
Г) Карбонатна
5) Доповніть речення. Залишок сульфідної кислоти ..., що проявляє валентність ... та має назву
А) S, І, сульфід
Б) S, ІІ, сульфід
В) SО3, ІІ, сульфід
Г) SО4, ІІ, сульфід
Давайте згадаємо класифікацію, всі кислоти можна поділити на …
Завдання «Класифікувати кислоти» (робота з мультимедійною дошкою learningAaps)
https://learningapps.org/watch?v=py0xwz1wc21
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Ми з вами пригидала класифікацію і фізичні властивості кислот. А які ще властивості може мати речовина? (хімічні)
Так і сьогодні розглянемо хімічні властивості кислот. Пропоную вам передивитися фрагмент відео і поміркувати, про взаємодію з якими речовинами ми сьогодні дізнаємось?
https://drive.google.com/file/d/1qz6bPmK_1j21AVS4-Qrw_T9l8fYZ01DU/view?usp=sharing
Як ви вважаєте що відбулось? (метал прореагував з кислотою) Отже наша тема Хімічні властивості кислот: взаємодія з металами. Ряд активності металів. Реакції заміщення.
Після уроку ви зможете:
ІV. Вивчення нового матеріалу
Чи з усіма металами будуть реагувати кислоти? Робота з підручником (Григорович стор.192). Пошук відповідей на наступні питання та обговорення:
V. Первинне застосування нових знань
Виконання лабораторного досліду відповідно до інструктивної картки.
Лабораторний дослід № 3
Тема: Взаємодія хлоридної кислоти з металами.
Мета: ….
Реактиви: концентрована хлоридна кислота, зразки металів (цинк, олово, мідь).
Обладнання: штатив з пробірками, піпетка, пінцет.
Згадаємо: правила техніки безпеки.
Завдання:
⁃ Описати спостереження.
⁃ Скласти рівняння реакцій.
Хід роботи:
Відеодемонстрація досліду:
https://drive.google.com/file/d/1DbTUc6uFOVkuqAnE8pOSCEtwAO8frloj/view?usp=sharing
Зразок металу |
Спостереження |
Рівняння реакції |
Цинк (Zn) |
|
|
Олово (Sn) |
|
|
Мідь (Cu) |
|
|
Висновок: Хлоридна кислота взаємодіє з металами за умов, що ….. При взаємодії металів з хлоридною кислотою утворюються …, та …. Реакція з …. відбувається бурхливо, а з … повільніше, це можна пояснити…
Завдання: відскануй Qr-код та перейди за посиланням, перевір свої знання.
VІ. Узагальнення знань.
Давайте пригадаємо перше відео, що ж відбулось з пляшкою коли?
Отже підсумуємо метали, розташовані в ряді активності до водню, мають здатність витискувати його з кислот, утворюючи просту речовину водень (виняток нітратна кислота). П'ять металів, які розміщені після водню, з розчинами кислот не реагують. Кожний наступний метал у ряді є менш хімічно активний, ніж попередній. Самі ж метали заміщають атоми Гідрогену в кислоті. Такий тин реакцій називають реакціями заміщення. Реакції заміщення це реакції, що відбуваються між простою та складною речовинами, унаслідок чого атоми простої речовини заміщають атоми в складній. Окрім водню, під час реакції утворюється сіль відповідного металу.
VІІ. Підбиття підсумку уроку, самооцінювання.
Картка самооцінювання
Дата: Клас: 8 -
Прізвище, ім’я учня ____________________________
Критерій Майже не працював (ла) Працював (ла) посередньо Працював (ла) добре |
Оцінка 0 0,5 1 |
Я правильно відповів(ла) на питання plickers (кожне по 0,5 б) |
|
Я правильно склав (-ла) рівняння реакції під час виконання лабораторного досліду. (кожне по 1 б) |
|
Я правильно сформулював (-ла) висновок під час виконання лабораторного досліду. (1 б) |
|
У вікторині я отримав (ла) (кожне по 0,5 б) |
|
Я зрозумів (-ла), за яких умов кислоти реагують з металами. |
|
Я брав (ла) активну участь у роботі на уроці |
|
Я працював (ла) біля дошки. |
|
Оцініть свою роботу на уроці (загальна кількість балів) |
|
«Хімічний дартс»
Чим ближче до цілі – тим більший бал. Кожен з вас може зробити чотири постріли – у кожен сектор по одному. Якщо вам не сподобалося, то обираєте 0, якщо середньо – то 5, якщо все сподобалося – то буде ближче до середини.
VІІІ. Домашнє завдання (Григорович).
§ 36, № 10, 11 стор. 201.