Василь Барка.
Художнє відтворення
нечуваного голодомору 33-го року в романі „ Жовтий князь”. Реалістичне зображення нещастя сім ї
Катранників
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Декун Тетяна Василівна
Тема. Василь Барка. Роман «Жовтий князь». Художнє відтворення нечуваного в історії людства голодомору 33-го року. Реалістичне зображення нещастя сімї Катранників.
Мета: зясувати історію створення роману, особливості творчої манери письменника, дати характеристику мови роману як засобу розкриття ідейного змісту; розвивати навички аналізу прозового твору, вміння характеризувати образи- персонажі, звязне мовлення та логічне мислення; виховувати в учнів почуття справедливості, любові до ближнього, високу духовну культуру.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: портрет Василя Барки, ілюстрації до теми «Голодомор 1933-го», свічки.
Епіграф: Жить стало лучше, жить стало веселей
І. Сталін
А онде під тином опухла дитина, голоднее мре…
Т. Г. Шевченко
Хід уроку
Память про страшні часи голодомору назавжди залишаться болячою навіть через десятки років. Досі не віриться, що в україні – житниці всієї тодішньої радянської імперії раптово зник хліб і люди залишилися без зернини. Пухлі старі й малі, вмирали роди і села. Смерть чигала на шляхах, на полі , по хатах. Її кістлява рука, здавалося, вдень і вночі не випускала своєї кривавої коси. А в новий 1933 рік уся Україна перетворилася на суцільну могилу. У світі не зафіксовано голодомор, подібного до того, який випав на долю наших дідів і бабусь.
І досі точаться суперечки : голодомор 1933-го – це геноцид проти українського народу чи прорахунок радянської влади? Та навіть тоді, коли хтось доведе, що ця подія мала місце в історії України не випадково – це не поверне життя мільйонам людей, що стали її жертвами.
Василь Барка, з творчістю якого ми почали „знайомство” на минулому уроці, писав про голодомор, відчуваючи кожну смерть українця душею.
2. Проблемне запитання
- Як ви вважаєте, хто був винний в тому, що голодомор мав місце в історії України?
Сьогодні на уроці ми продовжимо аналізувати роман „Жовтий князь” і ще раз пройдемо сторінками історій 1932-1933 років, щоб переконатися, що голоду більше немає місця в майбутньому.
Тема уроку – Василь Барка. Роман „Жовтий князь” . Художнє відтворення нечуваного в історії людства голодомору 33- го року. Реалістичне зображення нещастя сімї Кат ранників.
Почуті вами фрази належать двом людям – добре відомим в історії. Геніальний поет – гуманіст Шевченко правдиво показав усю трагічність життя селян за кріпацтво. На жаль, ці рядки виявилися пророчими й для нашої новітньої історії. Коли в „розквіті” соціального будівництва тиран Сталін проголосив своє цинічно - блюзнірське гасло, привид голоду вже навис над Україною.
Ми не повинні оминати жодної сторінки свого минулого. А трагедії 33-го й поготів. На цей урок ви прийшли зі свічками, як на поминки. Хай же клас сьогодні стане храмом памяті. Запаліть свічки.
Голод на Україні планувався ще з літа 1932 року. Плани здачі зерна державі були більшими, ніж реальний урожай. Партійно – державна верхівка прийняла холоднокровне рішення: вийти з кризи шляхом конфіскації запасів зерна у хліборобів. Представ –
ники місцевої влади організували в селах спеціальні бригади, які
викликали по одному всіх селян, вимагали негайно відвести на станцію мішок зерна. Відпускали тільки після того, як селянин погоджувався. Це була не хлібоздача, а розбій. Багато селян наклали на себе руки. Наприкінці зими 1933 року голод в Україні набув велетенських масштабів. Люди в селах їли мишей, щурів і горобців, траву, борошно з кісток, кору дерев, жаб, мертвих коней. За рік в Україні вимерло до 10 млн. людей. Померлих від голоду в 33 –му більш ніж у два рази померлих на війні. Та й війна тривала ж чотири роки , а голод – рік.
У творі „ Жовтий князь” символічно переплітаються три кольори: чорний, білий і жовтий. Геніальність автора в тому, що він зумів цією бідною кольоровою гамою передати багатюще розмаїття почуттів. Сучасна психологія, досліджуючи вплив кольорів на почуття людини, аргументовано довела,що жовтий колір збуджує апетит; чорний і білий в поєднанні між собою заспокоюють, нейтралізують усі почуття. У наших предків, як заз-
начав Павло Чубинський – це було поєднання символічним, воно означало смерть, забуття, старість, зиму. Отож можна логічно обґрунтувати генеалогію самої назви твору „Жовтий князь”. Це не
що інше, як персоніфікація голоду. Жовтий- показник ненаситності, яка підсилюється тематичною лексемою князь, що
утверджує зверхність, могутність, непоборність і повновладдя.
Вимальовується зловісна істота, схожа на фольклорний образ гоголівського Вія, що своїм поглядом перетворював усе на попел.
Люди -жертви люди - варвари
селяни, гречкосії, партійні чиновники, сліпі ви-
своїми духовними якос- конавці партійних догм, слуги
тями наближені до диявола, що виповз із багна в
Христа образі компартії.
чне зображення нещастя в сімї селянина Мирона Катранника.
2. Психологічні нариси, описи незвичайних перемін у житті кожного в родині, що виникає. 3. Метафізичний, духовний ви-
мір – боротьба темряви зі світлом, Бога з дияволом, людини з людиною)
голоду в Україні? ( Родина вихована в народному дусі не звикла до зла, тому й намагалися зберегти тепло родинне, врятуватись
всупереч усьому)
- Який конфлікт лежить в основі сюжету? ( У Мирона Катранника
християнська віра в Бога, а в Григорія Отроходіна – партійно – більшовицька віра в Сталін а, який ладен винищити цілий народ заради „світлого майбутнього”.Вони антагоністи. Звідси й конфлікт.)
мартирологу в романі (ст.. 140 – обшук, ст.. 148 – рибальство, ст.. 154 – смерть Оленки, ст.. 152 – смерть Мирона)
( У романі розповідається про справжніх мучеників, якими є всі члени родини Катранникій, та більше – увесь український народ. Є в романі й перелік жертв переслідування, гоніння, а також пережитих ними страждань)
вду , адже ніхто не дізнався б? (Людська етика , мораль не дають права вибору. „А тоді куди? Від неба кара буде і мені, і дітям...
І хто виживе в селі, прокляне Катранників, місця собі не знайду, краще вмерти)
- Згадайте епізод з мертвим конем. Які риси характеру Мирона проявляються в ньому? (Людяність, доброта до інших)
- Чому живим зостається останній з синів – Андрійко? ( Автор
вважає, що Андрій, який знає про чашу і бачить її образ, і поне-
се далі віру і впевненість у завтрашньому дні.
( Грудень – трупень, січень – могилень, вересень – розбоєнь, жовтень – худень, листопад – пухлень, лютий – людоїдень, березень – пустирень, квітень – гумень.
Хліботруди, хліб отруси, хлібокуси, хлібопроси, хлібокупи,
хлібокради.)
Підкреслена проблема хліба і людської загибелі.
V. Оцінювання
VI. Домашнє завдання
За підручником опрацювати стор. 104 -110. Підготувати
характеристику Катранника.
Література
Частина 2./ Упорядник Г. О. Семенюк, М. П. Ткачук, А. Б. Гуляк. – 2-ге вид. – К. : Освіта, 2006. – 576с.
2.Українська література. Нетрадиційні уроки. 5-12 класи./
Укладач Л.І. Нечволод. – Харків: ТОГСІНГ ПЛЮС, 2008.- 288с.
3.В. Барка. „Жовтий князь” : Посібник для 11 класу .Автор – укладач Таращук В.В. – Харков: Ранок, 1999р. – 64с.
4. Гришина Г. Уроки української літератури 11клас: Навчальний посібник. – Тернопіль. Навчальна книга. – Богдан, 2003. – 240с.