Презентація розроблена до уроку-роздуму "Художні особливості роману «Чума», його філософський зміст. Символіка чуми" для дітей з порушенням слуху, що навчаються у спеціальній школі.
Художні особливості роману «Чума», його філософський зміст. Символіка чумиЄдине, що важливо - це бути людиною. А. Камю «Чума»
Номер слайду 2
-Який зміст життя? -Навіщо людина живе?-Яке завдання людини у світі?-Чи може людина впливати на долю?-Що є добро і зло?-Що є найважливішим для людини?-Чи потрібно боротися за своє життя? Сподіваюся, що сьогоднішній урок-роздум дасть відповіді хоча б на деякі з цих запитань.
Номер слайду 3
Альбер Камю(7 листопада 1913 року — 4 січня 1960 року )
Номер слайду 4
Навіщо читати Камю?
Номер слайду 5
Виконання тестових завдань з метою актуалізації знань вивченого матеріалу
Номер слайду 6
Інформаційний блок: «коричнева чума»
Номер слайду 7
Пригадуємо хронологію подій роману «Чума»
Номер слайду 8
Інформаційний блок:«чума — хвороба»За останні два тисячоліття людство пережило не одну пандемію. Чума, або “Чорна смерть” — дуже небезпечне інфекційне захворювання, що отримало свою назву тому, що забрало за різними підрахунками від 75 до 200 мільйонів життів. Вчені вважають, що збудником хвороби є чумна паличка. Причиною поширення чуми була наявність величезної кількості чорних щурів у середньовічних містах, блохи яких і переносили чумну паличку.
Номер слайду 9
Хвороба швидко поширювалася, бо у містах жило багато людей, умови життя були несприятливими для дотримання санітарних норм. Лікарі не вміли лікувати цю хворобу, не мали ліків, вакцини.
Номер слайду 10
Чумні лікарі ходили в масці з довгим "дзьобом" для дихання, в який закладали різноманітні пахучі трави, аби запобігти зараженню. Священники та монахи були однією з груп, яка найбільше постраждала. Вони були на похованнях, допомагали хворим. Тому частіше заражалися. В Англії втрати серед священників та монахів оцінювали у 40-50%. Наприклад, в одному з монастирів Франції зі 140 монахів вижили лише вісім. В уявленні людей, що жили в той час, хвороба була Божою карою.
Номер слайду 11
Як відомо, сам Камю так пояснював свій задум: «В образі чуми я хотів передати ту атмосферу задухи, у якій ми скніли, ту атмосферу загрози та вигнання, у якій ми змушені були жити. Водночас я прагнув поширити це тлумачення на буття в цілому».
Номер слайду 12
Пауза: зарядка для мозку
Номер слайду 13
Читаємо і рухаємо пальцями рук
Номер слайду 14
Екзистенціалізм (або філософія існування) (фр. existentialisme від лат. exsistentia – існування, буття) – напрям у філософії XX ст., що позиціонує і досліджує людину як унікальну духовну істоту, що здатна до вибору власної долі. Основним проявом екзистенції є свобода, яка визначається як відповідальність за результат свого вибору. Екзистенціалізм — філософія: людина — _________ (яка?), може _____________(що робити?) власну долю.
Номер слайду 15
Основні категорії екзистенціалізму
Номер слайду 16
Згідно філософії екзистенціалізму, світ є абсурдним і ворожим. А найважливішою (а можливо, і єдиною) цінністю є свобода особистості: кожен має сам вибирати свій шлях і нести відповідальність за свій вибір. ∆
Номер слайду 17
Ми назвали два жанрові визначення твору: Роман-хроніка — про події розповідається у чіткій послідовності із зазначенням дати:«Вранці шістнадцятого _________ доктор Ріє, вийшовши зі свого помешкання, перечепився на сходовому майданчику об здохлого щура». «Чудового __________ ранку на світанні нарешті відчинилася міська брама...»Роман-притча — твір повчальний і алегоричний. Ми вже згадували, що образ чуми має не одне, а кілька значень: 1) чума — хвороба, яку намагаються побороти і зрештою перемагають її;2) чума — нацизм;3) чума - ?
Номер слайду 18
Чума — світове зло (філософське поняття, символ) «А втім, він розумів, що ця хроніка не може стати історією остаточної перемоги. А може бути тільки свідченням того, що треба було вчинити і що, безперечно, повинні чинити всі люди всупереч страху з його невтомною зброєю, всупереч усім особистим мукам... І справді,дослухаючись до радісних криків, що долинали з центру міста, Ріє згадав, що будь-яка радість — під загрозою. Бо він знав те, чого не відала ця щаслива юрма і про що можна прочитати в книжках: бацила чуми ніколи не вмирає, ніколи не щезає, десятиліттями вона може дрімати десь у закрутку меблів або в стосі білизни, вона терпляче вичікує своєї години в спальні, в підвалі, у валізі, в носовичках та в паперах, і, можливо, настане день, коли на лихо і в науку людям чума розбудить пацюків і пошле їх конати на вулиці щасливого міста».
Номер слайду 19
Сьогодні ми, як ніхто, розуміємо правдивість слів героя Камю. Бацила чуми прокинулася: світове зло нікуди не щезло, сьогодні воно має нову назву — рашизм.І кожен з нас — «за воротами, у цьому чумному місті», і кожен з нас вибрав свій шлях...І найбільша мрія — щоби «відчинилася брама міста»...
Номер слайду 20
Інформаційний блок: А. Камю — нобелівський лауреат. Нобелівська премія в галузі літератури вважається найпрестижнішою міжнародною літературною премією у світі. Створена разом з чотирма іншими Нобелівськими преміями за заповітом Альфреда Нобеля 1895 року. Заснована премія, згідно з заповітом шведського підприємця, винахідника та філантропа Альфреда Бернарда Нобеля, який знаменитий тим, що винайшов динаміт. Нобель вирішив, що свою спадщину ділитиме між тими, хто має найвищі досягнення перед людством (у галузі фізики, хімії, фізіології або медицини, літератури, а також за особливі досягнення перед людством у справі миру (Нобелівська премія миру). Вручення премій відбувається у Стокгольмі і Осло 10 грудня – у день його смерті. Альбер Камю став лауреатом Нобелівської премії у 1957 році «за його важливі літературні роботи, які чітко й серйозно висвітлюють проблеми людської совісті в наш час...».
Номер слайду 21
Цікаві факти* Наймолодшим лауреатом Нобелівської премії в галузі літератури є Редьярд Кіплінг, який отримав премію у 42 роки в 1907. * Найкоротше життя серед лауреатів Нобелівської премії в галузі літератури дісталася Альберу Камю, який загинув в автокатастрофі у віці 46 років. * У списку лауреатів премії Нобеля значиться кілька імен видатних письменників та вчених, чиє життя починалося на українській землі. Так, лауреат премії Нобеля (1966р.) з літератури Шмуель Агнон (Ізраїль) народився 1888 року в Бучачі (Тернопільська область)* Кандидатом на Нобелівську премію був Іван Франко, але він не дожив до її присудження (за правилами, премія Нобеля вручається живим претендентам). У наші дні висувалися на цю премію Улас Самчук, Павло Тичина, Микола Бажан, Олесь Гончар, Тодось Осьмачка, Ліна Костенко, Ісмаїл бей Гаспринський. Найтрагічніша доля була у Василя Стуса, якого висунув на отримання Нобелівської премії німецький письменник Генріх Бьолль у 1985 року. Проте Василь Стус помер під час голодування у тюремному карцері 3 вересня 1985 року.
Номер слайду 22
Альбер Камю після вручення йому Нобелівської премії надіслав листа вдячності своєму першому вчителеві Луї Жермену«Без Вас, без Вашої турботливої руки,… без Ваших уроків і Вашого прикладу нічого такого б не відбулося…»
Номер слайду 23
З вірша Дж. Р. Кіплінга «Якщо...»Якщо ущерть наповниш біг хвилини. Снагою дум, енергією дій,Тоді весь світ тобі належить, сину,І більше: ти - Людина, сину мій.