Урок-бесіда з позакласного читання у 5 класі “Світ дитинства в повістях Астрід Емілії Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха», «Малий і Карлсон, що живе на даху» проводиться після вивчення теми “У вирі захопливих пригод". Матеріал уроку сприятиме зацікавленню дітей творчістю шведської письменниці Астрід Емілії Ліндгрен.
Астрід Емілія Ліндгрен
Додаток 1
«Плутаниця»
Весела, дужа і смілива,
Спритна, добра і мрійлива.
Пропелер за спиною має.
Руде волосся заплітає
У неслухняні дві коси.
Хвастун, товстун, солодкоїжка,
Написана й про нього книжка.
Найкращий в світі він бігун,
Художник, кухар і пустун.
На віллі «Хованка» живе
Й до себе Малюка бере.
Додаток 2
«Навпаки»
1. Карлсон любить усе гірке. (Солодке)
2. Пеппі завжди сумна. (Весела)
3. Батьки Малюка вірили в існування Карлсона. (Не вірили)
4. Пеппі не могла підняти коня. (Могла)
5. Малюк не полетів з Карлсоном на дах. (Полетів)
6. Пепі вміла гарно рахувати. (Не вміла)
7. Карлсон полюбляв вихваляти Малюка.(Себе)
8. Пеппі злякалася хуліганів. (Не злякалася)
9.Бетан попросила Малюка весь вечір провести у вітальні. (Не заходити до вітальні)
10. Пеппі дуже не любила тварин. (Любила)
Додаток 3
Додаток 5а
Додаток 5а
Додаток 5а
Додаток 5а
Додаток 5а
Додаток 5б
Додаток 5б
Додаток 5б
Додаток 5 б
Додаток 5б
Література
1
Тема. Урок-бесіда з позакласного читання. Світ дитинства в повістях Астрід Емілії Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха», «Малий і Карлсон, що живе на даху»
Мета. Зацікавити учнів творчістю шведської письменниці Астрід Ліндгрен; порівняти героїв Ліндгрен з літературним героєм Марка Твена; формувати читацьку компетентність, розвивати мовлення: вміння аргументовано висловлювати власні думки, давати повну відповідь на запитання, навички виразного читання, логічне мислення, увагу, пам'ять, творчі здібності, формувати ціннісне ставлення учнів до людей та до себе: інтерес до читання, доброзичливість, людяність, безкорисливість, дружелюбність, почуття гумору, активну життєву позицію.
Обладнання. Книги Астрід Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха», «Малий і Карлсон, що живе на даху», портрет Астрід Лдгрен,
Якби я дожила до 120 років, то все одно відчувала б себе дитиною
Астрід Ліндгрен
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Дитинство – найкраща, найцікавіша, найщасливіша, найказковіша пора. Це пора безтурботних снів, безкінечних пустощів, мрій і сподівань. Діти, що, на вашу думку, об’єднує усіх-усіх дорослих?
Діти. Усі дорослі колись були дітьми.
Вчитель. Недарма французький письменник Антуан де Сент Екзюпері сказав: « Всі ми родом з дитинства». Давайте створимо асоціативний ряд.
Д – рузі
В - И – гадки
Т – аємниці
Пр- И - годи
Н – адії
С - міх
Т – анці
В – еселощі
О – біцянки
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Астрід Емілія Ліндгрен говорила: «Якби я дожила до 120 років, то все одно відчувала б себе дитиною». На жаль, шведська казкарка прожила лише дев’яносто п’ять років, та навіть у поважному віці не втрачала молодечого запалу, завжди енергійна, усміхнена, готова до нових відкриттів. (Додаток 1) Син Астрід Ліндгрен Ларс і донька Карін так згадували про свою матусю: « Вона була не з тих матерів, які сидять на лавочці в парку і спостерігають, як їхні дітки бавляться. Вона сама хотіла брати участь у всіх іграх, і, чесно кажучи, подобалося їй це не менше, ніж нам!». Ліндґрен часто поводилася, як підліток, лазила по деревах, могла навіть вскочити у трамвай, що їхав на повній швидкості. Такими ж були і герої письменниці:сміливими, сильними, добрими, вірними, бешкетниками і вигадниками, хитрунами і фантазерами.
(Стук у двері)
Вчитель. Заходьте, будь ласка. О, старий знайомий! (Заходить хлопчик у костюмі Тома Сойєра)
Том Сойєр. Ви про мене згадували? Дуже приємно!
Вчитель (ніяково). Так, але…
Том Сойєр (звертається до дітей). Друзі, допоможіть розібратися у цій плутаниці. Я зачитаю вам опис літературних героїв, а ви скажете, хто це, і що переплутав автор? (Додаток 2)
Діти. Це герої Астрід Ліндгрен, але Карлсон ніколи не жив на віллі «Хованка» і мав пропелер за спиною, а Пеппі Довгапанчоха навпаки – ніколи не мала пропелера за спиною, а після того, як зійшла на берег, оселилася на віллі «Хованка».
Том Сойєр. Навпаки, навпаки. А давайте зіграємо у гру «Навпаки». Я говоритиму вам речення, а ви будете змінювати у ньому слово, яке, на вашу думку, не відповідає дійсності, на протилежне за значенням. (Додаток 3)
Том Сойєр. Молодці! З вами дуже цікаво, та мені вже час повертатися, бо тітка Поллі знову сваритиме.
Діти. До побачення, Томе!
Вчитель. Діти, що спільного між героями Марка Твена та Астрід Ліндгрен?
Діти. І Том, і Пеппі, і Карлсон – невтомні вигадники і витівники. З ними ніколи не буває сумно. Вони дотепні і сміливі.
Вчитель. Діти, а тепер об’єднайтеся у групи. Хто прочитав повість «Пеппі Довгапанчоха» - перша група, хто прочитав повість «Малий і Карлсон, що живе на даху» - друга група. Твори Астрід Ліндгрен не тільки перекладені багатьма мовами світу, але й екранізовані. Зараз ви подивитеся уривки неозвучених мультфільмів. (Додаток 4). Ваше завдання: озвучте побачене, перекажіть «ланцюжком» епізод якомога ближче до тексту твору. Поки групи переказуватимуть текст, представник від кожної групи повинен серед запропонованих ілюстрацій вибрати ту, яка є продовженням мультфільму і пояснити, чому він так вважає.(Додаток 5).
(Діти виконують завдання)
Вчитель. А як з’явилися герої Астрід Ліндгрен?
Учень (заздалегідь підготовлений). Якось узимку 1941-го Астрід Ліндгрен послизнулася на тротуарі, підвернула ногу. Два тижні лежати в ліжку письменниці було нудно, тож вона вирішила записати історію, яку колись розповідала доньці. Так з'явилася повість про Пеппі Довгупанчоху. Власне, ім'я для веселої дівчинки-бешкетниці вигадала Карін. А мати довершила образ: придумала кумедні руді кіски, брудні панчохи, коня в солом'яному капелюсі та безліч витівок. Ліндґрен надіслала рукопис до видавництва. Однак казка здалася редакторові дивною, і той сховав її до шухляди. Письменниця не розгубилася. 1944-го вона надіслала свою наступну повість "Брітт-Марі жаліється" на літературний конкурс і... отримала першу премію. Згодом видавці розшукали й рукопис "Пеппі".
Учениця ( заздалегідь підготовлена). Сама шведська казкарка вважала, що Карлсон з’явився на світ також завдяки фантазії доньки Карін. Під час хвороби дівчинка попросила маму розповісти про пана Лільонкваста, що прилітає до дітей, які залишаються вдома на самоті. На основі цієї розповіді Ліндгрен створила казку «Малюк і Карлсон, який живе на даху».
IV Підведення підсумків уроку
Вчитель. А тепер ми перевіримо, чи уважними ви були на уроці. До вашої уваги тест з трьома варіантами відповіді. Лише один варіант правильний. Будьте уважні! Бажаю успіху!
(Діти проходять тест в Learning Apps https://learningapps.org/display?v=pf68nsmt518)
Вчитель. Діти, пригадайте, яким було перше слово в асоціативному ряду, який ми склали на початку уроку.
Діти. Друзі.
Вчитель. Бажаю вам, щоб ваше дитинство було щасливим і у вас обов’язково були вірні друзі. Знайте, що друзями можуть стати й улюблені літературні герої, які супроводжуватимуть вас усе життя. Живіть до ста і більше років, але пам’ятайте, що родом ви з неповторної країни Дитинства. А домашнє завдання буде «навпаки». Діти, які прочитали повість «Пеппі Довгапанчоха», сподіваюся, зацікавилися пригодами Карлсона і Малюка, тож прочитають повість «Малий і Карлсон, що живе на даху», а діти, що прочитали цю повість – навпаки, прочитають повість «Пеппі Довгапанчоха».