І.Франко «Лисичка і Журавель»

Про матеріал
Мета: вміти виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; закріплювати вміння відтворювати зміст знайомих казок, правильно оцінювати поведінку персонажів; формувати навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос; розвивати пам'ять, мислення, увагу; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.
Перегляд файлу

Клас: 3

Тема: І.Франко «Лисичка і Журавель»

Мета:    вміти виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; закріплювати вміння відтворювати зміст знайомих казок, правильно оцінювати поведінку персонажів; формувати

навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос; розвивати пам'ять, мислення, увагу; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.

 

                                            Хід уроку

 

І. Організаційний момент

Починається урок.

Він незвичний і цікавий.

До нас гості завітали.

Повернімось до гостей,

Дружно скажем: - Добрий день!

Зробимо в науку крок,

Починаємо урок.

 

Працювати будемо за девізом (слайд)

 

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитися, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Перша наша зупинка «У художньому музеї»

 

ІІІ. 1Актуалізація опорних знань

Наступна зупинка «Мовленнєва зарядка»

  1. Робота зі скоромовкою. «Дощик»

Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі лису –

Лис лисички ніс із лісу.

 

  1. Робота з чистомовкою

Жа-жа-жа – широка межа

Жу-жу-жу – я туди біжу.

Жі-жі-жі – журавель на межі.

Же-же-же – журавель жабу стереже.

Жи-жи-жи – журавлю допоможи.

Жи-жи-жи – жабку подержи.

 

3. Відгадайте загадки, та дізнаєтесь назви яких казок приховані в цих загадках.

1. Що втекло від баби з дідом —

Не сиділо на вікні,

А зустрілось з зайченятком

Й ну співать йому пісні?("Колобок")

 

2. Я бичок-третячок,

Смоляний в мене бочок,

Із соломи дід зробив,

Бік смолою засмолив. ("Солом'яний бичок ")

 

3. Сидить півник на печі,

Їсть смачненькі калачі.

Тут лисичка прибігає,

Півника мерщій хапає.

Біжить котик рятувати,

В лиски півника забрати.

(«Котик і півник»)

4. Що за хатка на узліссі?

Так вже тісно їм усім —

Вся ворушиться, дрижить.

Ось-ось-ось порветься дім.

Де не взявсь, кабан біжить.

Що за дім такий лежить —

Тут і вовк іде, й ведмідь.

І ворушиться, й дрижить?

Й кожен в хатці хоче жить.

(«Рукавичка»)

 

ІІІ.2Мотивація навчальної  діяльності

- Сьогодні ми помандруємо у незвичайну країну, а що це за країна

ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.

 

Це дивна країна,

Довкола – чудеса.

І все там чарівне,

Скрізь – диво-краса.

Подумайте, друзі,

Промовте, будь ласка,

Яка це країна?

Згадали? Це ж …. (казка)

- Отже, вирушаємо до чудової країни Казколяндіїї.

Казок країна чарівна

У гості нас чека вона,

Отож, часу не гайте,

У подорож рушайте!

-Пригадайте, як називають казки, написані автором? Письменником? (Літературні).

-Сьогодні ми також познайомимося з літературною казкою, автором якої є український письменник Іван Франко.

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Наступна зупинка“Авторська казка”

1.Розповідь учнів.

 

27 серпня 1856 року у селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту в Галичині у сім’ї відомого на всю округу коваля родився син – рудоволосий, ясноокий хлопчик. Мама називала його Ясьо.

 

Іван Франко мав феноменальну пам'ять. Він за 10 днів навчився читати українською мовою, знав напам’ять майже всі твори Шевченка, а також міг практично дослівно переказати лише раз почуту від вчителя годинну лекцію.

 

Отримав університетську освіту. Був одружений на Ользі Хоружинській, мав 4 дітей: Андрія, Тараса, Петра, Ганнусю.

 

На честь 100-річного ювілею з дня народження Івана Франка були випущені медаль, значок, поштова марка.

Його портретом  та ілюстраціями до творів прикрашена ваза, касетка.

 

Його іменем названий театр опери у Львові, Івано-Франковську, палац культури у Бориславі.

 

Пам'ятники встановлені не тільки у Києві, Бориславі, Дрогобичі, Львові, а й у Канаді.

 

2. Робота із загадками. Довідникове бюро.

      У кущах вона ночує

       І на зайчика полює.

       Вся руденька ця сестричка,

       А зовуть її... (лисичка).

 

Зявляється на слайді зображення лисиці.

- А що ви знаєте про лисичку? (Виступ учня)

 

  • • Довгі ноги, довгий ніс,

Прилетів — обід приніс

Смачних жабеняток

Для своїх маляток. (Журавель)

А що ви знаєте про журавля? (Виступ учня)

 

У Японії, Китаї та у В’єтнамі журавлі є символом довголіття.

Існує повір’я: розорення гнізда або вбивство журавля принесе нещастя.

Назва герані (квітки) походить від грецького, і означає «журавель» .

У Японії є прикмета, той хто складе тисячу паперових журавликів, матиме гарне здоров’я. Паперові журавлики є символом миру.

 

- Прослухайте вірш і відгадайте, яку казку ми будемо читати.

 

   Йшов собі якось Журавель

І зустрів Лисицю,

Стали друзями вони,

Все як і годиться.

Та нечемною була

Лисичка-сестричка,

Тому казочка про них

Зовсім невеличка.

Та мораль там непроста

І для всіх дається.

Як же казочка про них,

Любі друзі, зветься?

 

  1. Опрацювання казки І. Я. Франка «Лисичка і Журавель» (С.68-70)

— Героїв казки ви назвали,

 але цікавого та смачного ще не пізнали.

 Давайте відкриємо підручники на с.68.

  1.  Слухання казки.Аудіозапис.

IV. ПЕРВИННЕ ЗАКРІПЛЕННЯ

  1.     Словникова робота
  • Під час слухання казки ви зустрічали незнайомі або малознайомі слова.
  • Вгощу
  • Навстоячки
  • Припрошує
  • Запросини
  • Зазирати
  • Погордувати       
  • Прочитайте слова, в яких останньою стоїть буква и.
  • Прочитайте слова, в яких останньою стоїть буква Є
  • Слово, яке починається на букву в.
  • призволяйся — пригощайся;
  • облизня спіймавши — залишитися ні з чим;
  •  подружилися — можна сказати так: потоваришували, заприятелювали;                                                                            
  • почастую- нагодую;
  • не погордуй  - спробуй; 
  •  пісним голосом – тоненьким,  сумним.
  • До якого словника потрібно звернутися, щоб взнати значення слова. (Тлумачного словника)
  1. ФІЗХВИЛИНКА

Час настав для відпочинку

Проведемо фізхвилинку

Всі учні разом.

Журавель, проснувшись зранку,

Вийшов бодро на зарядку:

Крильця вверх, крильця вниз,

І прийшов до нього лис

Із журавликом удвох

Присідали і вставали

Головою покрутили

Вітрячка вони зробили

Потім трішки пострибали

І за парти посідали.

  1.  Читання казки учнями «ланцюжком». Гра «Сніжинка»

Наступна зупинка «Театральна»

  1. Читання казки в особах (1 частина)
  2. Постановка на сцені в ролі акторів(2 частина)(

 

   V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Зупинка «Творча»

  1. Робота в групах

1 група – складання асоціативного куща до образу лисиці.

2 група - складання асоціативного куща до образу журавля.

                (винахідливість, щирість, чемність, ввічливість, улесливість, підступність,  довірливість, нещирість.)

  1. Зупинка «Народна мудрість»

2.Гра «Склади прислівя». Робота в парах.

відновити деформовані прислів’я.

  • Не роби іншому того, чого сам не любиш.
  • • Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.
  • • Яке частування,  таке й дякування.
  • • Хто згоди хоче, той згоду має.
  1. Аналіз змісту казки

 

— Чи щирими були  слова Лисички, коли вона пригощала Журавля?

  • Як Лисичка поводилася зі своїм гостем під час обіду?
  • Як ви оцінюєте  її дії?

       -  Як Журавель пригощав Лисичку? Чому він так робив?

— Чому розпалася дружба Лисички та Журавля?

— Чи схвалюєте ви їхню поведінку? Поясніть свою відповідь.

— Як ви гадаєте, на чиєму боці автор? Обґрунтуйте свою думку.

  • Коли ми запрошуємо до себе гостей, якими ми повинні бути?

 

Робота над ілюстрацією (с.69)

-Знайдіть і прочитайте епізод казки, який проілюстрував художник.

Зупинка «Підсумкова»

Тест  -   гра «Чи уважно ти читав»                                                         

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Гра «Мікрофон»

  • На уроці ми читали…
  • Автор казки…
  • На уроці я вчилася (вчився)..
  • Сьогодні я зрозуміла (зрозумів)…
  • Урок завершую з…настроєм.

-Діти, я сподіваюся, що прочитавши казку Івана Франка «Лисичка і Журавель» , ви будете радо і гостинно приймати друзів у вашій оселі.

Урок був незвичайний,

урок наш був повчальний.

Бо треба вміти дружити,

щоб в світі легко, гарно жити!

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати казку від імені лисички (для дівчаток), від імені журавля ( для хлопців).

 

Додаток 1

Тест  -   гра «Чи уважно ти читав»                                                         

1.  Цей твір є ...                                                                                   

а) оповіданням;               б) казкою.                                       

 

2.  Хто перший запросив приятеля у гості?                                      

 а) Лисичка;                        б) Журавель.                                                                                                                                         

 

3.  На що сподівався кожен із гостей?

а)  Що прийде у гості й гарно поговорить.

б)  Що прийде у гості й гарно поїсть.

 

4.  Чи підійде до казки такий заголовок: "Яке частування, таке й дякування"?

а) Так;                             б) ні.

5.  Від чого народ застерігає у цій казці?

а) Від скупості;                б) від лінощів.

6.  Яка головна думка твору?

а)  Роби комусь так, як хочеш, щоб робили тобі;

б)  комусь можеш робити як-небудь, аби тобі робили добре.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

Наварив каші,

так і їстимеш.

 

 

• Їж сама, мила,

 сама і поїм.

 

 

Як посолиш,

то не жалій масла.

 

 

Сама собі зварила,

коли таке зварила.

 

 

Уміла варити

так і їж.   

 

Зварив кашу,

 

 

З ними каші

тепер їж.

 

 

 

та не вміла подавати.

 

 

doc
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку