Тема уроку: І.П. Котляревський «Енеїда». Характеристика героїв поеми. Бурлескний гумор, народна українська мова
Мета уроку: охарактеризувати героїв твору, їхні дії і вчинки; розкрити учням український світ «Енеїди»; виховувати почуття патріотизму, національної самосвідомості, пошани до духовних надбань нашого народу. почуття гумору.
Міжпредметні зв’язки: історія України, образотворче мистецтво.
Обладнання: ілюстрації до поеми «Енеїда».
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Як і в усякому великому творі, в «Енеїді» Івана Котляревського є певна система образів. Щоб охарактеризувати персонажів поеми, попередньо були сформовані творчі групи учнів, які вели пошукову роботу.
Група істориків одержала завдання висвітлити, опрацювавши додаткову літературу, обставини суспільного життя на Україні у XVIII ст., розкрити взаємини між рядовими козаками й багатою старшиною, а також між панами, чиновниками та селянами.
Друга група – читці – мали дібрати найяскравіші для характеристики персонажів уривки з тексту і виразно читати їх. Особливу увагу треба було звернути на героїчне змалювання троянців та їхнього ватажка Енея, а також сатиричне викриття богів і земних вельмож; рекомендувалося виділяти в тексті і багатий етнографічний матеріал мови.
Художники об'єдналися в третю групу; їхнім завданням було зіставити: малюнки А. Базилевича з відповідними. словесними картинами «Енеїди», проаналізувати рівень точності й глибини відтворення художником авторського задуму.
Психологи повинні були пояснити переживання героїв твору, розкрити мотиви їхньої поведінки в різних ситуаціях, змальованих письменником.
До п'ятої груші ввійшли літературні критики, завдання яких – дати ідейно-художню й морально-естетичну оцінку поеми.
II. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми повинні пройти шляхом Енеєвих пригод, проникнути в духовний світ героїв поеми, розкрити мотиви їхніх вчинків, пояснити характери персонажів, ще раз відтворити в уяві безсмертні художні картини «Енеїди».
III. Опрацювання теми.
1. Обмін учнівськими враженнями.
– Хто з персонажів твору викликав у вас найбільшу симпатію, а хто – негативні емоції? Пояснити чому.
2. Учні простежують, як динамічно розвивається характер головного героя твору, поступово змінюючись, набираючи не лише реалістичних, а й високих загальнолюдських рис: людяності, совісті, добра.
Еней був парубок моторний
І хлопець хоть куди козак,
Удавсь на в сеє зле проворний,
Завзятіший од всіх бурлак.
Таким постає перед нами «кошовий Еней, троянець» вже з перших рядків твору. Еней «ласкавий, гарний», жвавий та веселий «і гострий, як на бритві сталь». Він – відважний, хоробрий ватажок, вмілий організатор і керівник, здатний і на бійку, і на розваги, і на «дипломатичні стосунки» з Латином, Ацестом, Евандром та іншими царями.
Надзвичайну мудрість і сміливість виявив Еней в поєдинку з рутульським царем Турном.
- Прочитати виразно уривок, в якому зображено поєдинок Енея і Турна.
- Які риси вдачі Енея виявилися в цім двобої? Аргументувати відповідь уривками з тексту.
- Яке враження справив Турн? На чому воно грунтується?
- Які з названих рис характерів персонажів вам імпонують, а які викликають осуд?
Читці відтворюють картини шостої частини поеми.
Після читців слово беруть критики. Вони зосереджують увагу на прийомах зображення персонажів і на основі цього складають колективну характеристику образів Енея і Турна.
Автор сам виділяє в своєму героєві таку рису, як мужність:
Еней махає довгим списом,
На Турна міцно наступа.
Свій бойовий дух він підсилює вигуком:
Тепер, – кричить, підбитий бісом, –
Тебе ніхто не захова...
Повага до Енея зростає, коли переконуєшся, що й Турн – нелегкий супротивник: сміливий, сильний духом і фізично загартований. Взагалі, образ Енея сприймається ясніше в зіставленні з образом Турна. Поет цілеспрямовано формує зображувально-виражальними засобами читацькі симпатії до Енея і зневажливе ставлення до пихатого вельможі Турна. Рутульський цар, хоча й пихатий, визначають критики, проте боязливий і услужливий перед сильнішими. Це видно з його ж слів:
Олімпські нами управляють,
Вони на мене налягають,
Пред ними тільки я смирюсь.
Автор зауважує, що в Турна – «гадового сина» – вся сила в ласці :божій. Коли боги відцуралися від свого колишнього улюбленця, де й поділася його пихата могутність:
Не та була в нім жвавость, сила,
Йому Юнона ізмінила...
... Без богів ж людська моч пустяк.
Йому і камінь ізміняє,
Енея геть не долітає,
І Турна взяв великий страх.
У процесі складання характеристики героїв читці допомогають критикам аргументувати свої судження прикладами з твору.
На думку психологів, Турн – людина нестійка, несамостійна. Коли боги покинули його напризволяще, він розгублюється і тільки й спромогається, що клясти своїх колишніх високих покровителів. У цьому ж виявляється і лакейна сутність характеру Турна.
Еней же діє рішуче і самостійно:
В таку щасливую годину
Еней чимдуж спис розмахав
І Турну, гадовому сину,
На вічний спочинок послав.
Про його великодушність, людяність свідчить така авторська фраза:
Еней од речі сей зм'ягчився
І меч піднятий опустив.
Автор зображає Турна не тільки жалюгідним, а й підступним. Тут Еней вибухає благородним гнівом:
Так ти троянцям нам для сміха
Глумиш з Паллантова доспіла
І думку маєш буть живим?
Паллант тебе тут убиває,
Тебе він в пеклі дожидає,
Іди к чортам, дядькам своїм.
Читацькі враження від поєдинку Енея з Турном значно увиразнюються, коли художники демонструють ілюстрацію, яка передає сцену Турнової страти. Колись могутній, а тепер повержений цар нагадує на малюнку барана, якому збираються відтяти голову. Він безпорадний і жалюгідний. Критики, узагальнюючи цей етап роботи, наголошують на утвердженні письменником і художником ( кожний своїм засобом) ідеї вищості добра над злом, честі і доблесті над підступністю.
Під час такої роботи наводяться відомості про героїв, узяті з тексту. Формується цілісне судження про Енея як тилового козацького ватажка.
Не поступаються Енеєві у військовій доблесті і сміливості й троянці. Правда, спочатку їхні вчинки викликають у нас рішучий протест і осуд, бо хіба можна не обурюватись отаким способом життя:
Щодень було у них похмілля;
Пилась горілка, як вода;
Щодень бенкети, мов весілля,
Всі п'яні, хоч посунсь куда.
Проте в останніх частинах поеми троянців наче підмінили. Ці бурлаки-побратими стають хоробрими, великодушними і навіть дисциплінованими воїнами, незламними в присязі, вірними й волелюбними синами вітчизни, що готові до останньої краплини крові «свою свободу боронити». Вони: перемагають і в найбезвихідніших ситуаціях. Їхні одчайдушність і лицарство тепер проявляються не в гулянках, а на полі бою. На заклик Енея: «Козацтво! Рицарі! Храбруйте!» – вони відповіли ділом, а в навчанні були зразком ретельності і тямущості.
Читці декламують уривок, в якому описаний подвиг Низа і Евріала (частина п'ята). Критики оцінюють цей подвиг: як найвищий вияв патріотизму і громадянської мужності, самовідданості в боротьбі за справедливе діло.
Бесіда:
- Які з себе Низ і Евріал?
- Які обставини спричинили їхнє проникнення в стан ворога?
- Чому саме Низ і Евріал зважились на такий ризикований вчинок?
- Як поставились до їхнього наміру інші троянці? Про що свідчить їхня реакція?
- У яких словах автора виражене його ставлення до героїв?
- Погляньте на малюнок, де художник А. Базилевич зобразив
Низа і Евріала? Чи допомагає він глибше зрозуміти характери
героїв?
- Що об'єднує воїнів-побратимів з Енєєм та іншими троянцями?
У процесі роботи над образами художники демонструють малюнок, де обидва герої – Низ і Евріал –стоять пліч-о-пліч.
Читці виразко декламують відповідні рядки з твору:
Від тебе не одстану зроду.
З тобою рад в огонь і в воду,
На сто смертей піду з тобой.
Про духовну єдність героїв висловилися і критики: Низ і Евріал – земляки, обидва самі «пішли к Енею на вербунок», тобто добровільно зголосилися воювати за честь і «пам'ять вічну». Та головне – вони патріоти. І їхня позиція виражена однозначно:
Де общеє добро в упадку,
Забудь отця, забудь і матку,
Лети повинность ісправлять.
Низ і Евріал не якісь герої-одинаки. Автор показує їхню духовну єдність з іншими троянцями, що захоплено вітали план вилазки сміливців у ворожий стан:
Троянці всі тут заревли.
Одважних стали обнімати.
Глибше усвідомити народні витоки духу волі і честі допомагають історики. Як відомо, значною подією на Україні була визвольна боротьба селянських мас проти польського гноблення у 1768 році, що мала назву Коліївщина. Очолили повстання Іван Гонта і Максим. Залізняк. Як свідчать документи, то були відважні і талановиті ватажки, сповнені любові до простих людей і гніву до їхніх кривдників.
Високий дух патріотизму, волелюбні настрої, що охопили маси українців, ми відчуваємо і читаючи про сповнену небезпечних пригод подорож троянців. В образах одважних героїв ми пізнаємо українських козаків.
Колоритні фігури Енея і троянців, побутово-етнографічні картини, підкреслює вчитель, відтворюють обставини українського життя і вказують на травестійний жанр твору, коли переодягання міфічних персонажів служить виразній характеристиці реальних героїв. Античні часи й міфи, що химерно переплітаються в поемі з українською дійсністю, розкривають соціально-культурний портрет тодішнього українського суспільства, зображеного письменником.
Загальна картина суспільства і взаємин у ньому дана поетом: в описі пекла і раю. Рай та пекло населені ним відповідно до уявлень народу. В раю – убогі, вдови, сироти, ті, що "проценту не лупили", а допомагали убогим, ті, що "жили голодні під тинами", з яких глузували, котрих ображали" й "випроваджували в потилицю і по плечах".
Серед тих, хто своїм життям на землі заслужив кару і тепер зазнає її в пеклі, на передньому плані – пани:
Панів за те там мордували
І жарила зо всіх боків,
Що людям льготи не давали
І ставили їх за скотів,
Були в пеклі і підпанки, різна старшина, "судді, підсудки, писарі", "були пани і мужики, була тут шляхта і міщани", були, як каже автор, " багаті і убогі".
Бесіда:
- Прочитати уривок від слів «Тепер Еней убрався в пекло...» до «... Чужим пустився промишлять». Кого з грішників ви бачите в пеклі?
- Як пояснює автор, за що вони потрапили туди?
- Як він ставився до них?
- Який з малюнків пекла, виконаний художником А. Базилевичем, найточніше відтворює описане автором?
- Співчуваєте ви комусь із мучеників, чи «по заслузі» їм?
Засуджуючи соціальну несправедливість, Іван Котляревський мріяв про таке суспільство, в якому пануватимуть високі, благородні моральні заповіді, люди житимуть за законами добра і правди.
IV. Жанр «Енеїди» – травестійно-бурлескний.
- У чому ж виявляється він?
- Якими засобами користується автор, викликаючи сміх у читача?
Передусім – це жартівливий тон розповіді, який від початку і до кінця пронизує «Енеїду», потім – переодягання героїв у невідповідну їхньому стану форму; вживання народних виразі, прислів'їв, приказок, цікавих порівнянь, метафор, лайливої лексики і т.д. Сміх викликається і незвичайними ситуаціями, в які часто потрапляють герої поеми.
Теорія: бурлеску вимагала, щоб про поважних осіб і серйозні речі, говорилося в жартівливому, іноді навіть зневажливому, тоні, словами «низького» стилю. Котляревський всюди і дотримується цієї вимоги, цього основного правила.
Надзвичайно різноманітні і багаті художні засоби в «Енеїді», за допомогою яких досягається комічного ефекту, бурлескного тону. Серед них – порівняння і метафори, епітети, прислів'я і приказки тощо.
Зіставити предмети і явища невідповідних сфер, дій, рухів, вчинків, переживань, зовнішності людей з особливостями тварин, комах тощо і цим досягти комізму, гумору, іронії найлегше допомагають порівняння. Ось, для прикладу, кілька з них. Незадоволений тривалим гостюванням Енея в Дідони, Юпітер про нього каже, що «убрався в патоку, мов муха; засів, буцім в болоті чорт»; «Еней піджав хвіст, мов собака, мов Каїн, затрусивсь увесь»; троянці «замурмотали, як коти»; Меркурій «прискочив, мов котище мурий до сирних в маслі пирогів».
Іноді автор розгортає порівняння в широку картину або нагнітає поруч декілька їх, щоб увиразнити, рельєфніше і зриміше відтворити якесь явище, образ. Так, наприклад, Сівілла «тряслась, кректала, побивалась, як бубен, синя стала вся, упавши на землю, качалась, у барлозі мов порося». А Турн, «як втопленик, посинів ввесь, дрижали губи, сам дрочився, зубами клацав, мовби пес».
Метафоричність - це теж один із засобів надати мові яскравої образності. В «Енеїді» зустрічаються метафори, які Котляревський або безпосередньо взяв із народних уст , або ж створи свої. Це такі, наприклад:
Як тільки темна та. похмура
Із неба- зслизла чорна ніч;
Година ж стала балагурна,
Як звізди повтікали пріч.
Завзятий Еней:
Летить оп’ять врагів локшити,
Летить троянців ободрити,
Роздуть в них храбрості вогонь.
З народнопісенної творчості чи то з розмовної мови ввійшли в «Енеїду» і так звані постійні епітети: синє море, гіркі сльози, ясні очі, русі кудрі, хрещений народ, рум'яні щоки, вічна ніч і т.д.
Поема містить чимало прислів'їв і приказок, які. досить влучно і виразно характеризують суспільні явища, розкривають стан героїв, їх переживання, допомагають яскравіше відтворити обстановку тощо. Ось приклади народних прислів'їв і приказок, які майже без зміни використані в тексті поеми: «Хто чим багат, то тим: і рад»; «Великії у страха очі»; «Пропали! Як Сірко в базарі»; «Надувсь, мов на огні лопух».
А ось приклади використання народних прислів'їв («Біда не по лісу ходить, а по людях», «3 огню та в полум'я») з деякою трансформацією:
Біда не по деревах ходить,
І хто ж її не скоштував?
Біда біду, говорять, родить,
Біда для нас - судьби устав!
... Авлет
Недавно на другій женився,
Та, бач, в рахунку помилився.
Із жару в полум'я попав.
Поема Котляревського рясніє й пісенними образами, безпосередньо перенесеними сюди з багатого українського фольклору або ж створеними самим автором за народним взірцем. Так, наприклад, цілком в дусі народних пісень і дум, де широко використано паралелізм, подана ось ця картина походу війська:
Не хмара сонце заступила,
Не вихор порохом вертить,
Не галич чорна поле вкрила,
Не буйний вітер се шумить:
Се військо йде всіма шляхами,
Се ратне брязкотить збруями
В багатьох місцях «Енеїди» манера оповіді автора дуже схожа на народну манеру розказувати анекдоти, бувальщини, комічні сцени тощо.
«Енеїда» – багатющий скарб розмовних синонімів, дотепних, влучних, часто несподіваних.
«Енеїда» продовжує кращі традиції сатиричних і бурлескних віршів, що побутували на Україні в ХVIII ст. та з якими письменник був добре обізнаний.
- У чому полягає актуальність, злободенність проблем, поставлених Котляревським у поемі, для наших сучасників?
- Які з моральних питань твору актуальні й сьогодні?
V. Рефлексія.
VІ.Домашнє завдання.