Розвиток креативного мислення учнів початкових класів з математики через
використання
ігрових завдань та інтерактивних
технологій
(для учнів з ЗПР)
Підготувала
вчитель початкових класів
Кановець С.І.
2020 рік
КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЮЧІ ДИДАКТИЧНІ ІГРИ ТА ВПРАВИ
З МАТЕМАТИКИ ДЛЯ УЧНІВ З ЗПР
Для вирішення цих завдань доцільно використати різноманітні творчі вправи, запитання, цікаві задачі, логічні вправи, задачі, головоломки, задачі-жарти, дидактичні ігри, загадки, ребуси.
Ефективне викладення математики в початкових класах не можливе без пошуків нових шляхів активізації пізнавальної діяльності учнів. Учні мають не лише засвоїти визначену програмою систему знань з математики, а й навчитися спостерігати об’єкти, явища, процеси, порівнювати їх, виявляти зв’язок між математичними поняттями, діями, величинами та їх відношеннями, навчитися міркувати, обґрунтовувати свої висновки, користуватися математичною мовою. Засвоєння основ математики в початкових класах вимагає великого розумового напруження, високого ступеня абстрагування й узагальнення, активності думки.
Багатьом учням математика здається нелегкою і мало зрозумілою, тому нерідко діти намагаються запам’ятати правила, не розуміючи їх, а це призводить до формалізму, гальмує дальше розуміння нового матеріалу.
Здобуті учнями міцні знання перетворюються в переконання тільки тоді, коли вони є результатом свідомої самостійної роботи думки. Отже вчителю важливо застосовувати такі методичні прийоми, які б збуджували думку школярів, підводили їх до самостійних пошуків, висновків та узагальнень. Сучасна школа має озброїти учнів не лише знаннями, вміннями й навичками, а й методами творчої розумової і практичної діяльності. Визначається велике корекційне значення дидактичних ігор та вправ для використання на уроках.
Дидактичні ігри.
Відомо, що будь-які знання через гру засвоюються у 4-5 разів швидше, ніж у звичайному навчанні. Гра дає змогу легко привернути увагу дітей і тривалий час підтримувати в них інтерес до тих важливих і складних завдань, на яких у звичайних умовах зосередити їхню увагу не завжди вдається. Такі ігри спонукають дітей змалку міркувати самостійно, використовувати свою кмітливість, вміння уявити ситуацію і нестандартно її розв’язати.
Для молодших школярів особливо актуальна і ефективна ігрова форма перевірки засвоєних знань. Пропонуємо декілька практичних ідей, які дозволять не лише виконати цікаву перевірку домашнього завдання, але і допоможуть активізувати розумову діяльність учнів.
У розумово відсталих дітей спостерігається дуже низький рівень розвитку мислення, тому що воно формується в умовах неповноцінного почуттєвого, мовного недорозвинення, обмеженої практичної діяльності. Слабкість мислення, яка заважає розумово відсталим виділити істотне при запам'ятовуванні матеріалу, зв'язати між собою його окремі елементи, різко знижує і якість їхньої пам'яті.
Всі дослідники відзначають не тільки навчальну, а й у більшій мірі корекційно-розвиваючу функцію дидактичної гри. В спеціальній дидактиці і методиці викладання окремих навчальних дисциплін у допоміжній школі однозначно визначається, що використання гри, ігрових ситуацій є продуктивним засобом розвитку аномальної дитини, корекції її пізнавальної, емоційно-вольової, мотиваційної сфер.
ГРА «ДОПОМОЖИ БІЛОЧЦІ ЗІБРАТИ ГРИБИ»
На гіллячках, на тоненьких,
Поки день ще не погас,
Сироїжки та опеньки
Білка сушить про запас.
Учитель звертається до дітей з пропозицією допомогти білочці відібрати найсмачніші гриби.
На грибах записані приклади на множення та ділення. Смачними будуть ті, відповідь яких менша за число 27.
ГРА «СКЛАДИ ПРИКЛАД»
Учень вибирає собі вид транспорту, на якому буде подорожувати. Під малюнками з вибраним видом транспорту записані числа.
За сигналом вчителя учень виходять до дошки і пише приклади до даної відповіді.
«МАТЕМАТИЧНЕ ДОМІНО»
Для цієї гри треба вирізати 28 карток розміром 3x4 см.
У верхній частині карток написані приклади на множення і ділення, а в нижній частині - відповіді до прикладів.
Задача дитини - підставити до прикладу картку з правильною відповіддю.
Гра знімає напругу і втому, зацікавлює, а найголовніше, допомагає краще і швидше запам'ятати таблицю множення і ділення.
ГРА «ЗНАЙДИ місце приземлення»
На парашутах написані вирази. Внизу під парашутами відведені місця приземлення. Кожен парашут треба посадити у свій квадрат, в якому записане число, що є відповіддю до виразу на парашуті.
ГРА «ЗНАЙДИ СВОЄ ДЕРЕВО»
Перед уроком чіпляємо таблицю з намальованими деревами, під якими записані приклади. В учня на парті картка — відповідь до прикладів, що написані під деревом. Якщо не помилився у розв'язуванні прикладів, знайде своє дерево. Шукаючи лише своє дерево, дитина розв'язує всі приклади.
ГРА «ПЕРЕВІР СЕБЕ»
Учитель заготовляє картки, на яких записані результати множення. Наприклад:16.
Учитель показує картку, а учень записує приклад на множення з такою відповіддю або піднімають картки з числами 2 і 8.
ГРА «ПОЛАТАЙ ДІРКИ»
На підлозі мишка
Підібрала книжку.
Сторінки гортала,
До дірок читала,
Учитель говорить, що треба полатати сторінки книжки з математики.
Зх =21 6х =18
2х =12 5х =20
4х =16 4х =24
ГРА «ЛІСОВІ ДЗВІНОЧКИ»
— Діти, сьогодні нас зустрічають лісові дзвіночки і пропонують нам розв'язати приклади (на квітках написані приклади).
Ми дзвіночки
Лісові дзвіночки,
Славим день.
Ми співаєм,
Дзвоном зустрічаєм:
День! День!
Гра «Бджоли»
Ігровий матеріал:намальовані вулики, на яких записані табличні випадки множення і ділення, бджоли з певними номерами — відповідями до прикладів.
Гру починаємо з «Пісеньки бджоли».
«Жаль!» — жалілася бджола
Я у лісі не жила.
Я не вчилася у школі,
Бо збирала мед у полі.
Але з дітками дружу,
їм співаю: «Жу, жу, жу-у!»
— Діти, допоможіть кожній бджолі потрапити до свого вулика.
ГРА «УВАГА!ТАБЛИЦЯ!»
Наприклад, повторюємо на уроці таблицю числа 8. На набірному полотні числа 16, 32,40, 54, 80. Запитання до учня;
— З більшості добутків визначте, яка це таблиця?
— Таблиця числа 8.
— Яке число зайве? -54.
— Яких добутків не вистачає?
— 8, 24, 48, 56, 64, 72.
Щоб визначити таблицю, вичленити зайве число, назвати добутки, яких бракує дитина тричі повторює таблицю, отже, краще запам'ятовує її.
ГРА «ЗНАЙДИ КОРОТШИЙ ШЛЯХ»
Щоб ввести дітей в ігрову ситуацію, вчитель читає вірш.
«А я у гай ходила»
А я у гай ходила
по квітку ось яку!
А там дерева — люлі,
і все отак зозулі;
ку-ку! ку-ку!
Я зайчика зустріла,
дрімав він на горбку.
Була б його спіймала —
зозуля ізлякала:
Ку-ку!
П. Тичина
На малюнку зображено дві стежки. Звичайно, зайчик тікав коротшим шляхом. Треба знайти значення прикладів при діленні,
потім частки додати. Коротшою стежкою буде та, на якій сума часток менша.
15:3 = 42:7 =
54:6 = 18:2 =
24:8 = 49:7 =
14:2 = 30:6 =
ГРА «МАГАЗИН»
На поличках виставлені різні іграшки. Замість таблички з ціною записаний на картці приклад. Ціни стануть відомі тоді, коли дитина-покупець «купуючи» іграшку, розв'яжуть записаний під нею приклад.
ГРА «САДІВНИКИ»
На листку паперу намальована яблуня, До неї прикріплені червоні яблука, на зворотному боці яких записані приклади. До дошки виходить учень. Він зриває яблука і швидко записує приклади.
Ось так яблука – повні соку солодкого,
Руку простягніть і яблуко зірвіть.
Став вітер гілку гойдати,
І важко яблуко дістати.
Та яблучка ці не прості,
На них цифри золоті.
Швидко яблучко зірвіть,
Вправно приклад розв'яжіть,
ГРА «ПОДАРУНКИ»
До бабусі на село
мчать велосипедики:
весе – весе – весело
їдуть два ведмедики.
А до діда-дідуся
на кані-канікули
зайчик, білка й порося
дріботять, бо ніколи!
Біля звірят записані приклади на ділення. Дідусь і бабуся приготували своїм гостям подарунки, на яких написані числа. Розподілити правильно подарунки допоможе наше вміння розв'язувати приклади на ділення.
ГРА «ВЛУЧНІ СТРІЛЬЦІ»
Повідомляємо учню що на цьому уроці він — «влучний стрільці» — буде «запускати стріли» від прикладу до відповіді. Якщо правильно і швидко знайде відповідь, яка відповідає певному прикладу» то стає найкращим стрільцем. Завдання учень виконують за картками або в зошитах.
2x4+8
2x3+9
2x5+15
3x6+19
3x4+18
3x3+27
3x5+39
3x8+35
3x9+47
ГРА «МОВЧАНКА»
Учень повинен відповідати на запитання вчителя, не говорячи жодного слова, а показуючи лише картку з числами,
Запитання вчителя пов'язані з вивченими таблицями множення і ділення. Таку гру корисно проводити коли учень збуджений і йому важко зосередитися без допомоги вчителя.
ГРА «ЛІСОВА ШКОЛА»
На дошці виставляємо фігурки звірят — учнів лісової школи, під кожною фігуркою — кишеньки для карток із завданнями.
Учень розв'язують приклади разом із учнями лісової школи.
У звірят вийшли такі відповіді: 14,15,18,16,21 (картки відповідно вставлені в кишеньки).Дитина звіряється зі своїми результатами відповіді лісових мешканців. Хто помилився? А як це могло трапитися?
За допомогою цієї гри учень вчиться перевіряти власну роботу, аналізувати помилки, доводити правоту.
ГРА «МЕРТВА ПЕТЛЯ»
Виготовляємо дидактичні картки, що за формою нагадують літак. На зворотному боці — приклади типу:
63:772:8
54:963:9
24:356:8 і т. д.
Треба виконати «бойове завдання»: розв'язати приклади— зробити «мертву петлю» — і повернутися на «аеродром».
Гра «Так чи ні» від лисеня Шахрая
Якщо Шахрай вірно називає приклад з відповіддю, то ти плескаєш у долоні, а якщо ні, то кажеш : «Шахраю, геть!»
|
|
Гра сплести «мереживо»
5+5 … до 50.
Гра мандрівка лісом.
Відремонтувати місток (закрутити кришки за номерами 15-18). Прочитати числа.
4.Завдання їжачка: позбирати яблука. Скласти їх з двох половинок: крапочки, число.
5. Прокласти доріжку шнурівкою через кільця.
Гра «Збери грибочки»
Зібрати грибочки у кошик. (окремо шапочка з прикладом, ніжка з відповіддю).
7+5 11-5 6+5 10+( 1+2 )
Це грибочки першої білочки. Скільки їх? А скільки грибочків зібрала собі в кошик друга білочка? (сім)
Складання задачі.
Перша білочка зібрала 4 гриби, а друга – 7.
Скільки грибів зібрали дві білочки?
Аналіз задачі. Розв'язок.
До кого привела нас доріжка дізнаємося, якщо виконаємо таке завдання:
Скласти смужки, на кожній вгорі буква, внизу – число, середина – частина малюнка. Складаємо за інструкцією вчителя:
Читає слово БАРЛІГ
Хто в ньому буває? Коли?
Гра «Добери стільки ж»
Учитель показує учню картку із написаним числом. Учень з індивідуальних наборів геометричних фігур вибирають і викладають потрібну кількість кружечків.
Використання елементів педагогічної пісочниці «Жабка на річці»
Вже на нас чека пісок,
Золотавий наш дружок.
Діти, в гості завітаємо?
Із пісочком ми пограємо?
- Та перш ніж ми приступимо до гри, давайте пригадаємо правила поведінки з пісочком, щоб усі маленькі пісчиночки залишилися в своєму будиночку, не сумували, що загубилися. (Пригадуємо правила поведінки з пісочком)
- Діти, давайте привітаємося з пісочком, погладимо його. Який він на дотик? (Діти діляться своїми враженнями)
- Давайте подаруємо нашому пісочку хороший настрій, намалюємо йому красивий візерунок із запашних квітів.
Вправа на розвиток тактильно-кінестетичних відчуттів та дрібної моторики рук «Дарунок Пісочку»
Ось травичка зеленіє, (відтискаємо на поверхні піску ребром долоньки ламані лінії)
Дзюркотить у ній струмок. (пальчиками малюємо хвилясті лінії)
Вітерець грайливий віє, (набирають в кулачки пісочок, підіймають та висипають його повільно до пісочниці; або набирають пісочок у жмені і повільно висипають його, протираючи між долоньками)
В небі сонечко радіє.(малюємо пальчиками сонечко і промінчики)
Розцвіла ромашка в лузі, (малюємо пальчиками кружечок)
Вся у білому вбранні. (домальовуємо пелюстки – дугоподібні лінії, не відриваючи пальчика від пісочку)
Приліта до неї бджілка
Мед збирає на ранні. (беремо великий, вказівний і середній пальчики до купки та малюємо ними дугоподібні лінії - «політ бджілки»)
Гра «Жабка на річці»
Наша Жабка-скрекотушка
Дуже полюбляє водичку.
І запрошує всіх нас
На гостину до річки. (за допомогою долоньок розгрібаємо пісочок, створюємо річку, виставляємо іграшку жабки)
- Діти, чомусь наша Жабка засумувала без своїх друзів. Давайте ми їх запросимо до нашої скрекотушки. (Вчитель викладає ще 6 жабок)
- Скільки жабок пристрибало до річки? Давайте їх порахуємо та напишемо пальчиками на піску цифру, яка показує їх кількість. (Пишемо пальчиками цифру 6 спочатку за наведенням зразка вчителя, потім – пробуємо написати самостійно, за допомогою вчителя).
- А скільки жабок було біля річки? (Пишемо пальчиками цифру 1 аналогічно цифрі 6)
- Скільки разом стало жабок біля річки? (Рахуємо та прописуємо на піску цифру 7)
Накупались наші жабки
Помочили свої лапки.(перебираємо усіма пальчиками по поверхні «річки», потім «струшуємо» з долоньок водичку)
І вмостились вони спати
На листках латаття. (показуємо зображення латаття білого)
- Діти, скільки листочків латаття потрібно для наших жабок? (Із запропонованих паперових листочків учні повинні відібрати їх правильну кількість -7)
- Давайте кожну жабку посадимо на листочок, щоб вона відпочила, погрілася на сонечку. (Учні викладають листочки, на які садять жабок)
Ясне сонце припікає,
Жабкам лапки нагріває,
Ну, а нам – прощатись час,
Ти чекай, Пісочку, нас!
Дякуємо Пісочку за цікаву зустріч. Миємо ручки та сідаємо за парти.
Творча хвилинка – цікавинка.
- Чи відомо вам, що у жучка сонечка («божої корівки») 7 чорних крапочок на червоних крильцях. (Показуємо учням зображення жучка сонечка)Цікаво, що «народжуються» ці жучки без крапочок. Новонароджене сонечко сидить нерухомо на місці. Поступово одна за одною проступають темні плямки. Якщо ж такого жучка змусити рухатися, він поповзе, і крапочок у нього на спині буде лише стільки, скільки встигло з‘явитися до того, як його потривожили. Тому ми можемо зустріти сонечко з 3, 4, 7 крапочками.
- Діти, до вас прилетіли сонечка. (Викладаємо на парти учнів вирізані з паперу сонечка із різною кількістю крапочок на крильцях). Кожен із вас має порахувати скільки крапочок на крильцях у жучка, і домалювати необхідну кількість, щоб їх стало 7. Індивідуальна допомога учню.
Вправа на розвиток тактильно-кінестетичних відчуттів та дрібної моторики рук «Дарунок Пісочку»
Давайте подаруємо нашому пісочку хороший настрій, намалюємо йому красивий візерунок із запашних квітів.
Ось травичка зеленіє, (відтискаємо на поверхні піску ребром долоньки ламані лінії)
Дзюркотить у ній струмок. (пальчиками малюємо хвилясті лінії)
Вітерець грайливий віє, (набирають в кулачки пісочок, підіймають та висипають його повільно до пісочниці; або набирають пісочок у жмені і повільно висипають його, протираючи між долоньками)
В небі сонечко радіє.(малюємо пальчиками сонечко і промінчики)
Розцвіла ромашка в лузі, (малюємо пальчиками кружечок)
Вся у білому вбранні. (домальовуємо пелюстки – дугоподібні лінії, не відриваючи пальчика від пісочку)
Приліта до неї бджілка
Мед збирає на ранні. (беремо великий, вказівний і середній пальчики до купки та малюємо ними дугоподібні лінії - «політ бджілки»)
Гра «Жабка на річці»
Наша Жабка-скрекотушка
Дуже полюбляє водичку.
І запрошує всіх нас
На гостину до річки. (за допомогою долоньок розгрібаємо пісочок, створюємо річку, виставляємо іграшку жабки)
- Діти, чомусь наша Жабка засумувала без своїх друзів. Давайте ми їх запросимо до нашої скрекотушки. (Вчитель викладає ще 6 жабок)
- Скільки жабок пристрибало до річки? Давайте їх порахуємо та напишемо пальчиками на піску цифру, яка показує їх кількість. (Пишемо пальчиками цифру 6 спочатку за наведенням зразка вчителя, потім – пробуємо написати самостійно, за допомогою вчителя).
- А скільки жабок було біля річки? (Пишемо пальчиками цифру 1 аналогічно цифрі 6)
- Скільки разом стало жабок біля річки? (Рахуємо та прописуємо на піску цифру 7)
Накупались наші жабки
Помочили свої лапки.(перебираємо усіма пальчиками по поверхні «річки», потім «струшуємо» з долоньок водичку)
І вмостились вони спати
На листках латаття. (показуємо зображення латаття білого)
- Діти, скільки листочків латаття потрібно для наших жабок? (Із запропонованих паперових листочків учні повинні відібрати їх правильну кількість -7)
- Давайте кожну жабку посадимо на листочок, щоб вона відпочила, погрілася на сонечку. (Учні викладають листочки, на які садять жабок)
Ясне сонце припікає,
Жабкам лапки нагріває,
Ну, а нам – прощатись час,
Ти чекай, Пісочку, нас!
Дякуємо Пісочку за цікаву зустріч. Миємо ручки та сідаємо за парти.
Математична розминка.(З використанням цифрового віяла)
назвіть числа від найменшого до найбільшого.
Гра «Віднови числа».
Вчитель каже: «На снігу білочка записала приклади. Повіяв вітерець і частину прикладів засипав сніжком. Допоможіть білочці відновити числа в прикладах».
… + 2 = 4 …+1 =5
… + 2 =5 … + 1 =4
Дана гра пропонується дитині на уроці після вивчення нового матеріалу, щоб він вправлявся у засвоєнні дії додавання.
Загадки.
Загадки розвивають кмітливість, інтригують дітей та стимулюють їхню фантазію. Відгадування загадок розвиває уміння зіставляти, порівнювати предмети та явища, дають багато можливостей для мовного розвитку дітей, прилучення їх до словесної мовної творчості, збагачують уявлення про навколишній світ.
Щоб урок цікаворозпочати,
Загадку дам вам відгадати:
Наук цариця недосяжна,
Могутня, щедра і прекрасна,
Блискуче розум розвиває,
Правильно мислити навчає.
Неперевершена її краса,
Чудова логіка струнка.
Ну, діти, хто ж вона така?
І чую: …
▪ Ніг не маю, а ходжу,
Рота не маю, а скажу,
Коли обідати, а коли спати,
Коли роботу починати.(Годинник)
▪ Що то за гість,
Що темряву їсть?(День)
▪ Прийшла чорна корова.
Весь світ зборола. (Ніч)
▪ День прибуває, а він убуває. (Відривний календар)
Він добрий друг усіх людей,
Не спить у свята й будень.
Він вдень іде, вночі іде,
А як попросиш – збудить. (Годинник)
▪ Таким грубеньким і серйозним
Він починає Новий рік,
Та худне швидко із днем кожним,
Дивись – змарнів і зовсім зник. (Календар)
▪ Встане – в метр висотою,
Сяде – в метр шириною;
Я уже розгадку дав,
Та ніхто не відгадав. (Метр)
▪ Дві сестри ідуть-ідуть
І ніколи не зійдуться. (Стрілки годинника)
▪ Три сестри й три брати
З праці йдуть до хати.
Їх сестриця сьома Зустрічає вдома. Кличе до світлиці їсти паляниці. (Дні тижня)
▪ Дванадцять братів один за одним ходять. Один одного не обходять. (Місяці року)
▪ Стоїть дуб, а на ньому дванадцять гілок,
А на кожній гілці по чотири гнізда,
А в кожному гнізді по сім пташенят,
А кожне пташеня зносить по двадцять чотири яйця,
А в кожному яйці по шістдесят жовтків.
(Рік, місяць, тиждень, день, година, хвилина)
▪ В книжці шість листків простих,
А сьомий золотий.(Тиждень, дні тижня)
▪ Без ніг, а по всій країні ходять.(Гроші)
Задачі-жарти.
.