КЗ « Маріупольська гімназія №2
Маріупольської міської ради Донецької області»
Методична розробка уроку алгебри для 8 класу
з теми «Квадратні рівняння» в ігровій формі
«Зоряні війни»
Розробила: Казанцева Ганна
Володимирівна,
учитель математики
комунального навчального закладу
«Маріупольська гімназія №2
Маріупольської міської ради
Донецької області»
Маріуполь - 2018
Зміст
стор.
Вступ ……………………………………………………………………….3
Методична розробка уроку …………...……………………………….….4
Список використаних джерел…………….………………………..…….11
Додатки……………………….…………….……………………………...12
Вступ
Даний ігровий урок з теми "Квадратні рівняння" алгебри 8 класу чинної програми для учнів 5 — 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Сучасному навчально-виховному процесу притаманні переважання вербальних методів навчання і виховання, недооцінка значення спілкування школярів для розв'язування провідних задач і завдань на уроках математики, відсутність цікавих для учнів форм та методів організації навчальної діяльності тощо. Тому нагальною потребою сучасної системи освіти при викладанні математики - є впровадження нових форм та методів навчання і виховання, що забезпечують розвиток особистості кожного школяра..
Інтерактивне навчання дозволяє розв'язати одразу кілька завдань: розвиває комунікативні вміння й навички, допомагає встановленню емоційних контактів між учасниками процесу, забезпечує виховне завдання, оскільки змушує працювати в команді, прислухатися до думки кожного.
Використання інтерактиву знімає нервове напруження, дає можливість змінювати форми діяльності, переключати увагу на основні питання.
Даний конспект ігрового уроку «Зоряні війни» може бути використаний на уроках алгебри в 8 класі при узагальненні та систематизації знань з теми «Квадратні рівняння», або як урок з теми «Повторення» наприкінці навчального року в курсі алгебри 12-річної школи.
Розробка даного уроку допоможе учням якнайкраще усвідомити сутність теми «Квадратні рівняння», а творчим учителям конструювати уроки, в яких структурним елементом слугуватиме презентація до даного уроку.
Методична розробка уроку алгебри для 8 класу
з теми «Квадратні рівняння» в ігровій формі
«Зоряні війни»
Тема: Розв’язування типових задач. «Зоряні війни»
Мета:
навчальна: узагальнити та систематизувати в ігровій формі знання учнів з теми «квадратні рівняння»; удосконалити вміння розв’язувати задачі з цієї теми
розвивальна: сприяти розвитку логічного мислення, уваги учнів; формувати вміння генерувати нові ідеї; формувати вміння грамотно формулювати власні думки, орієнтуватися у видозміненій ситуації
виховна: виховувати віру у власні сили, інтерес до вивчення математики; творче ставлення до справи; вміння працювати у команді; об’єктивність та чесність під час оцінювання власних знань.
Завдання: Організація діяльності учнів із закріплення даної теми. Повторення основних ронять і формул. Розвязування квадратних рівнянь різними способами. Розвивання емоцій учнів шляхом створення ситуацій здивування, переживань тощо
Тип уроку: Узагальнення та систематизація знань
Вид уроку: Урок-гра
Обладнання: Презентація(зі звуковим супроводом), аудіо система,
роздавальні матеріали, картки з прізвищами учнів
Структура уроку (45 хв.)
Хід уроку
І. Організаційний етап. Запрошення на «Зоряні війни»
Методичний коментар
Урок розроблений для великого класу (20-25 учнів),або для двох маленьких класів на 10-15 учнів. Великий клас поділяється порівну на дві команди.
Вчитель заздалегідь самостійно вирішує хто буде капітаном кожної команди в залежності від знань і лідерських якостей учнів. Це повинні бути хлопець та дівчинка. Одночасно з початком вступного слова вчитель запускає слайд-шоу презентації.
Вступне слово вчителя
Сьогодні Ви прийшли на незвичайний урок. Ви прийшли на війну. Ми
будемо боротися з квадратними рівняннями, але перемогу повинні отримати
над собою. Люди, які систематично перемагають себе і приходять до
якогось успіху, набагато щасливіші за тих, хто цього не робить, оскільки
вони реально відчувають радість від своїх великих досягнень. Давайте і ми з
вами сьогодні переможемо тему «Квадратні рівняння» та не залишимо для
себе жодного неясного питання з цієї теми. Почнемо «Зоряні війни»!!!
(Вчитель запускає слайд-шоу презентації.)
Слайд № 1
- Йде громадянська війна. Проти зловісної Галактичної Імперії борються кілька загонів повстанців, очолювані відважними командирами. Їх сили спрямовані на знищення головного зброї Імперії - Зірки Смерті,- броньованої космічної станції, здатної знищити цілу планету.
ІІ. Колективне розв’язування задач, аналогічних до тих, що були задані додому
Слайд № 2
Імена двох ватажків повстанських загонів (вчитель показує на учнів, які будуть ватажками команд і називає 2 прізвища) зашифровані. Спробуємо дізнатися їх. Та команда, яка вгадає ім’я свого ватажка першою – отримує один бал.
Зараз ви отримаєте картки із завданням. (Додаток 1, Додаток 2)
(Учитель віддає картки капітанам, які у свою чергу роздають їх своїм членам команди)
Ваша спільна задача – навчитися працювати у команді.
Задача капітанів команд не розв’язувати усе самім, а розподілити обв’язки серед учнів (повстанців), надавати їм посильні завдання, контролювати процес, зібрати у них потім усі результати та надати відповідь.
Капітани можуть давати однакове завдання кільком учням, щоб виключити можливість помилки.
Звертаюсь до всіх учнів: напишіть на картках своє прізвище. Ті учні, яким капітани не надали завдання також намагаються робити обчислення, які ви потім порівняєте з іншими учнями команди. Та команда, яка перша відгадає ім’я отримає один бал. Літери у слову переплутані, щоб ви по двох літерах не вгадали ім’я ватажка.
ІІ. Колективне розв’язування задач, аналогічних до тих, що були задані додому
Вгадай ім’я ватажка
Розв’яжіть рівняння, знайдіть суму їх коренів та дізнайтеся ім’я ватажків повстанців.
1.
Рисунок 1. Таблиця з відповідями до Картки № 1
Методичний коментар
Після того, як учні відгадали ім’я своїх ватажків (Люк і Лея) з’являється слайд № 3 та учитель пише на дошці назви команд для підрахування балів.
Рисунок 2. Слайд № 3
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Слово вчителя (Слайд № 4)
групою повстанців і завантажені в пам'ять дроїда астромеханика R2-D2.
Загони Люка і Леї намагаються розшукати дроїда і заволодіти цими планами.
Зараз наші повстанці будуть відповідати по черзі на 14 запитань. По 7 на команду. За кожну правильну відповідь – 1 бал. Якщо повстанець не може відповісти, питання переходить до іншої команди. Розшукати дроїда R2D2 та заволодіти планами «Зірки смерті» зможе та команда, яка отримає більше балів.
Прізвища повстанців, які будуть відповідати на питання, визначить жереб. На картках (Додаток 5) написані усі прізвища учнів класу. Чиє прізвище я дістану, той і буде відповідати на питання. Чия команда отримає більше балів, та і зможе викрасти плани «Зірки Смерті»
Починаємо!
Методичний коментар.
Картки з прізвищами учнів (Додаток 5) учитель заздалегідь складає у якісь ємності, окремі для кожної команди, звідки буде діставати їх, не дивлячись на них.
Учитель по черзі дістає картки з прізвищами учнів і вони відповідають на запитання, які виникають на слайді по натисканню миші вчителем. Усі відповіді фіксуються на дошці.
Слайд № 5
(Квадратне рівняння, у якого коефіцієнт а = 1)
(x1+x2= )
Слайд № 6
(У якого )
( )
Слайд № 7
(Усі змінні якого мають степінь не вище першої.)
( x1⋅ x2)
()
Слайд № 8
(D = b2 – 4ac)
Слово вчителя (Слайд № 9)
Методичний коментар.
Команда, яка заробила більше балів, отримує плани Зірки Смерті
(Додаток 6). Вчитель віддає капітану команди, яка перемогла надруковані заздалегідь плани «Зірки смерті».
ІІІ. Удосконалення знань і вмінь.
Слово вчителя (Слайд № 10)
Дарт Вейдер дізнався про крадіжку планів «Зірки смерті». Він прийшов в лють і відправився на пошуки бунтівників особисто. Використовуючи силу він дізнався про місце їх знаходження і прилетів їх знищити. Розпочався бій. Люк і Лея разом із повстанцями хоробро захищалися.
Починається бійка. Зараз обидві команди отримують завдання. Кожна правильна відповідь буде одним сильним ударом по ворогу. На картках ви побачите завдання, які треба виконати та розшифрувати слово, пов’язане з бійкою. Команда, яка розшифрує це слово першою, отримує один бал.
Капітани команд знов розподіляють обов’язки між повстанцями. Раджу капітанам давати однакове завдання кільком учням, щоб виключити можливість помилки.
у свою чергу роздають їх своїм членам команди та розподіляють між ними обов’язки )
Знайдіть
суму значень трьох виразів:
а) x2 – 9;
б) х2 + 4х + 3;
в) 2х2 +x – 15.
1) х + у
2) ху
Знайдіть суму коренів розв’язка системи (
Рисунок 3. Таблиця з відповідями до Картки № 2
Методичний коментар.
Поки учні розв’язують завдання вчитель 2 рази змінює слайди презентації, на яких можна побачити бійку, яка відбувається між повстанцями та імперськими штурмовиками та між капітанами команди і Дартом Вейдером.
Рисунок 4. Слайди № 11 і № 12. Бійка між повстанцями та армією Імперії.
Бій закінчується після того, як обидві команди розшифрують слова на своїх картках. (Слайд № 13)
Слово вчителя (Слайд № 14)
- Вейдеру було нанесено кілько жорстоких ударів і він відступив. Цей бій виграли повстанці.
Зараз можна використати викрадені плани та знищити Зірку Смерті. Це робить команда, яка набрала більше балів
Рисунок 4. Слайд № 14. Знищення зірки смерті.
Рисунок 4. Слайд № 15. Перемога.
ІV. Підбиття підсумків уроку, рефлексія
V. Домашнє завдання
1. Завдання за підручником: §3, п.20 Завдання № 5 «Перевірте себе» в тестовій формі (1-10)
2. Доведіть, що один із коренів рівняння
дорівнює 1.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Старова О. О. Алгебра. 8 клас / О. О. Старова – X. : Вид.
група «Основа», 2016. – 144 с. – (Серія «Мій конспект»).
2. Алгебра: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А.Г. Мерзляк, В.Б.
Полонський, М.С. Якір. – Х.: Гімназія, 2016. – 240 с.: іл. 491)
3. Алгебра. 8 клас. Тренувальні вправи. Самостійні та контрольні роботи /
Ю.О. Захарійченко, Л.І. Захарійченко, І.С. Маркова, В.В. Карпік. – Х. :
Вид-во «Ранок», 2013.- 128 с.
4. Загальні вимоги до змісту та оформлення навчальних
посібників та навчально-методичної літератури : методичні
рекомендації для викладачів на основі чинних нормативних
документів / [уклад. Л. О. Котлова]; - Житомир, 2014. – 56 с.
5. Вікіпедія – вільна енциклопедія [Електронний ресурс]. –
ru.wikipedia.org/wiki/Дарт_Вейдер
Додаток 3
Бій з Дартом Вейдером (команда 1)
1 |
А |
Р |
У |
К |
-3 |
6 |
9 |
3 |
|
2 |
Б |
О |
В |
М |
|
|
|
|
|
3 |
Т |
П |
Н |
Е |
14 |
6 |
2 |
8 |
|
4 |
Е |
Н |
У |
Г |
|
|
|
|
|
5 |
У |
Е |
К |
Ш |
0 |
-16 |
-4 |
-20 |
Знайдіть значення суми трьох виразів:
а) x2 – 9;
б) х2 + 4х + 3;
в) 2х2+ x – 15.
1) х + у
2) ху
Знайдіть суму коренів розв’язків системи.
Відповіді
1 |
А |
Р |
У |
К |
-3 |
6 |
9 |
3 |
|
2 |
Б |
О |
В |
М |
|
|
|
|
|
3 |
Т |
П |
Н |
Е |
14 |
6 |
2 |
8 |
|
4 |
Е |
Н |
У |
Г |
|
|
|
|
|
5 |
У |
Е |
К |
Ш |
0 |
-16 |
-4 |
-20 |
ШТУРМ
Додаток 4
Бій з Дартом Вейдером (команда 2)
1 |
А |
К |
У |
С |
-3 |
6 |
9 |
3 |
|
2 |
Б |
О |
В |
А |
|
|
|
|
|
3 |
А |
П |
Н |
Е |
14 |
6 |
2 |
8 |
|
4 |
Е |
Н |
Т |
Г |
|
|
|
|
|
5 |
У |
Е |
К |
А |
0 |
-16 |
-4 |
-20 |
Знайдіть значення суми трьох виразів:
а) x2 – 9;
б) х2 + 4х + 3;
в) 2х2+ x – 15.
1) х + у
2) ху
Знайдіть суму коренів розв’язків системи.
Відповіді
1 |
А |
К |
У |
С |
-3 |
6 |
9 |
3 |
|
2 |
Б |
О |
В |
А |
|
|
|
|
|
3 |
А |
П |
Н |
Е |
14 |
6 |
2 |
8 |
|
4 |
Е |
Н |
Т |
Г |
|
|
|
|
|
5 |
У |
Е |
К |
А |
0 |
-16 |
-4 |
-20 |
АТАКА
Додоток 5
Приклади карток з прізвищами учнів
Додаток 6
План «Зірки смерті»
1