Метою даного уроку є поглиблення знань дітей про життя пташок навесні, допомогти усвідомити, яку користь вони приносять. Вдосконалювати навички виразного читання віршованого твору. Виховувати бажання оберігати птахів, розширити інтерес до птахів як крилатих вісників весни. Розвивати навички роботи з соломою, здібності до плетіння.
Інтегрований урок літературного читання і трудового навчання для учнів 3 класу.
Тема: П. Грабовський «Щоглик». Плетення з соломи.
Мета: поглибити знання дітей про життя пташок навесні, допомогти усвідомити, яку користь вони приносять. Вдосконалювати навички виразного читання віршованого твору. Виховувати бажання оберігати птахів, розширити інтерес до птахів як крилатих вісників весни. Розвивати навички роботи з соломою, здібності до плетіння.
Обладнання: підручник, таблиці з зображенням птахів, солома.
ХІД УРОКУ
Я
розумна істота,
особистість творча.
Я
Вчуся, бо все хочу знати!
Заплющіть очі і про себе промовте:
«Я все знаю, я все можу, я все зможу!»
Зупинка (Мовна розминка)
Імітація голосів: покуркаємо як журавлі (тихо, голосніше); поцвірінькаємо як горобчики; покуємо як зозуля.
Робота зі скоромовкою:
Сів шпак на шпаківню, заспівав шпак півню:
«Ти не вмієш так, як я — так, як ти, не вмію я».
Зупинка (Добери риму та прочитай вірш з дошки)
Жайворонок в небі в’ється
Ясне сонечко (сміється)
І легка, немов пір’їнка
Десь розтанула (хмаринка)
Зупинка (Робота із загадкою)
Де вона проходить –
Там травиця сходить,
Квіти розцвітають,
Слов’ї співають.(Весна)
Зупинка (Ми науковці)
Прослуховування аудіозапису вірша «Щоглик».
Складання партитури вірша (виділення пауз, слів, важливих для розуміння тексту).
Виразне читання вірша учнями.
Вправи «луна»; вправа «дощик» (тихіше, голосніше), вправа «диктор».
Зупинка (Фізкультхвилинка)
Раз, два, три, чотири —
Наші руки, ніби крила.
(Діти змахують руками),
Полетіли, полетіли,
Раз — присіли,
два — присіли.
(Присідають).
На рахунок: раз, два, три
Пострибаєм разом ми.
А скажу: чотири, п'ять —
Наші ніжки побіжать.
Зупинка (Ми критики)
Розгляд зображень птахів, їх стислий опис (тіло птахів, вкрите пір’ям. Птахи мають крила, можуть літати. Живляться переважно комахами)
Зупинка (Інформаційна цікавинка, відтворення тексту)
Цікаво те, що перелітні птахи, поспішаючи до місць гніздування, долають великі відстані над морями і океанами. Перепел пролітає понад 300 км., а бурокрила сивка – більш як 3 тис.км. швидкість під час перельотів також значна. У голубів вона може сягнути 120 км/год, у ластівок – 300 км/год.
– Чи всі пташки витримують таку далеку дорогу?
В Україні живе близько 358 видів птахів.
– Яку користь приносять птахи?
Синичка з’їдає за день комах стільки, скільки важить сама. Шпак тільки на сніданок з’їдає 50-60 комах. Ластівка за літо з’їдає до млн. комах. Будь-яке пташеня з’їдає за день їжі більше, ніж важить саме. Грак за рік знищує до 8 тис. дротяників – черв’яків ,які підточують коріння культурних рослин.
Жайворонок співає на льоту 10-20 хвилин. Він поїдає багато комах, насіння бур’янів і зерна пшениці, жита, але ніколи не видзьобує їх з колосків, а збирають на землі, що випало. Зозуля не вміє звивати гнізда, ростити своїх пташенят і відкладають яйця в гнізда інших лісових пташок. Більшість птахів, як побачать зозулю біля свого гнізда, здіймають страшенний галас, щоб відігнати її, бо знають зозулятко повикидає їх власних малят з гнізда. А знаєте, що «кує» тільки самець. А самочки глухо сміються «кли-кли-кли». Солов’ї, як і люди – довго вчаться співати. Лише на третій рік вони стають співаками.
Зупинка (Гра «Знавці прикмет»)
Граки прилетіли -…(перші таловини на поля принесли)
Жайворонки прилетіли -…(трава зазеленіла).
Говорять, що ластівка приносить весну в дім, зозуля і соловейко в сади й гаї, горлиця в ліси, а жайвір на ниву.
Зупинка (Робота з соломою. Розвопідь вчителя)
Плетіння із соломи — стародавнє ремесло.
Окрім того, що люди використовували солому у побуті, також вважалося, що вона має магічні властивості. Землероби вірили, що в злакових стеблах закладений магічний дух хліба, хлібної ниви, сила її родючості. Вважалося, що і колоски, і солома, скошені з дотриманням особливих ритуалів, здатні впливати на благополуччя селянського життя, вважалися оберігом.
У соломоплетінні кожна деталь щось означає.
Саме жито — це символ життя, отож, усе, зроблене з нього, має символічне значення.
Весна – це початок життя.
Демонстрація виробів виготовлених у цій техніці.
Виділяють чотири основних види плетіння з соломки: спіральне, пряме, плетіння плоских і об'ємних плетінок.
Повторення правил техніки безпеки.
Виготовлення пташок.
Вчитель демонструє роботи, показує послідовність виконання роботи і дає учням можливість обрати і зробити свою власну пташку.
Підсумок уроку
Завдання по групах «Ми впевнені, що…».
Одна група учнів говорить тезу, інша група дає відповідь, це вірно чи невірно. Наприклад, «Ми впевнені, що птахи наші друзі»…