Інформаційні комп’ютерні технології як основа підвищення якості математичної освіти в школі

Про матеріал

В матеріалі висвітлена необхідність запровадження у процес навчання сучасних педагогічних технологій, зокрема комп'ютерних (інформаційних) технологій. Також наведено ряд переваг ІКТ, та наведено використання комп'ютерних технологій на прикладі участі в конкурсі з усного математичного рахунку Прангліміне, що проводиться на освітньому онлайн середовищі Міксіке.

Перегляд файлу

 

 

 

Інформаційні комп’ютерні технології як основа підвищення якості математичної освіти в школі

 

 

Сьогодні Українська держава та її громадяни стоять на порозі глобальних процесів, які несуть за собою низку змін, що стосуються людей, держави та світового суспільства. Стрімкий науково-технічний та соціальний розвиток, політичні, демографічні, економічні та інші явища, що керують розвитком сучасного світу неминуче ставлять свій відбиток на всі сфери життя людей. Не обминули вони і сучасну систему освіти. Стандартні педагогічні засоби навчання часто є неефективними. В сучасному інформатизованому та  швидкозмінному середовищі рівень освіти, вплив її на особистісній розвиток дитини, значною мірою залежатиме від підібраних технологій навчання, що ґрунтуються на таких засадах та принципах, які б розвивали особистісно-орієнтований підхід до навчання.

На етапі розвитку та впровадження в життя нових технологій виробництва, глибокого вкорінення комп’ютерних та інформаційно-комунікаційних технологій в усі галузі діяльності людини виникають нові більш складні завдання, розв’язати які можна лише навчившись швидко адаптовуватись та постійно здобувати нові знання, блискавично впроваджуючи їх в практику. Тому наразі існує потреба у впровадженні в систему освіти сучасних педагогічних технологій,  метою яких є підвищення якості навчання шляхом активізації пізнавальної діяльності учнів [3].

Однією з найактуальніших, на мою думку, сучасних педагогічних технологій,  зосереджених на основі ефективності організації та управління процесом навчання є комп'ютерні (інформаційні) технології.

Інформатизація освіти - один з основних напрямів процесу інформатизації, продиктований потребами сучасного суспільства (Указ Президента України №344/2013 від 25 червня 2013  « Про національну стратегію розвитку освіти в Україні на період  до 2021 року»), у якому головним рушієм прогресу є індивідуальний розвиток особистості. Вона має забезпечити впровадження в практику програмно-педагогічних розробок, спрямованих на інтенсифікацію навчального процесу, вдосконалення форм і методів організації навчання[6].

 

Переваги інформаційних комп’ютерних технологій:

  • сприятлива атмосфера для спілкування;
  • можливість змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;
  • доступ до великої кількості джерел інформації;
  • висока  інтенсивність навчання;
  • доступність в організації групової роботи (як великих так і малих груп);
  • інтегрованість навчального процесу( забезпечення посилення міжпредметних зв’язків);
  • використання ігрових методів на уроках;
  • зворотній зв'язок в процесі навчання;
  • широкий вибір унаочненості навчального процесу;
  • індивідуалізація навчання для максимальної кількості дітей з різними стилями навчання і різними можливостями сприйняття;
  • можливість моделювання навчальних досліджень;
  • простота контролю навчальних досягнень та ін. [1].

Використання ІКТ учнем:

  •        розвиває мислення, зокрема наочне, дієве, образне, інтуїтивне;
  •        створює умови для естетичного виховання завдяки використанню комп'ютерної графіки, технології мультимедіа та інших технологій;
  •           формує уміння використання Інтернету для пошуку інформації;
  •           формує уміння здійснювати обробку інформації, наприклад, при використанні різних пакетів редакторів: графічних, музичних, фото;
  •           формує уміння створення комп’ютерних презентацій за допомогою програми Microsoft Power Point;
  •           формує уміння здійснювати експериментально-дослідницьку діяльність за допомогою комп'ютерного моделювання;
  •           розвиває комунікативні здібності;
  •           формує уміння знаходити різноманітні варіанти вирішення проблем.

 

Використання ІКТ вчителем:

  •        використання Інтернету для пошуку інформації;
  •        збір, зберігання, обробка інформації, передача досить великих обсягів інформації в різних формах, у тому числі через пошту Інтернету;
  •        створення друкованих дидактичних матеріалів: контрольних, самостійних, індивідуальних, практичних та інших робіт, з використанням MS Office Word, MS Office Excel, MS Office Publisher;
  •        створення комп’ютерних презентацій за допомогою програми Microsoft Power Point;
  •        використання тематичних CD для організації навчальної діяльності;
  •        здійснення інтерактивного діалогу з учнем;
  •        відтворення різних процесів за допомогою мультимедіа засобів;
  •        створення інтерактивних тестів за програмою MyTestX або інших програм;
  •        здійснення дистанційного навчання [2].

 

Задля ілюстрації ефективного використання ІКТ не лише на уроках, безпосередньо під час процесу навчання,  а й  поза ним хочу розглянути освітнє онлайн середовище Міксіке.  Це середовище дає можливість використання не тільки зі стаціонарного комп’ютера, а й зі звичайного мобільного телефону чи планшета за допомогою мобільного додатку MiksikeApp на Google Play, що звичайно дає великі переваги на ряду з іншими навчальними засобами математики. Однією з багатьох переваг ресурсу є те, що він безкоштовний (а на сьогодні це теж вагома перевага).

  Міксіке  - це освітнє онлайн середовище, що надає можливість вчителям, учням і батькам створювати та використовувати  власні  навчальні онлайн матеріали, а також використовувати онлайн- колекцію навчальних  матеріалів, яку спільними зусиллями створили педагоги-учасники проекту[5].

Зокрема, викликає зацікавлення конкурс з усного математичного рахунку Прангліміне, що проводиться на освітньому середовищі Міксіке. Уміння рахувати в умі залишається корисною навичкою для сучасної людини, незважаючи на те, що вона володіє всілякими приладами, здатними рахувати за неї. Можливість обходитися без спеціальних пристроїв і в потрібний момент оперативно вирішити поставлену арифметичну задачу – це не єдине застосування даного навику. Крім утилітарного призначення, прийоми усного рахунку дозволяють навчитися організовувати себе в різних життєвих ситуаціях.

Як показує практика, у дітей з міцними обчислювальними навичками набагато менше проблем з математикою. Усний рахунок (математичні обчислення, які виконуються без калькулятора, комп'ютера, ручки…) сприяє поглибленню і концентрації уваги учнів, розвиває оперативну пам'ять та логічне мислення дитини, формує прийоми усних обчислень, які активізують розумову діяльність учнів та уміння оперативно дібрати потрібний максимально ефективний конкретній ситуації алгоритм, підвищують швидкість реагування [4].

Тому доречним буде використання Прангліміне, що дає можливість провести наприклад, змагання з усного математичному рахунку в режимі онлайн не лише серед учнів школи,  а й між учнями різних шкіл області або країни, а також між школами різних країн Європи. Такий досвід є дуже корисним для дітей, оскільки дає можливість кожному учаснику миттєво побачити помилки, проаналізувати їх, щоб не допустити наступного разу; побачити власний результат; оцінити свої можливості. Можна порівняти свої досягнення сьогодні і завтра, цього разу і попереднього та успіхи свої і однокласників.  Тренування – у будь-який час, зручний для дитини, вдома чи в школі, і стільки разів – скільки захочеш.

Крім організації змагання з усного рахунку можна використовувати тренувальний майданчик  для формування обчислювальних навиків на уроках. Наприклад, на уроці у 6 класі з теми «Додавання чисел з різними знаками» учні, що швидше справилися із вправами, можуть виконати за комп’ютерами завдання конкурсу усного рахунку «Прангліміне» (розділ «Тренування з цілими числами. Додавання. Стандарт»). Час для виконання обмежений автоматично.

Користуючись розділами «мови» та «науки» можна створювати інтерактивні вправи, тобто навчальні завдання, які створює вчитель з урахуванням особистих потреб учнів або класу та які дозволяють учням познайомитись з новою темою, вивчити нові терміни та поняття, або перевірити рівень знань у цікавий  для учнів спосіб.

Ігровий метод навчання у вигляді змагання є для дітей досить цікавим та захопливим і обов’язково матиме результат та успіх серед учнів різного віку.

Отже, зважаючи на шалений розвиток інформаційних наук, техніки, накопичення величезної кількості інформації сучасній школі для підвищення якості математичної освіти, введення людини в інформаційний простір та формування її інформаційної культури наразі не обійтись без сучасних педагогічних технологій, зокрема без інформаційних комп’ютерних технологій. Саме ІКТ формують життєві інформаційно-комунікаційні компетентності учнів, невід’ємні компоненти у навчанні сучасної, освіченої, самодостатньої особистості нової формації.

 

 

Література

 

  1. Селевко Г.К. Сучасні педагогічні технології: Навчальний посібник. М.: Народна освіта, 1998. 256 с.
  2. Уманська Г. О. Застосування комп’ютерних технологій у навчальному процесі // Математика в школах України – 2009 - №4 – с2.
  3. Державний стандарт базової і повної середньої освіти. – [Електронний ресурс]. –  http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-п
  4. Калашник О. УСНИЙ РАХУНОК В ОСВІТНЬОМУ ОНЛАЙН СЕРЕДОВИЩІ МІКСІКЕ – [Електронний ресурс].http://timso.koippo.kr.ua/hmura11/usnyj-rahunok-v-osvitnomu-onlajn-seredovyschi-miksike/
  5. Проект Міксіке – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://miksike.net.ua
  6. Про національну стратегію розвитку освіти в Україні на період  до 2021 року. Указ Президента України №344/2013 від 25 червня 2013 – [Електронний ресурс].http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/344/2013

 

 

docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку