Інформаційно-методичні матеріали щодо проведення обласного конкурсу "Юні екскурсоводи"

Про матеріал
Мета Конкурсу – громадянське та патріотичне виховання учнівської молоді засобами екскурсійної роботи та музеєзнавчої діяльності. Завдання Конкурсу: набуття учнівською молоддю поглиблених об’єктивних знань з історії рідного села чи міста, про визначні місця, події, видатних діячів у історії Київщини та України; формування в учнівської молоді активної громадянської позиції на основі залучення до справи збереження історичної та культурної спадщини рідного краю; виявлення та поширення кращого досвіду роботи учнів та вихованців закладів освіти області з екскурсійної роботи та музеєзнавчої діяльності; сприяння розвитку творчої уяви та індивідуального стилю роботи юних екскурсоводів; сприяння самореалізації та професійному самовизначенню учнівської молоді; поповнення інформаційного банку даних історико-краєзнавчих об’єктів області. Інформаційно-методичні матеріали стануть у нагоді учасникам, організаторам та суддям конкурсу "Юні екскурсоводи".
Перегляд файлу

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ КИЇВСЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

КЗ КОР «ЦЕНТР ТВОРЧОСТІ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА КИЇВЩИНИ»

 

 

ІНФОРМАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ  МАТЕРІАЛИ

 

про проведення обласного конкурсу

 

«ЮНІ   ЕКСКУРСОВОДИ»

 

 

 

 

 

Дюдя Л.Ю., методист відділу  спортивного туризму і  краєзнавства, керівник гуртка 

КЗ КОР «ЦТДЮК

 

 

 

 

 

 

Конкурс проводиться відповідно до Положення про проведення обласного конкурсу «Юні екскурсоводи», затвердженого наказом департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації від 12.03.2015 № 75, зареєстрованим у Головному територіальному управлінні юстиції у Київській області 14.04.2015 за № 5/832, Положення про Всеукраїнський конкурс екскурсоводів музеїв навчальних закладів «Край, в якому я живу», затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 21.09.2016 № 1129, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07.10.2016 за № 1340/29470, Умов проведення ІІ туру Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв закладів освіти «Край, в якому я живу» до листа департаменту професійної освіти Міністерства освіти і науки України від 04.10.2018 № 3-990 «Про проведення Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів», наказу КЗ КОР «ЦТДЮК» від 16.11.2018 № 132, з метою громадянського та патріотичного виховання учнівської молоді засобами екскурсійної роботи і музеєзнавчої діяльності, а також відбору кращих вихованців та учнів для участі у Всеукраїнському конкурсі екскурсоводів.

 

ТЕМАТИКА КОНКУРСУ 2019/2020 році 

пов’язана з  наступними  профілями  музеїв:

 

1)    Військово-історичним;

2)    Широкого історичного профілю та історії закладів освіти;

3)    Природничі, технічні, галузеві (три змістовних напрями в одній секції). 

Окремо приймаються також розробки екскурсій населеними пунктами, постійно діючими виставками тощо.

 

1. Загальні положення

 

1.1. Обласний конкурс «Юні екскурсоводи» (далі – Конкурс) проводиться департаментом освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та Комунальним закладом Київської обласної ради «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини».

1.2. Конкурс проводиться щорічно.

1.3. Конкурс проводиться у два етапи: І етап – районний, ОТГ, міський; ІІ етап – обласний.

 

2. Мета і завдання Конкурсу

 

Мета Конкурсу – громадянське та патріотичне виховання учнівської молоді засобами екскурсійної роботи та музеєзнавчої діяльності. 

 

 

2.2. Завдання Конкурсу: набуття учнівською молоддю поглиблених об’єктивних знань з історії рідного села чи міста, про визначні місця, події, видатних діячів у історії

Київщини та України; формування в учнівської молоді активної громадянської позиції на основі залучення до справи збереження історичної та культурної спадщини рідного краю; виявлення та поширення кращого досвіду роботи учнів та вихованців

закладів освіти області з екскурсійної роботи та музеєзнавчої діяльності; сприяння розвитку творчої уяви та індивідуального стилю роботи юних

екскурсоводів; сприяння самореалізації та професійному самовизначенню учнівської

молоді; поповнення інформаційного банку даних історико-краєзнавчих об’єктів

області.

 

3. Учасники Конкурсу

 

3.1. До участі в І (районному, міському, ОТГ) етапі Конкурсу допускаються учні, вихованці закладів освіти Київщини.

3.2. У ІІ (обласному) етапі Конкурсу беруть участь переможці            

І (районного, міського, ОТГ) етапу та вихованці Комунального закладу Київської обласної ради «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини».

 

4. Порядок проведення Конкурсу

 

4.1. Для організації та проведення І (районних, міських, ОТГ) етапів Конкурсу на місцях створюються журі з числа педагогічних працівників закладів освіти, склад яких затверджується відповідними органами управління освітою. 

Журі вирішують усі питання, пов’язані з підготовкою та проведенням Конкурсу.

Склад журі ІІ (обласного) етапу Конкурсу затверджується директором Комунального закладу Київської обласної ради «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини».

До складу журі, за згодою, можуть включатися працівники державних музеїв та закладів культури.

4.2. І (районний, міський) та ІІ (обласний) етапи Конкурсу проходять у два тури: заочний, очний.

4.3. Роботи для участі у заочному турі ІІ (обласного) етапу Конкурсу подавати до 31 січня поточного року у відділ спортивного туризму і краєзнавства КЗ КОР «ЦТДЮК» (вул. Богдана Хмельницького 41/42, м. Біла Церква; або 10-те відділення «Нової пошти» (доставка кур’єром) для Дюді Людмили Юріївни). Дата та місце проведення очного туру ІІ (обласного) етапу Конкурсу повідомляється додатково. 

4.4. У рамках заочного туру кожен з учасників Конкурсу повинен подати наступні роботи:

«Розробка тематичної екскурсії»

Учасники Конкурсу розробляють тематичні екскурсії музеями закладів освіти або територією населеного пункту, оформлюючи їх у письмові роботи (додаток 1).

«Історія одного екскурсійного об’єкту»

Учасники досліджують історію одного експонату з музею закладу освіти або екскурсійного об’єкту населеного пункту, який згадується у «Розробці тематичної екскурсії», та пишуть про нього творчий нарис-опис (додаток

2). 

«Віртуальна екскурсія» 

Створення мультимедійних презентацій та короткометражних відеофільмів – тематичних екскурсій музеями закладів освіти або територією населеного пункту (додаток 3). Зміст та структура мультимедійної презентації мають відповідати «Розробці тематичної екскурсії».

Для участі у заочному турі ІІ (обласного) етапу Конкурсу на адресу Комунального закладу Київської обласної ради «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини» надсилаються:

наказ про підсумки І (районного, міського, ОТГ) етапу Конкурсу; заявка на участь у ІІ (обласному) етапі Конкурсу (додаток 4); роботи переможця І (районного, міського, ОТГ) етапу Конкурсу.

4.5. До участі в очному турі ІІ (обласного) етапу Конкурсу допускаються учасники, які у підсумку заочного туру ІІ (обласного) етапу Конкурсу отримали 80 і більше (середніх) балів.

Під час очного туру учасники представляють на розгляд журі Конкурсу два виступи: «Тематична екскурсія» та «Історія одного екскурсійного об’єкта» (додаток 5).

4.6.  Переможці ІІ (обласного) етапу Конкурсу будуть рекомендовані до участі у ІІ-му турі Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв закладів освіти «Край, в якому я живу» та щорічно до 10 лютого їхні роботи подаватимуться до Українського державного центру національнопатріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді.Автори екскурсій повинні відформатувати  свої роботи відповідно до Умов проведення ІІ туру Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв закладів освіти «Край, в якому я живу» до листа департаменту

професійної освіти Міністерства освіти і науки України від 04.10.2018 № 3990 «Про проведення Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів» (додається окремо).

 

 

 

Визначення та нагородження переможців Конкурсу

 

5.1. Переможці ІІ (обласного) етапу Конкурсу визначаються під час заочного та очного турів. 

5.2. Учасники, роботи яких посіли І, ІІ, ІІІ місця на ІІ (обласному) етапі, нагороджуються дипломами департаменту освіти і науки Київської обласної державної адміністрації, лауреати – дипломами Комунального закладу Київської обласної ради «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини».

 

5. Фінансування Конкурсу

 

6.1. Витрати на проведення І (районних, міських) етапів Конкурсу здійснюють місцеві органи управління освітою за рахунок коштів місцевих бюджетів та інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством.

6.2. Витрати на проведення ІІ (обласного) етапу Конкурсу здійснюються за рахунок КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини».

 

 

Додаток 1

 

Вимоги до написання та оформлення роботи «РОЗРОБКА ТЕМАТИЧНОЇ ЕКСКУРСІЇ»

 

Робота подається у друкованому вигляді та на електронних носіях (документ Microsoft Word, формат А-4, шрифт Times New Roman – 14 pt, інтервал – 1,5 у форматі RTF) обсягом до 20 друкованих сторінок. Додатки (ілюстрації, фото, малюнки, фотокопії – розміром 10х15, 13х18 см або формату А-4) подаються окремо в кількості до 10 сторінок і на електронних носіях. 

Робота має складатися з наступних частин:

1.                 Титульна сторінка – 1 сторінка (зазначаються назва району, міста, тема роботи, дані автора та рік виконання).

2.                 Анкета автора – 1 сторінка (прізвище, ім’я та по батькові автора (назва гуртка і закладу освіти, клас), дані його керівника, посада та місце роботи, номери телефонів. Може бути фото автора та коротка інформація про його екскурсійну діяльність чи громадську активність, досягнення у освітніх конкурсах, олімпіадах тощо.

3.                 Вступ – 1-2 сторінки (обов’язково слід вказати вид екскурсії, місце екскурсії, повну назву музею закладу освіти та його профіль, розділ експозиції, тему, мету та завдання екскурсії, тривалість (в академічних і астрономічних годинах), на кого вона розрахована (група дорослих, школярів якого віку, спеціальна група). У вступі також коротко описується пошукова робота екскурсовода у процесі підготовки екскурсії, вказуються джерела екскурсійного матеріалу, розкривається пізнавальне та практичне значення даної екскурсії).

4.                 План екскурсії – 1 сторінка (перелік розділів та підрозділів екскурсії. Наприклад, план екскурсії на тему «Наш рідний край». Тема розділена на підрозділи:

1.                      Географічне положення.

2.                      Географічна будова і рельєф. 3. Природні умови і ресурси.

4.   Історія краю.

5.   Населення.

6.   Господарство та економічні зв’язки краю.

7.   Охорона навколишнього середовища.

8.   Перспективи розвитку краю та ін..

Кожен підрозділ можна розширити. Наприклад, пункт 5 розширити так:

5.1.  Кількість населення.

5.2.  Демографічні особливості населення.

5.3.  Професійні навички і господарська діяльність населення.)

5.                 Маршрут (схема) екскурсії1 сторінка (порядок показу  екскурсійних об’єктів, що дають предмету зорову основу для розкриття  теми).

6.                 Індивідуальний текст екскурсії – 5-10 сторінок (власне текст екскурсії: вступ, основна частина, висновки)повинен максимально відображати реальну екскурсію. Текст покликаний забезпечити тематичну спрямованість розповіді екскурсовода на факти й події, яким присвячена екскурсія, в ньому дається об'єктивна оцінка показуваних об'єктів. Пишучи текст, екскурсовод закріплює в ньому своє розкриття теми та творчі знахідки. 

Вступ, як правило, складається з двох частин: 

-                     організаційної (знайомство з екскурсійною групою та інструктаж екскурсантів про правила безпеки);

-                     інформаційної (коротке повідомлення про тему, мету та тривалість екскурсії тощо).

Основна частина будується на конкретних екскурсійних об'єктах, сполученні показу й розповіді. Її зміст складається з  підтем (відповідно до плану екскурсії). 

Висновок не пов'язаний з екскурсійними об'єктами. Він повинен займати за часом до 3-х хвилин і може складатися з двох частин: 

-                     підсумок основного змісту екскурсії, висновок за темою, що реалізує мету екскурсії;

-                     інформація про інші екскурсії, які можуть розширити й поглибити дану тему. Висновок так само важливий, як і вступ, і основна частина.

 

 

 

 

7.                 Методична розробка екскурсії (до 5 сторінок) має спеціальну форму. 

 

Зал, розділ,  тематичний

комплекс,

частина маршруту

Експонат, об’єкти, час

Основний зміст

/назви підтем, основних питань/

Методичні вказівки

1

2

3

4

 

У першій графі вказується місце зупинки біля експонатів чи об’єктів за маршрутом екскурсії. У наступній графі – експонати та об’єкти показу, фіксується час, необхідний для розповіді. 

У третій графі подається план і розкривається основний зміст екскурсії. Матеріал викладається у тезисній формі і має відображати основні  події і факти, які розкриваються на конкретних експонатах і об’єктах. Тут  даються тезиси з індивідуального тексту: вступу, висновки, узагальнення і заключення. 

У графі «Методичні вказівки» визначається, як повинен бути  показаний і пояснений матеріал, які методичні прийоми використовуватиме екскурсовод при демонстрації експонатів чи об’єктів, які матеріали з «портфеля екскурсовода» використає, як зробить логічний перехід до наступного об’єкту, до наступної зупинки по маршруту екскурсії, які і коли використає технічні засоби.

8.                 Список використаної літератури (1-2 сторінки) друкується згідно з вимогами до оформлення літературних та електронних джерел. Посилання на джерела в тексті подаються у квадратних дужках (без зносок).

9.                 Додатки (до 10 сторінок): перелік матеріалів «портфеля екскурсовода» - 1 сторінка (найменування  комплекту наочних матеріалів, використаних у ході проведення екскурсії); фото екскурсійних об’єктів відповідно до маршруту (схеми) екскурсії.

 

Критерії оцінювання  роботи «Розробка тематичної екскурсії»

 

І. Вимоги до тексту роботи                                         

6 балів

- не менше 15 та не більше 30 друкованих сторінок (разом з додатками), шрифт Times New Roman – 14 pt, інтервал – 1,5, формат А-4

5 балів

- наявність електронного носія

1 бал

ІІ. Відповідність методиці складання та оформлення

роботи  

 

Анкета

10 балів

- наявність анкети автора 

2 бали

- зазначення у анкеті усіх необхідних даних про автора  та його керівника 

3 бали

 

- наявність фото автора під час екскурсії 

2 бали 

- коротка інформація про екскурсійну діяльність чи громадську активність автора, його досягнення у освітніх конкурсах, олімпіадах 

3 бали

Вступ

14  балів

- чітке і повне формулювання теми, мети та завдань екскурсії

3 бали

- зазначення місця проведення, тривалості та виду екскурсії, категорії екскурсантів 

2 бали

- опис пошукової роботи автора у процесі підготовки екскурсії 

           5 балів

- розкриття пізнавального та практичного значень даної екскурсії

 

          4 бали

План екскурсії (відповідність розділів та підрозділів плану заявленій темі та меті екскурсії)

 

2 бали

Маршрут (схема) екскурсії 

 

3 бали

Індивідуальний текст екскурсії 

15 балів

-     дотримання     структури     тексту:      вступна     промова

екскурсовода, основна частина, висновки

1 бал

- глибина та повнота розкриття теми та мети екскурсії 

3 бали

- ступінь об’єктивної оцінки показуваних об’єктів, науковість та посилання на джерела

5 балів

- стислість, чіткість формулювань, необхідна кількість фактичного матеріалу

3 бали

- творчі знахідки екскурсовода для передачі інформації 

 

3 бали

Методична розробка екскурсії

15 балів

- заповнення усіх граф методичної розробки

2 бали

- точна відповідність методичної розробки плану та маршруту (схемі) екскурсії

3 бали

- дотримання тезисної форми викладу матеріалу

2 бали

- відображення основних подій та фактів, які розкриваються на конкретних екскурсійних об’єктах 

3 бали

- доцільність та ефективність зазначених методичних прийомів для розкриття теми екскурсії

 

5 балів

Список літератури (відповідність вимогам оформлення)

5 балів

Додатки

10 балів

- наявність переліку матеріалів «Портфеля екскурсовода»

2 бали

- відповідність матеріалів «Портфеля екскурсовода» темі та меті екскурсії

3 бали

- наявність фото об’єктів екскурсії

3 бали

- наявність фото автора у процесі пошукової та екскурсійної роботи

2 бали

ІІІ. Якість оформлення роботи

20 балів

- грамотність

10 балів

- охайність

2 бали

- якість фото та ілюстративного матеріалу

5 балів

- стиль викладу

3 бали

Максимальна сума

100 балів

 

 

Додаток 2

 

Вимоги до написання та оформлення нарису-опису «ІСТОРІЯ ОДНОГО ЕКСКУРСІЙНОГО ОБ’ЄКТУ»

 

Робота подається у друкованому вигляді та на електронних носіях (документ Microsoft Word, шрифт Times New Roman – 14 pt, формат А-4, інтервал – 1,5) обсягом до 10 друкованих сторінок. Додатки (ілюстрації, фото, малюнки, фотокопії – розміром 10х15, 13х18 см або формату А-4) подаються окремо в кількості до 10 сторінок і на електронних носіях. 

Робота має складатися з наступних частин:

1.             Титульна сторінка – 1 сторінка (зазначаються назва району, міста, назва роботи, дані автора та рік виконання).

2.             Картка об'єкту екскурсії (1-2 сторінки) має містити такі дані: 

1)            фото об’єкта;

2)            найменування об'єкта (первісне й сучасне, інші назви у процесі перейменування), а також назва, під яким об’єкт відомий у населення; 

3)            місцезнаходження об'єкта (музей закладу освіти, розділ експозиції, або населений пункт, підприємство чи установа (із зазначенням адреси), у разі потреби дати й інші координати місцезнаходження; кому належить); 

4)            історична подія, з яким пов'язаний об’єкт (експонат), важливі дати; 

5)            опис об’єкта (зовнішній вигляд та структура, розміри, з яких матеріалів виготовлений; місце створення, його автор, дата спорудження,  текст меморіального напису, під'їзд до нього тощо);

6)            збереження об’єкта (стан об’єкта й території, на якій він перебуває, умови збереження, дата останнього ремонту, реставрації); 

7)            охорона об’єкта (на кого покладена);

8)            перелік екскурсій, у яких об’єкт використовується.

3.                      Нарис-опис з історії  екскурсійного об’єкту – до 8 сторінок (вступ, основна частина та висновок).

У вступі коротко описується пошукова робота екскурсовода у процесі вивчення обраного екскурсійного об’єкта (експонату), вказуються джерела екскурсійного матеріалу.

Основна частина – це власне творча розповідь екскурсовода про обраний об’єкт екскурсії, у якій слід максимально глибоко та повно розкрити його історію (причини та умови появи об’єкту, події та доля людей, пов’язані з ним, відомості про дослідників об’єкту тощо).

У висновку розкривається пізнавальне та практичне значення даного матеріалу. 

4.                      Список використаної літератури (1-2 сторінки) друкується згідно з вимогами до оформлення літературних та електронних джерел. Посилання на джерела в тексті подаються у квадратних дужках (без зносок).

5.                      Додатки (до 10 сторінок).

 

Критерії оцінювання нарису-опису «Історія одного екскурсійного об’єкту»

 

 

І. Вимоги до тексту роботи                                     

6 балів

- не менше 10 та не більше 20 друкованих сторінок (разом з додатками), шрифт Times New Roman – 14 pt, формат А-4, інтервал – 1,5

5 балів

- наявність електронного носія

1 бал

ІІ. Картка об’єкту екскурсії                                   

14 балів

- якість фото об’єкта 

5 балів

- чіткість, лаконічність, точність та повнота даних про об’єкт екскурсії

9 балів

ІІІ. Нарис – опис з історії екскурсійного об’єкту  

60 балів

Вступ

15 балів

-        розкриття   значення,    важливості та      актуальності дослідженого матеріалу

5 балів

- наявність відомостей про проведену автором пошукову роботу 

10 балів

Основна частина

30 балів

- глибина та повнота розкриття, висвітлення      історії екскурсійного об’єкта 

5 балів

- ступінь об’єктивної оцінки показуваних об’єктів, науковість та посилання на джерела

8 балів

- необхідна кількість фактичного матеріалу

5 балів

- творчі знахідки автора у представленні розповіді про об’єкт  екскурсії

7 балів

Висновок (розкриття пізнавального та практичного значення об’єкту екскурсії)

5 балів

Список літератури (відповідність вимогам оформлення)

5 балів

Додатки

10 балів

- відповідність додатків змісту нарису-опису  

5 бали

- наявність фото автора у процесі пошукової та екскурсійної роботи

 

5 бали

IV. Якість оформлення роботи  

20 балів

- грамотність

10 балів

- охайність

2 бали

- якість фото та ілюстративного матеріалу

5 балів

- стиль викладу

3 бали

Максимальна сума

100 балів

 

 

Додаток 3

 

Вимоги до створення та оформлення роботи «ВІРТУАЛЬНА  ЕКСКУРСІЯ»

 

«Віртуальна» тематична екскурсія може бути створена у вигляді мультимедійної презентації (Microsoft Office Power Point, відеоряд у стандартній формі AVI, WMA, MP4) або короткометражного відеофільму

(відеоролику) на дисках CD-R, DVD/RW. Загальний розмір презентації – до 50 Мб. Тривалість «Віртуальної екскурсії» має бути  до 10 хвилин.

Рекомендується не перевантажувати презентацію текстовою інформацією, але її повинно бути достатньо для коментування ілюстративного матеріалу (карт, схем, малюнків, фотографій тощо). Бажано, щоб слайд-фільм мав звуковий (музичний) супровід. Необхідно зменшувати розмір графічних файлів, що вносяться в презентацію, для безперебійної роботи комп’ютерів при їх демонстрації.

Вимоги до оформлення роботи:

1.                      Титульна сторінка – 1 сторінка (зазначаються назва району, міста, тема екскурсії, дані автора та рік виконання).

2.                      Візитка «Віртуальної екскурсії» (1-2 сторінки) має містити такі дані: 

1)                      анкета автора чи авторів «Віртуальної екскурсії» (прізвища, імена та по батькові автора екскурсії, педагогів чи (учнів) вихованців, які приймали безпосередню участь у створенні презентації чи відео (назви гуртків, класів,  закладів освіти, контактні телефони, електронна пошта);

2)                      назва та мета екскурсії;

3)                      тривалість екскурсії, на яку категорію глядачів розрахована;

4)                      назва та формат комп’ютерної програми, у якій створено «Віртуальну екскурсію», особливості завантаження та перегляду;

5)                      практичне значення: вказати під час вивчення яких тем можна використати (уроки, виховні заняття, заходи тощо);

6)                      публічна доступність даної «Віртуальної екскурсії» (адреса та рубрика сайту, де вона розміщена; у яких ЗМІ презентувалася тощо); 7) короткі рекомендації щодо створення та оформлення подібних «Віртуальних екскурсій».

3. Диск із записом «Віртуальної екскурсії». Власне мультимедійна презентація чи відеоролик складається з частин:

1)                      на першому слайді відображаються: назви музею та закладу освіти, його підпорядкування, назви конкурсу, тематичної екскурсії, дані виконавця та інших розробників «Віртуальної екскурсії»;

2)                      на другому слайді: мета та місце проведення екскурсії, категорія екскурсантів;

3)                      власне екскурсія, зміст та хід якої має відповідати матеріалам «Розробки тематичної екскурсії» (плану, маршруту та індивідуальному тесту).

 

Критерії оцінювання роботи «Віртуальна екскурсія»

 

 

І. Вимоги до оформлення роботи                             

10 балів

- наявність титульної сторінки, «Візитки екскурсії», диску із записом екскурсії

5 балів

- не більше 3-х друкованих сторінок, шрифт Times New

Roman – 14 pt, інтервал – 1,5, формат, А-4

5 балів

ІІ. Візитка «Віртуальної екскурсії»

20 балів

- наявність анкети авторів «Віртуальної екскурсії»

5 балів

- чіткість, лаконічність, точність та повнота даних про створену «Віртуальну екскурсію»

10 балів

- розкриття практичного значення та використання даної екскурсії

5 балів

ІІІ. Оцінка змісту «Віртуальної екскурсії»            

40 балів

- відповідність змісту та структури «Віртуальної екскурсії» плану та маршруту (схемі), зазначених у «Розробці

тематичної екскурсії»

10 балів

- використання у «Віртуальній екскурсії» матеріалів «Портфеля екскурсовода», вказаних у «Розробці тематичної екскурсії»

10 балів

- переконливість та ефективність способів представлення інформації (науковість, наявність архівних матеріалів, посилання на джерела та доведені факти)

10 балів

- цікавість та легкість засвоєння глядачами матеріалу екскурсії (послідовність, доступність, збалансованість показу та тексту)

10 балів

IV. Якість оформлення та сприйняття роботи     

30 балів

- грамотність, літературна мова

5 балів

- зручність сприйняття глядачем інформації: тривалість, порядок, темп, об’єм

10 балів

- якість фото та ілюстративного матеріалу, аудіозаписів

5 балів

- наявність дикторського чи музичного супроводу

5 балів

- зручність екскурсії»

та легкість

у завантаженні       «Віртуальної

5 балів

 

 

Максимальна сума

100 балів

 

 

 

 

Додаток 4

Заявка

 

П.І.П. автора екскурсії, гурток

(клас), заклад освіти

П.І.П.

педагогічного

(наукового), керівника,

місце роботи та посада

Назва та профіль музею

 закладу освіти

Назва

«Розробки тематичної екскурсії»

Назва нарисуопису «Історії одного

екскурсійного об’єкту»

Диск із записом

«Віртуальної екскурсії»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

Вимоги до представлення виступів учасниками Конкурсу під час очного туру

 

І. «Тематична екскурсія»:

-   учасник презентує лише частинку розробленої ним екскурсії. Тривалість виступу до 10 хвилин;

-   зміст та послідовність виступу мають відповідати «Розробці тематичної екскурсії»;

-   обов’язкові частини екскурсії: вступ (до 1 хвилини), фрагмент основної частини (до 7  хвилин), висновки (до 1 хвилини);

-   екскурсоводи можуть використовувати мультимедійні презентації та, за потреби, будь-який інший вид наочності (фотографії, графіки, діаграми, відеофільми, аудіо записи, археологічні, геологічні та етнографічні знахідки тощо);

-   стиль одягу – діловий. Але учасник може підібрати одяг відповідно до теми своєї екскурсії;

-   під час виступу екскурсовод може користуватися своїм індивідуальним текстом. Але текст повинен були перенесений на спеціальні картки (орієнтовний розмір піваркуша А-4), де записуються короткі дані про об'єкти, основні думки розповіді, окремі цитати, історичні дати.

Використовуючи картки, учасник не читає їхній зміст у ході екскурсії, а лише заглянувши в них, пригадує зміст розповіді. Виняток становлять ті картки, на які занесені цитати й уривки з художніх творів, зміст яких становить основу прийому літературного монтажу. На екскурсії вони зачитуються з картки повністю.

Після виступу – дискусія до 2 хвилин, яка включає відповіді на запитання журі конкурсу.

 

 

Критерії оцінювання виступу екскурсовода

 

І. Зовнішній вигляд екскурсовода                                

5 балів

- охайність одягу, зачіски, макіяжу;

3 балів

- стиль одягу, його роль у створенні певного образу й розкриття теми екскурсії.

2 балів

ІІ. Мовлення екскурсовода та культура спілкування 

15 балів

- грамотність;

5 балів

- дикція та вимова;

3 бали

- відповідність інтонації, темпу мовлення тематиці та змісту екскурсії;

2 бали

- доцільність та ефективність використання екскурсоводом невербальних засобів спілкування (жестів, міміки);

3 балів

- врахування під час екскурсії особливостей категорії  екскурсантів.

2 балів

ІІІ. Методика та техніка ведення екскурсії              

25 балів

- тривалість виступу;

2 бали

- наявність обов’язкових частин екскурсії: вступ (до 1 хвилини), фрагмент основної частини (до 7  хвилин), висновки (до 1 хвилини);

3 бали

- доцільність та ефективність використаних  екскурсоводом методичних прийомів;

3 бали

- оригінальні, творчі знахідки екскурсовода для передачі інформації, утримання та активізації уваги екскурсантів;

2 бали

- дотримання вимог  техніки ведення екскурсії;

3 бали

- легкість та самостійність екскурсовода у відтворенні матеріалу;

2 бали

- артистизм, доречність та ступінь емоційності екскурсовода;

2 бали

- вміле використання матеріалів «Портфеля екскурсовода» та спеціальних карток;

3 бали

- пізнавальна насиченість, ступінь об’єктивності у висвітленні теми екскурсії, науковість та посилання на джерела;

3 бали

- легкість та зручність сприйняття екскурсії для екскурсантів.

2 бали

IV. Якість презентації та іншого виду наочності,

використаних екскурсоводом                                        

5 балів

- якість зображення у презентації (тест, фото та ілюстративний матеріал);

3 бали

- доцільність та  якість аудіо записів, музичного супроводу.

2 бали

Максимальна сума

50 балів

 

 

ІІ. «Історія одного екскурсійного об’єкта»:учасник презентує розповідь про один із об’єктів тематичної екскурсії. Тривалість виступу до 5 хвилин;

-   зміст виступу є скороченим варіантом нарису-опису про даний екскурсійний  об’єкт;

-   екскурсоводи можуть використовувати мультимедійні презентації, аудіо записи та музичний супровід;

-   стиль одягу – діловий. Але учасник може підібрати одяг відповідно до теми виступу;

-   під час виступу екскурсовод також може користуватися спеціальними картками.  

Після виступу – дискусія до 2 хвилин, яка включає відповіді на запитання журі конкурсу.

 

 

Критерії оцінювання виступу 

 

І. Зовнішній вигляд екскурсовода                                

5 балів

- охайність одягу, зачіски, макіяжу;

3 балів

- стиль одягу, його роль у створенні певного образу й розкриття історії об’єкту.

2 балів

ІІ. Мовлення екскурсовода та культура спілкування   

15 балів

- грамотність;

5 балів

- дикція та вимова;

3 бали

- відповідність інтонації, темпу мовлення тематиці виступу;

3 бали

- доцільність та ефективність використання екскурсоводом невербальних засобів спілкування (жести, міміка).

 4 балів

ІІІ. Представлення історії екскурсійного об’єкта    

25 балів

- тривалість виступу;

3 бали

- наявність у виступі обов’язкових частин з нарису-опису: вступ (до 1 хвилини), фрагмент основної частини (до 3  хвилин), висновок (до 1 хвилини);

3 бали

-    глибина    та    повнота    розкриття,    висвітлення      історії

екскурсійного об’єкта;

3 бали

- оригінальні, творчі знахідки екскурсовода для передачі інформації, утримання та активізації уваги екскурсантів;

4 бали

- ступінь об’єктивної оцінки показуваних об’єктів, науковість та посилання на джерела

3 бали

- легкість та самостійність екскурсовода у відтворенні матеріалу

3 бали

- артистизм, доречність та ступінь емоційності екскурсовода

3 бали

- легкість та зручність сприйняття інформації для екскурсантів

3 бали

IV. Якість презентації та іншого виду наочності,

використаного екскурсоводом                                      

5 балів

- якість зображення у презентації (текст, фото та ілюстративний матеріал) 

3 бали

- доцільність та  якість аудіо записів, музичного супроводу

2 бали

Максимальна сума

50 балів

 

 

ВИКОРИСТАНА  ТА  РЕКОМЕНДОВАНА  ЛІТЕРАТУРА для використання у роботі гуртків  «Юні музеєзнавці» та «Юні екскурсоводи»

 

1.     Закон України «Про музеї та музейну справу» № 249/95-ВР             від 28.06.1995 р. // Культурна спадщина України. Правові засади збереження, відтворення та охорони культурно-історичного середовища: зб. офіц. док. / упоряд. В. І. Фрич. – К.: Істина, 2002.

2.     Наказ Міністерства культури України від 21.03. 2016 № 144 «Про затвердження Положення про фондово-закупівельну комісію музею», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11 квітня 2016 р. за      № 533/28663;

3.     Наказ Міністерства культури України від   21. 07. 2016 № 580 «Про затвердження Інструкції з організації обліку музейних предметів», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12 серпня 2016р. за      № 1129/29259.

4.     Положення про музей при дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України та Положення про присвоєння звання «Зразковий музей», затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 22.10.2014 №1195 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України від 10.11.2014 за             № 1415/26192.

5.     Інструкція щодо організації та проведення екскурсій і подорожей з учнівською та студентською молоддю, затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 02.10.2014 № 1124 «Про затвердження нормативно-правових актів, які регламентують  порядок організації туристсько-краєзнавчої роботи», зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 27.10.2014 за № 1340/26117

6.     Методичні рекомендації щодо засад діяльності музеїв історичного профілю (лист МОН України від 22.05.2015 № 1/9-255);

7.     Абрамович С. Д. Мовленнєва комунікація: підручник /             С. Д. Абрамович, М. Ю. Чікарькова. − К.: Центр навч. л-ри, 2004. −     472 с.

8.     Абрамович С. Д. Риторика: навч. посіб. / С. Д. Абрамович,             М. Ю. Чікарькова; М-во освіти і науки України. − Л.: Світ, 2001. −     240 с.

9.     Артемчук Г. Методика організації науково-дослідницької роботи /        Г. Артемчук – К.: Фортуна, 2000. − 150 с.

10.Бабарицька В. Екскурсознавство і музеєзнавство: Навч. посіб. /             В. Бабарицька, А. Короткова, О. Малиновська − К.: Альтерпрес, 2012. − 144 с.

11.Булигіна Л. В. Тренінгова робота з учнями при підготовці до публічних виступів / Л. В. Булигіна // Обдарована дитина. − 2011. – № 7. –           С. 38-42.

12.Бутенко Н. Ю. Психологічні особливості публічного виступу /            Н. Ю. Бутенко // Комунікативна майстерність викладача: навч. посіб.;   М-во освіти і науки України, Київ. нац. екон. ун-т. − К., 2005. 

13.Вайдахер Ф. Загальна музеологія: посібник / Ф. Вайдахер; пер. з нім. В. Лозинський, О. Лянг, Х. Назаркевич. – Л.: Літопис, 2005. − 280 с.

13.   Войчик С. Шкільний музей як центр історико-краєзнавчих досліджень   / С. Войчик // Матеріали ІV Всеукр. наук.-практ. конф., присвяченої   80-річчю         Волинського        краєзнавчого        музею         та      60-річчю  

Колодяжненського літ.-мемор. Музею Лесі Українки: наук. зб. – Луцьк, 2009. – вип. 4. – С. 302 – 307.

14.   Гайда Л. А. Музеєзнавство в закладах освіти: навчально-методичний посібник / Л. А. Гайда. – Кіровоград: Видавництво Кіровоградського обласного    інституту         післядипломної   освіти         імені Василя

Сухомлинського, 2006. − 106 с.

15.   Ганнусенко         Н.І.    Проектування      шкільної     музейної     експозиції. Залучення учнівської молоді до вивчення і збереження пам’яток історії та культури рідного краю / Н. І. Ганнусенко. – К., 1990. − 120 с.

16.   Гасюк Н. Методичні рекомендації з питань провадження екскурсійної діяльності / Н. Гасюк, М. Головатий, Р. Красій, В. Передерко – ІваноФранківськ, 2009. – 49 с.

17.   Децик Р.А. Музей – історичний скарб народу: метод. посіб. /             Р. А. Децик. – Ужгород: Гражда, 2007. − 100 с.

18.   Єлісовенко Ю. П. Ораторське мистецтво: постановка голосу й мовлення: Навч. посіб. / Ю. П. Єлісовенко, В. В. Рідун − К.: Атіка, 2008. − 204 с.

19.   Коваленко С.      М.     Сучасна      риторика:   навч.-практ.         посіб.          /            

С. М. Коваленко – Тернопіль: Мандрівець, 2007. – 184 с.

20.   Костриця М. Шкільна краєзнавчо-туристська робота / М. Костриця,     В. Обозний – К., 1995. – 165 с.

21.   Лепеха Т. В. Українознавство: Навч. посіб. / Т. В. Лепеха – К.: Вид. центр «Просвіта», 2005. – 376 с.

22.   Личак І. С. Організація музейної справи у навчальному закладі: метод.

посіб. / І. С. Личак. – Біла Церква, 2008. – 116 с.

23.   Мацько Л. І. Риторика: Навч. посіб. / Л. І. Мацько, О. М. Мацько – К.: Вища школа, 2003. – 311 с.

24.   Нікітіна І. П. Науково-дослідницька діяльність учнів 5-11 класів /          І. П. Нікітіна, Ю. О. Нікітін, В. В. Шеліхова, О. Л. Кожем’яка. – Х.: Основа, 2003. – 150 с.

25.   Олійник О. Б. Риторика: Навч. посіб. / О. Б. Олійник − К.: Кондор, 2009. − 170 с.

26.   Опорний конспект лекцій з дисциплін «Екскурсознавсто», «Організація екскурсійних послуг» (для студентів спеціальності Менеджмент готельного курортного і туристського сервісу» і «Туризм») / ХНАМГ, Уклад.: М.М. Поколодна. – Х.: ХНАМГ, 2007. –

65 с.

27.   Петронівський    В.Л.   Туристичне          краєзнавство:       Навч.          посіб.         /             В. Л. Петронівський, М. Й. Путинський – К.: Знання, 2006. – 575 с.

28.   Романенко Ю. Підготовка виступу на зборах і семінарах (урок з мовленнєвого розвитку у 10 класі) / Ю. Романенко // Урок української.– 2008. – № 3/4. – С. 46-49.

29.   Рутинський М. Й. Музеєзнавство: навч. посіб. / М. Й. Рутинський,     О. В. Стецюк − К.: Знання, 2008. – 160 с.

30.   Семчук Д. Б. Вивчення практичної стилістики та культури мовлення: 10-11 класи / Д. Б. Семчук. – К.: Шкільний світ, 2009. – 179 с.

31.   Шевченко В.В. Музеєзнавство: Навч. посіб. / В. В. Шевченко,             І. М. Ломачинська – К.: Університет «Україна», 2007. – 150 с.

 

Електронний ресурс

 

1.Музеї України та світу [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.prostir.museum 2. Музей гетьманства [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.getman-museum.kiev.ua

3.          Національний музей українського народного декоративного мистецтва

[Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.mundm.kiev.ua

4.          Національний музей літератури України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.museumlit.org.ua/

5.          Національний музей «Чорнобиль» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.chornobylmuseum.kiev.ua

6.          Національний військово-історичний музей України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.nvimu.com.ua

7.          Національний музей історії України у Другій світовій війні [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.waumuseum.kiev.ua

8.          Методичний сайт Валерія Прадуна (для вчителів історії та правознавства) [Електронний ресурс] – Режим доступу: http:// www.skistoriya.jimdo.com

9.          Національний музей «Меморіал пам’яті жертв голодоморів             в Україні» [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.memorialholodomors.org.ua 10. Духовність і культура України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ridna-ukraina.com.ua

11.   Український державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді

[Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.ukrjuntur.org.ua

12.   Педагогічний музей України [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://pmu.in.ua

13.   Сабол Д. М. Психологічні аспекти підготовки екскурсоводів та лекторів шкільних музеїв [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://elibrary.kubg.edu.ua/3364

14.   Рекомендації щодо підготовки і проведення екскурсії по музею навчального закладу [Електронний ресурс] – Режим доступу:

http://centour.karpat.org/ua/muzeyna-sprava/metodychni-rozrobky-tarekomendatsiyi

15.   Музейна справа: методичні рекомендації на допомогу керівнику             музею при закладі освіти) [Електронний ресурс] – Режим доступу:

http://umansutur.at.ua/index/elektronna_biblioteka/0-57

16.   Розділ «Музейна справа», сайт КЗ КОР «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини» [Електронний ресурс] – Режим доступу:

http://www.kids-center.com.ua/kraeznavstvo-ta-turyzm/muzejjna-robota/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Зразки протоколів оцінювання робіт учасника та виступів  обласного конкурсу

 

 ПРОТОКОЛ  ЗАОЧНОГО ТУРУ  КОНКУРСУ «ЮНІ ЕКСКУРСОВОДИ»

Журі: 

№ 1  - П.І.П., посада;  № 2 – П.І.П., посада;  № 3 – П.І.П., посада

 

П.І.П. учасника:     _________________        

п/п журі

Розробка тематичної екскурсії

Історія одного екскурсійного об’єкта

 

Віртуальна екскурсія

 

Кількість балів / 3

№1

10

68

17

9

5

58

15

8

15

20

20

(95+87+63) / 3 = 81,66

№2

8

66

19

9

7

55

17

7

18

20

23

(93+88+68) / 3 = 83

№3

10

70

20

10

5

60

19

10

20

40

30

(100+94+100) / 3 = 98

 

 

 

 

 

СУМА / 3

(81,66+83+98) / 3 = 87,55

           

ПРОТОКОЛ  ОЧНОГО ТУРУ  КОНКУРСУ «ЮНІ ЕКСКУРСОВОДИ»

Журі: 

№ 1  - П.І.П., посада;  № 2 – П.І.П., посада;  № 3 – П.І.П., посада

 

П.І.П. учасника:     _________________        

 

п/п журі

Презентація «Розробки тематичної екскурсії»

Презентація «Історія одного екскурсійного об’єкта»

Кількість балів / 2

№1

18

20

5

18

25

5

(43+48) / 2 = 45,5

№2

19

23

5

19

25

5

(47+49) / 2 = 48

№3

20

25

5

20

25

5

(50+50) / 2 = 50

 

 

СУМА / 3

(45,5+48+50) / 3 = 47,8

 

 

 

 

pdf
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
823
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку