Інновації в роботі педагога позашкілля
(педагогічний міст)
КПНЗ «ЦТКЕУМ «Меридіан» КМР
Гусейнова С.В методист
Кривий Ріг 2020
Педагогічний міст: активна форма взаємодії педагогів. Ця форма роботи створює чудові можливості для обміну думками, ідеями, досвідом, дає змогу розглянути певну проблему під різними кутами зору, конкретизувати проблемні питання і разом знайти відповіді до них.
Мета проведення заходу:
актуалізувати та розширити понятійний апарат педагогів, поглибити їхні теоретичні та практичні знання з проблеми;
показати необхідність науково обґрунтованого впровадження сучасних технологій у практику роботи;
стимулювати прагнення вчителів до пошуку, творчості;
створити умови для обміну досвідом роботи, педагогічних знахідок.
Проведення педагогічного моста:
Учасники заходу об'єднуються в дві команди «Молодь» та «Наставники».
«Молодь» - педагогічний стаж до 10 років.
«Наставники» - педагогічний стаж понад 10 років.
Правила групової роботи: бути активними учасниками; думку кожного слід уважно вислухати; висловлюватися тільки на тему; висловлюватися стисло, по черзі.
Девіз для творчих груп:
«Тут немає тих, хто спостерігає!
Кожен — активний учасник!».
Вступ
(виступ методиста)
Усвідомлення суспільством того, що новій Україні потрібні люди з високим творчим потенціалом, здатні вивести державу на новий рівень соціально-економічного розвитку, спонукало до численних інновацій у різноманітних сферах життя, зокрема в освіті.
«Інновація» в перекладі з латини означає «оновлення», «новина», «зміна». Поняття «педагогічна інновація» трактують по-різному.
Педагогічна інновація — це результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних рішень різноманітних проблем.
Педагогічна інновація — процес створення, поширення нових засобів для розв'язання тих педагогічних проблем, які розв'язувались інакше.
Педагогічні інновації— актуальні значущі й системні новоутворення, які виникають на ґрунті різноманітних ініціатив і нововведень, що стають перспективними для еволюції освіти та позитивно впливають на її розвиток.
Педагогічна інновація — це процес упровадження оновлених чи вдосконалених теорій та практики освіти, який оптимізує досягнення її мети. Інноваційні процеси в освіті почали формуватися в різні історичні періоди й визначали її розвиток. Вони вирізнялися творчою спрямованістю й нестандартністю підходів до навчання й виховання.
Ми зібрались для того, щоб попрацювати над вічною проблемою «як навчати». У світі налічується близько 300 різних інноваційних технологій, які зводяться до тих 20 основних, складові яких ми використовуємо у своїй практиці.
Упровадження нової ідеї, проекту або технології часто наштовхується на різні перешкоди або бар'єри. Вони можуть бути зовнішніми і внутрішніми.
Зовнішні бар'єри: соціальні; організаційні; методичні; матеріально-технічні.
Внутрішні бар'єри: особистісні; психологічні.
Природа людини (педагога) різна, різні й умови, у яких вони живуть і працюють, тому й виникають психологічні бар'єри до сприйняття новацій.
Причини, які заважають особистісному виявленню творчої діяльності: схильність до конформізму; страх видатися нерозумним і смішним у своїх судженнях; побоювання видатися надто екстравагантним у критиці чужих думок; невміння реалізовувати нові способи й форми педагогічної діяльності; недостатня розвиненість індивідуального творчого потенціалу; відсутність потреби впроваджувати нове; особистісна тривожність, невпевненість у собі, занижена самооцінка; ригідність (негнучкість мислення).
Новий час потребує нових підходів. Тому ми й говоримо сьогодні про використання нових технологій, нестандартних підходів у навчанні. Але іноді нове й незрозуміле лякає та відштовхує, його хочеться обійти стороною. Перед тим, як ми наблизимося до проблеми застосування інноваційних технологій у своїй роботі, прошу дати відповідь на таке запитання:
(відповідь команд по черзі)
«Мозковий штурм»
Кожна команда отримує великий аркуш паперу із заданою темою «Інновація».
Завдання: записати слова-асоціації до терміна «інновація».
Через 3 хв. лідер команди робить звіт щодо мозкового штурму. Ведучий вивішує аркуші. (наприклад)
ІННОВАЦІЯ
І — індивідуалізація;
Н— наслідування;
Н — новація;
О — оновлення;
В — впровадження;
А — апробація;
Ц — цінність;
І — інформація;
Я — особистісно-зорієнтована модель виховання.
«Естафета»
Узагальнення теоретичних знань педагогів із питань сучасних педагогічних технологій.
Ведучий пропонує закриті картки, на яких написано терміни: інноваційна педагогічна технологія, ключова компетентність, креативність, мультимедійні технології, педагогічний такт, педагогічні інновації, стандарт освіти, інформатизація освіти, комунікативність.
Завдання: лідер групи витягає картку. Через 30 с один з учасників команди дає визначення заданого поняття. Члени інших груп можуть доповнювати відповіді.
Інноваційна педагогічна технологія –
цілеспрямоване, систематичне й послідовне впровадження в практику оригінальних, новаторських способів, прийомів педагогічних дій і засобів, що охоплюють цілісний навчально-виховний процес від визначення його мети до очікуваних результатів.
Ключова компетентність
розвивається у вивченні всіх предметів і є результатом усієї загальної середньої освіти країни. Цим результатом є формування загальної життєвої компетентності людини як сукупності компетентностей, інтегрованої характеристики особистості.
Креативність –
здатність продукувати багато різноманітних оригінальних ідей у нерегламентованих умовах діяльності. Це вміння додавати дещо нове в досвід, усвідомлювати прогалини й суперечності, відмовлятися від стереотипних способів мислення.
Мультимедійні технології –
технології, пов’язані зі створенням електронних книг, енциклопедій, комп’ютерних фільмів, баз даних. У цих продуктах об’єднуються текстова, графічна, аудіо- та відеоінформація, анімація.
Педагогічний такт –
передбачає доброзичливі відносини між учасниками навчального процесу. Констатує притаманні вчителеві виховні якості, здатність вести бесіду та спілкуватися з дотриманням етичних норм, культурних і національних традицій. Виключає загравання, улесливе ставлення, приниження чи надмірну опіку над учнями й водночас не виключає координаційної функції вчителя.
Педагогічні інновації –
нововедення в педагогічній системі, які поліпшують розвиток і результати навчально-виховного процесу; це розв’язання різноманітних педагогічних проблем оригінальними нестандартними шляхами.
Стандарт освіти –
система основних параметрів, що сприймаються за державну норму освіченості, яка відображає соціальний ідеал і враховує можливості реальної особистості й системи освіти у досягненні цього ідеалу.
Інформатизація освіти –
у широкому трактуванні: комплекс соціально-педагогічних перетворень, пов’язаних із насиченням освітніх систем інформаційною продукцією, засобами й технологією, у вузькому: упровадження в закладах системи освіти інформаційних засобів, які ґрунтуються на мікропроцесорній техніці, а також інформаційної продукції педагогічних технологій, що базуються на цих засобах.
Комунікативність –
певний рівень здатності до спілкування й контактів; зв’язок, спілкування, контакти між ким-, чим-небудь; комунікабельність.
Інтерактивна гра
«Чудо - квітка»
(мета - вправляти педагогів у визначенні основних характеристик знайомих інноваційних освітніх технологій)
Кожна команда має «Чудо - квітки». Завдання: взяти пелюстки і озвучити написані на них ознаки інноваційних технологій. Прикріпити пелюстки до серединки квітки, на якій написано назву визначеної технології, що активно впроваджується в практику роботи закладу та кратко охарактеризувати ознаку:
1. Інформаційно-комунікаційні технології - заняття-лекція, заняття -семінар, заняття -конференція, заняття -творчі звіти, заняття -консиліум, заняття -залік, заняття -інформації, інтегроване заняття.
2. Ігрові технології:
- змагання KBK, турнір, аукціон, вікторина, конкурс,
- ділові, рольові ігри (Імпровізація, імітація, "Суд", захист дисертації, "Слідство ведуть знавці", "Поле чудес", ерудит, ланцюжок, бізнес-гра);
- драматизація (драматична гра, пантоміма, драматична розповідь).
3. Дослідницькі технології (Діалог, усний журнал, роздуми, диспути, прес-конференції, репортаж, пошук, розвідка, заочна подорож, експедиція, наукові дослідження, коло ідей)
4. Інтерактивні технології:
- кооперативне навчання (Робота в парах, карусель, малі групи, акваріум);
- колективно-групове навчання (мікрофон, незакінчені речення, мозковий штурм, "Навчаючи - вчуся", мозаїка, вирішення проблем, дерево рішень);
- ситуативне моделювання (імітаційні ігри, "Суд", громадські слухання, рольова гра);
- опрацювання дискусійних питань (метод прес, займи позицію, зміни позицію, дискусія, дебати, ток-шоу, оцінювальна дискусія).
5. Психотренінг (тренінг уваги, уяви, пам'яті, "Пізнай себе", "Пізнай свої здібності", "Твоя воля", "Твій характер", "Сам себе виховую").
(лідери команд озвучують по черзі написане, йде обговорення)
«Ти мені! Я – тобі!»
Учасники двох команд розміщуються одна команда напроти іншої. Завдання для команд: поставити питання членам інших груп по черзі, члени інших груп можуть доповнювати відповідді. На підготовку пропонується 3 хвилини. Направлення обговорення питань:
- Чи є необхідним та результативним використання інноваційних освітніх технологій при організації навчально-виховного процесу в закладі?
- Роль використання інноваційних технологій?
- Чи відчуваєте позитивні результати в роботі з дітьми за технологією соціально-емоційного розвитку?
- Які психологічні та ділові ігри використовуєте в роботі з батьками?
- Які найбільш вдалі інноваційні технології проводили з дітьми в поточному році?
- Чи впливають освітні інновації на розвиток професійного рівня педагогів? Яким чином?
«Педагогічні технології в практиці вашої роботи»
Цей раунд проходить у вигляді обміну досвідом про інноваційні технології, які використовують керівники гуртків під час проведення гурткових занять. Кожна група пропонує сучасні та найрезультативніші технології.
Оформлені анотації поступово вивішують на стенді. У результаті утворюється імпровізована виставка, яку можна залишити для подальшого ознайомлення колег.
На підготовку до захисту кожній групі дають 5 хв.
Вправа «Бліц-опитування»
Інструкція
Закінчити отримані речення. Час обдумування – 30 с.
Інноваційна педагогічна технологія — це …
Інтерактивні технології — це …
Пректні технології — це …
Інформаційно-комунікативні — це …
Ігрові технології — це …
Створення ситуації успіху — це …
Підбиття підсумків.
Найважливіший результат — бажання педагогів втілювати інноваційні технології у навчально-виховний процес.
“Ти можеш!» - повинен нагадувати педагог учневі.
«Він може!» - повинен нагадувати коллектив педагогу.
«Я можу!» - повинен повірити в себе педагог.