Використання інноваційних технологій в освітньому процесі

Про матеріал

В документі зібрано матеріал для вчителів зарубіжної літератури на тему "Використання інноваційних технологій в освітньому процесі"!

Перегляд файлу

1 слайд

Обсяг знань постійно збільшується, прогрес прискорюється та готує нас до нових звершень. Якщо школа продовжить використовувати лише старі методи та прийоми, ми ризикуємо не впоратися з викликами сучасності. Саме тому вчителі потребують стратегій, які діятимуть наввипередки – навчатимуть школярів самостійно збирати якісні факти та вміло оперувати ними. Для цього наурок склав шість нововведень, які вже з’явилися в освіті та набувають популярності серед прогресивних педагогів.

3 слайд

1. Кросовер-навчання

Навчання в неформальних умовах (як то музеї, екскурсії чи практика) може пов’язати освітню програму з проблемами, що важливі для учнів і суспільства. Завдання вчителя – готувати до життя, а не до іспитів. То чому б не навчати дітей в умовах, наближених до того з чим вони зіткнуться дорослими? 

Суть неформального навчання полягає у тому, щоби визначити актуальні теми, допомогти учням сформулювати мету та дослідити питання на практиці. Так школярі не просто слухатимуть екскурсію, а вестимуть пошукову діяльність – збиратимуть докази (фотографії чи нотатки), а потім ділитимуться висновками з класом.

Переваги методу:

  • Шкільне навчання збагачується досвідом з реального життя;
  • Діти вчаться ставити запитання, формулювати мету та шукати способи її втілення;
  • Робота учнів над проєктами полегшиться, адже вони відпрацюють окремі етапи діяльності (актуалізація знань, формулювання проблеми, дослідницький етап, збір матеріалу тощо);
  • Збільшується мотивація дітей

2. Контекстне навчання

Навчання через контекст – методика, що тісно пов’язана з неформальним навчанням. У обох випадках ми ставимо абстрактне питання або завдання в контекст, що дозволяє вчитись на досвіді. Варто пояснити дітям, що не існує проблеми у вакуумі. Кожне рішення залежить від поточних обставин і якщо в одному випадку знання було корисним і доцільним, в іншому може знадобитись щось зовсім інше.

Саме контекстне навчання робить нас гнучкими й адаптивними. Цей підхід може бути корисний у багатьох дисциплінах. 

  • Якщо ви вивчаєте роботу серця, дайте завдання виміряти свій пульс у різних ситуаціях. Пришвидшене биття серця – однаковий прояв у багатьох випадках, утім контекст щоразу може бути різний.
  • Навчаєте виявляти фейки? Поясніть, що вони не з’являються самі по собі. Фейки створюють, нівелюють або підтримують певну інформацію. Аби зрозуміти причину появи неправдивої інформації, треба розглядати ситуацію ширше.
  • Якщо ви викладаєте літературу, запитайте, чому цей персонаж/твір актуальний у сучасному контексті. Або як зробити його актуальним?
  • Для вивчення мови запропонуйте учням змінити значення певного слова або фрази залежно від контексту. Нехай діти спробують повністю змінити суть репліки, поставивши її у нову ситуацію. Наприклад, промовити до аудиторії, якій вона не призначалася. Який буде ефект?

3. Викладання через співпрацю

Запросіть підприємців і новаторів до класу. Звісно, підхід до навчання через співпрацю далеко не новий. Утім, він не дуже активно застосовувався в Україні. І це дуже прикро, адже ніхто не зможе мотивувати займатись певною справою краще ніж спеціаліст, який захоплюється нею.

Використовуючи засоби онлайн-спілкування, вчителі можуть запрошувати письменників, мандрівників чи підприємців до своїх класів. Бажання деяких творчих особистостей привернути увагу молоді до важливих питань може вас здивувати. Зоозахисники чи медики охоче погоджуються на лекції, аби популяризувати серед дітей небайдужу поведінку. 

4. Важливість аргументації

Діти можуть удосконалити своє розуміння будь-якого предмету, коли аргументуватимуть певну позицію. Ця навичка знадобиться школярам у різних життєвих ситуаціях.

Перш за все, спробуйте виявити, наскільки добре школярі розуміють що таке справжня аргументація. Чи не підмінюють вони це поняття чимось іншим? Можливо ігнорують етапи побудови аргументу? Не можуть відрізнити якісні докази від неякісних? Поясніть дітям, що аргументація, як і технологія виробництва телевізорів або морозива, має логічну послідовність. Якщо викинути певні етапи або добрати неякісні інгредієнти, може вийти не те, на що сподівалися.

Використовуйте вправи з аргументації у добре вивчених темах. Нехай навичка створювати ланцюжок аргументації або моделі для побудови пояснень стане звичкою. Суперечки з використанням наукових методів навчать дітей активно слухати та конструктивно реагувати на інших. 

4 Слайд

5. Обчислювальне мислення

Обчислювальне мислення – це потужний підхід до розв’язання проблем. При використанні цієї стратегії слід звернути увагу на:

  • Декомпозицію – розбиття великих проблем на більш дрібні.
  • Розпізнавання зразків – визначення зв'язку між проблемами, що були розв'язані в минулому.
  • Абстракцію – відкидання неважливих деталей.
  • Алгоритми – визначення, розробку та уточнення кроків, необхідних для досягнення мети.

Такі навички можуть бути цінними в багатьох життєвих ситуаціях: від написання рецепта чи планування свята до розгортання наукової групи для розв'язання складних проблем. Ця методика може стати частиною уроків математики, біології, мистецтва та інших дисциплін. Мета викладача – навчити дітей розкладати монолітні проблеми на менші частинки. Так, аби їх можна було вирішити.

6. Дизайнерське мислення

На перший погляд, дизайнерське мислення може здаватися пов’язаним лише з мистецтвом. Утім, це далеко не так. Згадайте промисловий, екологічний, архітектурний дизайн – що їх поєднує? Імовірно, вміння реалізувати початкову ідею у найбільш зручній формі. Тобто за дизайном стоїть спосіб мислення, який включає:

  • Визначення проблеми. Наприклад, нам необхідний маніпулятор для вводу даних у комп’ютер (мишка);
  • Збирання інформації. Які моделі мишок існували досі, у чому їхні переваги, для якої форми руки ми створюємо мишку, як вона лягатиме в руку, скільки клавіш на ній має бути тощо;
  • Генерація потенційних рішень. Створюємо ескізи можливих мишок;
  • Вдосконалення ідей та тестування рішень.

Цей підхід можна використовувати на уроках мистецтва, під час створення поробок, навчального моделювання тощо. Зорієнтуйте дітей на п’ять етапів пошуку рішення: 

  1. Виклик. Що за проблема переді мною?
  2. Інтерпретація. Як мені її пояснити?
  3. Можливість. Що можна покращити/створити?
  4. Ідея. Як я можу зробити це?
  5. Експерименти та еволюція. Як я можу вдосконалити свою ідею?

Ці стратегії надихнуть клас на творчі досягнення. Почніть нововведення з якоїсь однієї методики. Ви побачите, як це вплине на навчальний процес і зможете внести корективи. Інновації – зміни, що необхідна українській школі. Вони можуть початися з вас!

5 слайд

Застосування інноваційних технологій в освітньому процесі

6 слайд

Формування конкурентноспроможної особистості можливе шляхом впровадження в навчальний процес сучасних інноваційних технологій:

1. Технологія розвитку критичного мислення формує творче мислення, сприяє розвитку креативності. Критичне мислення необхідне під час розв’язування проблемних задач, формулювання висновків, оцінювання та прийняття рішень.

2. Технологія інтерактивного навчання - це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів, де і учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання

3. Ігрові технології навчання –це ефективний засіб активізації;        мотиваційна за своєю діяльністю; дозволяє вирішувати питання передачі знань, умінь, навичок; переважно колективна, групова форма роботи; має кінцевий результат (матеріальний, моральний, психологічний); має чітко поставлену мету й відповідний педагогічний результат.

7 слайд

4. Технологія  особистісно орієнтованого навчання спрямована  на особистість. Це означає максимальну індивідуалізацію і диференціацію навчального процесу, побудову його на діагностичній основі. Готовність учителя до творчого пошуку разом з учнями, уміння створювати атмосферу продуктивного пізнання на уроці залежать від його обізнаності та володіння арсеналом педагогічних умінь та навичок, знання предмета, глибокого інтересу до нього. Лише на основі цього вчитель може творчо використовувати навчальні та виховні прийоми, комбінувати їх, впроваджувати нові методики, виробляти нові, нестандартні прийоми активізації пізнавальної діяльності учнів. Це здійснюється на основі особистісного підходу у навчанні до кожного учня, використанні можливостей предметних модулів, розвитку ініціативи і творчості, використанні нестандартних форм навчання.

5.Проєктна технологія передбачає розв’язання учнем або групою учнів якої-небудь проблеми, яка передбачає, з одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з другого – інтегрування знань, умінь з різних галузей науки, техніки, творчості.

6. Технологія проблемного навчання передбачає створення вчителем самостійної пошукової діяльності школярів із розв’язання навчальних проблем, у ході якої формується нове знання, уміння, навички та розвиваються здібності дитини, активність, зацікавленість, ерудиція, творче мислення та інші особисто значущі якості.

7. Інформаційно-комп’ютерні  технології - це сукупність методів і технічних засобів збирання, організації, збереження, опрацювання, передачі і подання інформації за допомогою комп’ютерів і комп’ютерних комунікацій.

8 слайд

        Робота сучасного вчителя пов’язана із пошуком нових форм і методів навчання, які б відповідали і вимогам часу, і запитам конкретного класного колективу. На уроках значну увагу приділяю візуалізації текстової інформації (мультимедійні презентації, «хмари слів»,  буктрейлери,  ментальні карти, меми, фотоквести, скрайбінг, гейміфікація, коучинг, ментальні карти, корпоративний блог, баддінг.).

9 слайд

Отже, «хмара слів». Можливості використання «хмари слів» у навчанні пов'язані, наприклад, з тим, що: в хмару можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити; попросити скласти пропозиції щодо визначеної теми, «хмара» виступає в якості опорного конспекту; можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку; скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з хмари; створити словникову «хмару» на основі невеликих нещодавно вивчених навчальних текстів, і попросити учнів пригадати, про що були ці тексти, і в якому саме контексті використовувалися слова; повторити основні поняття теми, що вивчаєтся.

10 слайд

       Ментальні карти - це техніка візуалізації мислення. Способи застосування ментальних карт дуже різноманітні, наприклад, їх можна використовувати для того, щоб зафіксувати, зрозуміти і запам'ятати зміст книги або тексту, згенерувати і записати ідеї, розібратися в новій для себе темі, підготуватися до прийняття рішення(підготовка до ЗНО).

11 слайд

         Буктрейлер (від англ. book — книга, англ. trailer — тягач, причіп) — короткий відеоролик за мотивами книги, кліп по книзі. Метою створення буктрейлеру є спонукання до прочитання книги. Його особливістю є те, що розповідь про книгу подається в образній, інтригуючій формі

Гладка В.І-буктрейлер

12 слайд

        Мем, або інтернет-мем, – це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин та поширюється в інтернеті. Такий формат навчання може стати цікавим доповненням освітнього процесу: він сприяє розвитку спостережливості, креативному переосмисленню будь-якої інформації, розвиває почуття гумору та навчає школярів лаконічно робити акценти на ключових моментах.(орфографія, наголос).

Петренко Світлана Анатоліївна

18 слайд

        Фотоквест – це творче змагання, яке обмежене часом та передбачає виконання поставленого організаторами завдання. А ще фотоквест – це маса позитиву, корисної інформації та використання творчого потенціалу.

19 слайд

Скрайбінг – це процес візуалізації складного простими образами, при якому візуалізація образів відбувається у процесі донесення інформації.

Інструментами для скрайбінгу можуть служити комп’ютер, планшет, мобільний телефон, мультимедійна дошка або 3D-ручка.

22 слайд-Анімоване відео

Відео анімація – це вид анімаційних роликів, які також можна назвати 2д анімація. Під відео анімацією мається на увазі двох мірний анімаційний ролик, який малюється художником і анімується аніматором.

24 слайд

Наступний метод – гейміфікація.

Це коли ігрові правила використовують для досягнення реальних цілей. Іншими словами, за рахунок гри ви робите нудні завдання цікавими, уникаюче - бажаним, а складне - простим.

 

22 слайд

Наступний метод – коучинг.

Це новий напрямок діяльності, що збагачує навчально-виховний процес та підвищує його ефективність. Оскільки, для нашого часу притаманні високий темп життя, стреси, відсутність довіри, конфлікт цінностей, боротьба за таланти, то саме коучинг допомагає збагатити освітній процес. Адже учні навчаються краще коли хочуть, а не коли повинні.

За словами Тімоті Голві, коучинг – це розкриття потенціалу людини з метою максимального підвищення його ефективності. Коучинг не вчить, а допомагає вчитися.

 

24 слайд

Наступний метод, який ми з вами розглянемо – корпоративний блог. Корпоративний блог – це Веб-сайт журнального типу, який дозволяє обмеженому колу користувачів розміщувати там свої дописи і надає читачам можливість коментувати кожен допис.

Такі блоги надають можливість розміщувати різноманітні навчальні матеріали, обговорювати власні погляди, презентувати їх.

 

Слайд 18

Наступний метод – баддінг. Це включення одного учня в процес діяльності іншого.

Наприклад, учень, який засвоїв матеріал, допомагає та контролює засвоєння матеріалу іншим учнем, якому це дається важче.

 

Я вважаю, що  сучасне життя зазнало багатьох змін, тому школа  вже не може бути тільки осередком знань.Тому:

1. інновації є об’єктивним процесом еволюції освіти;

2. жодна інноваційна технологія не є універсальною;

3. запровадження будь-якої інновації потребує змін – матеріально-технічних, психологічних;

4. запровадження інновацій потребує програмного і методичного забезпечення; знання методики інновацій;

5. новітні технології потребують зміни всього життя класу, а також багато часу для підготовки як учнів, так і вчителя;

6. починати впроваджувати новітні технології потрібно поступово, адже до них треба звикнути. Краще старанно підготувати кілька занять у навчальному році, ніж часто проводити їх нашвидкуруч;

7. використання педагогічних інновацій не самоціль. Це лише засіб досягнення навчальної мети;

8. кожен учитель – творець власної технології

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

1.         Шість інноваційних методів навчання, про які варто знати кожному, хто викладає. URL: https://osvitanova.com.ua/posts/5050-shist-innovatsiinykh-metodiv-navchannia-pro-iaki-varto-znaty-kozhnomu-khto-vykladaie

  1. Застосування інноваційних технологій в освітньому процесі. URL: https://naurok.com.ua/dopovid-zastosuvannya-innovaciynih-tehnologiy-v-osvitnomu-procesi-225091.html
  2. Презентація "Інноваційні методи навчання.URL: https://vseosvita.ua/library/prezentacia-innovacijni-metodi-navcanna-484534.html
  3. Word It out. URL: https://worditout.com/word-cloud/888672
  4. Bubbl.ua. URL: https://bubbl.us/13959992
  5. Створення мемів. URL: https://www.meme-arsenal.com/create/chose
  6. Картки для фотоквесту із зарубіжної літератури "Знайди мене!". URL: https://vseosvita.ua/library/kartki-dla-fotokvestu-iz-zarubiznoi-literaturi-znajdi-mene-467057.html
  7. Animaker.URL: https://app.animaker.com/myteam
  8. Блог вчителя зарубіжної літератури Сич Л.М. Методичні матеріали, розроки уроків.URL: http://zarlitslm.blogspot.com/
  9. Блог вчителя зарубіжної літератури Денисенко Н.М. Методичні матеріали, розроки уроків.URL: https://svitzarubijnoiliterat.blogspot.com
  10. Презентація "Сучасні інноваційні методи".URL: https://naurok.com.ua/prezentaciya-suchasni-innovaciyni-metodi-276257.html

 

 

docx
Додав(-ла)
Бережна Анна
Додано
17 березня 2023
Переглядів
453
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку