Інструментальна музика : симфонічний оркестр

Про матеріал
Мета: Навчальна: ознайомити учнів з особливостями інструментальної музики, поняттями «симфонічний оркестр», «диригент»; зосередити увагу учнів на особливостях звучання інструментів симфонічного оркестру; навчати учнів розпізнавати виражальні особливості симфонічної музики; Розвивальна: розвивати естетичний смак учнів, вокально – хорові навички, слухацьку культуру, уміння аналізувати музичні твори; Виховна: прищеплювати учням зацікавленість музичним мистецтвом, шанобливе ставлення до класичної музики.
Перегляд файлу

Урок  23

Тема: Інструментальна  музика : симфонічний  оркестр

Мета:

Навчальна: ознайомити  учнів  з  особливостями  інструментальної  музики, поняттями  «симфонічний  оркестр», «диригент»; зосередити  увагу  учнів  на  особливостях  звучання  інструментів  симфонічного  оркестру; навчати учнів  розпізнавати  виражальні  особливості  симфонічної  музики;

Розвивальна: розвивати естетичний смак учнів, вокально – хорові навички, слухацьку  культуру, уміння  аналізувати  музичні  твори;

Виховна: прищеплювати  учням  зацікавленість  музичним  мистецтвом, шанобливе  ставлення  до  класичної музики.

Музичний  матеріал: Б.Брітен «Путівник по оркестру для молоді»; В.Філіпенко «Веснянка».

Наочні посібники: нотна  хрестоматія; портрет  Б.Брітена; схема  розташування  груп  інструментів  у  симфонічному  оркестрі.

Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.

Тип  уроку: комбінований  урок.

Хід  уроку

         Учні  входять  до  класу  під  музичний  супровід  В.Філіпенка «Веснянка».

1.     Організаційний  момент.

Перевірка  готовності   класу  до  уроку. Музичне  вітання

2.     Мотивація  навчальної  діяльності

Упродовж  історії  музичної  культури  композитори зрозуміли, що звучання  об’єднаних  разом  музичних  інструментів  відкриває  величезні  можливості  у  виконанні  музики. Так, поряд  з  ансамблевою  музикою  виник  ще  один  вид   інструментальної  музики, про  який  ми  сьогодні  й  дізнаємося. Паралельно з розвитком  ансамблевого  музикування виник  класичний  тип  симфонічного оркестру.

3.     Актуалізація  опорних знань

-         Які  види  інструментів  ви  знаєте?

-         Що  таке  ансамбль?

-         Що  таке  дует, тріо, квартет?

4.     Основна  частина

Робота з поняттями

         Слово  «оркестр» («орхестра») походить  від  назви  круглого  майданчика перед  сценою  в  давньогрецькому  театрі, де розміщувалися   давньогрецький  хор, учасник  будь – якої  трагедії  або  комедії.

         Симфонічний  оркестр –великий колектив  музикантів, які  виконують  симфонічні  музичн  твори. Симфонічний  оркестр  містить  4  групи  інструментів:

        Струнні – скрипка, альт, віолончель, контрабас;

        Дерев’яні та мідні духові – флейта, гобой, кларнет, фагот, труба, тромбон, валторна, туба.

        Ударні – литаври, тарілки, ксилофон, барабан;

        Поодинокі – арфа, фортепіано,орган, челеста.

Оркестр повного  розміру (до 110  музикантів) – це  симфонічний  оркестр.

Керує  оркестром  диригент, який  спеціальною  диригентською  паличкою  вказує  виконавцям  на  характер  звучання, послідовність  вступу  кожної  групи  інструментів.

-         Як  же  розібратися  у  звучанні такої  великої  кількості  музичних  інструментів?

У  молодших  класах  ви  познайомились  із  симфонічною  казкою  С.Прокоф’єва  «Петрик і вовк» і, мабуть, пам’ятаєте, що казка  допомогла  вам  впізнати  деякі інструменти  симфонічного  оркестру.

-         Пригадайте  персонажів  цієї  казки  та  музичні  інструменти, що допомагали  створити  їх  музичні  образи.

Слухання  музики

         Як  і  Сергій  Прокофєв, англійський  композитор, диригент та  піаніст  Бенджамін  Бріттен широко  відомий  ще й як  музикант – просвітитель. Він  створив  багато  музики  для  дітей  та  юнацтва.

         Спеціально  для  людей, які  вперше  слухають  симфонічний  оркестр, Бенджамін  Бріттен  написав  симфонічний  твір, що так і назвав – «Путівник  по  оркестру  для  молоді».

         У  цьому  творі  композитор  поетапно  ознайомив  слухачів  із  тембрами  різних  інструментів  та  їх  поєднаннями.

         Завдяки  своїй  захопливій  яскравості  «Путівник  по  оркестру  для  молоді» навернув  до  музиканта  велику  кількість  нових  прихильників.

         Починається  «Путівник» темою у  виконанні  всього  симфонічного  оркестру.

         Згодом  ми  чуємо  партії  окремих  груп  інструментів – дерев’яних  та  мідних  духових, струнних  та  ударних. Із  розвитком  теми  композитор  доручає  її  виконання  кожному  інструменту  соло.

-         Послухайте  та  охарактеризуйте  тембри  інструментів, що  виконують  музику.

Слухання  «Путівник  по  оркестру  для  молоді» Б.Бріттена

Вокально – хорова  робота

Продовження розучування  та  виконання  твору  В.Філіпенка  «Веснянка»

5.     Підбиття  підсумків  уроку

Бесіда

         Симфонічна  музика – це  безмежний  світ  людських  почуттів, глибоких  думок  та  ідей, виражених  тембрами  різноманітних  музичних  інструментів  у  музичних  образах.

         Із  незбагненною  художньою  силою  симфонічна  музика  не  тільки  передає  тонкі  душевні  переживання  людини  і  зображує  картини  природи, а й  змальовує  боротьбу  світлих  і  темних  сил, перемогу  добра  над  злом.

         Саме  вона  краще, ніж  інші  види  види  музики, здатна  передати  картину  суперечливих  почуттів.

         Ось  чому  майже  всі   композитори  зверталися  до  написання  симфонічної  музики!

-         Що  таке  симфонічний  оркестр?

-         Які  групи  інструментів  складають  симфонічний  оркестр?

6.     Домашнє  завдання

Знайти  інформацію  про  найвідоміших  диригентів  світу.

Учні  виходять  із  класу  під музичний  супровід  В.Філіпенко «Веснянка»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
1606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку