Збірка містить бінарні уроки математики та інформатики, які дозволяють познайомити школярів із низкою ідей, які розкривають аспекти сучасної енергетики: раціональне використання енергетичних ресурсів, раціональне використання сировинних ресурсів, безпечні засоби використання енергії для навколишнього середовища. До збірки ввійшли конспекти бінарних уроків для 6, 7, 8, 10 класів.
Павлівський навчально-виховний комплекс
«загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Снігурівської районної ради Миколаївської області
Навчально-методичний посібник
Павлівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Навчально-методичний посібник
2016 р.
Упорядники:Предчук Н. М., учитель математики, фізики та інформатики Павлівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Снігурівської районної ради;
Свідерко А. В., учитель математики, фізики та астрономії Павлівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Снігурівської районної ради.
Рецензент:Рудніцька Т. М.,
директор Павлівського навчально-виховного комплексу
«загальноосвітнього навчального закладу І-ІІІ ступенів – дошкільного навчального закладу» Снігурівської районної ради Миколаївської області
Збірка містить бінарні уроки математики та інформатики, які дозволяють познайомити школярів із низкою ідей, які розкривають аспекти сучасної енергетики: раціональне використання енергетичних ресурсів, раціональне використання сировинних ресурсів, безпечні засоби використання енергії для навколишнього середовища. До збірки ввійшли конспекти бінарних уроків для 6, 7, 8, 10 класів.
(Навчально-методичний посібник. Ознайомлення учнів із енергозберігаючими технологіями в змісті навчання математики та інформатики) : / Упор.Предчук Н. М., Свідерко А. В. – Павлівка: Павлівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Снігурівської районної ради, 2016.- 53 с.
Зміст
Передмова……………………………………………………5
Розділ 1. Урок. Механічна робота. Енергія. Аналіз даних поданих на діаграмі.( 7 клас)………………………………….. 6
Розділ 2.Урок. Стовпчасті та кругові діаграми. (6 клас)… 11
Розділ 3.Урок. Створення буклетів та публікацій – це перший крок до енергозбереження. (10 клас)…………………………... 25
Розділ 4.Позакласний захід. «Добрий господар – це бережливий господар».(8 клас)………………………………... 38
Література…………………………………………………... 51
Передмова
Наша планета не така й велика. Ця істина стала очевидною для людства не дуже давно. Багато хто усвідомив, що і природні ресурси Землі, які здавалися такими багатими, насправді є вичерпними. У гонитві за благами цивілізації сучасне покоління забуває про тих, хто буде жити після нас. Сьогодні дедалі частіше лунають попередження щодо необхідності охорони довкілля та раціонального використання природних ресурсів, людство всього світу реагує на них адекватно.
У загальній проблемі енергозбереження важливе місце посідає економія електроенергії. З одного боку ми скаржимося на високі ціни на електроенергію, а з іншого - практично не докладаємо ніяких зусиль, щоб берегти її. У вечірній час у наших домівках горить безліч електричних лампочок навіть тоді, коли уся родина збирається біля телевізора. Якщо б кожен поставив за мету вимикати світло у пустій кімнаті, то у масштабах країни економія була б відчутною. Але і цим проблема не вичерпується. Надзвичайно багато енергії споживає наша побутова техніка.
Впровадження заходів із енергозбереження є надзвичайно важливим і актуальним завданням. Однак розгортати роботу в цьому напрямку потрібно вдумливо, аби не нанести ще більшої шкоди екології.
Заощаджувати енергію має людство загалом і кожна людина зокрема. Тому ми повинні не тільки самі навчитися раціонально використовувати енергію, але й навчити цього оточуючих. Адже: «Добрий господар – це бережливий господар».
Проблема розумного використання енергії є найактуальнішою проблемою сьогодення, тому потрібно залучати до вивчення проблеми енергозбереження учнів, вчителів, батьків, громадськість. Починати залучення учнів можна на заняттях природничих предметів.
На бінарних уроках пропонуємо учням виконувати завдання дослідницького характеру з використанням порівняльних характеристик побутових приладів, розкривати такі важливі в енергетичному сенсі питання: раціональне використання енергетичних ресурсів (нафти, газу, вугілля, тощо); найбільш раціональні та безпечні способи використання енергії для навколишнього середовища; раціональне використання сировинних ресурсів; використання відновлювальних джерел енергії .
Використання задач і завдань із енергозбереження сприяють розвитку пізнавальної активності учнів, інтересу до енергозбереження та заощадження для сімейного бюджету.
Розділ 1.
Урок на тему:
Механічна робота. Енергія.
Аналіз даних поданих на діаграмі.
( 7 клас)
Мета уроку:
навчальна – забезпечити в ході уроку засвоєння поняття «механічна робота», «енергія» обговорити з учнями різні джерела енергії, які використовує людство, їхні переваги і недоліки; розповісти про можливості використання електронних таблиць, сприяти формуванню в учнів знань про екологічні проблеми, про значення енергоносіїв в житті людини;
розвиваюча – закріпити знання учнів про перетворення одного виду енергії на інший, ознайомити з іншими екологічно безпечними джерелами енергії; розвивати практичні вміння та навички учнів щодо наочного представлення інформації за допомогою комп’ютера; сформувати практичні навички роботи з додатковими джерелами інформації, аналізу та систематизації, висловлювання своїх думок та ідей, захисту своєї позиції, формулювання проблемних запитань;
виховна – виховувати екологічно спрямоване мислення, дбайливе ставлення до природних ресурсів та навколишнього середовища; вміння працювати групами, прагнення до збагачення знань, уміння захищати свої думки; допомогти їм відчути себе частинкою матері-природи; викликати почуття причетності у вирішенні енергозберігаючих проблем своєї країни.
Обладнання: пружина, гиря, брусок, кулька, жолоб, прилад для демонстрації перетворення енергії, програма Microsoft Excel.
Основним чинником, який визначає
розвиток матеріальної культури людей,
є створення і використання джерел енергії
Академік П. Л. Капиця.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Гра «Розсипанка».З наведених нижче слів складіть вислів Майкла Фарадея.
Відповідь. Чим більше в мене роботи, тим більше я навчаюсь.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Кросворд
По горизонталі:
2. Фізична величина, яка характеризує лінійні розміри тіла.
4. Ім’я англійського фізика Ньютона.
7. Одиниця вимірювання шляху.
9. Фізична величина, яка характеризує взаємодію тіл.
10. Напрямлений відрізок, що сполучає початкове і наступне положення тіла.
12. Синонім до слова «праця».
По вертикалі:
1. Прилад для вимірювання сили.
3. Сила – величина…
5. В 1м міститься …см.
6. Префікс кіло- означає…
8. Довжина траєкторії руху.
11. Одиниця вимірювання сили.
Відповіді:
По горизонталі:
2. довжина.
4. Ісаак.
7. метр.
9. сила.
10. переміщення.
12. робота.
По вертикалі:
1. динамометр.
3. векторна.
5. сто.
6. тисячу.
8. шлях.
11. Ньютон.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вірш «Механічна робота».
Є цікаві в людей справи –
Школа, дім, читальні зали,
Референдуми, уроки…
У житті – це є робота.
Нас у фізиці цікавлять
Не вагомі бізнес-справи,
А фізичні величини,
Їх поява і причини.
Сучасні технології обробки інформації часто приводять до того, що виникає потреба подання даних у вигляді таблиць. Наприклад, таблиця чемпіонату з шахів або футболу, розклад уроків, класний журнал, розклад рухів поїздів, тощо. З цією метою людина створила електронні таблиці, завдяки чому ми з вами можемо економити свій час. І який професійний шлях ви не оберете, електронні таблиці завжди стануть вам у пригоді.
ІV. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
– Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку «Механічна робота» Енергія. Аналіз даних поданих на діаграмі.
V.Вивчення нового матеріалу.
1. Визначення роботи під час переміщення тіла. Одиниці роботи .
2. Залежність значення механічної роботи від сили та шляху, який пройшло тіло під дією цієї сили.
3. Перетворення енергії.
4. Енергія та довкілля.
Експеримент: гумову кульку з певної висоти кинули на підлогу.
Учні дають відповіді на такі питання:
Яку енергію має гумова кулька піднята на висоту А над поверхнею землі?
Що відбувається з кулькою (описати рух кульки; перетворення енергії)?
1) В т. А Еп= mqh; Ек = 0;
2) В т. В Еп = 0; отже,
(без врахування опору повітря).
Аналогічно демонструємо прилад для закону збереження енергії.
Формулюємо закон збереження енергії. Графічне зображення зміни потенціальної та кінетичної енергії тіла за підручником.
Пов’язуємо зміну механічної енергії з роботою. Намагаємось, щоб учні сформували висновок, що при зміні механічної енергії тіла, вона може виконувати роботу.
Використання механічної енергії. Учням потрібно дати історичну довідку про те, що крім механічної енергії є ще ряд таких видів енергії, зокрема внутрішня, електрична, атомна та інші.
Зокрема кінетична енергію має вода в річках та вітер, цю енергію людина використовує для полегшення своєї праці. Робимо узагальнення і з допомогою учнів приходимо до висновку, що механічна енергія використовується на електростанціях для отримання електричної енергії.
Учитель називає електростанції, які працюють на енергії води. Назвавши гідроелектростанції повідомляємо учням, що енергія падаючої води – екологічно чисте джерело енергії на відміну від енергії палива. Теплові електростанції, які працюють на паливі виділяють в атмосферу шкідливі речовини, тобто забруднюють атмосферу. В Україні щорічно викидається в повітря у 8 разів більше мікрочастинок, ніж у США. Практично на всій території нашої держави фіксуються 10-ти кратні і більші перевищення гранично допустимих концентрацій окремих речовин.
Якщо не враховувати наслідків Чорнобильської катастрофи, питоме забруднення на одиницю території України найбільше в Європі . «Зони стихійного лиха» тут займають більше 15 відсотків.
Назвіть основні об’єкти табличного процесора. (Відповідь: книга, аркуш, електронна таблиця, рядок, стовпець, клітинка, діапазон клітинок, діаграма.)
Повторення правил ТБ
VІ. Робота з комп’ютером.
Робота в парах. Учні створюють діаграму за даними використаної електроенергії в їхніх будинках (випереджаюче домашнє завдання).
Аналіз діаграм.
Релаксація.
Сучасна індустріальна цивілізація в нинішньому своєму вигляді жорстоко протистоїть екологічній системі нашої планети. Навальність енергетичного впливу на Землю просто приголомшлива, а жахливі наслідки даються взнаки так швидко, що ми просто не встигаємо їх осягнути, усвідомити їхній глобальний масштаб та організувати належну і своєчасну відповідь. А тому мовчки повертаємося до безпідставної і необачної надії, ніби зуміємо пристосуватися до будь-яких перемін, що можуть трапитися у майбутньому. Однак масштаби змін, до яких доведеться пристосовуватися, настільки величезні, що ця пропозиція швидко починає виглядати абсурдно. Але сьогодні ми стоїмо перед вибором, чи ми будемо дбати про довкілля, чи надалі будемо віддавати перевагу загальним і невід'ємним правам людини, як право на життя, свободу і прагнення щастя.
Підсумки
Продовжити висловлювання.
1.Вся енергія на планеті потребує…
2.Сберегти енергію – це…
3.Енегрію вітра можна…
4.Економити світло – це…
5.Зберегти тепло – це…
Домашнє завдання. Скласти таблицю «переваги та недоліки нетрадиційних джерел енергії», вивчити в підручнику параграф «механічна робота».
Розділ 2.
Урок на тему:
Стовпчасті та кругові діаграми.
(6 клас)
Мета:
Обладнання: ПК, підручник, креслярське приладдя, плакати, ПЗ: MSWord, MSExcel, звичайна лампа розжарення, компактна люмінесцентна лампа.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
Перевірка готовності до уроку. Налаштування учнів на роботу.
Методика «Кольоропису»- визначення психоемоційного стану за кольорами. Кожний колір – умовний знак емоційного стану (настрою) учня. Учні обирають колір, що відповідає їх настрою, та підносять його вгору, демонструючи вчителю й однокласникам. Психоемоційний стан визначається на початку і наприкінці уроку.
Шкала «Кольоропису»:
Девіз уроку:
Будемо, друзі, трудитись сумлінно –
У навчанні уникнемо невдач,
І розв’яжемо на «добре» й «відмінно»
Не десяток, а сотні завдань!
Вчитель. Україна є однією з найбільш енерговитратних країн світу. Її частка у світовому споживанні енергії становить 1,9 %, тоді як населення складає 1%. Дві основні причини зумовлюють енергетичну неефективність виробництва: незбалансована структура енергоспоживання та нераціональне використання енергії в усіх галузях. Все це може призвести до екологічної катастрофи. Ключем до успішного розв’язання екологічних проблем є ефективне використання енергії. Заощаджувати енергію має людство загалом і кожна людина зокрема. Тому ви повинні не тільки самі навчитися раціонально використовувати енергію, але й навчити цього оточуючих. Адже: «Добрий господар – це бережливий господар».
Людина краще запам’ятовує те, що можна зобразити наочно. Наочне зображення величин дає можливість порівнювати їх, аналізувати і запам’ятовувати ті значення, які нас цікавлять. Для подання різних числових даних використовують діаграми.
Сьогодні на уроці ми будемо працювати з різними видами діаграм. Також нам знадобляться навички роботи з ПК та елементи з фізики.
Перш ніж ми приступимо до роботи зверніть будь-ласка увагу на бланки оцінок, що знаходяться у вас на парті. За внесення балів відповідає капітан групи.
Пояснення (Додаток 1)
Розминка (усно)
25+(13+25)= 147-( 29+47)=
Учням роздаються 4 запитання, записані на половині малюнка. Інша половинка розрізана на 4 частини. Діти повинні до питань про діаграми підставити правильну відповідь. Щоб перевірити, чи правильно виконане завдання, учні перевертають малюнок і дивляться чи він вірний.
Запитання:
Вчитель
Вчитель.
Цілий тиждень ми проводили дослідницьку та пояснювальну роботу: по-перше, рахували скільки в школі звичайних ламп розжарювання (ЛР) та скільки компактних люмінесцентних ламп (КЛЛ); по-друге, провели опитування серед учнів школи, щодо використання вдома різних електричних ламп; по-третє, за допомогою афіш та оголошень провели пояснювальну роботу з учнями про використання енергозберігаючих ламп.
На минулому тижні ви об’єдналися в три групи, кожна з яких отримала своє завдання. На протязі уроку всі ваші матеріали будуть використані на практиці, а саме, під час роботи з діаграмами.
І група проводила опитування серед учнів нашої школи, щодо використовування вдома компактних люмінесцентних ламп. Прослухайте звіт цієї групи та скажіть, який можна зробити висновок зі сказаного ними.
Звіт І групи:
Під час проведення опитування учнів нашої школи, ми з’ясували, що 33сімї, в яких живуть учні, використовують вдома як ЛР, так і КЛЛ; 114 - тільки ЛР, решта – тільки КЛЛ. Всього в школі навчається 163 учня.
ЛР коштує 3 грн., а КЛЛ – 25 грн. Виглядають ці лампи ось так: (демонстрація ламп)
Вчитель.
А тепер, використовуючи матеріал І групи, ви повинні побудувати діаграми використання різних ламп учнями в зошиті: І група – лінійну, ІІ – стовпчасту, ІІІ – кругову. Дані подати у відсотках.
Всі учні працюють в зошитах, а один учень біля дошки
Розв’язання:
16уч. – х% 33уч. – х%
х == 10% х == 20%
Вчитель.
Який висновок можна зробити,дивлячись на отримані діаграми?
Вчитель.
ІІ група за допомогою глобальної мережі Інтернет готувала інформацію у вигляді порівняльної характеристики двох видів електричних ламп. Зверніть увагу на відмінності між ними та після звіту підрахуйте, на яких електричних лампах ми можемо зекономити.
Звіт ІІ групи:
Робота з таблицею
Параметр |
Лампа розжарювання (ЛР) |
Компактна люмінесцентна лампа (КЛЛ) |
|
3 |
25 |
|
1000 год. (6 міс) |
6000 год. (2,5 роки) |
|
100Вт |
24Вт |
|
600кВт |
144кВт |
(тариф – 1кВт-0,243 грн.) |
146,16 грн. |
35,08 грн. |
Вчитель.
Підрахуйте, на яких електричних лампах ми можемо зекономити.
Робота з зошитами
Припустимо, що за 2,5 роки нам довелося купити 6 ЛР (одна на 6 міс.). Це 18 грн., або 1 КЛЛ. Додамо ці вартості до спожитої електроенергії і отримуємо: ЛР=36+146,16=164,16 грн.
КЛЛ=25+35,08=60,08 грн.
Вчитель.
Так який висновок можна зробити?
Висновок:За 2,5 роки ми заощаджуємо 104,08 грн. на КЛЛ.
Вчитель.
Використовуючи даний матеріал, побудувати за допомогою ПК діаграми порівняльного характеру ЛР та КЛЛ: І група – стовпчасту (використовуючи дані часу світіння), ІІ - кругову( використовуючи дані витраченої електроенергії) , ІІІ - лінійну (використовуючи дані вартості спожитої електроенергії).
Але перед тим як сісти за ПК, повторимо правила ТБ при роботі з ПК.
(Учні по черзі називають правила)
І група
ІІ група
ІІІ група
Вчитель.
Ми закінчили роботу з ПК, тому давайте проведемо хвилинку релаксації.
Релаксація
Хребет прямий, дивитися прямо перед собою, відвернувшись від комп’ютера.
Вправи:
Вчитель.
ІІІ група проводила пояснювальну роботу серед учнів, щодо використання енергозберігаючих ламп. Давайте прослухаємо звіт про проведену ними роботу.
Звіт ІІІ групи:
1 учень. Різниця між звичайною лампочкою та енергозберігаючою добре простежується на періоді в 2,5 роки. Заощадження близько 100 грн. за цей період не сильно вражає, але якщо помножити цю цифру на кількість лампочок у всьому будинку, то сума виходить цілком значна. Так, ще якщо враховувати зростання цін на електроенергію, то варто замислитися над придбанням енергозберігаючих ламп просто зараз.
Учні після звіту роздають всім афіші
2 учень У люмінесцентних ламп, крім енергозберігаючих, є свої переваги, які висвітлено в нашому оголошенні.
ІІ гра
- Математика – цариця всіх наук. Ії коханий – істина, її наряд – просто
: Будеш, друже, трудитись сумлінно –
У навчанні уникнеш невдач,
І розв’яжеш на «добре» й «відмінно»
Не десяток, а сотні завдань!
3 учень
3 учень
Вчитель. (Робота з підручником та зошитом)
А тепер попрацюємо з підручником. Розгорніть його на стор. 161 - №832.
Пограємо в гру «Сходинки». На аркуші паперу умовно зображені сходи, кожен щабель якого – завдання даного номеру. Та група, яка перша правильно дійде до найвищої сходинки і правильно виконає всі завдання, отримає найвищий бал
Знайти пропущене число.
80% 32 20% ? (8)
Розв’язання:
80% - 32 х == 8
20%– х
№ 842 , повторити «Ознаки подільності на 2, 3, 5, 9, 10
Вчитель
З тобою математико, невпинно ми ростемо.
З тобою підкоряємо природу.
Свої досягнення усі ми віддаємо
На благо українського народу.
Додаток 1
Бланк оцінок
П. І. члена групи |
оцінка |
№ групи |
О ц і н к а |
|
|||
за повторення тести-3 бали Пазли-2 бали Всього 5 балів |
Побудова діаграм в зошиті 2 бали |
Побудова діаграм на ПК 2 бали |
Сходинки 1-2 бали |
Логічна задача 2 бали |
|||
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
Розділ 3.
Урок на тему:
Створення буклетів та публікацій –
це перший крок до енергозбереження.
(10 клас)
Мета:
Обладнання: ПК, підручник, зошит, картки, ПЗ MicrosoftOfficePublisher, інтерактивна дошка, мультимедійний проектор.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Клас: 10
Хід уроку
Перевірка готовності до уроку. Налаштування учнів на роботу.
Девіз уроку:
«Людина боїться тільки того,
чого не знає;
знаннями перемагаються усі страхи»
Вчитель фізики. Україна є однією з найбільш енерговитратних країн світу. Її частка у світовому споживанні енергії становить 1,9 %, тоді як населення складає 1%. Дві основні причини зумовлюють енергетичну неефективність виробництва: незбалансована структура енергоспоживання та нераціональне використання енергії в усіх галузях. Все це може призвести до екологічної катастрофи. Ключем до успішного розв’язання екологічних проблем є ефективне використання енергії. Заощаджувати енергію має людство загалом і кожна людина зокрема. Тому ви повинні не тільки самі навчитися раціонально використовувати енергію, але й навчити цього оточуючих. Адже:«Добрий господар – це бережливий господар».
Вчитель інформатики.Однією із головних цілей інформатики – є навчити учня проводити самостійні маленькі комп’ютерні дослідження. Комп’ютер невичерпний як і атом. Тому ви на сьогоднішньому уроці ви продемонструєте нам, як ви самостійно змогли освоїти та працювати з MicrosoftOfficePublisher.
Перш ніж ми приступимо до роботи зверніть будь-ласка увагу на бланки оцінок, що знаходяться у вас на парті. За внесення балів відповідає капітан групи.
Пояснення (Додаток 1)
Вчитель фізики. Перш ніж ми з вами перейдемо до основної частини уроку, я хочу дізнатися, за допомогою вікторини «Енергоерудит», з якими знаннями з фізики ви сьогодні прийшли
Вікторина «Енергоерудит»
1. У скільки разів енергозберігаюча лампа більш економна ніж лампа розжарювання:
А) в 1,5 рази Б) в 2-3 рази В) в 4-5 разів.
2. У якому році пройшла презентація лампи розжарювання Едісона:
А) 1814 Б) 1880 В) 1924 рік.
3. У якому році винайшли енергозберігаючу лампу:
А)1964 Б) 1976 В) 2000 рік
4. Назвіть самий економічний клас побутових приладів:
А) «А» Б) «В» В) «С».
5. Скільки відсотків сонячного світла поглинають брудні вікна:
А) 30% Б) 40% В) 50%.
6. Заповнений мішок для збору пилу в пилососі дає збільшення витрати електроенергії:
А) на 20% Б) на 30% В) на 40%.
7. Накип в електрочайнику збільшує витрату електроенергії:
А) на 10% Б) на 20% В) на 30%.
8. При неповному завантаженні пральної машини перевитрата електроенергії становить:
А)10-15% Б) 20-25% В) 25-30%.
9. Яка вартість в середньому 1кВт·год електроенергії?
(52коп)
10. Сформулюйте закон збереження енергії. (Енергія з нічого не виникає, безслідно не зникає, а лише перетворюється з одного виду в інший).
Вчитель інформатики. А зараз перевіримо за допомогою вправи «Встановити відповідність» з якими знаннями з інформатики ви завітали на урок
Вправа «Встановити відповідність»
Найменшаодиницявимірюванняінформації |
зовнішня,оперативна |
Пам'ять ЕОМ |
біт |
Носіїінформації |
отримання,пошук,обробка |
Інформаційніпроцеси |
середовище для запису та зберіганняінформації |
Оперативна пам'ять |
MS WORD |
Текстовий редактор |
вінчестер,флеш-пам'ять , постійнапам'ять |
Графічний редактор |
системне,прикладне, інструментальне |
Програмнезабезпечення |
PAINT |
Вчитель фізики. Ми живемо з вами у гарних комфортних будинках. Де всю важку роботу виконують машини. Які це машини?
- Пральна машина, електрична плита, пилесос….
Завдяки чому вони здійснюють свою роботу?
- Електричному струму
- Що таке енергозбереження?
Енергозбереження – заходи, спрямовані на заощадження теплової та електричної енергії, а також використання альтернативних джерел енергії.
А також це зекономлені гроші сімейного бюджету і турбота про тих, хто буде жити після нас на цій планеті.
Одним з таких рішень є навчитися використовувати енергію у себе вдома досить ефективно.
Як же стати господарем дому? Навчитися бережному відношенню до використання енергії? А енергозбереження в квартирі розпочинається з меншої трати води та світла.
Вчитель інформатики. Випереджаючим д\з було: за допомогою програми MSPublisher створити календарі з правилами справжнього господаря. Будь-ласка, представте свої публікації.
(Представлення робіт)
Вчитель фізики. Два тижні ви проводили дослідницьку та пояснювальну роботу:
по-перше, провели анкетування серед учнів 5 та 8 класів, щодо економії електроенергії у власному будинку;
по-друге, підрахували витрачені кошти та електроенергію за 2012 рік у ваших домівках;
У нашомубудинку |
так |
ні |
інколи |
|
Ми фіксуємо наше енергоспоживання |
|
|
|
|
Ми виключаємо світло в кімнаті, коли виходимо з неї |
|
|
|
|
Чи завжди пральна машина повністю заповнена, коли ми її використовуємо |
|
|
|
|
Холодильник стоїть в прохолодному місці |
|
|
|
|
Ми не ставимо меблі біля радіаторів опалення |
|
|
|
|
Ми почали використовувати енергозберігаючі лампи |
|
|
|
|
Ми використовуємо місцеве освітлення (бра, торшер, настільну лампу) |
|
|
|
|
Ми провітрюємо кімнати швидко і ефективно |
|
|
|
|
Ми утеплюємо вікна взимку |
|
|
|
|
Ми накриваємо кришкою посудину, коли готуємо їжу |
|
|
|
|
Ми часто розморожуємо холодильник |
|
|
|
|
Ми миємось під душем, а не в ванній |
|
|
|
|
Ми зменшуємо температуру в приміщенні, коли виходимо |
|
|
|
|
Ми зменшуємо вночі температуру в приміщенні |
|
|
|
|
Вчитель інформатики по-третє, проаналізували тижневі покази лічильників та витрачені кошти в будинках вчителів Павлівської ЗОШ;
по-четверте, за допомогою афіш та оголошень провели пояснювальну роботу з учнями про заходи по енергозбереженню.
Звіти груп
І група Таблиця - анкета.
«Чи вмієте ви берегти енергію?»
Від 1 до 5: Вам щебагато чому треба навчитися, так що почніть прямо зараз.
Від 6 до 10: У вас дуже багато гарних звичок, які можуть стати основою для подальшої роботи над собою.
Від 11 до 15: Ви є дуже гарним прикладом для всіх оточуючих.
Від 16 до 20: Хтось із вашої сім’ї має стати міністром з охорони природи.
ІІ група Таблиця витрачених коштів та електроенергії за 2012 рік
Місяць |
Витрачена електроенергія кВт·год. |
Розрахунок в грн. |
Січень |
|
|
Лютий |
|
|
Березень |
|
|
Квітень |
|
|
Травень |
|
|
Червень |
|
|
Липень |
|
|
Серпень |
|
|
Вересень |
|
|
Жовтень |
|
|
ВСЬОГО: |
|
|
ІІІ група Таблиця витрачених коштів та електроенергії за тиждень
Дні тижня
|
Вартість використаної електроенергії (грн.) |
Показилічильника |
|
||
Понеділок |
|
|
Вівторок |
|
|
Середа |
|
|
Четвер |
|
|
П’ятниця |
|
|
Субота |
|
|
Неділя |
|
|
Всього |
|
|
Вчитель фізики. Розгорніть зошити, бо ми з вами будемо розв’язувати задачі економічного змісту, в яких необхідно буде підрахувати зекономлену енергію.
І група
Визначте вартість електроенергії, що споживається електричною праскою за 4 год, якщо вона увімкнена в мережу з напругою 220 В при силі струму 2,5 А.
Дано:
t = 4 год W = Р·t, так як Р = U·І, то W = U·І·t
U = 220 В W = 220·3,6·4 = 3200 Вт·год
І = 3,6 А52 коп – 1кВтּгод
Г -? Г - 3,2 кВтּгод
Г = 3,2·52 = 166,4 коп =1 грн 66 коп
Відповідь: вартістьелектроенергії1 грн 66 коп
ІІ група
Визначтевартістьелектроенергії, щовитрачаєтьсяпід час користуваннятелевізоромпротягом 4 год. Споживнапотужністьтелевізора 220 Вт.
Дано:W = P·t
Р = 220 ВW = 220·4 = 880 Вт·год
t = 4 год 52коп - 1 кВт·год
Г - ?Г - 0,88 кВт·год
Г = 52·0,88 = 45, 76коп
Відповідь: вартістьспожитоїелектроенергії 45, 76коп
ІІІ група
Підрахуватискількиможназекономитиелектроенергії, якщокоженученьнашоїшколискоротить роботу однієї лампочки на 30 хвщодоби, потужністьякої 100 Вт. На скількивистачило б цієїенергії, щоб лампочка працювалабезперервно? Розв’язання:
|
Цієїенергіївистачило б для того, щоб одна лампочка працювала без перерви 8000 Вт · год/100 Вт = 80 год, а цебільшетрьохднів.
Вчитель фізики.
Практичною частиною сьогодні буде гра «Знайди прилад». Серед запропонованих приладів вам необхідно знайти ті, які мають відношення до теми нашого уроку.
Вчитель інформатики. Використовуючи мережу Інтернет, отримані знання та підготовлені матеріали, вам необхідно створити буклети та афіші про енергозбереження та зберегти ці публікації на змінних носіях.
Але перед тим як сісти за ПК, повторимо правила ТБ при роботі з ПК та основні елементи інтерфейсу програми MSPublisher.
(Учні по черзі називають правила)
Діалогове вікно програми MSPublisher.
1. Рядок заголовку програми.
2. Головне меню.
3. Панелі інструментів.
4. Область завдань з командами для створення публікацій.
5. Панель інструментів Об’єкти.
6. Горизонтальна і вертикальна лінійки.
7. Смуги прокрутки.
8. Робоча область(Монтажний стіл).
9. Номера сторінок
Робота з підручником
І група Дайте відповідь на запитання №4 пункту 11.
ІІ група Дайте відповідь на запитання №5 пункту 12.
ІІІ група Дайте відповідь на запитання №6 пункту 12.
(Робота з ПК)
Вчитель інформатики. Ми закінчили роботу з ПК, тому давайте проведемо хвилинку релаксації.
Релаксація
Хребет прямий, дивитися прямо перед собою, відвернувшись від комп’ютера.
Вправи:
Демонстрація двох робіт
Вчитель фізики.
На закріплення на сьогоднішньому уроці буде робота з таблицями, в яких необхідно підрахувати витрачені кошти та електроенергію при використанні звичайних ламп розжарювання та компактних люмінесцентних ламп.
- |
Звичайналампа |
Компактна люмінесцентна лампа |
Кількість ламп |
4 |
4 |
Встановлена потужність |
4 лампи по 100 Вт = .… кВт |
4 лампи по 20 Вт = …. кВт |
Витрати на лампи |
4 лампи по 5 грн. – 1 рік + кожний наступний рік =….грн. за 4 роки |
4 лампи по 35 грн. =….грн. одночасно |
Оплата за енергію за 1 год 0,52 гр./кВт·год |
….кВт·1000год·0,52грн./кВт·год = ….. грн. |
….кВт·1000год·0,52грн./кВт·год = ….. грн. |
Оплата за енергію за 4 роки 0,52 гр./кВт·год |
….кВт·4000год·0,52грн./кВт·год = ….. грн. |
….кВт·4000год*0,52грн./кВт·год = ….. грн. |
Всього за енергію за 4 роки |
….. грн. |
….. грн. |
Всього з витратами на лампи |
….. грн. |
….. грн. |
Економія |
…… грн. за 4 роки |
Вчитель інформатики.Напередодні ви одержали завданнязнайти й записатинародніприслів’я,приказки та примовки про ощадливість та бережливість.
Підведення підсумків у бланках оцінок.
Фізика:підготув. повідомлення про використання альтернативних джерел енергії в Україні.
Інформатика:вивч. §11, 12
Додатки
Бланк оцінок
П. І. члена групи |
оцінка |
№ групи |
О ц і н к а |
|
|||
за повторення тести-3 бали Пазли-2 бали Всього 5 балів |
Побудова діаграм в зошиті 2 бали |
Побудова діаграм на ПК 2 бали |
Сходинки 1-2 бали |
Логічна задача 2 бали |
|||
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
Розділ 4.
Позакласний захід
«Добрий господар – це бережливий господар»
(8 клас)
Мета:
Обладнання:
Клас:8
Хід заходу.
Вчитель: Шановні учні! Ви в школі вивчаєте фізику і прекрасно розумієте, якою непростою, складною вона є. Тому в значної частини людей формується переконання, що фізика – це важко і нецікаво. Але це зовсім не так, і переконатися в цьому ви зможете на сьогоднішньому турнірі під назвою «Добрий господар – це бережливий господар», який присвячений енергозбереженню.
Хоч це і гра, проте ви маєте активізувати свої думки і перевірити на терезах мудрості ваш рівень знань, вашу здатність дотепно міркувати.
( Виходить Незнайко)
Незнайко: Ой, ой, ой! Ну кому потрібна ваша фізика? Ну хто захоче брати участь у вашому турнірі? На мою думку нікому ця наука не потрібна!
Вчитель: Ти думаєш, що говориш? Без знання фізики не можна проектувати і зводити будинки, заводи, машини, електростанції; не можна зрозуміти ні основ сучасної техніки, ні того, як учені вивчають природні й соціальні явища. Та й взагалі, знання про всесвіт, природу, фізичні явища – це основа порядку в голові.
Незнайко: Це ще в якій голові? У моїй голові починається повний каламбур, як тільки я починаю займатися фізикою. Якби була моя воля – її в школі не було б.
Вчитель: Бачу ти зовсім не розумієш ні краси, ні призначення цієї науки. Спробуємо тебе переконати, що фізику в школі потрібно вчити, до того ж сумлінно. А допоможуть нам в цьому учні 8-х класів. Ти побачиш, з яким запалом, бажанням вони будуть досліджувати і розв’язувати проблему енергозбереження, тоді, можливо, зміниш свою думку і тобі закортить до них приєднатися.
Ведучий: Запрошуємо юних любителів фізики.
(Під музику і оплески входять команди, обмінюються привітаннями, займають свої місця)
Вчитель: Представляємо вам склад журі – Раду Наймудріших.
(Представлення)
Ведучий: Увага! Увага! Розпочинаємо турнір «Добрий господар – це бережливий господар», який пройде під девізом:
Наука не єі ніколи не буде
закінченою книгою…
Альберт Енштейн
Вчитель: Хочу зауважити, що будь-яке завдання оцінюється від 1 до 5 балів.
І тур «Теоретичний»
«Фізика здає свої фортеці лише,
сильним, сміливим і кмітливим.»
Вчитель: Проблема розумного використання енергії є найактуальнішою проблемою сьогодення, тому кожна команда повинна була підготувати доповідь про енергетичну ситуацію в країні чи у світі в цілому.
Доповідь першої команди. (Додаток 1)
Доповідь другої команди. (Додаток 2)
Вчитель: Давайте зробимо висновок з ваших доповідей, працюючи з таблицею на дошці. (Додаток 3)
(Слово журі)
ІІ тур « Нерозгадані таємниці»
«Мудрість – донька досвіду.»
Вчитель: Економіка, енергетика, екологія – цеєдиний комплекс проблем, пріоритет у якомумає бути наданийекологічнимвимогам, якізабезпечуютьумовивиживання та здоров’я людини.
У цьому зв’язку першочерговими завданнями уряду України, Мінекономіки, Міненергетики, Мінекоресурсів є:
Плакати на дошці
Сприяння впровадженню передових ресурсозберігаючих технологій у всіх галузях господарства, розробка механізму заохочення підприємств до використання маловідходних технологій.
Впровадження технологій переробки промислових та побутових відходів як вторинної сировини. Сприяння будівництву відходопереробних підприємств в усіх областях України.
Впровадження енергозберігаючих технологій в усіх галузях
економіки та побуту.
Перехід існуючих джерел енергопостачання на передові високоефективні технології виробництва енергії.
Постійне зростання обсягів використання альтернативних відновлювальних джерел енергії – сонячної, вітрової, гідро, приливно-хвильової, а також біогазогенераторів.
Такі заходи забезпечать виконання Україною міжнародних конвенцій щодо скорочення викидів в атмосферне повітря парникових газів і озоноруйнівних речовин, зменшення накопичення токсичних, радіоактивних твердих та рідинних відходів, поліпшення екологічної ситуації в Україні і перехід економіки до сталого розвитку.
Завдання: Заповнити таблиці:
Перша команда:
Джерела енергії |
Переваги |
Недоліки |
|
Відновлювальні |
Сонце |
|
|
Вітер |
|
|
|
Біомаса |
|
|
|
Вода |
|
|
Друга команда.
Джерела енергії |
Переваги |
Недоліки |
|
Невідновлювальні |
Вугілля |
|
|
Нафта |
|
|
|
Газ |
|
|
|
Ядерна енергія |
|
|
(Слово журі)
ІІІ тур «Фантазія-град»
«Натхнення – це гість, який не
любить відвідувати лінивих.»
Вчитель: Зараз командам потрібно, за допомогою програми MicrosoftOfficePublisher, на комп’ютері зробити оголошення на тему:
1 команда: «Ефективне використання енергії»
2 команда: «Застосування джерел енергії нижчої якості»
(Слово журі)
ІV тур «Будь уважним»
«Тільки після невтомної праці
з’явиться талант.»
Вчитель: Командам необхідно намалювати схему видів енергії, використовуючи додатковий матеріал (Додаток 4):
1 команда: «Традиційні види енергії»
2 команда: « Нетрадиційні види енергії» (Додаток 5)
(Слово журі)
V тур «Журналіст»
«Людина боїться тільки того,
чого не знає;
знаннями перемагаються усі страхи»
Вчитель: капітанам надається 3хв, щоб прозвітувати про заходи, проведені командою в школі по енергозбереженню. (Додаток 7 - фото)
Ведучий: Просимо журі підбити підсумки.
(Слово журі) Нагородження
( Виходить Незнайко)
Вчитель: То як сподобалася тобі ця зустріч?
Незнайко: Сподобалась…
Вчитель: Але не чую радісної інтонації, навпаки звучать нотки розчарування, суму…
Незнайко: А чого радіти? Мені соромно…Менші за мене, а знають набагато більше…
Ведучий: Будеш, друже, трудитись сумлінно –
У навчанні уникнеш невдач,
І розв’яжеш на «добре» й «відмінно»
Не десяток, а сотні завдань!
Вчитель: Проникаючи в зоряні далі,
в таємниці земної кори,
фізика всіх закликає:
« Ти міркуй, фантазуй і твори»!
На цьому нашу зустріч завершено. Дякуємо за увагу.
Додатки
Додаток 1
Додаток 1
Додаток 2
Додаток2
Додаток 3
Додаток 4
Відповідно до Закону України ”Про альтернативні джерела енергії” альтернативні джерела енергії це – поновлювані джерела, до яких відносять енергію сонячного випромінювання, вітру, морів річок, біомаси, теплоти Землі, та вторинні енергетичні ресурси, які існують постійно або виникають періодично у довкіллі.
Основними засадами державної політики у сфері альтернативних джерел енергії є:
Вітер – один з найзначиміших видів відновлюваних енергоресурсів, що займає помітне місце в енергетичному балансі. Використання цієї енергії є енергосистема майбутнього.
Чи можна сьогодні вітрову енергію поставити на службу людині? Так. Невеличкий вітряк - установка універсальна – у будинку з вітряком спільна електромережа – вітер зникає – струм продовжує надходити в мережу від акумуляторних батарей. Вітер підіймається – струм надходить чи в електромережу, чи на акумуляторні батареї. Установка (ВЕУ-075) єдина в Україні такого класу, пройшла державні випробування і сертифікована.
Саме зараз в Україні є можливість активно переходити до встановлення міні-вітроелектростанції. Сучасні Українські установки працюють при будь-якому вітрі, оскільки струм виробляється постійний, і через перетворювач з установки і акумуляторів подають 220В в мережу. Даний вітряк при слабкому вітрі живить холодильник і подає струм на акумулятори. Установка в обслуговуванні дуже проста, все повністю автоматизоване, а цифрові індикатори надають повну інформацію про її роботу – від того, яка швидкість вітру і скільки кВт/год. Подається в даний момент–до часу, на скільки вистачити енергії в батареях до їх повної розрядки, якщо буде відключено зовнішній струм. Тобто така вітроустановка дуже вигідна в місцях де бувають частими відключення електроенергії через негоду, чи з аварійних причин, або на виробництвах, де енергія повинна надходити безперебійно. Тому даний вітряк – це не фантастика, а реалія. Ринок диктує свої умови…
Людина вже віддавна використовує силу вітру. Колись він напинав вітрила кораблів, крутив млинові жорна та помпував воду. У наші часи популярність вітрової енергії по цілому світі різко зросла. Вітряки найсучасніших конструкцій виробляють чисту, легкодоступну електроенергію, якою користуються 35 мільйонів людей. Скажімо, в Данії вітрові електростанції виробляють аж 20 відсотків усієї електрики країни. У Німеччині, Іспанії та Індії цей вид енергетики розвивається швидкими темпами. До речі, Індія займає п’яте місце серед найперспективніших країн світу щодо використання вітрової енергії. У США працює 13 000 електрогенераторів. І деякі фахівці вважають: якщо у США ефективно використати всі місцевості, придатні для вітрових електростанцій, то можна було б задовольняти 20 відсотків потреб цієї країни в електроенергії.
Фотогальванічні елементи перетворюють сонячне світло на електрику, активізуючи електрони в молекулах. Таким методом у різних куточках нашої планети виробляють близько 500 тисяч кіловат електроенергії. Щороку обсяг продажу сонячних батарей зростає на 30 відсотків. Однак наразі продуктивність фотогальванічних елементів не надто висока. А електрика, яку вони виробляють, дорожча від тої, яку отримують у результаті переробки паливних корисних копалин. На додаток, при виготовленні фотоелементів використовують токсичні речовини, такі, як кадмію сульфід і гелію арсенід. Ці хімічні сполуки не розкладаються в природному середовищі протягом сотень років. Тому, за словами часопису „Біонауки”, „утилізація і переробка відпрацьованих фотоелементів становить чималу проблему”.
Якщо б хтось захотів докопатись до земного ядра, температура якого становить +4000°С, то з кожним кілометром температура зростала б на 30 градусів. Для людей, що живуть поряд з термальними джерелами або вулканічними розщілинами, підземне тепло порівняно легкодоступне. Гаряча вода й пара, що піднімається із земних надр, використовується в 58 країнах світу для обігріву домів та виробництва електроенергії. В Ісландії енергія, отримана з геотермальних джерел, становить майже половину необхідної енергії. В інших державах, скажімо в Австралії, працюють над тим, щоб отримувати енергію з гарячих, сухих скельних порід, які залягають на глибині лише кількох кілометрів від поверхні землі. «Острейліанджіоґрефік» повідомляє: „Деякі науковці вважають, що можна закачувати воду в ці гарячі пласти. Там вона, нагрівшись до високої температури, під великим тиском повертатиметься на поверхню. Після цього воду відразу подаватимуть на турбіни. Цим методом упродовж десятиліть чи навіть століть можна отримувати електроенергію”.
Нині на гідроелектростанціях виробляють понад 6 відсотків світової енергії. У звіті „Перспективи міжнародної енергетики – 2003” сказано, що впродовж двох наступних десятиліть „будуть дедалі ширше використовувати відновлювані джерела енергії, наприклад, за рахунок побудови гідроелектростанцій у країнах, які розвиваються, особливо в країнах Азії”. Проте часопис „Біонауки” попереджає: „Через створення водосховищ назавжди втрачаються величезні площі сільськогосподарських угідь. Опріч того, спорудження гребель негативно впливає на життєдіяльність рослин, тварин та мікроорганізмів у місцевих екосистемах”.
Водень – це безбарвний, легкозаймистий газ, який не має запаху. Він – найпоширеніший елемент у Всесвіті. На землі водень входить до складу різних живих організмів, а також міститься в паливних корисних копалинах. Цей газ – один з двох компонентів води. Крім того, водень горить ліпше від паливних копалин і при цьому не забруднює довкілля.
Журнал „Саєнсньюс онлайн” пояснює: коли через воду „пропустити електричний струм, то відбудеться її розклад на водень і кисень”. Здавалось би, що таким методом можна отримувати багато водню. Проте згаданий вище журнал зауважує: „На сьогодні цей на перший погляд простий метод економічно невигідний”. По цілому світі в промислових масштабах отримують 45 млн. Тонн водню, який використовують головно
Паливний елемент являє собою пристрій, у якому для отримання електроенергії використовується зокрема водень. Це відбувається не шляхом простого його спалювання, а шляхом керованої хімічної реакції, при якій водень поступово з’єднується з киснем. Коли замість багатих на водень корисних копалин використовувати чисту речовину, єдиними продуктами процесу горіння будуть тепло і вода.
Перший паливний елемент створив 1839 року британський суддя і фізик Вільям Ґров. Але його виготовлення коштувало дорого, а складові частини до нього і паливо важко було дістати. Тому ідея не знайшла широкого застосування. Проте в середині ХХ сторіччя її відродили американські інженери. Вони почали застосовувати паливні елементи для забезпечення енергії на космічних кораблях. Сьогодні і далі використовують паливні елементи в різних космічних апаратах. Цю технологію стали активно впроваджувати також на землі.
Фахівці продовжують працювати над удосконаленням паливних елементів. Надіються, що ці елементи зможуть замінити двигуни внутрішнього згоряння в автомобілях і акумулятори в невеличких пристроях, скажімо, в мобільних телефонах чи комп’ютерах. Вони також вироблятимуть електроенергію для житлових будинків чи супермаркетів. І все ж наразі енергія, яку виробляють стаціонарні паливні елементи, в чотири рази дорожча від енергії, отриманої з горючих корисних копалин. Та винахідники не здаються: у розвиток цієї технології вкладають сотні мільйонів доларів.
Чистіші джерела енергії, безперечно, сприяють поліпшенню екологічного стану нашої планети. Але їхнє широке застосування, напевно, ще довго залишатиметься економічно невигідним.
Додаток5
Традиційнівидиенергії
АтомнаенергіяГідроенергіярічокОрганічнепаливо
Твердівиди
Рідківиди
Газоподібнівиди
Нетрадиційнівидиенергії
СонячнаенергіяЕнергіявітруБіологічнепаливоЕнергіяморськиххвильЕнергіяприливів Геотермальна енергія
Література
Навчально-методичний посібник
Ознайомлення учнів із енергозберігаючими технологіями в змісті навчання математики та інформатики
Літературний редактор:Р. Я. Черниш
Компютерний набір, технічна верстка: Н. М. Предчук
А. В. Свідерко
Адреса:
вул. Центральна, 12
с. Павлівка
Снігурівський район
Миколаївська область
тел.:2-33-61
e-mail:pavlivka-sk@meta.ua
1