ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З МАТЕМАТИКИ 4КЛАС
І ПРИРОДОЗНАВСТВА
Тема: Додавання і віднімання іменованих чисел. Розв'язування
складених задач вивчених видів. Особливості природи Тихого океану.
Мета: Вчити дітей додавати та віднімати іменовані числа, виражені в одиницях довжини і маси . Закріплювати вміння розв'язувати задачі вивчених типів. Формувати уявлення про особливості природи Тихого океану. Розвивати пізнавальний інтерес, уміння порівнювати, робити висновки. Виховувати почуття захоплення неповторністю і величчю природи, бажання берегти її цілісність.
Матеріали та обладнання: Глобус, таблиці, картки, ілюстрації.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Продзвенів й замовк дзвінок.
Ми починаємо урок.
Будемо старанно всі працювати,
Щоб жодну хвилину не змарнувати.
Хвилинка спостережень.
-Яка пора року?
-Яка буде за нею? –Як ми впізнаємо зиму?
-Яка погода сьогодні?
-Порівняємо з вчорашнім днем.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
1.) Загадка
Кругом вода, лише не питна. Хто знає де це буває? (Океан) Урок у нас сьогодні незвичайний. На ньому ми ознайомимося із найбільшим у світі океаном, будемо закріплювати вміння додавати і віднімати іменовані числа, а ще переконаємося як математика тісно пов'язана із природознавством.
Океан, про який буде іти мова назвали Тихим, хоча це і не відповідає дійсності. На ньому під час бур, тайфунів, ураганів, вітрів підіймаються хвилі від 25 до 50 метрів!
А справа в тому, коли великий мандрівник мореплавець Фернанд Магеллан перепливав його, потративши на це понад 3 місяці, він у той час був спокійним, тихим.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.) Повторення нумерації шестицифрових чисел
Так про гігантські розміри Тихого океану можуть сказати такі цифри: довжина берегової лінії сягає 135665 м. (показати на глобусі)
а) виразити в кілометрах (135 км 665 м)
в) розкласти на розрядні доданки (100000 + 30000 + 5000 + 600 + 60 + 0)
г) назвати скільки в цьому числі всього сотень? ( 1356); десятків? (13566) ; одиниць? (135665) тисяч? (135); десятків тисяч?( 13); сотень тисяч? (1).
д)скільки одиниць розряду десятків 1 класу? (6); скільки одиниць у розряді сотень 2 класу? (1).
ІІІ. Робота над темою уроку
1.Мозковий штурм
- В яких теплових поясах знаходиться Тихий океан? - Як впливає клімат на його природу? - Яка вода на смак у океанах?
2. Первинне сприймання та усвідомлення матеріалу
Найбільший океан на Землі. Розташований між материками Євразією, Австралією, Північною і Південною Америкою, Антарктидою. Морські межі має з Північним Льодовитим, Індійським, Атлантичним океанами. Рослинний і тваринний світ океану дуже різноманітний, На крайньому півдні і на півночі вода холодна , а на екваторі завжди тепла. У воді налічується біля 480 видів зелених, бурих і червоних водоростей серед них: ламінарія, або морська капуста, фукус, а ще гігант серед водоростей макроциститіс
1.) Задача
Довжина стебла макроциститіса 5890 см стебло фукуса на 3740 см коротше. Якою буде довжина стебла ламінарії, якщо воно у неї на 948 см коротше, ніж у фукуса? На скільки метрів ламінарія коротша, ніж макроциститіс? (довжина фукуса 2150 см,-ламінарії 1202 см, вона на 4688 см коротша за макроциститіс)
Багато різних видів риб живе в океані: оселедці, сардини, скумбрія, сайра, лососі, тріска, минтай, форель, сьомга, горбуша, кета.
Морські тварини: кити, моржі, тюлені, нерпи, , велетенські краби, змії. морські черепахи, морські котики, кашалоти, морські бобри, кальмари, креветки, мідії. На різних глибинах океану водиться різна кількість морських тварин. Де вада тепліша і більше сонця , їх більше. Чим глибше занурюємося тим тваринний світ бідніший.
2.) Заповнити таблицю
Глибина океану |
Кількість видів тварин |
|||
5 км |
|
800 видів |
||
6км |
? на 300 видів менше ніж на 5км |
? видів |
||
7 км |
? у 4 рази менше ніж на 5км |
? видів |
||
10 км |
? у 10 разів менше ніж на7км |
|
? видів |
|
3.) Задача
Вага тюленя 140 кг, вага нерпи 70 кг Чи витримає крижина 2 тюленів і 3 нерпи, якщо вона може витримати 500 кг вантажу?
Зараз нас чекає цікаве завдання, але перед цим треба розв'язати задачу:
4.) Задача:
Глибина Атлантичного океану 3200м, а Тихий океан на 1 км глибший. Яка глибина Тихого океану?(4200м)
5.) Робота в групах
Отже середня глибина Тихого океану 4200м, проте на дні Тихого океану є впадини, які набагато глибші. На картках назви впадин та їх глибина .
Рамало |
10375м |
|
|
Алеутська |
7822м |
|
Маріанська |
11022м |
|
Кейп Джонсон |
10497м |
|
|
Галатея |
10539м |
|
Кардмадек |
10047м |
|
|
Емден |
10399м |
|
Філіпінський |
10540м |
|
|
Тонга |
10882м |
|
Пуерто-Ріко |
8385м |
|
|
Планета |
9788м |
|
Японський |
8400м |
|
Ваше завдання: а) розмістити числа у порядку спадання. в) порахувати на скільки метрів кожна впадина глибша за середю глибину океану ?
6.) Фізкультхвилинка
7.) Робота в парах .
Розв'язування , та взаємоперевірка задач.
а ) Язик синього кита важить стільки як індійський слон 2250кг.
в) На дні тихого океану, куди зовсім не попадає сонячне світло, живуть найдавніші бактерії, які дихають азотом.
В прибережній зоні та на островах Тихого океану водиться багато птахів(кайри, чистівки, баклани, сивки, чайки, моївки, альбатроси) . Часто вони збираються у пташині базари. Це досить цікаве видовище!
9.) Самостійна робота. Задача:
У океані на острові на «пташиному базарі» зібралося 1267 чайок, кайр на 404 більше ніж чайок, а альбатросів у 3 рази менше ніж кайр. Скільки усіх птахів на «пташиному базарі»? (кайр 1671, альбатросів 557; усіх разом 2495 птахів)
ІV Узагальнення і систематизація знань
1.) Робота з підручником
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 47
2.) Робота по карті
3,) Гра «П'ять речень»
-Де розташований Тихий океан?
- Де розташований Тихий океан? -Чи підходить назва океану, який назвали Тихим? Яку назву ви дали б цьому океану? -Чи багатий та різноманітний рослинний і тваринний світ Тихого океану? -Що дає природі Світовий океан? -Яка вода в океані на смак?
V.Підсумок уроку
1) Домашнє завдання : Підручник (с. 47–51).
2) Висновки: Ми тісно пов'язані із природою. Наше життя і здоров'я залежить від неї. І хоч яким великим і могутнім є Тихий океан, проти людської недбалості, безгосподарності, жорстокості він безсилий. Хімічні та побутові відходи отруюють флору і фауну океанів , тому давайте станемо на захист природі! Нам треба прагнути, до того, щоб не завдавати їй шкоди, щоб вона якомога менше страждала. А для цього треба знати й любити Природу, знати тварин, що живуть на нашій планеті поруч і одночасно з нами, їхні звички та спосіб життя. Знати, щоб зберегти й захистити.