Інтегрований урок з алгебри та української літератури, 7 клас
«Тотожні перетворення виразів і творчість І.Франка»
Тема: Про творчість І.Франка через алгебраїчні обчислення та тотожні перетворення виразів.
Мета:виробити навички обчислень виразів зі степенями та тотожних перетворень,вміння самостійно застосовувати знання в нових, нестандартних умовах; розвивати пам’ять, логічне мислення, обчислювальні навички; виховувати старанність, самостійність, бажання працювати творчо. Підсумувати знання учнів про життя та творчість великого українського письменника;
Тип уроку: Урок комплексного застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: презентація, роздатковий матеріал для самостійної роботи, фото Великого Каменяра.
Хід уроку
І. Вступне слово учителя про мету уроку та правила роботи на уроці.
Сьогодні у нас не звичайний урок алгебри на якому ми просто застосуємо свої вміння для тотожного перетворення виразів, а присвятимо цей урок великому українському письменнику Івану Яковичу Франку. Ви будете виконувати алгебраїчні перетворення, розв’язувати математичні завдання, повторюючи і закріплюючи при цьому ваші знання про життєвий та творчий шлях І.Франка.
Почнемо наш урок з цитати великого фізика та математика Блеза Паскаля «Предмет математики такий серйозний,що корисно не нехтувати нагодою робити його трохи цікавішим»
Тож почнемо наш урок. М. Коцюбинський так описував І.Франка: «Високе чоло,сірі,трохи холоднуваті очі,в лініях бороди щось енергійне,уперте. Рудувате волосся непокірливо пнеться,вуса стирчать. Скромно одягнений, він тихий та непомітний, поки мовчить. А заговорить-і вас здивує, як ця невисока фігура росте й росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно од світла його очей, а його мова здається не словом,а сталлю, що б’є об кремінь і сипле іскри. Сильна, уперта натура, яка цілою вийшла з житейського бою! »
Так ,це Іван Франко. Пригадаємо деякі епізоди з життя письменника.
Робота з хронологічною таблицею.
27 серпня 1856 р.- народився І.Франко;
1875 р.- стає студентом Львівського університету;
1893 р.- стає доктором філософських наук;
28 травня 1916 р.- дата смерті письменника.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1) У запропонованих виразах визначити означення степеня:
а) 2 +2 +2+2+2=2 · 5;
б) х·х·х = х³ ; 7
в) 2а · 2а · 2а · 2а · 2а · 2а · 2а = (2а) ;
2 2 2 2
г) ---- + ---- + ---- = ---- × 3.
3 3 3 3
2) Обчислити значення одночлена і прочитати зашифроване слово.
а) 2х³ , якщо х = 3;
б) – 0,5у² , якщо у = 4;
в) 4а2 b , якщо а = 1, b = 6;
г) -3х2 у3 , якщо х = -2, у = 2 ;
54 – Д, -8 – Р, 24 – У, -12 – Г.
Відповідь: ДРУГ.
«Друг»- назва журналу, у якому працював Франко, будучи студентом. У 1877р. Франка та інших членів редакції арештували. У цей період був написаний один з найкращих віршів громадянської лірики Івана Франка «Товаришам із тюрми» .
Учень читає уривок з вірша.
Обриваються звільна всі пута,
Що в’язали нас з давнім життєм;
З давніх брудів і думка розкута,-
Ожиємо, брати, ожиєм!
Ожиємо новим ми, повнішим
І любов’ю огрітим життєм;
Через хвилі мутні та бурхливі
До щасливих країв попливем.
Через хвилі нещасть і неволі,
Мимо бур, пересудів. Обмов,
Попливем до країни святої,
Де братерство,і згода, й любов…
А далі поєднаємо математику з мовою. Напишемо диктант, але не мовний, а математичний.
Математичний диктант з взаємоперевіркою.
Учні обмінюються зошитами і перевіряють математичний диктант один одного.
«Пісня і праця – великі дві сили!» - ці крилаті слова належать Івану Франку. Великий Каменяр був невтомним трудівником. Він зробив значний внесок у філософію,економіку, літературу та педагогіку. Любов до праці йому прищепив батько – простий сільський коваль. Мати гарно співала і з самого дитинства Іван Франко був закоханий в народну пісню.
Звучить пісня на слова І.Франка «Червона калино, чого в лузі гнешся»
ІІІ. Застосування знань
Письмове розв'язання рівнянь по рядах, корені рівнянь означають деякі цікаві факти про життя Івана Франка.
Число 15- кількість іноземних мов,які знав І.Франко;
Число 40- стільки років з-під пера І.Франка виходили численні поезії,драми,оповідання,повісті.
Число 200- стільки сторінок мала б книжка яка б містила список творів І.Франка.
До цього уроку учні мали скласти власний акровірш «Франко» на математичну тему. ( Учні пригадують, що таке акровірш)
Формули вивчаєм на уроці,
Рівності записуєм в рядок,
А задачі нас на кожнім кроці,
Навіть степені ми знаєм на зубок.
Коли хочеш ти успішним стати,
Ось завдання- вмій Франка читати.
ІV. Контроль і самоперевірка знань.
Самостійна робота
Учні здають зошити на перевірку.
Ось і закінчується наша літературна подорож в математичну країну. Закінчується наша повість про великого Каменяра. Наш народ гідно шанує пам’ять Івана Франка. Його іменем названо один з обласних центрів України, Львівський державний університет,бібліотеки.
V. Творча робота та рефлексія. Алгебраїчно-літературний кросворд
Виділене слово - відповідь, що означає царицю наук.
VІ. Підсумки уроку і домашнє завдання.
1) Скласти кросворд, використовуючи знання, отримані на уроках математики та української літератури.
2) Повторити правила § 8-9.