Інтегрований урок. "Чарівний персонаж. А.Качан, Біля тихого Дунаю. Іменники"

Про матеріал
Інтеграція предметів літературне читання та української мови дає змогу розвивати вміння висловлювати свою думку та обирати свою позицію, дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту твору, проявляти ініціативу; турбуватись про збереження природніх ресурсів країни: удосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів, навчати розуміти їх, вчити відчувати красу поетичного слова; удосконалювати вміння визначати іменники серед мовного потоку.
Перегляд файлу

 

 

   Вільшанська ЗОШ І-ІІ ступенів

Городищенської районної ради

Черкаської області

 

 

 

Чарівний персонаж

Анатолій Качан

«Біля тихого Дунаю»

Іменники

C:\Users\Администратор\Desktop\veterok.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                         План-конспект

                                                              інтегрованого уроку:

літературне читання/українська мова

                                                                                  в 3 класі

                                                                   розробила

вчитель початкових класів

Коврига Світлана Василівна

 

 

Теми: ЧАРІВНИЙ ПЕРСОНАЖ. АНАТОЛІЙ КАЧАН «БІЛЯ ТИХОГО ДУНАЮ»

               ІМЕННИКИ

   Мета: формувати ключові компетентності: вміння вчитися -  висловлювати свою думку та обирати свою позицію; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту твору; соціальної – проявляти ініціативу; громадянської -  турбуватись про збереження природніх ресурсів країни, формувати любов до прекрасного; предметних компетентностей: удосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; навчати розуміти їх; вчити відчувати красу поетичного слова; удосконалювати вміння визначати іменники серед мовного потоку; розвивати образне мислення, уяву, фантазію учнів.

Хід уроку:

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Інтерактивна вправа «Кола по воді»         ( 1 хв)

  •                   Діти, доберіть до перших букв риси характеру, які допоможуть нам сьогодні працювати на уроці:

У - … (уважність)

Р - …( рішучість)

О - …(оригінальність)

К - …(кмітливість)

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

  1. Хвилинка поезії            (1 хв)

«Талановита річка»

        Леся Вознюк

Йшла вздовж берега Марічка,

Поруч швидко бігла річка.

Зацікавилась Марічка:

- Що робити вміє річка?

- Вмію плинути, звиватись,

І текти, і розливатись,

Гомоніти та співати,

На порогах танцювати,

Можу в хованки погратись:

Заховатись між лози

Чи під кригою в морози.

 

  1. Робота над скоромовкою. Змагання «Хто більше?»    ( 1 хв.)

Ішов хлопець із ярмарку, по колоді через воду.

Тільки став він на колоду, бовть у воду.

Викис, вимок, виліз, висох, став на колоду.

Та знов - бовть у воду.

  1. Розчитка  «Я люблю дуже читати, думати, мислити і міркувати!»

( за текстом «Юля, сонце і річка» М.Слабошпицького)          ( 1 хв.)

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

       ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

  • Для кращої подальшої роботи ми з вами провели мовну розминку, тож ніякі перешкоди нам не страшні.
  • Сьогодні ми продовжимо вивчати твори  відомого українського письменника А. Л. Качана. ( демонстрація портрета поета)   ( 1хв.)
  1. Технологія «Авторське крісло» (повідомлення про А.Качана)   ( 2 хв)
  • До «Авторського крісла» запрошується … з повідомленням про Анатолія Качана.
  •  Анатолій Качан народився у 1942 році на Миколаївщині. Вчителював, працював у журналах. Зараз проживає в Києві. У його легких, теплих віршах відчутні справжній подих моря, буяння зелені, пахощі степу, а головне -  щось особливе, неповторне, звернене до дитячих почуттів.
  • Який твір цього поета ми вже вивчали? (« Дівчинка і море»)
  • Прочитайте тему уроку «Чарівний персонаж» (Слайд № 1 )
  • Які асоціації у вас виникли?  (щось казкове, незвичайне)
  1. Технологія «Авторське крісло» (про казковий персонаж)         ( 2хв.)
  • Казкові персонажі - це істоти, яких не зустрінеш в житті: Кощій Безсмертний, Баба Яга, багатоголовий Змій, велетні, чаклунами-карликами. Це і небачені звірі: Олень-Золоті роги, Свинка-Золота щетина, Сивка-бурка, Жар-птиця. Нерідко потрапляють також чудові предмети: клубочок, гаманець-самотряс, скатертина-самобранка. Все, що робить персонаж чарівної казки, найчастіше, відбувається в чужому, дивному світі. Та головне, що для казкових персонажів все можливо!
  • Який же чарівний персонаж буде присутній на сьогоднішньому уроці  ви здогадаєтесь, прослухавши загадку:

Летить коник, басує.

Полем-долем пустує.

Ніхто його не впіймає

І ніхто не загнуздає. (вітер)

  • А «вітер», «вітерець» - яка частина мови?
  • Яким ви уявляєте Вітерець? Опишіть…
  • Отож, коли Вітерець казковий персонаж, він зможе … (творити дива).

Слайд № 2         ( 2хв.)

  • Ви вже мабуть помітили, що Вітерець уже побував і в нашому класі та залишив після себе сліди. Чи помітили ви їх? ( сам Вітерець, парусники)
  1. Словникова робота «На паруснику»

 

  Довідкове бюро:

Дунай – це річка. Назва річки Дунай пройшла довгий історичний шлях, різні народності по різному називали її. Кельти, що населяли береги Дунаю, перший помітили  швидкий плин річки і назвали її Данувиус. Слово данувиус походить від кельтських слів дану, що означає стрімкий, швидкий, і виус – вода, річка.

  Молочай трав’яниста або кущова рослина родини молочаєвих з отруйним  молочним соком.

Жваво – весело і швидко.

Трішки – дуже мало.

  • Прочитайте слова, які припливли до нас на парусниках.
  • Як ви розумієте їх значення?
  • Які з них іменники?
  • Чи є серед них власна назва? (Дунай)      (2хв.)

4.Технологія «Авторське крісло» (про Дунай)       ( 2 хв)

Дунай – це річка, яка протікає через Україну. Впадає до Чорного моря. Ця річка належить до однієї з найбільших. Братом Нілу, сином Океану називав його древньогрецький поет Гесіод. Річка несе свої води від витоку до гирла, а життя вирує у воді та на березі. Хлюпає риба, виблискують над водою бабки з прозорими крилами, гучно, наче бомби, стрибають у ряску жаби. А вечорами ці жаби влаштовують по берегах гучні концерти! Тільки помандрувавши річкою, можна по-справжньому зрозуміти її красу, можна почути звуки природи, побачити спокійну красу водної поверхні та зелених берегів, по-справжньому відпочити в тиші ...

 

5.Технологія «Передбачення»

- Діти, які маєте припущення, над чим же ми будемо працювати?

Слайд № 3                    ( 1хв.)

  • Вітерець-пустунець все пустує, від його подиху відбувається незвичайне, чарівне … ( по черзі з’являються заголовок твору)

ІV. СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША АНАТОЛІЯ КАЧАНА «БІЛЯ ТИХОГО ДУНАЮ»

  1. Перше знайомство із твором. Гра «Що бачу, що чую, що відчуваю»
  • А зараз, діти,  закрийте, будь-ласка, очі, прослухайте текст та уявіть, що ви бачите, чуєте, відчуваєте, прослуховуючи його.

Зразкове читання (краще напам’ять) вірша вчителем

(Вислови учнів)        ( 2 хв)

  1. Робота з підручником. Смисловий аналіз вірша:     (1хв.)
  • Який це твір за жанром? (вірш)
  • Про що вірш?
  • Хто його персонажі? (Вітерець – головний персонаж, річка, книжка, школа, парус – додаткові)
  • Який же з персонажів чарівний у даному вірші? Доведіть свою думку (Вітерець, бо наділений людськими рисами)
  • Щоб читати виразно вірш слід … (з літературного довідника)
  • З якою інтонацією слід вірш читати? (звернись до літературного довідника)
  1. Вправа «Фотооко». Читання стовпчиків  слів ( Вітерець на дошці із завданнями)    ( 1хв.)
  • Прочитайте уважно слова, які приніс Вітерець

          Цілує

          рахує

         понюхав

          привітався

вдає

гортає

перебирає

 роздивляється

листя

вітерець

поцілунки

молочаєм


  • Який із стовпчиків містять іменники?
  • Уважно прочитайте кожен свій стовпчик слів та запам’ятайте їх.

( таблички знімаються)

  • Повторіть слова, які ви запам’ятали.
  1. Читання вірша всіма учнями напівголоса. Робота з підручниками (2хв.)

V.Фізкультхвилинка         (1хв.)

Вчора бачили, що дітки

Хлюпались у річці.

Та стрибали залюбки

По мокрій травичці

  1.     Аналіз фактичного змісту тексту:         ( 1хв.)

Лексико-стилістичний аналіз (художні засоби):

- пестливі слова ( Вітерець)

- слова в переносному значенні ( перебирає, цілує, рахує, …)

6. Гра «Добери риму» (усно)    ( 1хв.)                    


   Дунаю - …(перебирає).

Листя - … (двісті).

Хати - … (читати).

Жваво - … (цікаво).

Школи - … (на тополі).

Поцілунки - … (рахунка).

Книжку - … (трішки).

Сторінку - … (картинку).

7. Визначення головної думки (ідеї вірша) (Показати свіжий подих природи, що чарівне і незвичайне поруч)    Слайд № 4           (1хв.)

8. Створення  учнями партитури для виразного читання вірша.  ( 3хв)

(на роздаткових картках для індивідуальної роботи)

9. «Тлумачне» читання вірша «Біля тихого Дунаю» учнями.

- На які іменники будете робити логічні наголоси в кожній строфі? (Дунаю, школи, вітерець, тополі …)

- Чи є серед даних іменники – власні назви?

10. Перегляд фотографії річки Дунай. Слайд № 5     (1хв.)

  • Розгляньте зображення. Що це?
  • Де тут заховалися слова-іменники? ( річка, вода, берег, …)

11. Виразне читання вірша учнями під музику вголос.             (4хв.)

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

1.Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання    (1хв.)

- Де хлопчик зустрівся з вітерцем?

- Що він робив у садку?

- Чим займався вітерець біля хати?

- Куди побіг наздоганяти парус?

- Якими словами поет описує вітер як живу істоту?

- З яким почуттям він описує вітер?

- Чи таким, як на малюнку, ти уявляєш Вітерця?

2. Хвилина уяви та фантазії учнів

- Діти, які цікаві пригоди можуть зустріти далі нашого пустотливого Вітерця?

( думки дітей)

3.Інтерактивна вправа «Не спіткнись об камінець»            (2хв.)


- А ми помандруємо разом із чарівним персонажем. ( роздаю «парусники із завданням)

- Ось і парусники для кожного з вас. Сьогодні ми говорили, що тільки помандрувавши річкою, можна по-справжньому зрозуміти її красу, можна почути звуки природи, побачити спокійну красу водної поверхні та зелених берегів, по-справжньому відпочити в тиші ... Проте ріка готує на шляху подорожуючих і перешкоди.

- Але ж ми до будь-яких перешкод готові. Перед нами завдання «Не спіткнись об камінець».

Вітерець    хав ту,

   вся  з     чаєм

Та й по  ганяти

бі парус на  ї.

- Тож швидко беремось за роботу та «відсуваємо» камінчики.

- Хто вже справився із завданням?

4. Технологія «Веселий Крутословчик».                  (1хв)

- Ось погляньте ви добре справились із завданням, і  Вітерець вирішив привітатись та погратись з кожним із вас. (роздаю зображення Вітерця із індивідуальними завданнями Крутословчика)

-А пісня працювати помагає, - говорить народна мудрість.  ( діти під музику пісні «Ой у гаї при Дунаї» виконують завдання)

 

 

 

Веселий Крутословчик

Друг                            Вітер

Друганчик                 Вітранчик

Друганьок                 Вітраньок

Другачисько             __________

Дружбулик               ___________

Дружелюбчик          ___________

Друженко                 ____________

Дружисько              ____________

 

Веселий Крутословчик

Друг                         Дунай  

Друганчик             Дунайнчик

Друганьок              Дунайньок

Другачисько         ___________

Дружбулик           ____________

Дружелюбчик     ____________

Друженко            _____________

Дружисько          _____________

 

Веселий Крутословчик

Друг                            Парус

Друганчик                Парусанчик 

Друганьок                Парусньок

Другачисько            ___________

Дружбулик              ___________

Дружелюбчик        ____________

Друженко                ____________

Дружисько              ____________

 

Веселий Крутословчик

Друг                            Парус

Друганчик                Парусанчик 

Друганьок                Парусньок

Другачисько            ___________

Дружбулик              ___________

Дружелюбчик        ____________

Друженко                ____________

Дружисько              ____________

 

  • До якої частини мови відносимо слова,які запропонував вам Вітерець?

(іменники)

  • Наздогнав Вітерець білий парус, підштовхнув його та й помчав на берег до зеленого гаю, все йому цікаво, про все хоче дізнатись…

5.Технологія «Обери позицію: за - проти»    (1хв)

-  А ви, діти, уважно прослухайте речення та оберіть свою позицію: за чи проти щодо прослуханого.

Біля тихого Дніпра  (Дунаю),           - проти

У саду старої школи,                         - за

Вітерець перебирає                            - за

Перше листя все поволі(на тополі)  - проти

То цілує він те листя,                            - за

То рахує ті листочки (поцілунки)       - проти

Добереться десь до «триста» («двісті» )- проти

І збивається з рахунку                            - за.


6.Гра «Вовк-Заєць» (один учень починає читати легенду про Дунай, інший наздоганяє через хвилинку) - Додатково

Було це в сиву давнину. У незаможної вдови Говерли був єдиний син – красень Прут. Багато дівчат задивлялося на нього. Але мати хотіла оженити сина на перестаркуватій і некрасивій дівчині сусідського багатія. Говерла не раз говорила, що коли син на ній ожениться, то матиме сотні гектарів лісу, безкраї полонини, багато худоби.

Проходили дні, а син не поспішав посилати сватів, уникав зустрічі з сусідами. Якось з купцями з далеких країв опинився у Рахові. Побачивши красуню Тису, закохався у неї до безтями і вирішив, що це саме та, котру шукав. Відтоді прагнув частіше з нею зустрічатися. Настала осінь, а Прут все не жениться. Виникла підозра, і стала Говерла стежити за ним, розпитувати у челядників. Дізнавшись правду, вона дуже розгнівалася і наказала слугам нікуди не випускати його з обійстя.

Засмутилася Тиса, занудьгувала без коханого. Та раптом принесли звістку, що в першу ж місячну ніч Прут утече з дому, вони зустрінуться і таємно побредуть, а згодом і поберуться. Коли всі поснули, Прут вискочив через дах і побіг з обійстя. Проснувшись від шуму, Говерла здогадалася в чому річ. Вона встала на весь ріст і заступила місяць і зорі. Стало темно так, що Прут збився з дороги і побіг у протилежному напрямку. А Тиса бігла туди де домовлялися зустрітися…

Довго блукала вона в потемках, а коли розвиднілося, то побачила, що попала до дядька Дунаю. Трохи відпочивши, розповіла йому про своє горе. Дунай вислухав її , заспокоїв : “Не сумуй, Тисо, я розшукаю Прута і ви будете щасливі”. Він дотримав свого слова. І серця Тиси і Прута злилися у водах Дунаю.

VІІ. ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ        (2хв)

VІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ        (1хв)      

Слайд № 8 Розгорнута книга

  • Який твір ми опрацьовували сьогодні на уроці?
  • Який чарівний персонаж був поруч з нами?
  • Який урок був на смак? дотик?
  • Для чого, на вашу думку, створив А.Качан даний чарівний персонаж?

ІX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

   Придумати казочку про те, які ще зустрічі чекають на допитливого Вітерцю.

 

1

 

doc
Додано
29 березня 2019
Переглядів
2824
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку