Вільшанська ЗОШ І-ІІ ступенів
Городищенської районної ради
Черкаської області
Чарівний персонаж
Анатолій Качан
«Біля тихого Дунаю»
Іменники
План-конспект
інтегрованого уроку:
літературне читання/українська мова
в 3 класі
розробила
вчитель початкових класів
Коврига Світлана Василівна
Теми: ЧАРІВНИЙ ПЕРСОНАЖ. АНАТОЛІЙ КАЧАН «БІЛЯ ТИХОГО ДУНАЮ»
ІМЕННИКИ
Мета: формувати ключові компетентності: вміння вчитися - висловлювати свою думку та обирати свою позицію; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту твору; соціальної – проявляти ініціативу; громадянської - турбуватись про збереження природніх ресурсів країни, формувати любов до прекрасного; предметних компетентностей: удосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; навчати розуміти їх; вчити відчувати красу поетичного слова; удосконалювати вміння визначати іменники серед мовного потоку; розвивати образне мислення, уяву, фантазію учнів.
Хід уроку:
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Інтерактивна вправа «Кола по воді» ( 1 хв)
У - … (уважність)
Р - …( рішучість)
О - …(оригінальність)
К - …(кмітливість)
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
«Талановита річка»
Леся Вознюк
Йшла вздовж берега Марічка,
Поруч швидко бігла річка.
Зацікавилась Марічка:
- Що робити вміє річка?
- Вмію плинути, звиватись,
І текти, і розливатись,
Гомоніти та співати,
На порогах танцювати,
Можу в хованки погратись:
Заховатись між лози
Чи під кригою в морози.
Ішов хлопець із ярмарку, по колоді через воду.
Тільки став він на колоду, бовть у воду.
Викис, вимок, виліз, висох, став на колоду.
Та знов - бовть у воду.
( за текстом «Юля, сонце і річка» М.Слабошпицького) ( 1 хв.)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Летить коник, басує.
Полем-долем пустує.
Ніхто його не впіймає
І ніхто не загнуздає. (вітер)
Слайд № 2 ( 2хв.)
Довідкове бюро:
Дунай – це річка. Назва річки Дунай пройшла довгий історичний шлях, різні народності по різному називали її. Кельти, що населяли береги Дунаю, перший помітили швидкий плин річки і назвали її Данувиус. Слово данувиус походить від кельтських слів дану, що означає стрімкий, швидкий, і виус – вода, річка.
Молочай – трав’яниста або кущова рослина родини молочаєвих з отруйним молочним соком.
Жваво – весело і швидко.
Трішки – дуже мало.
4.Технологія «Авторське крісло» (про Дунай) ( 2 хв)
Дунай – це річка, яка протікає через Україну. Впадає до Чорного моря. Ця річка належить до однієї з найбільших. Братом Нілу, сином Океану називав його древньогрецький поет Гесіод. Річка несе свої води від витоку до гирла, а життя вирує у воді та на березі. Хлюпає риба, виблискують над водою бабки з прозорими крилами, гучно, наче бомби, стрибають у ряску жаби. А вечорами ці жаби влаштовують по берегах гучні концерти! Тільки помандрувавши річкою, можна по-справжньому зрозуміти її красу, можна почути звуки природи, побачити спокійну красу водної поверхні та зелених берегів, по-справжньому відпочити в тиші ...
5.Технологія «Передбачення»
- Діти, які маєте припущення, над чим же ми будемо працювати?
Слайд № 3 ( 1хв.)
ІV. СПРИЙМАННЯ І УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ. ОПРАЦЮВАННЯ ВІРША АНАТОЛІЯ КАЧАНА «БІЛЯ ТИХОГО ДУНАЮ»
Зразкове читання (краще напам’ять) вірша вчителем
(Вислови учнів) ( 2 хв)
Цілує
рахує
понюхав
привітався
вдає
гортає
перебирає
роздивляється
листя
вітерець
поцілунки
молочаєм
( таблички знімаються)
V.Фізкультхвилинка (1хв.)
Вчора бачили, що дітки
Хлюпались у річці.
Та стрибали залюбки
По мокрій травичці
Лексико-стилістичний аналіз (художні засоби):
- пестливі слова ( Вітерець)
- слова в переносному значенні ( перебирає, цілує, рахує, …)
6. Гра «Добери риму» (усно) ( 1хв.)
Дунаю - …(перебирає).
Листя - … (двісті).
Хати - … (читати).
Жваво - … (цікаво).
Школи - … (на тополі).
Поцілунки - … (рахунка).
Книжку - … (трішки).
Сторінку - … (картинку).
7. Визначення головної думки (ідеї вірша) (Показати свіжий подих природи, що чарівне і незвичайне поруч) Слайд № 4 (1хв.)
8. Створення учнями партитури для виразного читання вірша. ( 3хв)
(на роздаткових картках для індивідуальної роботи)
9. «Тлумачне» читання вірша «Біля тихого Дунаю» учнями.
- На які іменники будете робити логічні наголоси в кожній строфі? (Дунаю, школи, вітерець, тополі …)
- Чи є серед даних іменники – власні назви?
10. Перегляд фотографії річки Дунай. Слайд № 5 (1хв.)
11. Виразне читання вірша учнями під музику вголос. (4хв.)
VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
1.Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання (1хв.)
- Де хлопчик зустрівся з вітерцем?
- Що він робив у садку?
- Чим займався вітерець біля хати?
- Куди побіг наздоганяти парус?
- Якими словами поет описує вітер як живу істоту?
- З яким почуттям він описує вітер?
- Чи таким, як на малюнку, ти уявляєш Вітерця?
2. Хвилина уяви та фантазії учнів
- Діти, які цікаві пригоди можуть зустріти далі нашого пустотливого Вітерця?
( думки дітей)
3.Інтерактивна вправа «Не спіткнись об камінець» (2хв.)
- А ми помандруємо разом із чарівним персонажем. ( роздаю «парусники із завданням)
- Ось і парусники для кожного з вас. Сьогодні ми говорили, що тільки помандрувавши річкою, можна по-справжньому зрозуміти її красу, можна почути звуки природи, побачити спокійну красу водної поверхні та зелених берегів, по-справжньому відпочити в тиші ... Проте ріка готує на шляху подорожуючих і перешкоди.
- Але ж ми до будь-яких перешкод готові. Перед нами завдання «Не спіткнись об камінець».
Вітерець хав ту,
вся з чаєм
Та й по ганяти
бі парус на ї.
- Тож швидко беремось за роботу та «відсуваємо» камінчики.
- Хто вже справився із завданням?
4. Технологія «Веселий Крутословчик». (1хв)
- Ось погляньте ви добре справились із завданням, і Вітерець вирішив привітатись та погратись з кожним із вас. (роздаю зображення Вітерця із індивідуальними завданнями Крутословчика)
-А пісня працювати помагає, - говорить народна мудрість. ( діти під музику пісні «Ой у гаї при Дунаї» виконують завдання)
Веселий Крутословчик Друг Вітер Друганчик Вітранчик Друганьок Вітраньок Другачисько __________ Дружбулик ___________ Дружелюбчик ___________ Друженко ____________ Дружисько ____________
|
Веселий Крутословчик Друг Дунай Друганчик Дунайнчик Друганьок Дунайньок Другачисько ___________ Дружбулик ____________ Дружелюбчик ____________ Друженко _____________ Дружисько _____________
|
Веселий Крутословчик Друг Парус Друганчик Парусанчик Друганьок Парусньок Другачисько ___________ Дружбулик ___________ Дружелюбчик ____________ Друженко ____________ Дружисько ____________
|
Веселий Крутословчик Друг Парус Друганчик Парусанчик Друганьок Парусньок Другачисько ___________ Дружбулик ___________ Дружелюбчик ____________ Друженко ____________ Дружисько ____________
|
(іменники)
5.Технологія «Обери позицію: за - проти» (1хв)
- А ви, діти, уважно прослухайте речення та оберіть свою позицію: за чи проти щодо прослуханого.
Біля тихого Дніпра (Дунаю), - проти
У саду старої школи, - за
Вітерець перебирає - за
Перше листя все поволі(на тополі) - проти
То цілує він те листя, - за
То рахує ті листочки (поцілунки) - проти
Добереться десь до «триста» («двісті» )- проти
І збивається з рахунку - за.
6.Гра «Вовк-Заєць» (один учень починає читати легенду про Дунай, інший наздоганяє через хвилинку) - Додатково
Було це в сиву давнину. У незаможної вдови Говерли був єдиний син – красень Прут. Багато дівчат задивлялося на нього. Але мати хотіла оженити сина на перестаркуватій і некрасивій дівчині сусідського багатія. Говерла не раз говорила, що коли син на ній ожениться, то матиме сотні гектарів лісу, безкраї полонини, багато худоби.
Проходили дні, а син не поспішав посилати сватів, уникав зустрічі з сусідами. Якось з купцями з далеких країв опинився у Рахові. Побачивши красуню Тису, закохався у неї до безтями і вирішив, що це саме та, котру шукав. Відтоді прагнув частіше з нею зустрічатися. Настала осінь, а Прут все не жениться. Виникла підозра, і стала Говерла стежити за ним, розпитувати у челядників. Дізнавшись правду, вона дуже розгнівалася і наказала слугам нікуди не випускати його з обійстя.
Засмутилася Тиса, занудьгувала без коханого. Та раптом принесли звістку, що в першу ж місячну ніч Прут утече з дому, вони зустрінуться і таємно побредуть, а згодом і поберуться. Коли всі поснули, Прут вискочив через дах і побіг з обійстя. Проснувшись від шуму, Говерла здогадалася в чому річ. Вона встала на весь ріст і заступила місяць і зорі. Стало темно так, що Прут збився з дороги і побіг у протилежному напрямку. А Тиса бігла туди де домовлялися зустрітися…
Довго блукала вона в потемках, а коли розвиднілося, то побачила, що попала до дядька Дунаю. Трохи відпочивши, розповіла йому про своє горе. Дунай вислухав її , заспокоїв : “Не сумуй, Тисо, я розшукаю Прута і ви будете щасливі”. Він дотримав свого слова. І серця Тиси і Прута злилися у водах Дунаю.
VІІ. ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ (2хв)
VІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ (1хв)
Слайд № 8 Розгорнута книга
ІX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Придумати казочку про те, які ще зустрічі чекають на допитливого Вітерцю.
1