Метою інтегрованого уроку є створення передумов для різнобічного розгляду учнями певного об'єкта, поняття, явища, формування системного мислення, збудження уяви, позитивного емоційного ставлення до пізнання.
Інтегрований урок читання (природознавство, трудове навчання)
2 клас
Тема. Зимонько-снігуронько, наша білогрудонько.
В. Скомаровський. Казкові шати.
О. Сенатович. Веселий сніг.
Мета: вчити працювати з твором; уявляти прочитане, помічати нові слова та порівняння, передавати настрій твору; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, творчу уяву; виховувати любов до краси рідної природи.
Обладнання: ілюстрації, вірші, загадки, білий папір, ножиці.
І.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.
Під супровід музики підготовлені діти читають вірш.
Зима
Дорога біла стелеться,
І краю їй нема.
Сніжок мете. Метелиця.
Прийшла до нас зима.
Льодком тоненьким скована,
Спинилася ріка.
Повита тихим сном вона,
Весняних днів чека.
І ліс дріма. Безлистою
Верхівкою поник.
Над ним пісні висвистує
Лиш вітер- сніговик.
Учитель. Про зиму-чарівницю, про прекрасні її картини природи піде мова на уроці.
.ІІ. Актуалізація знань.
1.Вправа «Мікрофон».
-Чи можемо ми побачити, почути, відчути природу взимку?
(Діти висловлюють свої думки)
2.Вправа «Мозковий штурм» (природознавство)
-Чому перший місяць зими названо «грудень»?
-Другий –«січень»?
-Третій-«лютий»?
-Як змінилася висота сонця над горизонтом?
-Як день змінився? Ніч?
-Яке повітря?
-Які дерева?
-Що з річкою стало взимку? Чому?
-Чим може похвалитися зима? (Срібним інеєм, білим пухнастим снігом, прозорим льодом, морозним повітрям)
3.-А які загадки про зиму ви знаєте?
(Загадують діти)
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди, воду сковую в льоди. В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я … (зима).
Хто малюнок на вікні
Уночі зробив мені? (Мороз)
Що тут сталося за нічку?
Де була раніше річка-
Від санчаток видно слід.
Все скував навколо … (лід).
Як борошно, він білий-білий,
Здається, світ укриє цілий.
Все падає, все нароста,
На села стелеться й міста,
На гори, на ліси, на ниви,
Пухнастий, легкий, блискотливий.
Лягає майже нам до ніг
Із вати килим. Що це? (Сніг).
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Чудові зимові пейзажі не залишили байдужими багатьох поетів. Їх спостережливість і багата уява допомогли створити несподівані і яскраві образи зими.
1.Опрацювання вірша А. Скомаровського «Казкові шати».
А)Виразне читання вірша вчителем.
-Закрийте оченята, уважно слухайте і спробуйте уявити все, про що почуєте у вірші.
Б)Діти розповідають, які картини вони уявили.
В)- А зараз відкрийте підручники на с. 78 і подивіться, що уявив художник, читаючи цей чудовий вірш.
-Які дерева ви розпізнали на малюнку? Г)Словникова робота (слова написані на дошці):шати, плетиво, зіткала нашвидку, віхола.
Д) Перечитування вірша дітьми мовчки із завданням : знайти порівняння.
Е) Зачитати порівняння, пояснити.
-Як ви гадаєте, навіщо поет використав у вірші порівняння? ( Щоб читач міг яскравіше уявити те, про що читає.
Є) Вправи у виразному читанні вірша.
2. Опрацювання вірша О. Сенатович «Веселий сніг».
А)Вправа «Мікрофон».
Прочитати заголовок вірша. Чи може бути сніг веселим? Спробуйте пояснити.
Б)Читання вірша підготовленим учнем.
В)Бесіда.
-На кого падав сніг?
-Чому перехожі по різному сприймали сніг?
- Для кого сніг був веселим?
Г) Самостійне читання із завданням: знайдіть слова, які звучать однаково, а означають різне. ( Падав на ніс, гордо ніс).
Д)Вправа «Відшукай рими».
Сніг- (усіх)
Малих- (сумних)
Сміх- (сніг)
Вліз- (сліз)
Сніжки- (усмішки)
Усіма- (зима)
Е)Вибіркове читання.
-До яких рядків вірша малюнок?
Є)Вправи у виразному читанні:
-ланцюжком за реченнями,
-разом: весело, з рухами.
Іv.Узагальнення вивченого. Рефлексія.
-Згадаємо тему нашого уроку.
-З якими віршами ви познайомились на уроці?
-Хто їх автори?
-Що об’єднує ці вірші?
-А чим вони відрізняються?
v.Домашнє завдання.
С. 78-79, виразно читати вірші, відповідати на запитання.
VІ.- А зараз уявимо себе майстрами і відтворимо красу зимової природи. Відгадайте загадку і дізнаєтесь, що ми виготовимо.
Наша матінка-завія
Нас із сита всюди сіє.
А як сонце припече-
Ми струмочком потечем. (Сніжинки)
Ми виконаємо сніжинки у техніці витинанки.
А) Діти пояснюють значення слова «витинанка».
Б)Повторення правил безпечної роботи з ножицями.
-А тепер зробимо нашу класну кімнату по-зимовому казковою.
Виготовлення сніжинок-витинанок.