Розробка уроку позакласного читання "Людина починається з добра " ( за творами В.О.Сухомлинського),націлена на те, щоб познайомити учнів з оповіданням В.Сухомлинського «Петрик і Павлик»,виховувати в учнів почуття доброти, чуйності, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; формувати активну життєву позицію, яка проявляється в дієвій допомозі знедоленим, немічним, стареньким;щоб формувати в учнів уміння робити моральні висновки; виховувати високі моральні якості.
Літературне читання( 2 клас)
Тема: Урок позакласного читання. Людина починається з добра ( за творами В. Сухомлинського).
Формування умінь добирати книжки на певну тему дитячого читання.
Мета: познайомити учнів з оповіданням В.Сухомлинського «Петрик і Павлик»,виховувати в учнів почуття доброти, чуйності, милосердя, поваги до своїх батьків, старших людей; формувати активну життєву позицію, яка проявляється в дієвій допомозі знедоленим, немічним, стареньким; формувати в учнів уміння формувати моральні судження; виховувати високі моральні якості.
Обладнання: виставка книжок з творами В.О. Сухомлинського, прислів’я та легенди про добро,
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сонце встало – запалало,
І дітей всіх привітало…
Доброго ранку, сонечко!
Доброго ранку, діточки!
Доброго ранку, квіточки!
Доброго ранку гості наші!
Вітаємо всіх у нашім класі!
ІІ. Слово вчителя
ІІІ. Облік прочитаного
( учні вибірково переказують свої прочитані твори , висловлюють свою думку до прочитаного, розповідають про найцікавіше у творі)
ІV. Повідомлення теми та мети уроку
V. Вступна бесіда
Людяність , милосердя, добро. Такі знайомі нам ці слова. Все частіше ми говоримо про них, а чи кожна душа відкрита для добра?
Чомусь сьогодні багато людей думають тільки про себе, навколо багато зла і жорстокості . Зачерствіли людські серця , стали байдужі до чужого горя, чужої біди . Багато фільмів про жорстокість, злобу, ненависть.
Де ж поділись ті риси, які з давніх-давен жили в характері нашого народу: чуйність і справедливість, уміння розділити чужий біль, допомогти знедоленому, нещасному, поділитись шматком хліба, захистити старість і немічність, розрадити самотніх.
Але що потрібно зробити для того , щоб ці згадані слова, добрі звички і традиції збереглися навіки?
Напевне, треба менше говорити про добро, а просто проявляти милосердя до тих, хто потребує підтримки.
Не говори про доброту,
Коли ти сам нею не сяєш,
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу біду.
VІ . Робота з твором
3.Бесіда за змістом прочитаного
- Чи справдилися ваші припущення ?
- Чи велика була родина ?
- Що робила матір?
- Що робив батько?
- Що робив хлопчик?
- Хто прийшов до них у гості ?
- Чи радо зустріли батьки Петрика тітку Марфу ?
- Що сказала матір , побачивши у вікні тітку?
- Що сказала матір , почувши стукіт у двері?
- Чи була втомлена тітка Марфа?
- Як розкрилось справжнє ставлення до тітки?
- Чи стало соромно дорослим?
- Що вони робили після викриття?
- Що трапилося через декілька років?
- Яким буде майбутнє матері , батька, Павлика?
Чому вчить нас це оповідання?
v. Читання оповідання учнями
VІ. Добір прислів’я до твору; добір асоціацій до слова « добро»
Світ не без добрих людей.
Добре роби — добре й буде.
VІІ. Читання вчителем легенди
ЛЕГЕНДА
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець.
Слова про його мудрість розійшлась далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він
придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього
відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика , заховав його в
долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий» я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав: «Який метелик у мене: живий чи мертвий?»
І мудрець, який і справді був дуже розумною людиною відповів: «Усе в твоїх руках, чоловіче».
VІІІ. Розігрування діалогів про добрі вчинки ( групами)
ІХ. Узагальнююча бесіда
Легенда старого індійця
«Старий індієць одного разу сказав синові :
- У людині живе два вовки: Добро і Зло
- Який же сильніший, який перемагає?
Мудрий індієць відповів: «Той, якого ти годуєш!»
На жаль, на сьогоднішній день, зло сите та товсте, а добро ледь тримається на ногах.
На мою думку, справа в тому, що добром жити важче. Адже життя - це суцільна дорога випробувань, яку можна пройти лише знаючи потаємні стежки. Ці стежки ( козирі), знає на жаль зло. Тому перевага, звісно, на стороні сильнішого…
Всі хочуть добра. А чи вони самі можуть його дати? Я вважаю,що ми повинні ставитися так, як хочемо, щоб вони ставилися до нас. Не дарма про це згадував син Божий під час однієї із своїх проповідей.
Отже, як бачимо, перемога добра залежить від нас, від наших дій. Та , нам слід змінитися самим. Адже , змінивши себе, ми змінимо світ.
Вчитель. Добро живе в серці кожного з нас і це так прекрасно і неповторно! Ми можемо творити добро своїми руками! Ми- творці добра на всій землі! ( Діти дарують гостям « серця доброти» , а вчитель читає вірш) Мудрець сказав: живи, добро звершай
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Нехай ця істина стара:
Людина починається з добра.