Інтегрований урок
у 1 класі
«Хто такі тварини?»
Мета:
познайомити дітей з різноманітністю тваринного світу;
розвивати логічне мислення та зв’язне мовлення;
удосконалювати обчислювальні навички;
збагачувати словниковий запас школярів;
стимулювати розвитку допитливості;
прищеплювати шанобливе ставлення дітей до тварин.
Очікувані результати:
учні розрізняють поняття «звірі», «птахи», «комахи», «риби»;
наводять приклади і розпізнають тварин найближчого оточення;
розуміють значення тварин у житті людини;
правильно будують власні висловлювання;
обчислюють вирази;
виконують роботу в групі.
Обладнання: відеофільм, звукозапис із голосами птахів, картинки із зображенням тварин, матеріали для створення лепбука.
Хід уроку
І. Ранкова зустріч
Вітання
Діти разом промовляють вірш – вітання, виконують відповідні рухи.
Доброго ранку, ліси і поля,
Доброго ранку, Вкраїно моя!
Доброго ранку, земле моя!
Доброго ранку! Всім миру й тепла!
Обмін інформацією
Щоденні новини
ІІ. Актуалізація опорних знань
– Сьогодні до нас завітав незвичайний гість. А щоб дізнатися хто це, вам потрібно відгадати загадку.
Я маленький, я вухатий,
Попелястий, волохатий.
Я стрибаю і тікаю,
Дуже куций хвостик маю.
(Заєць)
– Де живе зайчик?
– Наш зайчик ще зовсім маленький і нічого не знає про своїх родичів тварин. Просить допомогти йому. Допоможемо?
– Для цього нам потрібно на уроці бути працьовитими, старанними, поважати думки інших.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
– У синіх морях, на високих горах, у дрімучих лісах, під пухнастими хмарами, на красивій родючій землі є велике Царство тварин. Сьогодні ми на уроці туди помандруємо з нашим гостем зайчиком.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Очікування»:
Продовжіть речення:
Я хочу, щоб урок був…
На цьому уроці я хочу…
V. Робота над темою уроку
– Отже наша подорож розпочалася.
– Діти, скажіть, будь ласка, тваринки – це живі чи неживі організми?
– Де живуть тварини?
– Яких ви знаєте тварин?
Робота в групах
Завдання 1 групи – знайти серед запропонованих тварин звірів, визначити їхні істотні ознаки.
Завдання 2 групи – знайти серед запропонованих тварин птахів, назвати їхні істотні ознаки.
Завдання 3 групи – знайти серед запропонованих тварин комах, визначити їхні істотні ознаки.
Завдання 4 групи – знайти серед запропонованих тварин риб, назвати їхні істотні ознаки
Презентація відповідей
Отже тварини – це звірі, які живуть у лісах, птахи, що літають у небесній синяві, риби, що плавають у воді, комахи, які зустрічаються на кожному кроці. На Землі немає такого куточка, де б не жили тварини.
Діти, ми продовжуємо подорожувати тваринним Царством, познайомимось краще з різними тваринами.
Зупинка «Звірі»
(Перегляд відео про тварин)
– Яких тварин запам’ятали?
– Як можемо їх назвати одним словом? (звірі)
Гра «Який, яка, яке»
Знайдіть відповідні названим характеристикам картинки із зображенням тварин:
величезний - …
швидкий - …
небезпечний - …
рогатий - …
неповороткий - …
прудка - …
колючий - …
Білка з їжачком в лісочку –
Прийшли разом по грибочки
Будем їм допомагати,
Гриби в кошик всі збирати.
(Діти відносять білочці грибочки з результатом 7, а їжачку з результатом 8)
Цікавинки про білочку і їжака
* Білки всеїдні, крім грибів, горіхів, вони харчуються комахами і навіть невеликими птахами.
* Білки поширені всюди, крім Австралії.
* Тридцять шість зубів налічується у їжака. Також, як і у людей, до старості у їжака можуть випасти зуби.
* За своєю природою їжаки підсліпуваті, хоча і здатні розрізняти кольори. Однак у їжаків тонкий нюх і неймовірно гострий слух.
Зупинка «Птахи»
(Звучить запис пташиних голосів)
– Чи здогадалися ви, що це за тварини? (птахи)
– Яких птахів ви знаєте?
– Як називається житло птахів?
– Діти, а чи всі птахи зимують у нас? Чому?
– Коли до нас повертаються птахи із теплих країв?
– Як потрібно допомагати птахам, щоб вони перезимували?
– Правильно. Пташки дуже корисні тварини. Їх треба охороняти, бо без пташиного співу і щебету природа стала б сумною і непривітною.
У горобчика – тата
Справ дуже багато,
Ось несе він черв’ячок
Для своїх діточок.
Ой, а тут сліди горобчика. Це він напевне збирав черв’ячки. Якщо ми правильно продовжимо ряд чисел і визначимо закономірність, то допоможемо горобчику.
Цікавинки про горобця
* На волі горобці живуть переважно від 4 до 5-ти років. У неволі за хорошого догляду живуть довше.
* Горобці – створюють сім'ю раз і на все життя.
Зупинка «Комахи»
Щоб мандрувати далі, треба відгадати загадки.
Живе лише улітку він
Шовкові крила має,
Із квіточки на квіточку
Він весело літає.
(Метелик)
У лісі біля пня
Біготня, метушня,
Народ робочий
Весь день клокоче
(Мурашки)
Наче птиця, крила має,
Все літає та співає:
— Я медок вам ношу,
Не чіпайте, бо вкушу.
(Бджола)
Не сидять собі на місці
Наші бджілки трудівниці
На галявині літають
І медок вони збирають
– Діти, а як гудуть бджілки? (дз-дз-дз, дж-дж-дж.)
– Бджілки несуть у відрах мед до своїх вуликів. Розв’язавши приклади, покажіть лінією до якого вулика повинна прилетіти бджілка.
Цікавинки про бджілок
* Бджілки одні з найбільш працьовитих істот на нашій планеті.
* У бджіл п’ять очей. Три у верхній частині голови і два попереду. Це єдина комаха, яка виробляє їжу, яку їдять люди.
* Бджоли є природженими математиками. Соти, які будують бджоли, мають дуже міцну конструкцію, а ще ці комахи дуже точно дотримуються розмірів сот.
Зупинка «Риби»
Відгадайте загадку.
У воді ми живемо, без води пропадемо. (Риби)
Яких риб ви знаєте?
Є у щуки гарні зуби.
Вона всіх кусати любить.
Рибки розбігаються,
Від щуки ховаються.
Графічний диктант
Цікавинки про щуку
* Існує 7 видів щук.
* Тривалість життя щуки становить від 10 до 30 років.
* Цікаво, що в щуки поганий зір. Вона розміщується поблизу місць, де збирається дрібна риба. Щука чудовий плавець, але на короткі дистанції.
Гра «Будь уважним»
(Вчитель називає тварин. Якщо учні чують назву комахи – плескають в долоні; назву птаха – розмахують руками; назву риби – присідають; назву звіра – крокують на місці.)
Робота в групах
(Дітям роздають картинки із зображенням тварин і продуктів, які одержують від них. Кожна група створює лепбук «Значення тварин для людини»)
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
– За певними ознаками серед них виокремлюють різні групи. Згадаємо їх.
Ластівка, журавель, дятел – це … (птахи).
Вовк, лисиця, ведмідь – це … (звірі).
Бджола, комар, муха – це … (комахи).
Щука, окунь, карась – це … (риби).
– Яка істотна ознака птахів?
– Яка істотна ознака звірів?
– Яка істотна ознака риб?
– Яка істотна ознака комах?
Гра «Так чи ні»
Тварини – це частина живої природи. (Так)
Заєць – дика тварина. (Так)
Комахи мають 8 ніг. (Ні)
Горобець – свійський птах. (Ні)
Бджола – комаха. (Так)
Риби дихають киснем розчиненим у воді. (Так)
Лисиця – свійська тварина. (Ні)
Тіло вкрите пір’ям – це істотна ознака комах. (Ні)
Тварини, яких розводять люди у своєму господарстві називаються свійськими. (Так)
V ІІ. Рефлексія
Вправа «Мікрофон»
Я дізнався…
Я навчився…
Для мене стало новим…
Мене здивувало…
Я розповім батькам…