Методична розробка уроку « Людина і світ» у 1 класі
за науково-педагогічним проектом «Інтелект України»
15. 10. 2015 р.
Вчитель: Тетяна Іванівна Ронська
( БНВО «Перша Білоцерківська гімназія-школа І ступеня»)
Тема. Кожна людина неповторна.
Мета. Формувати в учнів уявлення про людину як окрему оригінальну й неповторну цінність, розуміння своєї індивідуальності, ознайомити з основними правилами спілкування між людьми, наукою ономастикою; розширювати кругозір учнів, знання дітей про культуру поведінки, загальнолюдські правила суспільного життя; виробляти в учнів уміння зв’язно й лаконічно висловлюватися, доводити свою думку, розв’язувати поставлені навчальні задачі самостійно та разом з іншими учнями; формувати вміння орієнтуватися в потоці пізнавальної інформації, ключові компетентності «Умій учитися» та соціальну, читацькі вміння та навички, збагачувати словниково-лексичний запас учнів. Розвивати пізнавальний інтерес до навчання, пам'ять, мислення, увагу, спостережливість, вміння виділяти основні змістові компоненти прочитаного, дотримуватися заданого темпу роботи. Виховувати бажання дбати про честь власного імені, шанобливе ставлення до однолітків та інших людей, найкращі людські якості.
Обладнання. Мультимедійна презентація (аудіо файли з озвученням текстів, вправа «Фотоапарат», караоке-пісні «Якщо в тебе є ім’я», «Пісня мамонтенятки», «Усмішка»); фотопортрет В.Симоненка; фотоілюстрації: людей різного віку, дітей, до словникової роботи (ковил-трава, чабан, пава); демонстраційні ілюстрації з казковими персонажами (Мудра Сова, Адаптер, Центаврик, Питайлик, Кнопочка, Еврика); деформоване висловлювання на дошці; картки з надрукованими словами до ігор «Сонечко щастя», «Чарівний кошик»; інтерактивні вправи: «Мікрофон», «Незакінчене речення», «Робота в парах»; посібник-зошит на друкованій основі «Людина і світ» (1 клас, частина 1, урок 6, с. 22–25).
Хід уроку
І. Організаційна частина
1. Віршоване слово вчителя
Станьте, дітки, усміхніться.
Землі рідній поклоніться.
Не забудьте на урок старанність узяти,
І почнемо дружно працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
(Якщо у дітей виникають труднощі відгадати, то вчитель вивішує на дошку демонстраційний матеріал і пояснює).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й завдань уроку
– Отже, сьогодні на уроці, дітки, ми будемо говорити про людину. А от яка тема уроку ви дізнаєтеся, якщо розгадаєте зашифроване речення на дошці.
людина |
неповторна. |
Кожна |
(Кожна людина неповторна.)
– Давайте перевіримо за зошитом на друкованій основі урок 6, с. 22, чи правильно ви справилися зі завданням Мудрої Сови і способом стеження прочитаємо разом тему нашого уроку.
– Молодці, дітки. А як ви розумієте висловлювання «неповторна людина»? (Унікальна, особлива, індивідуальна, незвичайна, цікава, неординарна.)
– Сьогодні на уроці ми з вами з’ясуємо, в чому ж полягає неповторність кожної людини.
ІV. Робота над темою уроку
(За зошитом на друкованій основі «Людина і світ» за науково-педагогічним проектом «Інтелект України», 1 клас, частина 1, урок 6, с. 22 – 25, з використанням інтерактивних вправ.)
1.Слово вчителя
– У кожній державі найцінніша – людина, її життя. В.Симоненко (вчитель вивішує на дошці портрет і вірш) написав такі чудові рядки:
Ти знаєш, що ти — людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні…
— Він хотів донести до нас, до людей, те, що людина – це унікальна особлива істота, неповторна і єдина. Навіть близнюки, такі схожі один на одного ззовні, відрізняються характерами, звичками, захопленнями. Головне бути гідною людиною і не втрачати свого доброго імені протягом усього життя.
— Пригадайте з попередніх уроків, що значить не втрачати свого доброго імені? (Бути уважними до інших, добрими, чесними, робити добрі вчинки й не робити шкоди іншим.)
2.Читання листа Центаврика (завдання 1, с.22)
– Давайте уважно прочитаємо лист Центаврика способом стеження за аудіо озвученням. Поміркуємо, чи сподобалася вам поведінка дівчинки.
3. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Розв’язання проблемної ситуації
– Діти, хто такий чабан? А острах чабана? А хто такий кабан? (Фотоілюстрації вчитель вивішує на дошку.)
– Чому дівчинка сказала неправду?
– Чи подобається вам поведінка дівчинки? Чому?
– Тобто, дівчинка не просто сказала неправду, а й ще образила хлопчика, давши йому прізвисько «острах чабана».
– Я впевнена, що в нашому класі дітки таких вчинків не робите й не будете робити ніколи.
4. Декламування вчителем вірша «Знайте всі»
Знайте всі, як два плюс два,
Що образливі слова
І на вулиці, і вдома
Вибухають, наче бомба.
Б’ють в обличчя сильніш вітру,
Ще й забруднюють повітря,
Заважають їсти, спати . . .
То навіщо ж їх казати?!
А слова ласкаві, щирі
З пліч знімають смутку гирі,
Добрі усмішки дарують,
Пестять, сил дають, лікують.
– Давайте вживати тільки ласкаві слова і ввічливо звертатися один до одного.
Наш Поспішайко забув як це робити. Нагадаєте йому?
5.Тестове завдання (завдання 2, с.22 «Поспішайко»)
— Який правильний варіант? (В)
6.Фізкультхвилинка
Діти виконують рухи і співають караоке «Якщо в тебе є ім’я» (Мультимедійна презентація пісні та мультфільму.)
7. Робота над прислів’ями (завдання 3, с.22 «Питайлик»)
– Хто такий сокіл? (Вчитель на дошку вивішує фотоілюстрацію)
– Який, варіант, на вашу думку, правильний? Чому? (Варіант А)
– Молодці, дітки. Адже основою життя людини, її успіху, щастя та особливості є дотримання норм і правил культурної поведінки – повага та чуйне ставлення до людей.
8. Декламування вчителем вірша Л.Забаштої «Людина починається з добра»
– Пам’ятайте, що не ім’я прикрашає людину, а людина прикрашає ім’я своїми добрими вчинками. Послухайте уважно вірш.
Людина починається з добра
Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
– Пам’ятайте, дітки, хто людям добра бажає, той і сам добро має!
9.Робота над віршем «Як у Олі» (завдання 4, с.23)
1) – Давайте прочитаємо вірш і поміркуємо, чого нас хотів навчити автор: говорити добрі, приємні слова-компліменти чи образливі.
2) Словникова робота (вчитель вивішує на дошці фотоілюстрації ковил-трави і пави)
–Як ви розумієте вислів «коси – ковил-трава, пава гордая проплива»?
10. Інтерактивна вправа «Мікрофон». Гра «Подаруй комплімент»
–У мене мікрофон. Зараз ви будете передавати один одному мікрофон, при цьому даруючи теплі і приємні слова.
Я починаю: «Софієчко, у тебе дуже красива зачіска, вона тобі личить!»
(Учні передають мікрофон один одному далі.)
11. Розв’язання проблемної ситуації
–Молодці, дякую вам, дітки. А чи можна назвати компліментами такі висловлювання: «Івасику, ти як поросятко. Оленко, ти як колобок»? Чому? (Ні, бо ми образили дітей, подразнилися.)
12. Робота у зошиті на друкованій основі
1) Вправа «Фотоапарат» (завдання 5, с. 23)
–Отже, дражнитися і давати прізвиськ людям не можна. Це неповага до інших і приниження.
2) Гра «Правила-добавлянки» (резервна вправа від «Мудрої Сови»)
Коли говориш – не … (кричи).
Слів поганих – не … (вживай).
Людям прізвиськ – не …(давай).
Говори спокійно, чемно –
Спілкуватись тоді буде … (приємно).
3) Вправа «Повітряні кульки» , тлумачний словничок (завдання 6, с.23)
– Ви чудово справилися із цим завданням. А допоможете нашим звірятам спуститися на повітряних кульках?
4) Вправа «Черепаха-Сорока»
– Які ви в мене розумні та добрі дітки. Наші герої Черепашка та Сорока теж чекають на вашу допомогу. Готові читати як черепашка і як сорока?
5) Читання довідки від бортового комп’ютера Адаптера способом стеження за аудіо озвученням (завдання 8, с.24)
– Чим різняться люди? (Вчитель вивішує ілюстрацію з дітками різних національностей.)
6) Тестове завдання (завдання 9, с.24 «Питайлик»)
– Допоможіть, будь ласка, Питайлику обрати правильний варіант. (Варіант А)
– Дітки, а хто вас із самого малечку навчав шанобливо ставитися до людей? (Батьки, зокрема мама).
– Пропоную перепочити і заспівати пісню про маму.
13. Фізкультхвилинка
Діти виконують рухи і співають караоке «Пісня мамонтенятки» (Мультимедійна презентація пісні та мультфільму.)
14. Складання «Сонечка щастя» та «Чарівного кошика»
– Дітки, як ви вважаєте, бажання й вміння долати труднощі, бути такими ж сміливими як наш герой Мамонтенятко, робить людину особливою, унікальною, а життя її щасливим?
– Давайте складемо «Сонечко щастя». Виберіть промінчики з тими рисами характеру, які роблять людину цікавою, неповторною й щасливою. ( На дошці макет сонечка та промінців з надрукованими словами: доброта, чесність, жадібність, мудрість, лінь, злість, скромність, ввічливість, повага. )
– Молодці. А чому ви не обрали решту промінців для «Сонечка щастя»? (Бо це негативні риси характеру.)
– Так, це шкідливі звички. І мені приємно, що вони вам не подобаються, адже ці негативні риси заважають людині мати добре ім’я. Тому давайте опустимо їх у наш «Чарівний кошик» і викинемо, щоб більше до них ніколи не повертатся.
15. Робота в зошитах на друкованій основі
1) Правило Мудрої Сови (завдання 10, с. 24)
–Я впевнена, що ви всі чемні й звертаєтеся один до одного на ім’я.
2) Цікавинка від Еврики (завдання 11, с.24)
– Дітки, на попередніх уроках ми з вами говорили про ваші імена, і що вони означають. А зараз ми прочитаємо довідку від помічниці Центаврика – Еврики про імена.
– Що таке ономастика? А ономасти? (Вчитель на дошку вивішує слова.)
3) Гра «Так чи ні?» (Резервна вправа)
Вчитель називає імена, а учні плескають у долоні, якщо це ім’я було в довідці від Еврики. І не плескаєте, якщо не було.
(Андрій, Віктор, Василь, Ірина, Олена, Інна, Марина.)
16. Практична робота в парах «Який(яка) мій друг (моя подруга)?» (завдання 12, с. 25)
– Дітки, я знаю, що багато з вас знайшли в класі друзів. Спробуйте, будь ласка, скласти словесний портрет свого друга чи подруги за алгоритмом:
V. Закріплення вивченого матеріалу
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»
Кожна людина є … (неповторна, особлива, унікальна.)
Кожна людина заслуговує на повагу та … (шанобливе ставлення до себе.)
Ніколи не дражнися і не давай людям … (прізвиськ.)
Дружба починається з … (посмішки.)
VІ. Підсумок уроку
–Дякую, дітки, за плідну роботу. І пропоную заспівати веселу пісеньку та подарувати собі та один одному усмішку.
Релаксація. Пісня – караоке «Усмішка»
1