Прогулянка в природу
«Хто більше назве прикмет осені?»
Тема. Хто більше назве прикмет осені?
Мета: систематизувати уявлення дітей про послідовність змін у природі восени, розкрити зв’язок між настанням холоду і станом рослин; формувати елементи наукового пізнання світу; навчити бачити фарби золотої осені, розвивати образне мовлення, логічне мислення; виховувати любов до природи.
Хід прогулянки
У гайку кленовім, – Одягай, кленочку,
У садку вишневім Золоту сорочку!
Хто рясні обнови – Бери плаття, вишне,
Роздає деревам? Кольорове, пишне!
– Ти, дубок, не плач: На бордовий плащ!
Інна Кульська
– Хто ж це такий щедрий? Так, красуня-осінь.
Поетична хвилинка
Осінній парк
Вже побагряніло
Листячко на клені,
Але на вербиці
Ще воно зелене.
На каштані листя
З жовтою каймою.
Йду осіннім парком
Тихою ходою.
О. Війтик-Ющук
Жовтень
Тихо осінь ходить гаєм.
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
І берізка над потоком
Стала наче молода.
Вітер, мовби ненароком,
Їй косиці розпліта…
Н. Приходько
Осінь пензлика взяла
Осінь пензлика взяла,
малювати почала,
в білокорої берізки золотила довгі кіски.
Став багряним колір чуба
в мудрого дідуся-дуба.
Дві сестрички, дві осички
стали жовті, мов лисички.
А довкруг, довкруг травиця
тихо-тихо золотиться.
Ось палахкотять калина,
горобина і шипшина.
Не вгаває щедра осінь,
а малює неба просинь.
Ще — тоненькі павутинки,
сірий дощик і хмаринки…
Пензлик біга без упину —
гарна в осені картина.
Марія Пономаренко
– Діти, на осінню прогулянку нас запросили Горобинка і Берізка. Дорогою будемо збирати цікавинки. А допоможуть їх відшукати наші помічники: руки, очі, вуха, ніс, язик і думка.
– Погляньте навколо. Як красиво! Помилуйтеся природою. Прислухайтеся. Що ви чуєте?
– Поспостерігайте за сонечком: яке воно за формою? за кольором? чи так само гріє, як влітку? тепліше чи холодніше стало надворі порівняно з літом?
– Поспостерігайте за небом: визначте, якого кольору небо; чи є на ньому хмари? чи є вітер? Який вітер – теплий, лагідний чи холодний?
Поспостерігайте за хмарами: куди дівається сонце у хмарний день? Чи часто воно виглядає з-за хмар? Якого кольору хмари? Що нагадують вони за своїми обрисами? Рухаються, чи стоять на місці хмари?
– Які об’єкти живої природи ви спостерігаєте? Погляньте на рослини. Який колір листя переважає на деревах, кущах? А якого кольору листя було влітку?
Діти підходять до дерев.
– Помилуйтеся горобинкою. Яка вона красива! Чим красива горобинка? Кого вона вам нагадує? Скажіть горобинці компліменти, їй буде приємно почути їх. Якою стала горобинка восени? Якого кольору її ягоди? Що вони нагадують? Чи можна обривати ягоди горобинки? Для кого горобинка приготувала їх? А які гарні у горобини листочки! Які вони? (Великі, червоні.) Що вони нагадують? (Перо жар-птиці.) Горобинка загадає вам осінні загадки:
У садах, гаях блукає.
Жовту одіж зодягає,
Золотисту стелить постіль –
Жде сестрицю білу в гості.
(Осінь)
Голі поля. Мокне земля.
Вітер гуляє – лист облітає.
Коли це буває?
(Восени)
В школах дзвоник продзвенів,
Школярів дім знань зустрів.
В лісі виросли грибочки,
У опеньках всі пеньочки.
(Вересень)
Чарівник прийшов у ліс,
Фарби, пензлика приніс.
У діброві та садочку
Стали жовтими листочки.
(Жовтень)
Краплі з неба, дахів, стріх.
Дощ холодний, перший сніг.
Почорнів без листя сад,
Що за місяць?
(Листопад)
Сонце вкрилося хмарками.
Хтось невидимий в імлі
Небо сірими нитками
Пришиває до землі.
(Дощ)
То чорна, то сива
По небі ходила;
Набив її вітер —
Сльози розпустила.
(Хмара і дощ)
– Подякуємо горобинці за чудові загадки. А ось і подружка її. Хто, діти? Так, берізка. Тремтить наша берізка. Боїться. Не бійся, миле деревце. Хоч нас і багато, та ми не заподіємо тобі шкоди. Помилуйтеся берізкою. Кого вам нагадує берізка? Скажіть і їй красиві слова (лагідні, добрі). Якого кольору листочки на березі? Уважно роздивіться дерево. Чи є на ньому червоні листочки? (Ні.) У берізки ніколи не буває червоного листя, а тільки золоте, жовте. Чому ж так: у горобинки листя восени червоне, а у берізки жовте? Увага! Відкриваємо таємницю різнокольорових листочків!
Казка про різнокольорові листочки
У кожному листочку живуть невидимі зернятка: зелені, жовті, червоні. Зелені зернятка люблять тепло і щедре сонячне проміння. І найкраща пора для них – літо. їх багато, вони граються. І листочки на всіх рослинах зеленого кольору. А коли приходить осінь, стає холодно, коротшає день, і від цього зелені зернятка руйнуються і зникають. З'являються жовті і червоні зернятка. Листочки стають різнокольоровими.
– Подивіться навколо. На яких рослинах жовті листочки? (Березах, липах.) Червоні? (На кленах, горобині.) Зелені? (Бузку, вербі.)
Здалеку листя на дереві здається одного кольору. А візьміть листочки берези у руки, придивіться до них. Чи справді це так? (Ні.) Ось листочок із зеленими цяточками. А цей – яскраво-жовтий. Ось – із коричневими смужечками на кінчиках.
– Чи можна осінні листочки назвати танцюристами? Чому?
– Подивіться, як плавно опускається листочок, як він гарно кружляє у повітрі. Затанцюємо з листочками осінній танок. (Діти кружляють з листочками в руках, присідають, імітуючи танець.)
– Прислухайтесь, як шурхотять листочки під ногами, немов хочуть нам про щось розповісти. Про що розмовляють осінні листочки? Листочки ці дуже потрібні, деякі з них (показую) стануть затишною хатинкою. Ось у таких біленьких колисочках-коконах будуть зимувати комашки. А інші листочки вкриють м'якою перинкою землю. Впаде на них сніг, і буде тепло землі, рослинкам, насінинкам, жучкам, черв'ячкам, комашкам. А весною листочки перетворяться на чудове добриво.
Гра «Знайди три однакові листочки»
Ігровий матеріал: натуральні об’єкти – листочки.
(Вчитель показує дітям листочок дерева, кущика. Діти повинні відшукати три таких самих листочки. Виграє той, хто виконає завдання швидше.)
Підсумок
Отже, ми завершили невелику прогулянку в наш осінній чудовий куточок природи.
– Подякуємо берізці та горобинці за такі чудові гостини.
– Які цікавинки бачили у довкіллі?
– Що вас вразило?
Будь ласка, спробуйте вдома все це намалювати. Можливо, хтось придумає невелику розповідь або казку.