Інтегрований урок. Історія + математика
Історія розвитку соляного промислу у Слов’янську (історія)
Діїї зі звичайними дробами (математика)
Автори:
Боднарчук І.О., вчитель математики (вища категорія),
Рубежанська Ю.І., вчитель історії ( спеціаліст),
НВЗ середньої загальноосвітньої школи №1 м. Слов’янська
Мета:
Реалізація наскрізних ліній: Громадянська відповідальність, Екологічна безпека та сталий розвиток, Підприємливість та фінансова грамотність
Тип уроку. Застосування знань, умінь і навичок
Форма проведення. Інтегрований урок
Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал: зелені картки з текстом для дидактичної гри «Реставратор», жовті картки з текстами задач, білі картки для роботи з кросвордом, рожеві картки для рефлексії.
Хід уроку
І. Підготовчий етап. Організація класу. Мотивація.
Учитель математики: Сьогодні у нас, дорогі п’ятикласники, незвичайний урок, у якому об’єднались два предмети – історія та математика! Слайд 1
Учитель історії: Незвичайно? Так! Але ж і цікаво! Сподіваюсь вам сподобається така креативна суміш! Протягом уроку ви зануритесь у давно минулі часи та дізнаєтесь цікаві факти про історію виникнення нашого міста.
Перед початком роботи налаштуйте мозок на ефективну працю. усміхніться, і почнемо працювати!
ІІ Основний етап. АОЗ, застосування умінь і навичок з тем
Слайд 2
Учитель історії: Увага на екран. Хто знає що зображено на слайді? (герб міста Слов’янська)
Учитель математики Давайте уважно розглянемо кожний елемент на гербі нашого міста.
У зеленому полі щита знаходиться золотий кадуцей, над кадуцеєм розташований срібний сокіл з розпростертими крилами, внизу - золотий козацький хрест, з боків - два срібних ромба. Щит обрамований декоративним картушем і увінчаний срібною міською короною.
Учитель історії: Срібний сокіл символізує пісню «Дивлюсь я на небо та й думку гадаю» яку написав уродженець міста поет Михайло Петренко.Козацький хрест символізує козаків, який захищали місто і побудували фортецю для захисту від татарських набігів. Кадуцей вказує на торговельну специфіку міста і належність його до Слобожанщини (Харківщини). Зелений колір — колір природи, підкреслює функцію міста як курорту.
Особливої уваги заслуговують срібні ромби, які символізують солеварні промисли. Сіль – головне багатствоСлов’янщини. Саме завдяки солі виникло наше місто.
З історичними фактами щодо виникнення Слов’янська ми знайомилися на минулому уроці. Сподіваюсь, що ви були уважні на минулому уроці, добре попрацювали вдома і вам буде легко відновити деякі слова в грамоті, яку склав п’ятидесітник Афонька Карнаухов Слайд 3 для звіту перед Чугуївським отаманом.
Робота в парах. Дидактична гра «Реставратор» основна мета якої – реставрувати пошкоджений текст, у якому бракує слів, дат, певних назв і т. д.
Текст ( зелені картки)
Прибули ми до Торських озер. В Торжському острожку живуть козаки, селіни, духовенство, міщани. Займається населення заготівлею дров, риболовлею, видобутком солі, захистом від нападів татар. Будинки та інші споруди зроблені з дерева.
Плануємо будувати фортецю, близько татарського прелаза на лівому березі річки Сольниці. Буде вона у вигляді чотирикутника, по кутах чотири вежі, на баштах по шість пищалей і навколо рів. В середині фортеці залишимо озеро Червленне. Стане Торський острожек потужною фортецею в Білгородській межі. І не страшні будуть жителям набіги татар.
Робота учнів з текстом, перевірка завдання
Учитель історії: Видобуток солі сприяв виникненню міста, та його розвитку. Цікаво, а як же видобували сіль у давні часи? Все було дуже просто. Приїжджали козаки, та інші охочі люди, облаштовували табір. Слайд 4
Частину возів використовували як оборонні укріплення. Будували тимчасові курені для себе та печі для виварювання солі. В сусідніх лісах заготовляли дрова. І розпочинали роботу.
Розпалювали печі, на них ставили великі сковороди або казани, Слайд 5 в них наливали з озера рапу і чекали поки вода википить, в сковороді залишиться сіль. Сіль пакували в чували. Ось і все виробництво.
Учитель математики «У природі існує багато такого, що не можна глибоко зрозуміти, без допомоги і втручання математики». – стверджував сер Фре́нсіс Бе́кон англійський політик, державний діяч, вчений, філософ. Слайд 6
Давайте застосуємо математику, щоб краще зрозуміти історичні події. Розв’язуючи задачі, умова яких має історичне підґрунтя ми також повторимо дії зі звичайними дробами.
Робота в парах. Дидактична гра «Вибір зроблено». Діти розв’язують задачі, а обирають з даних варіантів відповідей правильну.
Ми вже сьогодні допомагали Афоньці Карнаухову. Слайд 7 Допоможемо ще раз. Козака дуже цікавило майбутнє і він хотів хоча б одним оком туди зазирнути. Створимо для Афоньки картину майбутнього.
Але спочатку розкриємо зошити з математики, запишемо число, класна робота.
У кожного на парті є жовта картка з задачами та файл з пазлами. Працюючи в парі ви розв’язуєте задачі, отримуєте відповіді та шукаєте на зворотній частині пазла числа, які будуть відповідати розв’язкам. Шість задач- шість пазлів. Якшо всі задачі будуть розв’язані правильно то з пазлів ви складете картинку. І допоможете козаку зазирнути в майбутнє (можна перші дві задачі розв’язати фронтально).
Задачі: (Жовті картки)
1. 1628 році для виварювання солі з’їхались козаки на 56 возах, ¾ возів використали для облаштування укріплення. Скільки возів використали на укріплення? (56:4•3=42)
2. Для виварювання солі привезли сковороди. 2/17 сковорід зіпсувалася в дорозі, що складає 12 шт. Скільки сковорід привезли?(12:2•17=102)
3. За літо 1635 року було вивезено 270 возів солі. 1/9 частину возів по дорозі пограбували татари. Скільки возів залишилось цілими. (270꞉9•1=30, 270 - 30=240)
4. У 1664 році до Торських озер було направлено робітничих, охоронців та службовців. Робітників приїхало 215 чоловік, що складає 5/7 від кількості всіх приїжджих. Скільки всього приїхало людей? (215:5•7 =301)
5. У 1697 році на фортецю Тор напали татари. Курені розорили, казани – розбили. В полон взяли козаків - охоронців та робітничих. Серед полонених 104 були козаками, що складає 4/9 від усіх полонених. Скільки всього людей взяли в полон турки? (104:4•9=234)
6. Робітники 4/13 частини вивареної солі залишали собі, а решту продавали. Яку частині здобутої солі продавали? (9/13).
Учні розв’язують задачі. Складають пазли.
Відкрити дошку з розв’язанням задач
Учитель математики Якщо ви правильно розв’язали всі задачі, то у вас повинна вийти така картинка, як на екрані. Слайд 8 Ось саме таке майбутнє хотів побачити козак.
Як ви вважаєте, що зображено на картині? (відповіді учнів).
На картині зображено панорама Слов’янських сільзаводів. Так вони виглядали у 1864 році. Для козака Афоньки це дійсно майбутнє, бо він приїхав до Торських озер у 1646 році (218 років).
Учитель історії: Розповідь вчителя історії про виробництво солі у промислових масштабах.
Труднощі в забезпеченні соляних заводів робочою силою, спричинили скорочення видобутку солі, і тому в 1782 році був виданий указ на припинення виробництва солі, але у зв'язку з нестачею солі в регіоні в 1819 році жителям Слов'янська було дозволено знову виробляти сіль.
У 1837 році для кращого видобутку солі було побудовано перший завод під кам’яне вугілля. З 1837 по 1864 роки видобуто 1 млн пудів солі. (1 пуд = 16, 3 кг)
Солеваріння у Слов'янську інтенсивно почало розвиватися в 70-ті рр 19 століття, коли були виявлені розсоли з високим вмістом солі, а вже в 1874 році була побудована промислова свердловина для видобутку розсолу.
Наприкінці ХІХ ст. у місті було 20 діючих сільзаводів та 9 свердловин.
На початку 20 ст. слов'янські сільзаводи збільшили виробництво солі, завдяки відкриттю нових варниць.
Станом на 1913 рік 28 сільзаводів видобували 8 721 388 пудів (1 пуд = 16, 3 кг) солі на рік. Найбільш відомим та великим було виробництво родини Заліских (3 заводи ), товариство братів Гольберг, виробництво «Триплекс» Південно-російського товариства. Продукція слов'янського виробництва швидко і стійко зайняла своє перше місце на ринках збуту. Сіль користувалися підвищеним попитом у покупців. Попрацюйте з текстом в якому міститься інформація про видобуток солі у Слов’янську. А потім дайте відповіді на питання кросворду
Робота з текстом. Розгадування кросворду. (білі картки).
Перший завод з печами під кам'яне вугілля був побудований в 1837 р. на північному березі Вейсового озера (в 1885 році, завод "пішов" під землю, глибина провалля 80 м). У 1871 році на сільськогосподарській виставці у Харкові слов'янська сіль була нагороджена срібною медаллю. В той же самий час активно розвивався видобуток кам'яної солі у Артемівському родовищі, яке знаходиться в м. Бахмут. Видобуток солі в Слов’янську та Бахмуті продовжується і зараз.
Слайд 9 Питання кросворду на екрані
Питання до кросворду
1.На березі якого озера був побудований перший завод під кам'яне вугілля?
2.Який вид палива для соляних прийшов на зміну дровам ?
3.У якому місті відбулася виставка, на якій слов'янська сіль отримала медаль?
4.Яке родовище солі розвивалося паралельно з соляним промислом у Слов'янську?
Відповіді кросворду Слайд 10
Слайд 11
Учитель математики. Рівень виробництва солі та об’єми видобутої солі змінилися у ХІХ ст. порівняно з . Розв’язання математичних задач допоможе нам глибше це зрозуміти.
Слайд 12 Задачі на екрані.
1-11/20=9/20
Завод |
Кількість солі видобутої за день в пудах у 1913р. |
Родини Залісских |
? На менше ніж |
Товариство братів Гольберг, |
295 |
Виробництво «Триплекс» Південноросійського товариства..
|
226 |
Додаткове завдання.
Звертаючи увагу на те,що за літо 1635 року було вивезено 270 возів солі, а на один завантажували 60 пудів, порівняйте, в якому році 1635 чи 1913 солі було видобуто більше. Чому?
Учитель історії: Звичайно видобуток солі в нашому місті продовжується. За 2015 рік загальна кількість видобутої солі становила 2 мільйони 200 тисяч тонн продукції. До речі фахівці стверджують,що якщо скласти всю сіль, яка була здобута то вийде купа висотою в чотири піраміди Хеопса і в сорок разів більше її в обсязі.
Слайд 13
ІІІ. Рефлексія.
Учитель математики Ось і добігає кінця наш урок. Сподіваюсь вам сподобався мікс математики та історії.
Нам цікаво дізнатися вашу думку про урок. І тому я пропоную вам дати відповіді на запитання анкети, які ми потім уважно розглянемо. Будь ласка, візьміть рожеві листочки, саме на них є запитання анкети , та уважно ретельно дайте відповіді на запитання.
Діти відповідають на запитання анкети. (рожеві картки)
Питання |
Весь урок |
|
Я похвалив би себе за ... |
|
|
Особливо мені сподобалося… |
|
|
Я зрозумів, що…. |
|
|
|
Історія |
Математика |
Було цікаво… |
|
|
Я зумів ... |
|
|
Було важко… |
|
|
Домашнє завдання ( не екрані) Слайд 14
Математика: підготувати проект «Звичайні дроби в побуті»
Історія: §28, на ст.233 за поданим планом скласти опис про один із пам'ятників нашого міста, який найбільше вам подобається або вражає.