Інтегрований урок математики "Космічна мандрівка" для 4 класу розкриває тему "Читання і записування шестицифрових чисел. Множення і ділення на 10, 100, 1000". Матеріал містить зінтегрований зміст предметів: математика, природознавство, образотворче мистецтво. Урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, відео- та аудіозаписів,
Розробка інтегрованого уроку з математики для 4 класу «Космічна мандрівка»
Зінтегрований зміст предметів: математика, природознавство, образотворче мистецтво.
Тема уроку. Читання і записування шестицифрових чисел. Множення і ділення на 10, 100, 1000.
Мета уроку:
формування ключових компетентностей: вміння вчитися –самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту; соціальної – проектувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, проявляти ініціативу; громадянської - екологічно мислити, бережливо ставитися до природи.
Формування предметних компетентностей: вчити учнів читати і записувати шестицифрові числа, закріплювати уявлення про класи одиниць і тисяч, їх розрядну структуру, формувати вміння множити і ділити на 10, 100, 1000. Виховувати інтерес до вивчення космічного простору.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, відеозаписів, елементів театралізації.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, аудіозаписи, нумераційна таблиця, картки для індивідуальної, групової та парної роботи, малюнки із зображенням небесних тіл, електронний посібник з математики, відеозаписи.
І.Організаційна частина
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром!
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
На сьогоднішньому уроці
Запрошую вас, любі діти,
Полинуть в дивні і незвідані світи…
Де в небесах таких прозорих
Пливуть космічні кораблі.
А зорі сяють так казково,
І все навколо загадкове,
Що думаєш : «Як уві сні!»
КОСА- А- МОВА-ВА+С (КОСМОС)
- Сьогодні ми з вами дізнаємось, що є за межами нашої планети Земля у безкрайому просторі Космосу. З уроків природознавства пригадайте, скільки планет входить до Сонячної системи?
- Яке місце серед дев’яти планет Сонячної системи займає Земля? (5)
- А за відстанню до Сонця? (3)
- Скільки супутників має Земля? (1)
- За скільки місяців земля здійснює півоберт навколо Сонця? (6)
- За скільки годин Земля обертається навколо своєї осі? (24)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Мотивація навчальної діяльності
1. Каліграфічна хвилинка
(Показую на дошці)
2. Самооцінка
- Проведіть самооцінку ( на полі в зошиті):
К.-каліграфічно
Н.к. – не каліграфічно
Н.з. – не зовсім каліграфічно
Складіть із поданих цифр будь-яке шестицифрове число.
3. Розігрування діалогу
(Розігрують діалог):
- Що ти можеш сказати про це число?
- Скільки всього тисяч в цьому числі?
- Скільки всього одиниць у числі?
- Це число парне чи непарне?
- Назви сусідів даного числа.
- Продемонструйте оплесками скільки в цьому числі сотень тисяч, скільки десятків тисяч, а скільки одиниць тисяч.
4. Математичний диктант
Меркурій – 4 880км, Земля – 12 756км, Марс – 6 787км , Плутон – 2 840км, Юпітер – 142 796км.
Діаметр Юпітера і Сатурна
142 796 і 120 000;
Діаметр Венери і Землі
12 104 і 12 756.
(Читають хором)
Комета
Астероїд
Сузір’я
Сонце
Планета
Астероїди
Метеори
Космос
Галактика
Вчитель. По ходу виконання завдань ми розтлумачимо значення цих слів і, таким чином, розширимо свої знання. Разом ми з’ясуємо, що насправді
являють собою Зорі, Місяць, Сонце. Що таке наша Земля, на якій ми живемо?
У безхмарний ясний вечір небо над нашою головою всіяне міріадами яскравих зірок. Нам вони здаються маленькими крапочками, бо знаходяться дуже далеко від Землі. Насправді ж зірки – це величезні розжарені кулі, які складаються з газів і світяться власним світлом.
Вони схожі на Сонце і рухаються навколо своєї осі, як і наша Земля.
Зірки відрізняються своїми розмірами одна від одної. Є зірки-гіганти, є карлики. А що ж таке Сонце, послухаємо наших консультантів.
1-Консультант . Наше Сонце – теж зірка, вона має температуру 6-7 градусів. Сонце – це велетенська Зірка. Але є зорі в тисячу разів більші. Сонце має діаметр 1 мільйон 392 тисячі кілометрів.
2- Консультант.
Температура на поверхні сонця сягає 6 тисяч градусів. А в глибинах – від 10 до 15 мільйонів градусів. Сонце виділяє велику кількість тепла та енергії. Тільки за секунду воно випромінює більше тепла і світла, ніж його використали люди за всю історію свого життя на Землі. А до нас на планеті із цієї всієї енергії надходить лише одна двомільярдна частка.
Такі велетенські небесні тіла, як Сонце, мають велику силу притягання. Тому утворилися планети, які постійно рухаються навколо Сонця.
3- консультант.
Планети – це небесні тіла, що не випромінюють світла і тепла. За розмірами вони неоднакові і розташовані на різній відстані від Сонця. Сонячна Система – це Сонце і сукупність тіл, що рухаються навколо нього. До складу Сонячної системи входять 9 великих планет. Це Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон.
4-консультант.
(На дошці – схема Сонячної системи без планет. Учень читає вірш і по порядку прикріплює планети)
Меркурій по першій доріжці іде,
по другій — красуню Венеру веде,
а рідна Земля ось по третій біжить,
а Марс по четвертій за ними спішить.
Юпітер за Марсом на п’ятій орбіті,
Сатурн аж на шостій,в кільце він одітий.
По сьомій орбіті Уран ось біжить,
Нептун за Ураном по восьмій летить.
Найдалі від сонця Плутон пробігає –
Там довга зима, там усе замерзає.
Вчитель.
5-ий консультант.
— Крім планет та їх супутників, у Сонячній є безліч дрібних небесних тіл. Існують астероїди - малі планети, які можна назвати літаючими островами, метеорити - літаючі брили чи камені. Є й дрібні метеоритні частинки — літаючі піщинки і пилинки, які мчать по своїй орбіті швидше, ніж куля з гвинтівки.
Навколо Сонця обертаються також комети, які складаються з ядра і хвоста. Хвіст — це речовини, з яких складіться комети, що під час польоту випаровуються. Кометні хвости витягуються іноді на мільйони кілометрів.
Вчитель . Наша сонячна система у всесвіті не єдина. Ви самі бачите, скільки є на небі зірок. Усі зірки разом з планетами, які обертаються навколо них, утворюють величезні зоряні системи. Одна з них називається Галактикою. До складу Галактики входить і наша Сонячна система. Таких зоряних систем дуже багато. Всі вони утворюють Всесвіт, який не має ні краю, ні кінця. Він безмежний у краї і просторі.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Загадка
На вечірньому небі стільки яскравих зірочок горить!
V. Закріплення вивченого матеріалу
Відгадування загадки
В небі куля вогняна,
Має довгий хвіст вона.
То не зірка, не планета,
Називається…(Комета)
Працювати будемо по варіантах.
Перш ніж приступити до завдання, давайте повторимо, що означає зменшити число у кілька разів? А що означає збільшити число у кілька разів?
І варіант. Зменш у 100 раз числа:500; 6000;3800.
ІІ варіант. Збільш у 10 разів числа:500;10;9000.
Відгадування загадки
Океани й континенти,
Гори й ліс міста й поля.
Це, малюк, твоя планета,
Називається …(Земля)
1. Групова робота
-Наступне завдання для вас підготувала планета Земля. Вона хоче перевірити, чи вмієте ви працювати у групах.
Тож «Об’єднайтеся у групи». Розв’яжіть приклади, записані на картках.
Акварельні картини космосу художника Кашперського Олексія, 1986 року народження, уродженця міста Полтави, який пише достатньо цікаві у техніці акварелі картини. Надає перевагу темі космосу.
VI. Підсумок уроку
- Діти, яким небесним тілом хотів би бути кожен із вас. Чому?
- Скільки нулів потрібно відкинути в запису числа, щоб поділити це число на 10;100;1000.
- А скільки нулів потрібно дописати до числа, щоб помножити його на10; 100;1000.
VII. Домашнє завдання №237, 238.
Література
Рассоха М.Й. – Х.:ФО-П Луговий С.М., 2010.-112с.:іл.
2. Я і Україна. Природознавство. 4 клас/упоряд.Ю.Є.Бардакова.-2-ге вид.
– Х.: Вид. група «Основа», 2010. -80с.