Інтегрований урок літературного читання, української мови та предмета «Я у світі»
Тема : Творчість Леоніда Глібова. Байка «Коник – стрибунець»
Мета: Ознайомити з життям і творчістю Л. Глібова ; вчити аналізувати текст, правильно інтонувати його при читанні, переказувати за технологією РАФТ; оцінювати вчинки персонажів, виявляти мотиви їхньої поведінки; повторити вивчене про частини мови; формувати вміння логічно висловлювати міркування, аргументувати їх; виховувати працелюбність, повагу до людей праці.
Матеріали та обладнання: презентація, портрет Л. Глібова, сигнальні картки – долоньки, 6 капелюхів, картки для роботи в групах, картки для гри «Блискавка»
ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ:
Завдання : за цифрами послідовно прочитати склади й назвати тему уроку.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИЗ ЗНАНЬ:
Стрибає пружинка –
Зелена в неї спинка –
З трави на стебелинку,
З гілки на стежинку. (Коник-стрибунець)
Тисяча-тисяч бондарів
Роблять хату без дворів. (Мурахи)
- Чи доводилося вам бачити цих комах? Чи спостерігали за їхньою поведінкою?
3. Хвилинка – цікавинка:
-Деякі учні підготували для нас цікаву інформацію про цих комах.
(два учні розповідають)
Мурахи здатні піднімати вагу в двадцять разів більше їх власної. Вони завжди пересуваються строєм і безпомилково знаходять дорогу до свого гнізда. Це пояснюється тим, що мурахи залишають за собою слід з феромонів, за яким потім і орієнтуються. Мурашки здатні пояснювати один одному шлях до їжі, вміють рахувати і виконувати найпростіші арифметичні дії. Наприклад, коли мураха-розвідник знаходить їжу , він повертається і пояснює, як пройти до неї, іншим мурашкам. Мурахи ніколи не сплять!
Коники вміють одним стрибком подолати відстань, що перевищує довжину їхнього тіла в двадцять разів. Вуса коників довші, ніж тіло. Коник має 2 пари крил – передні і задні. Їхнє «вухо» знаходиться не на голові, а на ногах.
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ:
1. Вправа «Роз’єднай слова»
Учитель демонструє на екрані вислів Л. Глібова про байку, діти мають виокремити слова в записі і прочитати висловлювання, пояснити його значення.
Здається,байкапростобреше,
Асправді яснуправдучеше.
Нікоговсвітінемине,
Читайте,згадуйте мене.
- А згадувати про нього просить видатний український байкар Леонід Іванович Глібов. (Учитель вивішує портрет поета і показує виставку його книг).
2. Ознайомлення з життям і творчістю Л. Глібова.
Л. Глібов любив дітей. Якийсь час працював учителем історії і географії.
- А давайте перевіримо, чи уважно ви слухали. Оберіть правильну відповідь.
1. В яку пору року з Коником трапилося лихо?
а) весною;
б) зимою;
в) літом.
2. Де скакав Коник?
а) у гаю, в траві;
б) у садку, в траві;
в) у степу, в траві.
3. Яка комаха в байці була безтурботною?
а) мураха;
б) коник;
в) комар.
4. Що найбільше любив коник?
а) співати;
б) грати;
в) танцювати.
5. Як ти розумієш значення виразу «вдатний молодець»?
а) здоровий;
б) міцний;
в) вмілий.
6. Яка мораль байки?
а) хочеш бути щасливим – не будь лінивим
б) чого не розумієш – не берись;
в) чужому лиху не смійся.
Відповіді:
1.б) 2.в) 3.б) 4.а) 5.в) 6.а)
4. Повторне читання байки мовчки.
- Простежте, як і чому змінювалася поведінка Коника.
5. Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.
- Яким був коник? Прочитайте його опис. Яким було його життя влітку?
- Як змінилася його поведінка? З чим це пов’язано? Прочитайте.
- Прочитайте, що просив Коник Мурав’я. Що відповів йому Муравей?
- Як по-вашому провів літо Муравей?
- Хто вам сподобався? А чию поведінку засуджуєте?
- Знайдіть слова, в яких передано головну думку байки. Що автор засуджує в ній? Від яких рис характеру застерігає нас?
6. Робота над виразністю читання байки.
- Знайдіть речення, в яких є звертання. Яким голосом їх треба читати?
- Чи однаковим тоном ви їх будете читати?
- Прочитайте питальні речення. Яким має бути темп і тон читання?
- А як будете читати слова автора?
ФІЗХВИЛИНКА
7. Повторення вивченого про частини мови.
Діти швидко читають слова з дошки, знаходять серед них зайве, пояснюють, чому воно зайве.
Орієнтовний набір слів:
Запитання:
8. Вибірковий диктант.
Учні виконують завдання за варіантами.
Від початку тексту до слова «зима» виписати всі слова, що належать до певної частини мови:
І варіант – іменники ( степ, трава, коник, стрибунець, пшениченька, жито, літо, боки, зима)
ІІ варіант – прикметники (пахучій, вдатний, веселий, співучий, проворний, цілісінькеє, широкий, злючая)
ІІІ варіант – дієслова ( розкошував, співав, розгулявся, суне)
9. Гра «За і проти»
Голосуй під час роботи:
Можеш – «за», а можеш – «проти».
Вислухавши запитання учнів голосують за допомогою сигнальних карток – долоньок: «за» - зелений колір, «проти» - червоний.
Питання:
10. Вправа «Шість капелюхів»
Діти об’єднуються в 6 груп, кожна з яких отримує картку із завданням та капелюх певного кольору.
Зміст завдань
Білий капелюх
Чорний капелюх.
Червоний капелюх.
Жовтий капелюх.
Зелений капелюх.
Синій капелюх.
- Давайте спробуємо переказати байку «Коник-стрибунець». Оберіть собі роль, від імені кого з героїв ви хотіли б описати подію. (Леонід Глібов, зима, Коник-стрибунець, Муравей, перша сніжинка, лютий мороз …)
- Кому ви будете переповідати байку? (Дітям, іншим комахам, зимі).
Роль |
Аудиторія |
Форма |
Тема |
Хто я?
|
Для кого буду писати текст?
|
В якій формі буде написано текст? |
Про що я буду писати?
|
12 . Обговорення проблемного питання :
- На уроці «Я у світі» ми вивчали тему «Хочеш бути щасливим – не будь лінивим». Послуговуючись набутими знаннями, дайте відповіді на питання:
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ, РЕФЛЕКСІЯ:
- Що нового дізналися на уроці?
- Що найбільше вас зацікавило?
- Яке завдання найбільше сподобалось?
- Діти, питання працьовитості і лінощів завжди хвилювали людей, турбують і зараз. А ви на прикладах героїв казок, байок повинні виховувати в себе ті риси характеру, які допомогли б вам будувати своє життя щасливим, гідним.
Тому будьте працьовитими , як мурашки , творіть добро на землі , і воно повернеться до вас щедрістю. Тоді буде наша країна багатою і щасливою .
Дякую вам за роботу!