11 серпня о 18:00Вебінар: Зберегти креативність: корисні вправи для вчителів та учнів

Інтегрований урок літературного читання, української мови та предмета «Я у світі»

Про матеріал
Інтегрований урок літературного читання, української мови та предмета «Я у світі» на тему "Творчість Леоніда Глібова. Байка «Коник – стрибунець» для учнів 3 класу містить декілька стратегій критичного мислення
Перегляд файлу

Інтегрований урок літературного читання, української мови та предмета «Я у світі»

Тема : Творчість Леоніда Глібова. Байка «Коник – стрибунець»

Мета: Ознайомити з життям і творчістю Л. Глібова ; вчити аналізувати текст, правильно інтонувати його при читанні, переказувати за технологією РАФТ; оцінювати вчинки персонажів, виявляти мотиви їхньої поведінки; повторити вивчене про частини мови; формувати вміння логічно висловлювати міркування, аргументувати їх; виховувати працелюбність, повагу до людей праці.

Матеріали та обладнання: презентація, портрет Л. Глібова, сигнальні картки – долоньки, 6 капелюхів, картки для роботи в групах, картки для гри «Блискавка»

               ХІД УРОКУ:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ:

  • Сьогодні ми будемо аналізувати літературний твір, послуговуючись знаннями, отриманими на уроках предмета «Я у світі». А ще повторимо вивчене про частини мови та жанри літератури.
  1. Вправа «Очікування»
  2. Гра «Дешифрувальник» (на дошці)

Завдання : за цифрами послідовно прочитати склади й назвати тему уроку.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИЗ ЗНАНЬ:

  1. «Мозковий штурм» - повторення вивчених жанрів:
  • Що таке закличка ? Скромовка ? Лічилка ? Прислівя та приказка ? Загадка ?
  • Дайте визначення казці ? Які бувають казки за змістом ? за авторством ?
  • Що називають оповіданням ? легендою ? байкою ?
  • Які таємниці має байка ? (Перша таємниця – у байці розповідається про звірів, комах, птахів, риб, рослини. Друга таємниця названа у другому абзаці тексту: байка має повчальний зміст, висловлений у тексті, тобто мораль.)
  • Як називають авторів байки ? Хто був першим байкарем ? Хто такий Езоп ?
  • Назвіть відомих вам байкарів.
  1. Інтелектуальна хвилинка:
  • Відгадайте загадки і дізнаєтесь про кого сьогодні піде мова.

Стрибає пружинка –

Зелена в неї спинка –

З трави на стебелинку,

З гілки на стежинку. (Коник-стрибунець)

Тисяча-тисяч бондарів

Роблять хату без дворів. (Мурахи)

- Чи доводилося вам бачити цих комах? Чи спостерігали за їхньою поведінкою?

3. Хвилинка – цікавинка:

-Деякі учні підготували  для  нас  цікаву  інформацію про цих комах.

(два учні розповідають)

 Мурахи здатні піднімати вагу в двадцять разів більше їх власної. Вони  завжди пересуваються строєм і безпомилково знаходять дорогу до свого гнізда. Це пояснюється тим, що мурахи залишають за собою слід з феромонів, за яким потім і орієнтуються. Мурашки здатні пояснювати один одному шлях до їжі, вміють рахувати і виконувати найпростіші арифметичні дії. Наприклад, коли мураха-розвідник знаходить їжу , він повертається і пояснює, як пройти до неї, іншим мурашкам. Мурахи ніколи не сплять!

 

Коники вміють одним стрибком подолати відстань, що перевищує довжину їхнього тіла в двадцять разів. Вуса коників довші, ніж тіло. Коник має 2 пари крил – передні і задні. Їхнє «вухо» знаходиться не на голові, а на ногах.

 

ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ:

1. Вправа «Розєднай слова»

Учитель демонструє на екрані вислів Л. Глібова про байку, діти мають виокремити слова в записі і прочитати висловлювання, пояснити його значення.

Здається,байкапростобреше,

Асправді яснуправдучеше.

Нікоговсвітінемине,

Читайте,згадуйте мене.

- А згадувати про нього просить видатний український байкар Леонід Іванович Глібов. (Учитель вивішує портрет поета і показує виставку його книг).

2. Ознайомлення з життям і творчістю Л. Глібова.

 

  • Народився Л. Глібов у с. Веселий Поділ на Полтавщині 5 березня 1827 року. Його батьки були добрими, освіченими, культурними людьми. Іван Назарович, батько письменника, працював управителем маєтку поміщиків Родзянків. Мати, Орина Гаврилівна, виховувалась у родині пана Трощанського. Вона і стала першою вчителькою Глібова.

 

  • У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим. Йому подобалося усе красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами. Знайомі і родичі, вітаючись з ним, казали: «Здоров був, Льолику, квітчастий королику». Любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями і обрядами.

 

  • Коли настав час здобувати освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопчик так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон».

Л. Глібов любив дітей. Якийсь час працював учителем історії і географії.

 

  • Але хвороба серця і легень підірвали здоров’я Леоніда Івановича. Втративши зір, він продовжував писати під лінійку і з лупою. Залишив Л. Глібов великий доробок: байки, віршовані загадки і казки, акровірші, жарти.
  • За ці твори його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, а й у усьому світі. Усього Леонід Глібов написав 107 чудових байок.
  1. Опрацювання змісту байки «Коник – стрибунець»
  • Читання байки вчителем.
  • Тестова перевірка:

- А  давайте перевіримо, чи уважно ви слухали. Оберіть  правильну  відповідь.

1. В яку пору року з Коником трапилося лихо?

а) весною;

б) зимою;

в) літом.

2. Де скакав Коник?

   а) у гаю, в траві;

   б) у садку, в траві;

    в) у степу, в траві.

3. Яка комаха в байці була  безтурботною?

а) мураха;

б) коник;

в) комар.

4. Що найбільше любив коник?

         а) співати;

        б) грати;

        в) танцювати.

5. Як ти розумієш значення виразу «вдатний молодець»?

        а) здоровий;

        б) міцний;

        в) вмілий.

6. Яка мораль байки?

        а) хочеш бути щасливим – не будь лінивим
        б) чого не розумієш – не берись;
       в) чужому лиху не смійся.

Відповіді:

1.б)  2.в)  3.б)  4.а)  5.в)  6.а)

4. Повторне читання байки мовчки.

- Простежте, як і чому змінювалася поведінка Коника.

5. Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.

- Яким був коник? Прочитайте його опис. Яким було його життя влітку?

- Як змінилася його поведінка? З чим це пов’язано? Прочитайте.

- Прочитайте, що просив Коник Мурав’я. Що відповів йому Муравей?

- Як по-вашому провів літо Муравей?

- Хто вам сподобався? А чию поведінку засуджуєте?

- Знайдіть слова, в яких передано головну думку байки. Що автор засуджує в ній? Від яких рис характеру застерігає нас?

6. Робота над виразністю читання байки.

- Знайдіть речення, в яких є звертання. Яким голосом їх треба читати?

- Чи однаковим тоном ви їх будете читати?

- Прочитайте питальні речення. Яким має бути темп і тон читання?

- А як будете читати слова автора?

 

ФІЗХВИЛИНКА

 

7.  Повторення вивченого про частини мови.

  • Гра «Блискавка»

Діти швидко читають слова з дошки, знаходять серед них зайве, пояснюють, чому воно зайве.

Орієнтовний набір слів:

  • Коник, трава, веселий, жито,  літо.
  • Розкошував, розгулявся, проспівав, земляк.
  • Співав, співучий, вдатний, шовкова.

Запитання:

  • Слова якої частини мови представлені у кожному з рядків ?
  • Які слова були зайвими і в які рядки їх треба поставити ?
  • Про кого або про що розповідають  наведені слова у байці ?
  • Давайте повторимо правила про частини мови.

8. Вибірковий диктант.

Учні виконують завдання за варіантами.

Від початку тексту до слова «зима» виписати всі слова, що належать до певної частини мови:

І варіант – іменники ( степ, трава, коник, стрибунець, пшениченька, жито, літо, боки, зима)

ІІ варіант – прикметники (пахучій, вдатний, веселий, співучий, проворний, цілісінькеє, широкий, злючая)

ІІІ варіант – дієслова ( розкошував, співав, розгулявся, суне)

9. Гра «За і проти»

Голосуй під час роботи:

Можеш – «за», а можеш – «проти».

Вислухавши запитання учнів голосують за допомогою сигнальних карток – долоньок: «за» - зелений колір, «проти» - червоний.

Питання:

  • У байці йде мова про весну ?
  • Коник скакав у пшениченьку і жито ?
  • Коник цілісінькеє літо, не вгаваючи, співав ?
  • Коник зрадів приходу зими ?
  • Муравей був безсовісним ?
  • Вдача Коника була безтурботною ?
  • Чи допоміг Муравей Конику ?

10. Вправа «Шість капелюхів»

Діти об’єднуються в 6 груп, кожна з яких отримує картку із завданням та капелюх певного кольору.

Зміст завдань

Білий капелюх

  1. Поясніть значення слів «стрибунець», « вдатний молодець». Доберіть до них синоніми.
  2. Кому з персонажів симпатизує автор ?
  3. Поділіть байку на частини. Доберіть заголовок до кожної з них.

Чорний капелюх.

  1. Назвіть і проаналізуйте вади та позитивні риси характеру й поведінки Коника – Стрибунця. Зачитайте відповідні уривки з байки.
  2. Чому Коника спіткала біда ?
  3. Доберіть до байки інший заголовок.

Червоний капелюх.

  1. Які думки виникли у вас після прочитання байки ?Що вам сподобалось, а що засмутило?
  2. Висловіть своє ставлення до Коника і Мурав’я.
  3. Випишіть з байки слова – звертання.

Жовтий капелюх.

  1. Доведіть, посилаючись на текст байки, що Муравей справедливий.
  2. Чому автор обрав для цієї саме таких персонажів ?

Зелений капелюх.

  1. Чи є у вас такі риси, якими наділений Коник – Стрибунець чи Муравей ?
  2. Які риси вашого характеру треба змінити ?
  3. Коли б ви були автором байки «Коник – Стрибунець» , якою була б доля головного персонажа наприкінці ?

Синій капелюх.

  1. Чого вчить нас байка Л. Глібова «Коник – Стрибунець»?
  2. Яке значення байки в сучасному житті ?
  1.  Вправи на розвиток критичного мислення. (Технологія РАФТ)

- Давайте спробуємо переказати байку «Коник-стрибунець». Оберіть собі роль, від імені кого з героїв ви хотіли б описати подію. (Леонід Глібов, зима, Коник-стрибунець, Муравей, перша сніжинка, лютий мороз …)

- Кому ви будете переповідати байку? (Дітям, іншим комахам, зимі).

Роль

Аудиторія

Форма

Тема

Хто я?

 

 

Для кого буду писати текст?

 

В якій формі буде написано текст?

Про що я буду писати?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 . Обговорення проблемного питання :

- На уроці «Я у світі» ми вивчали тему «Хочеш бути щасливим – не будь лінивим». Послуговуючись набутими знаннями, дайте відповіді на питання:

  • Як ви розумієте цей вислів ?
  • Чи може він бути мораллю прочитаної вами байки ?
  • Що, на вашу думку , означає бути щасливим ?

V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ, РЕФЛЕКСІЯ:

-  Що нового дізналися на уроці?

- Що найбільше вас зацікавило?

-  Яке завдання найбільше сподобалось?

   -  Діти, питання працьовитості і лінощів завжди хвилювали людей, турбують і зараз.  А ви на прикладах героїв казок, байок повинні виховувати в себе ті риси характеру, які допомогли б вам будувати своє життя щасливим, гідним.

Тому будьте працьовитими , як мурашки , творіть добро на землі , і воно повернеться до вас щедрістю. Тоді буде наша країна багатою і щасливою .

Дякую вам за роботу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 листопада 2019
Переглядів
757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку