Тема : Анатолій Дімаров «Для чого людині серце».
Мета: розширити уявлення учнів про літературну казку як жанр; удосконалювати навички свідомого та виразного читання; вчити визначати персонажів твору, давати їм характеристику; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, усне зв'язне мовлення, критичне мислення; удосконалювати вміння узагальнювати, аналізувати, робити посильні висновки; виховувати доброту, чуйність, взаємодопомогу, культуру спілкування та поведінки.
Обладнання: презентація до уроку, шаблони маленьких сердець, пазл «Серце доброї людини», картки для роботи в групах, таблиця «Правила роботи в групах», паперові долоньки, куб,підручник «Літературне читання» (3 клас).
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
I. Організаційний момент
1.Привітання.
---Діти, до нас на урок сьогодні завітали гості. Повернемося до наших гостей обличчям і привітаємо їх.
2. Інтерактивна гра «Долонька».
---А зараз підійдіть до мене, станьте в коло. Щоб наш урок пройшов в теплій, дружній атмосфері посміхніться, один одному, посміхніться нашим гостям, адже якщо ви хочете, щоб люди вам посміхалися, спочатку ви самі посміхніться людям. Я також дарую вам посмішку Потріть долоньку об долоньку. Ви відчуваєте, як у ваших долоньках з’явилося тепло, це маленьке сонечко від ваших добрих сердець зігріває їх теплом . Ви відчуваєте тепло долоньок, радість від ваших чарівних посмішок. Тепло своїх долоньок, тепло свого сердечка подаруйте один одному.
- Щоб налаштуватися на роботу й мати гарний настрій пропоную вам таку вправу.
- Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе і сусіда по голівці.
- Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть рученята в гору.
- Якщо ви хочете бути дружними, візьміть одне одного за ручки.
- Якщо вихочете бути веселими, здоровими, поплещіть у долоньки.
- Молодці!
--- А чи все необхідне до уроку ви приготували?
Голова-щоб думати.
Вуха-щоб чути.
Очі-щоб бачити.
Руки-щоб їх піднімати.
Серце-щоб усе відчувати і сприймати
--- Сідайте всі на свої місця
3.Очікування від уроку
---- Я очікую, що на уроці ви будете: уважно слухати, виразно читати, міркувати,висловлювати свою думку, відповідати на запитання, здобувати нові знання, поповнювати свій словничок. Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок буде для вас корисним та цікавим, ви будете активними , уважними та старанними.
--- А чого чекаєте від сьогоднішнього уроку ви ? Чого хочете навчитись?
---Сподіваюсь, що ваші очікування збудяться. Отож, починаємо
ІІ. Мовна розминка
1.Дихальні вправи
--- Щоб ротик і язичок були на уроці слухняними, виконаємо зараз такі дихальні вправи:
1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо.
1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, ніби гасимо свічку.
2. Артикуляційна гімнастика
«Гойдалки»
Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика за верхні зуби; кінчик язика за нижні зуби.
«Годинник»
Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в інший.
3.Вправа «Скоромовку кажи швидко»
Кізка розказала казку козенятам
--- Прочитати з питальною інтонацією
--- Прочитати з окличною інтонацією
---- Прочитати з здивовано
III. Актуалізація опорних знань
1. 2. Складання сенкану за схемою.
--- Що ж кізка козенятам розказала?
Вірш-п’ятирядник
1.Що ? __________ .
2.Яка ? ________, _________ .
3.Що робить ? ____, _____, _____.
4.Речення ____ ____ ____ _____ .
5.Слово-синонім
1. Казки.
2. Народні, літературні.
3.Захоплюють, виховують, навчають.
4. Всі діти дуже люблять.
5. Оповідки.
2.Вправа "Кубування"
(Завдання записані на кожній грані куба)
- Давайте пригадаємо все, що знаємо про казку.
* Який твір називаємо казкою? ( Це цікава вигадана історія про пригоди яких насправді не буває . В ній говориться про щось фантастичне чарівне. Вона має повчальний характер)
* Які бувають казки?
* Що означає вислів "народна казка"?
* Які народні казки читали? («Кирило Кожум’яка», «Кривенька качечка»)..
* Які казки називаємо літературними?
* Яких відомих казкарів знаєте? (І. Франко Брати Грім, Г. Андерсен)
IV Оголошення теми і мети
1. Проблемне запитання
--- Скажіть, будь ласка, над яким розділом ми з вами працюємо. Отже, ми знову подорожуватимемо світом казки. І я запросила до нас на урок доброту, турботу, любов, співчуття.
--- А тепер подумайте і скажіть, чи зможемо ми побачити цих гостей, яких я запросила на урок.
--- А відчути? Чи існують вони на землі? Де їх можна знайти? ( в наших серцях)
--- Стисніть свою ліву долоньку в кулачок. Ось таке завбільшки ваше серденько. А тепер давайте послухаємо як б’ється наше серце.
2. Вправа "Ґронування"
--- Назвіть слова, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово серце.
(Душа, любов, почуття, людина, орган, життя, добро, радість, двигун, кров...).
Серце - це не тільки орган людини, який забезпечує нам кровообіг. Серце — це ще і місце зосередження почуттів і переживань людини, символ любові, щирості, доброти. Серце – це слово буде основним на нашому уроці.
--- Діти, а чому ви пов'язали слово серце із словом життя?
--- - Як ви гадаєте, чи може людина обходитись без серця?
3. Вправа «Обери позицію».
--- Уявіть, що вчені винайшли серце без почуттів, яке здатне працювати вічно, яке ніколи не помре. Хто вважає, що краще жити вічно з винайденим ученим штучним серцем, позбавленим почуттів, той ручку не підіймає.А хто думає, що краще жити зі справжнім, сповненим людськими почуттями серцем, стільки, скільки воно зможе працювати, підніміть свою паперову долоньку.
--- Сьогодні ми познайомимось з казкою Анатолія Дімарова «Для чого людині серце». Ми дізнаємось для чого людині серце, яка різниця між людьми із щирим серцем і безсердечними, дізнаємося на які вчинки здатні такі люди з щирим серцем, які риси характеру їм притаманні. Можливо, після ознайомлення з цією казкою хтось із вас змінить свою думку.
4. Нагадування правил роботи в групах
--- Ми з вами розділилися на три групи. Всі ви мої помічники на сьогоднішньому уроці.
5.Довідкове бюро
*Дімаров Анатолій Андрійович народився в травні 1922р. в м. Миргороді на Полтавщині в учительській сім’ї. Страшні роки голодомору Анатолій Андрійович пам’ятає ще хлопчиком.
* Після закінчення середньої школи юнаком пішов служити до армії. Анатолій Дімаров учасник війни. Він був нагороджений орденами і медалями.
*Письменник написав кілька захоплюючих книжок для дітей : « Блакитна дитина», «На коні і під конем», «Про хлопчика,який не хотів їсти», « Для чого людині серце», «Друга планета», «Тирлик».
V. Робота над казкою
1. Орфоепічна словникова робота.
-Діти в казці зустрінуться слова, значення яких можливо вам не знайоме.
Плем’я - (група людей родичів)
Жевріючі – (ті, які горять без полум’я, тліють)
Крижане - ( холодне)
Дошкулити – ( завдати шкоди тут заморозити)
Вагаючись – (виявляти нерішучість)Одноплемінників – ( люди з одного племені)
Ринуться – (кинуться)
найлютіший назбиралося тонюсіньких зігрівшись догораючого
2. Хвилинка етимології
– Зараз пропоную в попрацювати та значення слів з'ясувати.
Крижане виявляти нерішучість
Вагаючись горить без полум'я, тліє
Жевріючи зроблене з криги , льоду
Дошкуляти кинутися
Ринуться не давати спокою, заважати
3. Комбіноване читання тексту частинами і відповіді на запитання
--- А зараз мені деякі учні допоможуть прочитати казку.
І частина. (читає учень)
- Де відбуваються події ,описані в казці?
--З якими персонажами ви зустрілися на початку казки?
- Чому дерев’яні чоловічки не знали почуттів?
ІІ частина. (читання вчителем)
- Кого вони зустріли у своєму лісі дерев’яні чоловічки?
- Що їх здивувало у цій звичайній дівчинці?
- Які запитання ставили дівчині дерев’яні чоловічки?
- Як дівчинка пояснила чоловічкові, що таке серце?
-До кого вона порадила чоловічкові звернутися по серце?
- Подивіться на малюнок на стор.63 і прочитайте уривок з тексту до цієї ілюстрації.
ІІІ частина. (читають діти в особах)
- Що попросив у лікаря дерев’яний чоловічок?
- Яке було серце злої людини?
- А яким було серце людини, яка дбала тільки про себе.
- А яким було ж серце доброї людини?
IV частина. ( читають діти ланцюжком)
- Як змінилося життя дерев’яного чоловічка, коли лікар вклав йому серце доброї людини?
- Кого знайшли дерев’яні чоловічки взимку у лісі?
- Що могло статися із хлопчиком?
- Прочитайте, що сталося із серцем чоловічка від розпачу?
- Чи вдалося врятувати хлопчика?
- Що залишилося від дерев’яного чоловічка з добрим серцем?
- Чому його очі були сумні?
- Як ви розумієте останні слова героя казки?
- Подивіться на малюнок на стор.65 і прочитайте уривок з тексту до цієї ілюстрації.
V Фізкультхвилинка для очей
Долоньки розім'яли. Ми з вами будемо любити свої очі. Піклуватися про них. Давати їм відпочинок і наші очі будуть служити нам все наше життя. Заплющили очі, руки опустили, розслабили їх. Носиком пишемо И , М, О .Відкрили очі, поморгали.
- намалюйте очима сонечко, не рухаючи головою
- намалюйте одиничку
- намалюйте хвильку
VI Робота в групах
--- А зараз ми попрацюємо в групах. Перед початком роботи пригадуємо "Правила роботи в групах"
* Уважно слухай товариша.
* Памʹятай про взаємодопомогу.
* Маєш право мовчати.
* Не критикуй! Не принижуй!
* Дотримуйся визначеного часу
--- У вас на партах лежать завдання для ваших груп. Прочитайте їх і виконайте
Завдання № 1
І група
Прочитайте прислів’я. Яке з них підходить до казки. Поясніть це прислів’я.
* Від теплого слова і крига розтане.
* Хто людям добра бажає, той і собі має.
* Раз добром нагріте серце вік не прохолоне.(тільки серце відрізняє справжню людину від дерев’яного чоловічка, дає можливість насолоджуватися життям і навіть жертвувати ним заради іншої людини.)
ІІ група
Визначте риси характеру чоловічка з добрим серцем.
0 жорстокий 0 милосердний
0 співчутливий 0 безсердечний
0 добрий 0 хитрий
0 здатний на самопожертву 0 чуйний
0 байдужий 0 злий
III група
- Біля кожного пункту плану поставте його правильний порядковий номер.
План
Плем’я дерев’яних чоловічків
Загадкова гостя
Подорож до лікаря
Розповідь лікаря
Співчутливий чоловічок
Смерть заради життя
VII Визначення основної думки казки
--- Давайте визначемо головну думку казки. Чого вчить нас ця казка?
VIII Створення пазлу «Серце доброї людини»
--- Я пропоную зараз створити таку собі пам’ятку «Серце доброї людини». І створемо ми її в вигляді пазлу. У вас у файлах( завдання № 2) є частинки пазлу. Виберіть серед запропонованих частин лише ті частини, які належать серцю доброї людини.
( Доброта, співчуття, любов, турбота, чуйність, щирість, злість, заздрощі, брехня)
--- Виберіть одного учня від вашої групи, який разом з іншими дітьми складе пазл.
--- Коли діти закінчать роботу долучяться до нас.
-Я бажаю вам, щоб в ваших серцях завжди жили тільки ці прекрасні почуття і щоб вам у житті зустрічалися люди добрі, щирі, люблячі.
VIII Технологія «Коло думок»
- А поки одні діти працюють, то інших я прошу встати, взяти в руки свої паперові долоньки і утворили «коло думок». Я ставлю вам питання, а ви відповідь починаємо будувати такими словами «Я думаю….» « Я вважаю…».
Питання:
(Пожежники, правоохоронці, учасники ООС).
(Ми з учнями нашого класу долучаємося до акції «Серце до серця». В рамках якої збираємо кошти для хворих дітей)
VIII Підсумок
— Повернімося до питання, на яке намагалися дати відповідь на початку уроку. Якщо ви вважаєте, що краще жити із справжнім серцем, то підніміть паперову долоньку, а якщо краще жити вічно, але із серцем без почуттів — ручку не підіймайте .
---На початку уроку ви говорили що ви очікуєте від уроку, чи справдилися ваші очікування?
--- Сподобався вам урок?
--- Що на уроці вас найбільше схвилювало?
2.Висновок
--- Любі діти, живіть так, як підказує вам ваша совість, ваше серце. І завжди пам’ятайте: людина може бути кволою і хворою, але мати здорове і щире серце. Я вам бажаю, щоб серця були у вас вдобрі і щирі, щоб вони не черствіли. Засівайте в них зернинки доброти. Лише тоді ваші серця будуть здоровими.
4. Домашнє завдання за вибором
Наш урок незвичайний я б хотіла отак незвичайно й закінчити. Дати вам незвичайне домашнє завдання дати вам на все життя,щоб ви цінували у людях добро,чесність,справедливість.Щоб ви все життя були добрі,чуйні,людяні,щоб про вас можна було сказати,що ви добра людина.
--- А на слідуючий урок літературного читання ось вам домашнє завдання за вибором. Кожен виберіть те завдання , яке вам більше подобається виконувати
Підібрати прислів’я про серце і розтлумачити їх зміст
--- А коли будете виконувати вибрані вами завдання, то в слухачі запросіть своїх батьків, братиків, сестричок. А потім пригорніться до них, скажіть вкотре, що ви їх дуже любите, нехай в їх серцях розквітає надія, впевненість, що з вас виростуть гарні люди.
5. Побажання гостям
- Завершити урок хочу словами – побажаннями і для вас , діти, і для вас, любі гості, які записала вам на символічному сердечку:
Виховуймо наше серце, бо воно є:
мостом між Землею та Всесвітом, Сонцем всіх Сонць, храмом нашого духу.
Наповнимо своє серце почуттями: любові, відданості, співчуття, вдячності, милосердя, доброти.
Виявляймо скарби нашого серця у: посмішці, терпінні, співпраці, розумінні, чистоті помислів, лагідності.
Дослухайтесь до мови свого серця: його биття, його ритму, його почуттів, його очікувань, його радощів.
Живіть за законами серця: неповторності, унікальності, єдності, гармонії, краси.
Своє життя пропускайте через серце: любіть усім серцем, думайте серцем, творіть серцем, страждайте і радійте серцем, бережіть своє серце і серце кожного.
Закривайте своє серце перед: заздрощами, зрадою, брехнею, сумнівами, поганими думками.
Пам’ятайте: серце своє ми виховуємо самі.
6.Гра «Сердечка доброти»
--- У вас па партах у файлику лежать маленькі паперові сердечки. Ви повернетеся до своїх місць візьмете собі по сердечку у свої долоньки. Подумайте про людей рідних вам, людей,про добрих і чуйних людей. Подумайте про людей, які люблять вас. Напишіть побажання на цих сердечках і ви відчуваєте тепло у своїх долоньках.. Нехай тепло і доброта ваших сердець не затримується у ваших долоньках. Подаруйте їх іншим людям: друзям, батькам, братикам, бабусям, дідусям. Разом з цим символічним сердечком ви віддаєте частину свого серця, його тепло.