Анатолій Дімаров «Для чого людині серце».

Про матеріал
Мета: розширити уявлення учнів про літературну казку як жанр; удосконалювати навички свідомого та виразного читання; вчити визначати персонажів твору, давати їм характеристику; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, усне зв'язне мовлення, критичне мислення; удосконалювати вміння узагальнювати, аналізувати, робити посильні висновки; виховувати доброту, чуйність, взаємодопомогу, культуру спілкування та поведінки.
Перегляд файлу

Тема : Анатолій  Дімаров  «Для чого людині серце».

Мета: розширити уявлення учнів про літературну казку як жанр; удосконалювати навички свідомого та виразного читання;   вчити визначати персонажів твору, давати їм характеристику; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, усне зв'язне мовлення, критичне мислення; удосконалювати вміння узагальнювати, аналізувати, робити посильні висновки;  виховувати доброту, чуйність, взаємодопомогу, культуру спілкування  та поведінки.

Обладнання: презентація до уроку, шаблони маленьких сердець, пазл «Серце доброї людини», картки для роботи в групах, таблиця «Правила роботи в групах», паперові долоньки, куб,підручник «Літературне читання» (3 клас).

 Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

 

                                 Хід уроку

         I. Організаційний момент

1.Привітання.

---Діти, до нас на урок сьогодні завітали гості. Повернемося до наших гостей обличчям  і привітаємо їх.

2. Інтерактивна гра «Долонька». 

---А зараз підійдіть до мене, станьте в коло. Щоб наш урок пройшов в теплій, дружній атмосфері посміхніться, один одному, посміхніться нашим гостям, адже  якщо ви хочете, щоб люди вам посміхалися, спочатку ви самі посміхніться людям. Я також дарую вам посмішку Потріть долоньку об долоньку. Ви відчуваєте, як у ваших долоньках з’явилося тепло, це маленьке сонечко від ваших добрих сердець зігріває їх теплом . Ви відчуваєте тепло долоньок, радість від ваших чарівних посмішок. Тепло своїх долоньок, тепло свого сердечка подаруйте один одному.

- Щоб налаштуватися на роботу й мати гарний настрій пропоную вам таку вправу.

- Якщо ви хочете бути добрими і розумними, погладьте себе і сусіда по голівці.

   -  Якщо ви хочете бути працелюбними, підніміть рученята в гору.

 -  Якщо ви хочете бути дружними, візьміть одне одного за ручки.

  - Якщо вихочете бути веселими, здоровими, поплещіть у долоньки.

   - Молодці!

--- А чи все необхідне до уроку ви приготували?

Голова-щоб думати.

Вуха-щоб чути.

Очі-щоб бачити.

Руки-щоб їх піднімати.

Серце-щоб усе відчувати і сприймати

--- Сідайте всі на свої місця

 

3.Очікування від уроку

---- Я очікую, що на уроці ви будете: уважно  слухати, виразно  читати,  міркувати,висловлювати свою думку, відповідати  на  запитання, здобувати  нові  знання, поповнювати свій словничок.  Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок буде для вас корисним та цікавим, ви будете активними , уважними та старанними.

--- А чого чекаєте від сьогоднішнього уроку ви ? Чого хочете навчитись?

---Сподіваюсь, що ваші очікування збудяться. Отож, починаємо

 

ІІ. Мовна розминка

1.Дихальні вправи

--- Щоб ротик і язичок були на уроці слухняними, виконаємо зараз такі дихальні вправи:

1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо.

1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, ніби гасимо свічку.

2. Артикуляційна гімнастика

«Гойдалки»

Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика за верхні зуби; кінчик язика за нижні зуби.

 «Годинник»

Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в інший.

  • «Задміть свічку»
  • «Понюхайте квіточку»
  • «Пийте чай із блюдця»
  • «Подуйте на кульбабку»
  •  

3.Вправа «Скоромовку кажи швидко»

             Кізка розказала казку козенятам    

--- Прочитати з питальною інтонацією

--- Прочитати з окличною інтонацією

---- Прочитати з здивовано

 

III. Актуалізація опорних знань

1. 2. Складання сенкану за схемою.

---  Що ж кізка козенятам розказала?

  Вірш-пятирядник                                    

1.Що ? __________ .

2.Яка ? ________,   _________ .

3.Що робить ? ____, _____, _____.

4.Речення ____  ____  ____ _____ .

5.Слово-синонім

1. Казки.

2. Народні, літературні.

3.Захоплюють, виховують, навчають.

4. Всі діти дуже люблять.

5. Оповідки.

 

2.Вправа "Кубування"

 (Завдання записані на кожній грані куба)

- Давайте пригадаємо все, що знаємо про казку.

* Який твір називаємо казкою? ( Це цікава вигадана історія про пригоди яких насправді не буває . В ній говориться про щось фантастичне чарівне. Вона має повчальний характер)

* Які бувають казки?

* Що означає вислів "народна казка"?

* Які народні казки  читали?  («Кирило Кожум’яка», «Кривенька качечка»)..

* Які казки називаємо літературними?

* Яких відомих казкарів знаєте?  (І. Франко  Брати Грім, Г. Андерсен)

IV Оголошення теми і мети

1. Проблемне запитання

--- Скажіть, будь ласка, над яким розділом ми з вами працюємо. Отже, ми  знову подорожуватимемо світом казки. І я запросила до нас на урок доброту, турботу, любов, співчуття.
--- А тепер подумайте і скажіть, чи зможемо ми побачити цих гостей, яких я запросила на урок.

--- А відчути? Чи існують вони на землі? Де їх можна знайти?  ( в наших серцях)

--- Стисніть свою ліву долоньку в кулачок. Ось таке завбільшки ваше серденько. А тепер давайте послухаємо як б’ється наше серце.

2. Вправа "Ґронування"     

--- Назвіть слова, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово серце.

(Душа, любов, почуття, людина, орган, життя, добро, радість, двигун, кров...).

 

Серце - це не тільки орган людини, який забезпечує нам кровообіг. Серце — це ще і місце зосередження почуттів і пере­живань людини, символ любові, щирості, доброти. Серце – це слово буде основним на нашому уроці.

--- Діти, а чому ви пов'язали слово серце із словом життя?

--- - Як ви гадаєте, чи може людина обходитись без серця?

 

3. Вправа «Обери позицію».

--- Уявіть, що вчені винайшли серце без почуттів, яке здатне працювати вічно, яке ніколи не помре. Хто вважає, що краще жити вічно з винайденим ученим штучним  серцем, позбавле­ним почуттів, той ручку не підіймає.А хто думає, що краще жити зі справжнім, сповненим людськими почуттями серцем, стільки, скільки воно зможе працювати, підніміть свою паперову долоньку.

--- Сьогодні ми познайомимось з казкою Анатолія   Дімарова «Для чого людині серце». Ми дізнаємось для чого людині серце, яка різниця між людьми із щирим серцем і безсердечними, дізнаємося  на які вчинки здатні такі люди з щирим серцем, які риси характеру їм притаманні. Можливо, після ознайомлення з цією казкою  хтось із вас змінить свою думку.

 

4. Нагадування правил роботи в групах

--- Ми з вами розділилися на три групи. Всі ви мої помічники на сьогоднішньому уроці.

 5.Довідкове бюро  

*Дімаров Анатолій Андрійович народився в травні 1922р. в м. Миргороді на Полтавщині в учительській сім’ї. Страшні роки голодомору Анатолій Андрійович пам’ятає ще хлопчиком.

* Після закінчення середньої школи юнаком пішов служити до армії. Анатолій Дімаров учасник війни. Він був нагороджений орденами і медалями.

*Письменник написав кілька захоплюючих книжок для дітей : « Блакитна дитина», «На коні і під конем», «Про хлопчика,який не хотів їсти», « Для чого людині серце», «Друга планета», «Тирлик».

 V. Робота над казкою

1. Орфоепічна словникова робота.

     -Діти в казці зустрінуться слова, значення яких можливо вам не знайоме.

 Плем’я  -  (група людей родичів)

Жевріючі – (ті, які горять без полум’я, тліють)

Крижане  -  ( холодне)

Дошкулити – ( завдати шкоди тут заморозити)

Вагаючись –  (виявляти нерішучість)Одноплемінників – ( люди з одного племені)

Ринуться – (кинуться)

найлютіший       назбиралося    тонюсіньких   зігрівшись   догораючого

       2. Хвилинка етимології

– Зараз пропоную в попрацювати та значення слів з'ясувати.

Крижане                        виявляти нерішучість

Вагаючись                     горить без полум'я, тліє

Жевріючи                      зроблене з криги , льоду

Дошкуляти                    кинутися

Ринуться                        не давати спокою, заважати

 

3. Комбіноване читання тексту  частинами  і відповіді на запитання

--- А зараз мені деякі учні допоможуть  прочитати казку.

І частина.  (читає учень)

- Де  відбуваються події ,описані в казці?

--З якими персонажами ви зустрілися на початку казки?

-  Чому дерев’яні чоловічки не знали почуттів?

ІІ частина. (читання вчителем)

- Кого вони зустріли у своєму лісі деревяні чоловічки?

- Що їх здивувало у цій звичайній дівчинці?

- Які запитання ставили дівчині дерев’яні чоловічки?

- Як дівчинка пояснила чоловічкові, що таке серце?

-До кого вона порадила чоловічкові звернутися по серце?

- Подивіться на малюнок на стор.63 і прочитайте уривок з тексту до цієї ілюстрації.

ІІІ частина. (читають діти в особах)

- Що попросив у лікаря дерев’яний чоловічок?

- Яке було серце злої людини?

- А яким було серце людини, яка дбала тільки про себе.

- А яким було ж серце доброї людини?

IV частина. ( читають діти ланцюжком)

- Як змінилося життя дерев’яного чоловічка, коли лікар вклав йому серце доброї людини?

- Кого знайшли дерев’яні чоловічки взимку у лісі?

- Що могло статися із хлопчиком?

- Прочитайте, що сталося із серцем чоловічка від розпачу?

- Чи вдалося врятувати хлопчика?

- Що залишилося від дерев’яного чоловічка з добрим серцем?

- Чому його очі були сумні?

- Як ви розумієте останні слова героя казки?

- Подивіться на малюнок на стор.65 і прочитайте уривок з тексту до цієї ілюстрації.

  V  Фізкультхвилинка для очей

       Долоньки розім'яли. Ми з вами будемо любити свої очі. Піклуватися про них. Давати їм відпочинок і наші очі будуть служити нам все наше життя. Заплющили очі,  руки опустили, розслабили їх. Носиком пишемо И , М, О .Відкрили очі, поморгали.

-         намалюйте очима сонечко, не рухаючи головою

-         намалюйте одиничку

-         намалюйте хвильку

VI Робота в групах

--- А зараз ми попрацюємо в групах. Перед початком роботи пригадуємо "Правила роботи в групах"

* Уважно слухай товариша.

* Памʹятай про взаємодопомогу.

* Маєш право мовчати.

* Не критикуй! Не принижуй!

* Дотримуйся визначеного часу

 --- У вас на партах лежать завдання  для ваших груп. Прочитайте їх і виконайте

                       Завдання № 1

                                І група

Прочитайте прислів’я.  Яке з них  підходить до казки. Поясніть це прислів’я.

* Від   теплого   слова   і   крига  розтане.

* Хто   людям   добра   бажає,   той і  собі  має.

* Раз  добром  нагріте серце вік не прохолоне.(тільки серце відрізняє справжню людину від дерев’яного чоловічка, дає можливість насолоджуватися життям і навіть жертвувати ним заради іншої людини.)

                                ІІ група

Визначте риси характеру чоловічка з добрим серцем.

 0  жорстокий                              0 милосердний

0  співчутливий                          0 безсердечний

0 добрий                                      0 хитрий

0 здатний на самопожертву       0  чуйний

0 бай­дужий                                  0     злий

                            III група    

 -  Біля кожного пункту плану поставте його правильний  порядковий номер.

                                                               

                                 План

              Плем’я дерев’яних чоловічків

              Загадкова гостя

             Подорож до лікаря

              Розповідь лікаря

            Співчутливий чоловічок              

   Смерть заради життя                                     

  

       VII   Визначення основної думки казки

--- Давайте визначемо головну думку казки. Чого вчить нас ця казка?

 

VIII Створення пазлу «Серце доброї людини»

--- Я пропоную зараз створити таку собі памятку «Серце доброї людини».  І створемо ми її в вигляді пазлу. У вас у файлах( завдання № 2) є частинки пазлу. Виберіть серед запропонованих  частин лише ті частини, які належать серцю доброї людини.

 ( Доброта, співчуття, любов,  турбота, чуйність, щирість, злість, заздрощі, брехня)

--- Виберіть одного учня від вашої групи, який разом з іншими дітьми складе пазл.

--- Коли діти закінчать роботу долучяться до нас.

-Я бажаю вам, щоб в ваших серцях завжди жили тільки ці прекрасні почуття і  щоб вам у житті зустрічалися люди добрі, щирі, люблячі.

 

VIII Технологія «Коло думок»

- А поки одні діти працюють, то інших я прошу встати, взяти в руки свої паперові долоньки  і утворили «коло думок». Я ставлю вам питання, а ви відповідь починаємо будувати такими словами «Я думаю….» « Я вважаю…».

Питання:

  • У світі більше добрих чи злих людей?
  •  Чи правильно вчинив дерев’яний чоловічок?
  •  Поміркуйте, яким був би кінець казки, якби дерев'яний чоловічок вибрав якесь інше серце.
  •  Яке серце називають добрим?
  •   Чи можна вважати дерев'яного чоловічка героєм? Чому?
  •  Чи можна зустріти в сучасному житті випадки самопожертви?

(Пожежники, правоохоронці, учасники ООС).

  •  З яким серцем краще жити?
  • Так для чого  людині серце? (Жити, любити, добро творити)
  • А до якої акції ми долучаємося з вами кожного року? Давайте розповімо нашим гостям.

(Ми з учнями нашого класу долучаємося до акції «Серце до серця». В рамках якої збираємо кошти для хворих дітей)

VIII  Підсумок

  1. Вправа «Займи позицію».

— Повернімося до питання, на яке намагалися дати відповідь на початку уроку. Якщо ви вважаєте, що краще жити із справжнім серцем, то підніміть паперову долоньку, а якщо краще жити вічно, але із серцем без почуттів — ручку не підіймайте .

---На початку уроку ви говорили що ви очікуєте від уроку, чи справдилися ваші  очікування?

---    Сподобався вам урок?

---     Що на уроці вас найбільше схвилювало?

 

2.Висновок

--- Любі  діти, живіть так, як підказує вам ваша совість, ваше серце. І завжди пам’ятайте: людина може бути кволою і хворою, але мати здорове і щире серце. Я вам бажаю, щоб серця були у вас вдобрі і щирі, щоб вони не черствіли. Засівайте в них зернинки доброти. Лише тоді ваші серця будуть здоровими.

4. Домашнє завдання за вибором

Наш урок незвичайний я б хотіла отак незвичайно й закінчити.   Дати вам незвичайне  домашнє завдання дати вам на все життя,щоб ви цінували у людях добро,чесність,справедливість.Щоб ви все життя були добрі,чуйні,людяні,щоб про вас можна було сказати,що ви добра людина.

--- А на слідуючий урок літературного читання ось вам домашнє завдання за вибором. Кожен виберіть те завдання , яке вам більше подобається  виконувати

  • Прочитати і стисло переказати казку.
  • Скласти характеристику дійових осіб казки.
  • Скласти свою казку чи вірш про серце.

Підібрати прислів’я про серце і розтлумачити їх зміст

--- А коли будете виконувати вибрані вами завдання, то в слухачі запросіть своїх  батьків, братиків, сестричок.  А потім пригорніться до них, скажіть вкотре, що ви їх дуже любите, нехай  в їх серцях розквітає надія, впевненість,  що з вас виростуть гарні люди.

5. Побажання гостям

- Завершити урок хочу словами – побажаннями і для вас , діти, і для вас, любі гості, які записала вам на символічному сердечку:

Виховуймо наше серце, бо воно є:

мостом між Землею та Всесвітом, Сонцем всіх Сонць, храмом нашого духу.

Наповнимо своє серце почуттями:  любові, відданості, співчуття, вдячності, милосердя, доброти.

Виявляймо скарби нашого серця у: посмішці, терпінні, співпраці, розумінні, чистоті помислів, лагідності.

Дослухайтесь до мови свого серця: його биття, його ритму, його почуттів, його очікувань, його радощів.

Живіть за законами серця: неповторності, унікальності, єдності, гармонії, краси.

Своє життя пропускайте через серце: любіть усім серцем, думайте серцем, творіть серцем, страждайте і радійте серцем, бережіть своє серце і серце кожного.

Закривайте своє серце перед: заздрощами, зрадою, брехнею, сумнівами, поганими думками.

Пам’ятайте: серце своє ми виховуємо самі.

6.Гра  «Сердечка доброти»

--- У вас па партах у файлику лежать маленькі паперові сердечки. Ви повернетеся до своїх місць візьмете собі по сердечку у свої долоньки. Подумайте про людей рідних вам, людей,про добрих і чуйних людей. Подумайте про людей, які люблять вас. Напишіть побажання на цих сердечках і ви відчуваєте тепло у своїх долоньках.. Нехай тепло і доброта ваших сердець  не затримується у ваших долоньках. Подаруйте їх  іншим людям: друзям, батькам, братикам, бабусям, дідусям. Разом з цим символічним сердечком ви віддаєте частину свого серця, його тепло.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юрчик Оксана Володимирівна
    Чудовий, насичений, з глибоким змістом урок. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
3955
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку