Інтегрований урок. Поетичні рядки, обпалені війною

Про матеріал
В цьому уроці висвітлено сучасні поетичні твори української та зарубіжної літератури, творчість поетів рідного краю, авторські вірші учнів Хмелівського ліцею в яких викривається війна Росії проти України). Це інтегрований урок - подорож української та зарубіжної літератури
Перегляд файлу

Урок – подорож

Тема. Поетичні рядки, обпалені війною ( сучасні поетичні твори української та зарубіжної літератури, творчість поетів рідного краю, авторські вірші учнів Хмелівського ліцею в яких викривається війна Росії проти України).

Мета. Навчальна: допомогти учням зорієтуватися в сучасному літературному процесі, зокрема в поезії; показати її красу, глибину думки, естетичну привабливість; створити умови для подальшого усвідомлення злочинної суті війни та її неприпустимості; вміння користуватися Zoom платформою. Розвивальна: розвивати образне та критичне мислення, навички виразного читання, аналізу поетичних творів; висловлення своїх думок, почуттів, асоціацій;  формувати власну позицію та відстоювати її; розвивати бажання стати гідним громадянином України.  Виховна: сприяти формуванню любові до читання  поезії, естетичних смаків; прищеплювати любов до Батьківщини; виховати патріотичну особистість; вшанувати пам’ять героїв, які загинули під час війни Росії проти України.

Обладнання. Прапор України, фото загиблих героїв,  фото відомих волонтерів, вишитий рушник, ікона Божої матері, свічки, відеоматеріали подій війни, схеми до вивчення навчального матеріалу, малюнки учнів, план та карта  подорожі, музичний матеріал.

Теорія літератури. Літературний паспорт поетичного твору, сенкан, акровірш, монофон, верлібр, компаративний аналіз, афоризм, антитеза.

Тип уроку.  Позакласне читання. Урок - подорож ( інтегрований).

Хід уроку

                                                       Мій син – герой…

                                                            Герої не вмирають…

                                                                                             Христина Полянська

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

  1. Слово вчителя.

Уроки є різні… Уроки нудні й довготривалі… Уроки складні й філософські… Уроки радісні й сумні, піднесені й поетичні… Сьогодні у нас урок буде таким, яким ви його створите. Адже кожен урок – це своєрідна вистава: сценарій, зазвичай, складений учителем, редагується, удосконалюється вами, учнями. Отож, сьогодні ви є творцями уроку, тема якого: “Поетичні рядки, обпалені війною” ( запис теми та епіграфу уроку в робочий зошит).

  1.  Запитання вчителя.
  1.     Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

      Орієнтовні відповіді:

  •  дізнатися  більше про сучасну поезію  української та зарубіжної літератури;
  •   познайомитися з творчістю поетів рідного краю, у віршах яких викривається війна Росії проти України;
  • поглибити знання  з теорії літератури;
  • знати про героїчні події та подвиги українських захисників на Майдані, під Іловайськом та Дебальцевому;
  • навчитися виразно читати напам’ять вірші;
  • більше дізнатися про подвиг “кіборгів” та захисників українського кордону   у 2014 році;
  • познайомитися з волонтерським рухом в Україні;
  • більш досконало навчитися користуватися  Zoom платформою;
  • ознайомитися з поезією учнів та вчителя нашої школи і.т.д.
  1.     Які події відбулися в Україні 2014 році?
  1. Слово вчителя.

Сучасна українська та зарубіжна поезія не стала осторонь цих подій. Правдиво, захопливо, людяно описує теперішню війну на Сході України. Тому на уроці ми розглянемо найбільш вагомі та помітні твори присвячені цій тематиці

ІІ. Застосування та закріплення знань, умінь та навичок

Всім захисникам України присвячується. Виразне читання напам’ять власного акровірша  “Cлава Україні!” у супроводі презентації ( Герасько Аліна).

  1. Запитання вчителя.
  1.     Діти, давайте згадаємо як називаються такі вірші? Прочитайте утворене речення. ( Поняття про акровірш).
  1. Слово вчителя.

Від початку воєнних дій на Сході, коли потрібно було буквально одягати та годувати українських бійців, і до сьогодні, волонтери щоденно продовжують працювати вдень і вночі. Вони дізнаються про потреби бійців і доставляють необхідне до підрозділів української армії.

  1. Запитання вчителя.
  1.     Що ви знаєте про волонтерів та волонтерський рух в Україні?

Виразне читання учнем  напам’ять вірша Валентина Бугрима “Волонтери” у супроводі презентації. (Поет, публіцист, наш земляк).

  1. Слово вчителя

   На Роменщині багато людей зголосилось допомагати нашим бійцям. Тягнуться ниткою дороги із Ромен до Маріуполя, Щастя, Іловайська, Попасної. Волонтерська група Ірини Головач їздить на Схід, щоб доставити одяг, харчі, обмундирування. Її поїздки та зустрічі з воїнами  - то особливі, зворушливі, незабутні і часом гіркі сторінки життя. ( Перегляд фото та відеоматеріалів з поїздок групи).

 Виразне читання учнями  напам’ять вірша Володимира Семенка “Волонтери” ( український поет) та вірша Валентини Попелюшки “Святий обов’язок” (поетеса, прозаїк, наша землячка) у супроводі презентації.

  1. Завдання.
  1.     За допомогою схеми створити паспорт ліричного твору (вірш Валентини Попелюшки “Святий обов’язок”).
  1. Слово вчителя.

  Сьогодні разом з нашими волонтерами і гостями ми відправляємося в подорож у часі на Схід, щоб згадати події, що нещодавно відбулися в Україні. В цій подорожі допоможе нам Google карта, де позначено зупинки, які ми відвідаєм. Також  шкільний волонтерський загін “Пошук” зібрав речі, які так потрібні нашим захисникам на передовій.

  1. Учень – волонтер 1.

Перша зупинка Майдан ( Київ) – листопад 2013/лютий 2014р.

Розповідь про причини та наслідки протестів на Майдані. Перегляд уривків з відеофільмів про Майдан.

На фоні музичної мелодії “Кача” виразне читання учнем   напам’ять вірша Валентини Попелюшки “Мамо, я малюю тата” присвячений Небесній сотні та всім загиблим на Майдані. ( Волонтери  кладуть квіти біля стіни пам’яті).

  1. Коментар учителя.

  З Майдану молоді хлопці та дівчата їхали на фронт. Бо підступно російські війська захопили спочатку Крим, а потім Схід України. Українська армія була не готова до цього нападу. Завдяки добровольчим батальйонам та волонтерам, ціною власного життя, вдалося зупинити навалу ворога.

Виразне читання учнями  напам’ять вірша Анатолія Хромова “І зима не зима” ( український поет) та вірша Артема Полежака “Як ти підеш на війну?” ( український поет, автор пісень) у супроводі презентації.

  1. Творче завдання.

Слова: війна, небесна сотня закарбовані в нашій пам’яті назавжди. Скласти сенкан до цих слів. Схема сенкану на дошці.

  1. Учень – волонтер 2

Наступна наша зупинка  - український кордон ( червень 2014року).

Перегляд уривків на  платформі YouTube “ Кордон – червень 2014”.

Виразне читання учнями  та інсценізація   вірша Тетяни Семенченко  “Війна” ( українська поетеса) у супроводі презентації.

Виразне читання учнем  напам’ять вірша Анастасії Дмитрук “Верните нам наше небо” ( українська російськомовна поетеса ) у супроводі презентації.

  1. Проблемне питання.
  1.     Чи доречно декламувати вірші російською мовою, адже ми в стані війни з Росією? Чи взагалі доречне вживання  російської мови?
  1. Учень – волонтер 2

Ми, волонтери, привезли нашим прикордонникам багато необхідних речей. Саме цього так не вистачало на кордоні нашим захисникам.

Всім загиблим прикордонникам  України присвячується. Виразне читання напам’ять власного вірша  “Cлава Солдатам!” у супроводі презентації ( Герасько Аліна).

  1. Запитання вчителя.
  1.     Що таке монофон?

 

  1. Учень – волонтер 1

Наступна наша зупинка – міста Іловайськ та Дебальцеве – серпень 2014, лютий 2015р.

  1. Коментар учителя

Діти, я хочу зачитати вам записку невідомого солдата із Зінькова Полтавської області. “Мені було 23. Принесли повістку. Не просив, не ховався. Пішов на Схід, бо ворог розпинав Україну. Я загинув під Іловайськом. Скінчилися набої. Пошматовані градами тіла залишилися лежати без хреста і могили. Ворожа техніка рвала тіла моїх ровесників. Я загинув під Іловайськом”

  1. Учень – волонтер 1

Повідомлення про Іловайський котел.

Нашим захисникам ми привезли ліки. Виразне читання   вірша Володимира Чоботаря   “Піднімись, козаче” ( український поет) у супроводі презентації.

  1.  Учень – волонтер 2

Повідомлення про Дебельцеве. Коротка розповідь про Бориса Гуменюка.

Виразне читання учнями  напам’ять  уривків з вірша Бориса Гуменюка  “Заповіт”  у супроводі презентації. Всім загиблим під Іловайськом та Дебальцевим присвячується.

  1.  Запитання учителя.
  1. У якому жанрі написаний вірш?
  2. Автор називає свої вірші документальними. Пише верлібр. Що таке верлібр?
  1.  Компаративний аналіз.

Вірш польського поета Константи Галчинського “ Солдати з Вестерплятте”/ Борис Гуменюк  “Заповіт”.

Знайти спільні та відмінні  риси цих двох віршів.

  1. Учень – волонтер 2.

Наступна зупинка – Донецький аеропорт – квітень 2014, лютий 2015р.

Нашим захисникам ми привезли їжу, одяг, ліки.

Перегляд  відео уривків на  платформі YouTube “Аеропорт ”.

  1. Слово вчителя.

У кожного своя війна. Така боротьба за життя була і в мене. Вірш “Подвиг кіборгів”  написаний мною у тяжкі моменти боротьби зі страшною недугою, а поштовхом до написання стали слова написані на клаптику паперу із зошита в клітинку знайденого після бою за Донецький аеропорт.

 Читання вчителем  власного вірша. “Подвиг кіборгів”.

Виразне читання учнями  напам’ять вірша Тетяни Власової “Я не кіборг” ( українська поетеса) та вірша Андрія Орлова “Як не ви, то хто?” ( російський  поет, противник політики Путіна) у супроводі презентації.

  1. Бесіда
  1. Які слова з прочитаних віршів можна віднести до лексики миру?
  2. Які слова з прочитаних віршів можна віднести до лексики війни?
  3. Як називається цей прийом? ( антитеза).
  4. Що таке афоризм? Чи є в прочитаних віршах афоризми? Назвіть їх.
  1. Коментар учителя.

Відомий польський поет, перекладач  Ришард Криницький у своєму вірші, сказав:

Ти, що боровся,

Колись пожнеш плоди

своєї перемоги.

Ти, кого було вбито,

дочекаєшся, що вбивця

проситиме прощення.

Ти, що був проклятий, -

залишишся проклятим. ( переклад Сергія Жадана)

  •          Кому, на вашу думку, адресовані ці слова? Чому ви так вважаєте?
  1. Учень – волонтер 1

Страшна статистика гібридної війни свідчить про непоправні речі. Вона не тільки насторожує, вона лякає, бо забирає найцінніше, що є в людини – її життя. Війна жорстоко обриває молоді життя, не питаючи, не розбираючись, не перебираючи. Отож, часто гаснуть зорі на небі. А скільки хлопців не повернулися зі Сходу недогулявши,  недоспавши, не долюбивши.

Виразне читання та інсценізація  учнями  напам’ять вірша  Світлани Пазиченко “ Проста розмова ” ( українська поетеса).

  1. Учень – волонтер 2

У 2017 р. на аудієнції у Ватикані матерів загиблих воїнів Папа Римський сказав: “Зустрівшись із трагедією втрати дітей, мати не може прийняти слів або жестів розради – вони завжди недоречні. Щоб говорити про надію тим, хто у відчаї, потрібно розділяти їхній відчай, щоб витерти сльозу з обличчя стражденної людини , потрібно до її плачу додати свій. Тільки тоді наші слова матимуть силу дати трохи надії.”

Виразне читання   учнем  напам’ять вірша  Христини Полянської “ Герої не вмирають ” ( українська поетеса) у супроводі презентації.

  1. Робота з епіграфом уроку.
  1.     Як ви розумієте слова епіграфу сьогоднішнього уроку?
  1. Слово вчителя.

Сьогоднішню ZOOM конференцію ми проведем з відомою поетесою Роменщини Тетяною Лісненко. Кожна мати, що втратила сина чи дочку на цій війні повинна знати, що смерть її дитини була недаремною, а пам’ять про них буде вічною. Тетяно Станіславівно, у вашій творчості є поезії, які присвячені саме цій темі. Зачитайте будь ласка одну з них.

  1. Коментар учителя.

Поезія та пісня завжди надихали українців на боротьбу та здійснення мрій.

Виразне читання   учнем  напам’ять вірша  Дмитра Славича “  Вірш про героїв ” ( український поет) у супроводі презентації.

Звучить пісня “Герої не вмирають” у виконанні вчителя музики. Автор слів Ірина Шабан.

  1. Учень – волонтер 3

Ось і завершується наша подорож. Ми волонтери зібрали деякі речі для наших воїнів і хочемо передати їх на передову. Давайте хвилиною мовчання вшануємо пам’ять про тих, хто не повернувся з цієї війни.

ІІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

ІV. Домашнє завдання. Написати твір – роздум

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 вересня
Переглядів
117
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку