Мета: за допомогою літературних творів поглибити знання дітей про найхарактерніші ознаки весни.
Задачі уроку
1.Удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання.
2.Формувати вміння сприймати і відчувати емоційний зміст слова; збагачувати словниковий запас учнів.
3.Розвивати пізнавальні інтереси учнів через дидактичні ігри, нестандартні завдання та створення міні-проекту «Чому веселка різнокольорова?»
4.Виховувати любов і бережливе ставлення до природи, вміння спостерігати її красу; виховувати віру в свої сили, почуття прекрасного, доброти, товаристськості.
Інтегрований урок позакласного читання та природознавства для 3 класу
“Весна іде – красу несе”
Автор: вчитель початкових класів Русінова Олена Юріївна
Тема. Весна іде – красу несе.
Мета: за допомогою літературних творів поглибити знання дітей про найхарактерніші ознаки весни.
Задачі уроку
1.Удосконалювати навички правильного, свідомого, виразного читання.
2.Формувати вміння сприймати і відчувати емоційний зміст слова; збагачувати словниковий запас учнів.
3.Розвивати пізнавальні інтереси учнів через дидактичні ігри, нестандартні завдання та створення міні-проекту «Чому веселка різнокольорова?»
4.Виховувати любов і бережливе ставлення до природи, вміння спостерігати її красу; виховувати віру в свої сили, почуття прекрасного, доброти, товаристськості.
Обладнання. Мультимедійне забезпечення, сигнальні картки, словникова скринька, презентація «Весна в мистецтві», запис А. Вівальді «Пори року. Весна», капелюшки, конверти з завданнями-інструкціями для створення міні-проекту, малюнок веселки, крапельки для самооцінювання, кольорові стрічки.
Тип уроку. Інтегрований урок позакласного читання та природознавства
Хід уроку
І. Організація класу. Емоційний настрій учнів
Любі діти! У наш клас
Завітали гості щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою й миром!
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас.
Сьогодні у нас особливий урок. Я бачу, що ви трохи схвильовані, але блиск ваших очей свідчить, що ви повні енергії й готові до співпраці. Чого ви очікуєте від цього уроку? (Відповіді дітей)
– Сьогодні я очікую, що ви, діти, будете активними, дружними, виразно читатимете, будете творчо мислити, фантазувати, вміло виконувати завдання.
Слайд 2
Девіз нашого уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати.
– Успіху всім!
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдання уроку
Сьогодні, діти на нас чекає зустріч з цікавим та прекрасним. Тож будьте пильні, постарайтеся душею відчути те, про що піде мова. Тема нашого уроку зашифрована тут.
Слайд 3
Однакові літери займають ті ж місця, що й однакові фігури. Якому слову відповідає нижній малюнок?
Слайд 4
ІІІ. Мовна розминка. Мозковий штурм
Швидко прочитай слова з карток (віконце, заглядає, у наше, Весняне, сонце)
ІV. Перевірка домашнього завдання
– Весна – це світле свято відродження природи. Весною на землі розквітає нове життя, розпускаються бруньки на деревах , з’являється несмілива зелень трави, комахи виповзають із щілин на сонечко та гріють свої слабкі крильця. Перехожі посміхаються один одному і настрій часто такий, що хочеться співати.
1) Гра «Асоціації»
Слайд 5
Доберіть асоціації до слова весна
– Дуже добре.
– З якими творами про весну ви познайомилися вдома самостійно?
Бажано називати і автора твору.
(Діти називають, вчитель виставляє книги на виставку)
2) Гра «Вірю – не вірю» (запитання по творам, прочитаним вдома самостійно)
3) Інсценівка уривку казки «Як зайчик весни дочекався»
– Діти уривок з якої казки ви побачили?
4) Які з прочитаних творів вчать охороняти та захищати природу? («Шпаки», «Калина», «Берізка», «Лісові їдальні»)
Слайд 6
Вузлик напам’ять
– Діти, завдати болю природі – то не хитра справа.
– Прочитайте і скажіть, як ви розумієте рядки з твору словацького поета Павла Гнездослава?
Я зірвав квітку – і вона зів’яла.
Я зловив метелика – і він
помер у мене на долоні.
І тоді я зрозумів, що доторкнутися
до краси можна лише серцем.
Доприродиненесишкоди.
(До природи не неси шкоди).
V. Робота над темою уроку
Слайд 7
Лани – поля
Перелоги – ділянки землі, які не обробляли більше року і не вирощували на них сільськогосподарські рослини.
Паростки – молоді пагони, ростки рослин
Правиця
Лівиця
Сережки
Котики
Линуть – плавно, легко рухаються
Слайд 8
Сережки – це зібрані дрібні квіти берези.
– Під час цвітіння вони виділяють багато пилку, який розноситься вітром.
– Бджоли, що прокинулись від зимового сну також полюбляють відвідувати берези. Адже з їхніх бруньок вони беруть речовини для бджолиного клею – прополісу.
Слайд 9
Котики – квіти верби. Освячені на вербну неділю котики верби мають цілющі властивості, особливо від хвороб горла.
3. Гра «Я тобі – ти мені». Напівголосне читання вірша учнями в парі по рядочку.
4. Робота над змістом і вибіркове читання вірша.
Що таке рима?
Землі – малі,
правицю – травицю,
вгору – простору,
квіти – віти.
5. Читання з квіткою ланцюжком, «Диктори»
6. Робота над анаграмою
У вірші згадуються пташки. Прочитай анаграму на с. 111 і скажи, яка пташка на своїх крилах весну приносить.
Слайд 10
Є така народна прикмета: «Прилетіла ластівка – прийшла справжня весна».
7. Складання книжки-саморобки «Прикмети весни»
А які весняні прикмети ви знайшли вдома? (Діти читають)
У нас утворилася книжечка.
8. Весна в творах мистецтва
( звучить запис співу весняних птахів)
(Виразне читання напам’ять поезії В.Сосюри «Люблю весну»)
Люблю весну, та хто її не любить,
Коли життя цвіте, як пишний сад.
І, мов у сні, шепочуть листя губи,
І квіти шлють солодкий аромат.
Люблю весну, коли плюскочуть ріки,
Коли рида од щастя соловей
І заглядає сонце під повіки
У тишині задуманих алей…
Люблю, коли блукає місяць в травах,
Хатини білить променем своїм
І п’є тепло ночей ласкавих,
А на лугах пливе туманів дим…
Весна вдягла у зелень віти в дуба,
уже курличуть в небі журавлі.
Люблю весну, та хто її не любить
на цій чудесній, радісній землі!
IV. Фізкультхвилинка
V. Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації
Весна – це не тільки тепле ласкаве сонечко, але й життєдайний дощик.
Тільки дощик прошумів
За лужком, за лісом,
Хтось у небі рушничок
Вишитий повісив.
Хто вгадає з діточок,
Що воно за рушничок?
(Веселка)
2. Слайд 11.
Сьогодні на уроці ми спробуємо створити міні-проект «Чому веселка різнокольорова?»
Слайд 12
Працювати ми будемо за методикою капелюшків мислення в трійках. Прошу трійки зайняти свої місця.
Слайд 13
Перший капелюшок – червоний, факти та інформація, що означає слово веселка.
Вправа «Збери текст»
Слайд 14
Оранжевий колір – емоції, почуття.
Вправа «Аплікація» (Зроби аплікацію,розкажи та покажи, як виникає веселка. Користуйся «Словниковою скарбничкою» с. 25)
Слайд 15
Жовтий колір – увага. Із запропонованої інформації вибрати неправдиву або зайву.
Вправа «Знайди зайве»
Слайд 16
Зелений капелюх – переваги
Слайд 17
Блакитний – дослідження
Я запропоную вам малюнки, вам потрібно розповісти, як можна в домашніх умовах отримати веселку. Можливо, запропонуйте свій спосіб.
Слайд 18
Синій – контроль над процесом мислення.
Дощик, що передував появі веселки, розмив рядочки вірша. Відновіть його.
Гра «Дешифрувальник». Скласти вірш про веселку
Склади вірш про веселку, вставивши в текст слова для довідок. Виразно прочитай його.
Веселкова лічилка
В лузі дощик із квіток
кольоровий сплів _______
У долину, аж до річки,
простяглись барвисті ___________
Ось червона, перша стрічка, —
колір стиглої ___________.
Друга — наче ____________,
що оранжеві в них спинки.
Третя — жовта, наче сонце
зазирає у ____________.
А четверта — то зелена,
як листок берізки, ___________.
П’ять — блакитна, барвінкова,
наче квіточка _________________.
Шоста — синя, як ті __________,
що дощі вмивали й зливи.
Сьома — вкрили ліс та балки
фіолетові ________________.
Із семи стрічок веселих
утворилася ______________,
і щоб знати кольори,
їх ти ще раз _____________.
Довідка: вінок , сунички, віконце, фіалки, клена, святкова, веселка, сливи, повтори, стрічки, мандаринки.
Фіолетовий. Прикмети, пов’язані з веселкою.
VІІ. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень дітей
Трійки закінчили роботу, оберіть спікера, віддайте йому капелюшок та займіть свої місця. Прошу групи презентувати свої роботи. Почнемо з зеленого капелюха. Вчитель на слайдах уточнює інформацію дітей.
Завдання-інструкція
Слайд 19
Іде дощик, потім на небі з’являється сонечко. Його крапельки проходять крізь краплі дощу і утворюється різнобарвна веселка.
Слайд 20
Дуги веселки різнокольорові, але щоб вони з’явилися, необхідний сонячний світло. Сонячне світло здається нам білим, але насправді складається з кольорів спектру. Ми звикли розрізняти у веселці сім кольорів – червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий, але так як спектр безперервний, то кольори плавно переходять один в одного через безліч відтінків.
Кольорова дуга з’являється тому, що промінь світла заломлюється в краплинах води, а потім, повертаючись до спостерігача під кутом в 42 градуси, розщеплюється на складові частини від червоного до фіолетового кольору.
Яскравість відтінків і ширина веселки залежать від розміру крапель дощу. Чим більша краплі, тим вже й яскравіше веселка, тим у ній більше червоного насиченого кольору. Якщо йде дрібний дощик, то веселка виходить широка, але з бляклими помаранчевими та жовтими краями.
Слайд 21
Ми найчастіше бачимо веселку у формі дуги, але дуга – це лише частина веселки. Веселка має форму кола, але ми спостерігаємо лише половину дуги, тому що її центр знаходиться на одній прямій із нашими очима і Сонцем. Цілком веселку можна побачити лише на великій висоті, з борту літака або з високої гори.
Слайд22
А іноді сонячний промінь може спорудити на небі відразу дві, три, а то й чотири веселки
Перевернута веселка-явище досить рідкісне.
Туманна веселка або біла з’являється при освітленні сонячними променями слабкого туману, що складається з дуже дрібних крапельок води. Така веселка являє собою дугу, пофарбовану в дуже бліді кольори
Слайд 23
Місячна веселка або нічна веселка з’являється вночі і породжується Місяцем. Місячна веселка спостерігається під час дощу, який йде напроти Місяця.
Вогняна веселка – це рідкісне оптичне атмосферне явище.
Зимова веселка – це дуже сумне явище. Таку веселку можна спостерігати тільки взимку, під час сильного морозу, коли холодне Сонце сяє на блідо-блакитному небі, а повітря наповнене маленькими кришталиками льоду.
Слайд 24
Слайд 25
– Пропоную вивчити цікавий віршик для запам`ятовування кольорів веселки
Ч(чом)
П(поважні)
Ж(журавлі)
З(знов)
Б(агато)
С(смажать)
Ф(фрі)
VІІІ. Підбиття підсумків інтегрованого уроку. Оцінювання
Дуже ви були старанні –
Отже всі ви учні гарні.
І за труд ваш на уроці
Вам подякувати хочу!
Слайд 28
– А зараз самі оцініть результати своєї діяльності на уроці.
– Якщо ви вважаєте, що робота на уроці вам давалась легко і ви зовсім не відчували труднощів, – прикріплюйте на крапельку зверху веселки . Якщо ви відчували певні труднощі і під час виконання завдань про щось запитували у мене чи в когось із однокласників – чіпляйте крапельку на середину веселки. І якщо потребували значної допомоги вчителя або учнів, прикріпіть крапельку до синьої стрічки.
– Як бачите, із маленьких крапельок зусиль та старань складається яскрава веселка ваших знань. То ж я бажаю вам завжди бути успішними, розумними і обов′язково упевненими в собі.
2) Складіть асоціативний кущ до слова веселка.
А ще «Веселка» – це відоме видавництво дитячих книжок. (Показ виставки)
Після уроку відвідайте бібліотеку і візьміть почитати книги видавництва «Веселка»
3. Гра «Інтерв’ю»
Годинник невтомний показує враз, що нашу роботу закінчити час.
ІХ. Домашнє завдання.
Весна – оновлення життя. А хто подарував вам життя?
День матері – міжнародне свято. Його відзначають США, Швеції, Норвегії, Данії, Німеччині, Чехословаччині. В Україні офіційно відзначається щорічно у другу неділю травня. В цьому році це 10 травня. Темі «Святе слово – рідна мати» буде присвячено наш наступний урок позакласного читання
В класному куточку ви зможете ознайомитися з завданням до нього.
(Пісня-танок про веселку)
Діти розтягують над гостями кольорові стрічки, імітуючи веселку.