Вдосконалюємо читацькі навички, розвиваємо зв'язне мовлення, спостережливість, вчимо художньо мислити, формуємо стійкий інтерес до образотворчого мистецтва, виховуємо любов до рідного краю.
Сухоєланецька загальноосвітня школа І-ІІІ степенів
ШТРИХИ ОСЕНІ
Інтегрований урок літературного читання та образотворчого мистецтва
у 3 класі
Засядько А. В.
Тема:
Штрихи осені.
Образи природних явищ. За Алевтиною Волковою «Листопад – ворота зими». Вибір засобів виразності графіки. «Осінь у лісі»
Мета:
формування ключових компетентностей:
*уміння вчитися (вчити організовувати свою навчальну діяльність);
*комунікативна (здатність спілкуватися,
*загальнокультурна (адаптація учнів до життя
*інформаційна (готовність самостійно працювати з додатковою літературою, здійснювати пошук);
формування предметних компетентностей:
*навчальні (формування читацьких навичок та умінь створювати власні висловлювання за змістом прочитаного, готовність самостійно працювати з текстом, вчити художньо мислити);
*розвивальні (розвивати мовлення, спостережливість, фантазію, емоційну чутливість учнів, практичні творчі уміння);
*виховні (виховувати потребу у систематичному читанні, стійкий інтерес до образотворчої діяльності, спонукати до необхідності вносити елементи краси в побут, природу, вживати у мовленні образні слова)
Тип уроку:
інтегрований
Обладнання:
осіннє листя, репродукції художників-графіків (Георгій Якутович «Дерева», Наталя Павлушина «Алтай. Осінь»), маркери, кольорові олівці, фломастери, гелеві ручки, підручники (Олена Калініченко «Образотворче мистецтво», О. Я. Савченко «Літературне читання»), альбом –посібник, грамзапис «Звуки осені», пісня Н. Май «Осінь-чарівниця»
Хід уроку
І. Організація класу
*Вправа «Настрій» (звучить музика, П. Чайковський «Осінь»)
-На що схожий ваш настрій?Чому?
-Якого кольору ваш настрій? Чому?
-А мій настрій схожий на жовтий кленовий листочок. Ось він. Заряжає мене енергією працювати. Зігріває. Сумує, бо впав з дерева, але радіє, що опинився у нашому класі.
-До нас на урок завітала осінь! Осінь-чарівнице, у гості просимо!
-З чим асоціюєте осінь? (з дівчиною у вінку, з господинею з кошиком, з листопадом)
-Якими листочками хотіли бути? Якого кольору? Чому?
*Вправа «Перетворення» (Звучить грамзапис «Звуки осені», учні кружляють, відтворюючи листопад)
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Як гадаєте, випадково листочок нам нагадав про листопад?
-Так, він відчув, що сьогодні ми будемо не тільки читати про осінній листопад, а й малювати його.
*Робота у командах («Письменники» і «Художники»)
Вправа «Кластер»
ОСІНЬ
«Письменники» «Художники»
Вересень, жовтень, Акварель, живопис,
листопад, дощ, злива, графіка, фломастери,
золота осінь, чарівниця, жовтий, оранжевий,
чарівниця…. мольберт, палітра…
*Вправа «Незакінчене речення»
Осінні природні явища: дощ, …, …, ….
Осінь багата кольорами: жовтим, …, ….
Листя кружляє, …, …, ….
Живописці малюють осінь …..
Поети та письменники пишуть, складають про осінь …, ….
ІІІ. Сприймання, осмислення нового матеріалу
*Читання оповідання «Листопад – ворота зими» за Алевтиною Волковою.
-Які образи природних явищ описано в оповіданні?
-Що уявили під час читання?
-Чому листопад сумний?
-Як сум передають художники у своїх творах?
-Кому відомо, що таке листопад?
-Явище для нас настільки звичне, що багато хто навіть не замислюються, наскільки складні цей процес і яке мудре рішення обрала природа для захисту рослин від холодів
Для чого потрібний деревам листопад?
Листи - це легені дерева. Без них неможливий фотосинтез - процес, що є для рослини й подихом, і харчуванням одночасно. Найкраще фотосинтез протікає, коли дереву досить світла й тепла. Тому з першими променями весняного сонця вони починає розпускати юні клейкі листочки
Але в зимові холоди листи стають тягарем. І перша причина, що спонукує дерево позбутися від пишної крони - це недолік вологи й холод. Узимку верхній шар ґрунту промерзає, і добувати з нього воду стає неможливо. Листи випаровують дуже велика кількість вологи. Якби рослина не скинула їх у зимові холоди, воно загинуло б від спраги
*Вправа «Розвідники»
-Знайти образні вирази в оповіданні.
-Як автор називає листопад?
*Робота у командах
«Письменники» «Художники»
-Якими засобами осінь зображують письменники та художники?
(Образними словами, (Штрихами, лініями, плямами,
вживають прикметники, крапками)
слова у переносному
значенні)
*Хвилинка творчості
Малювання графічної композиції «Осінь у лісі»
(Звучить пісня Наталії Май «Осінь-чарівниця» та «Звуки осені»)
-Намалюйте графічну композиції, яку можна підписати словами із оповідання А. Волкової.
-Які художожні матеріали будете використовувати? (фломастери, гелеві ручки, маркери, олівці)
1. «Спохмурніло, насупилось, стало свинцово-сірим небо. Потекли з нього ниточки осіннього дощу…»
2. «Вітер, сильно дмухаючи на хмари,зібрав їх докупи, і вони надовго закрили сонечко…»
3. «Потім якось одразу знявся вітер, війнув дужче, і дерева ніби зітхнули разом, скинули з себе останнє вбрання..»
4. «Та інколи сонечко розірве важкі хмари, гляне на землю привітно…»
5. «Спочатку осінь лічила листя на деревах, відривала їх по одному…»
*Поради чарівниці Гармонії
-Не забувайте про засоби виразності графіки. Застосовуйте лінії та штрихи, плями та крапки різної товщини.
-Характер зображуваного передавайте плавними, хвилястими, прямими та прозорими штрихами.
-Стовбури, гілки, крони дерев зображуйте вигнутими лініями.
*Створення спільної композиції «Осінь у лісі»
-Чи вдалося вам передати стан природи, описаний в оповіданні А. Волкової «Листопад – ворота зими»?
-Що найбільше подобається у цій композиції?
-Як вважаєте, де можна використати вашу композицію? (Прикрасити клас, дім, подарувати малюкам дитсадка, розмістити на виставці малюнків)
*Гра «Малий театр»
-Дивлячись на композицію «Осінь у лісі», знайдіть слова , які вам хочеться зараз сказати. Промовте їх так, як би це зробив осінній листочок, який ще висить на дереві, який падає на землю. Скажіть так, як би це зробив вітер, дощ, сонечко. А хочете, то й проспівайте.
-«Письменники», як вам робота «Художників»?
-«Художники», чи сподобались вам звернення «Письменників» ?
ІV. Підсумок уроку
Рефлексія
*Вправа «Незакінчене речення»
-Мені запали в душу слова з оповідання ….
-Образи природних явищ можна створювати за допомогою …
-Правильно зобразити дерева мені вдалося завдяки…
-Були труднощі…
-Найбільше мене зацікавило…
-У життя візьму з уроку…
-Восени я буду….
-Сьогодні вдома я…
*Вправа «Займи позицію»
-Твір якого жанру ми читали на уроці? (оповідання)
-Композицію якого виду образотворчого мистецтва ми створювали на уроці? Якого жанру?(графіка, пейзаж)
-Що їх об’єднує? (спільна тема, краса слова, ліній, штрихів)
*Поради Осені
-Стан природи можна передавати не лише словом та графічними матеріалами, а й природними матеріалами, які можна зібрати в саду, у полі, в лісі. Це жолуді, шишки, листя, гілочки.
-Створіть композицію «Мотиви осені», напишіть оповідання чи казку про осінні явища, знайдіть твори сучасних авторів про осінь і прочитайте. Я вам буду вдячна. Знаю. Що ви все зможете.