ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ. Позакласне читання. Тема. «Хто веселий, той сміється, тому все в житті вдається»

Про матеріал

На уроці використано прийом «Критичне мислення», а саме метод «Шість мислячих капелюхів» Едварда де Боно. Розписано застосування цього методу. Школярі ознайомлюються зі змістом презентації «Українські гумористи», переглядають відеоролик «Хто багато читає, той багато знає». У дітей розширюються уявлення про жанри народної творчості, що включають гумор, ознайомлюються з прийомами комічного, смішного у творах для дітей.

Перегляд файлу

1

 

ЛІТЕРАТУРНЕ  ЧИТАННЯ

Тема: Позакласне читання. «Хто веселий, той сміється, тому все в житті вдається»

Мета. Розширити уявлення дітей про жанри народної творчості, що включають гумор. Ознайомити учнів з прийомами комічного, смішного у творах для дітей. Вчити аналізувати прочитане, вчити розуміти гумор та використовувати його у власному мовленні, милуватися красою рідного слова, його багатством, влучністю, точністю. Удосконалювати навички виразного читання. Розвивати навички виразного читання та декламування віршів. Виховувати почуття гумору і вміння ним користуватися; виховувати почуття дружби, чуйність, доброзичливість.

Обладнання: презентація «Українські гумористи», відеоролик «Хто багато читає, той багато знає», виставка збірок поетів – гумористів, записи на дошці.

Метод «Шість мислячих капелюхів» Едварда де Боно

Білий        інформація, збагачення себе новими конкретними знаннями.

Червоний це формування свого ставлення до подій та їхніх учасників, можливість висловити свої почуття.

Жовтий    простеження позитивних сторін явища, можливі успіхи

Чорний –     це вказівка на негативні сторони, помилки, критика, яка захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики.

Зелений –   зосередження на творчості, альтернативних рішеннях,  втілення нових пропозицій, ідей.

 Синій –        контроль за розумовим процесом, використовується  щоб узагальнити досягнуте, зробити підсумок.

       

    

Хід уроку

1. Організація учнів до уроку

На дошці прислів’я :     Жменя сміху - людям на втіху.

 Хто сміється, тому добре живеться.

      В кожній смішинці є доля правди життя.

2. Актуалізація опорних знань учнів

2. 1.Оголошення теми та мети уроку

- Сьогодні  у нас урок позакласного читання. Тема уроку «Хто веселий, той сміється, тому все в житті вдається»

 2.2. Загадка про книгу

Бачить – не бачить,

 Чути – не чує,

Мовчки говорить,

 Дуже мудрує.

 Часом захоче – правди навчає,

Часом жартує – всіх звеселяє.

Люба розмова, — дай Боже, діти,

З нею довіку жити – дружити.

Хто ж то такая в світі щаслива,

Мудра, правдива і жартівлива? (Книжка)

Загадка.   - Дуже я потрібна всім —

І дорослим, і малим.

Всіх я розуму учу,

А сама завжди мовчу. (Книга)

2.3. Перегляд відеоролика «Хто багато читає, той багато знає»   (Дивитись у персональному блозі Данко Степанії Іванівни «Діти – наше майбутнє»)

- Ми з учнями нашого класу працюємо над проектом «Хто багато читає, той багато знає»    - Тому, пропоную переглянути відеоролик  про нашу роботу.

Висновок.  - Читайте ці книги і будете рости розумними, веселими і здоровими !

-На уроці ми познайомимось з іменами українських гумористів, їх творами, звернемо увагу на ситуації, які є настільки комічними, що викликатимуть у нас сміх. Гуморист  Павло Глазовий написав такі рядки:       

2.4. Читання вчителем вірша Павла Глазового

Від малого до старого –

                  Всі ми любим щирий сміх,

                  І з веселого й дурного

                  Посміятися не гріх.

                  Добрий сміх не б’є, не мучить,

                  Він на світі жити учить,

                  Чим і бажаний для всіх

                   Шанувальників своїх.

2.5. Вступна бесіда

Жар-птицею нашого уроку буде – гумор. Дотепний гумор – це Чарівник.

Сьогодні  зимовий день і у вас хороший настрій (так?), або кажучи іншими словами ви в доброму гуморі.

- А чи задумувались ви над тим, що таке гумор?

2.6. Словникова робота

Працюють діти, що одягли Білий Капелюх

  • Що таке гумор?

Гумор - доброзичливий сміх.                                                          

А в словнику літературознавчих термінів сказано, що гумор-це змалювання смішного в житті, в доброзичливому, добродушному, жартівливому тоні.

2.7. Розмова вчителя з учнями по темі

- Діти, а як ви думаєте, які слова можна віднести до теми гумор?

(сміх, посмішки, смішинка, регіт, жарти, гуморески)

-До речі, не думайте, що посмішка-це щось легковажне. Ні, справа тут набагато серйозніша. Виявляється, зовсім недавно вченим стало відомо, що посмішка підвищує вміст гемоглобіну. Недаремно лікарі стверджують, що щира посмішка продовжує життя людини , а 5 хвилин сміху замінює 1 склянку молока.

-Дуже чудово, коли в людині є почуття гумору. Воно допомагає сприймати життя світліше, радісніше.

3. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1. Народні прислів’я з гумористичним змістом

-Не тільки окремі люди, поети писали жарти, але і весь український народ любив пожартувати  «Народ скаже , як зав’яже».                            

-Протягом багатьох століть народ, спостерігаючи за життям, складав про нього свою думку, давав йому свою позитивну чи негативну оцінку. Протягом багатьох років відшліфовувалося кожне слово, щоб передати цю думку найточніше, найвдаліше, найвлучніше, дотепно, з гумором, особливо у прислів’ях.

    -Які ви знаєте українські прислів’я з гумором?

    До роботи плачучи, а до танців – скачучи.

     Командує, як свиня мішком.

     У нього грошей, як у жаби пір’я.

     Скривився, як середа на п’ятницю.

     Любить, як вовк порося.

  1.               Робота з виставкою книжок

-Діти, давайте попрацюємо з виставкою книжок.

-Хто представив ці книжки на виставку? Доведіть, що ви не помилилися. На які ознаки ви орієнтувалися, вибираючи саме цю книжку автора, а не іншу? Давайте всі разом з’ясуємо ці ознаки. Перш за все, твори якого автора ми сьогодні розглядаємо? (Грицька Бойка) Твори якого жанру ми добирали до уроку? (Вірші) Які за настроєм мають бути ці твори? (Веселі, жартівливі)

- Ми з предмета Літературне читання працюємо над темою «Світ поезії», тому готуючись до уроку позакласного читання «Хто веселий, той сміється, тому все в житті вдається» нашим  завданням було серед тисячі віршів знайти ті, які примусять всіх посміхнутись, а це продовжить наше життя.   

- Назвіть назви віршів, які ви читали   

  Працюють діти, що одягли Білий Капелюх

«Як невдаха виступав», «Чому Тимко подряпаний», «Хвастунець»

  1. Опрацювання віршів Грицька Бойка

4.1. Робота над віршем – гуморескою  «Як невдаха виступав».

- Прочитайте виразно вірш

Працюють Білі Капелюхи

- Як ви розумієте слово «невдаха»?

- Поясніть вирази, які вжив автор: «горлав щодуху»,   «З місць усі зірвались»,   «ледь не рознесли».

Працюють Червоні Капелюхи

- Які  у вас виникли емоції, прочитавши вірша?

- На вашу думку, що робив «невдаха» на сцені?

- Які емоції у вас виникли?

Працюють Чорні Капелюхи

- Як слухачі відреагували на цей виступ?

- Спів «Невдахи»  сподобався слухачам?

- Чому спів хлопчика «Невдахи»   не сподобався?

Працюють Жовті Капелюхи

  • Що позитивного можна відзначити, прочитавши цей вірш?
  • (Ніхто не лицемірив, всі сказали правду)

Працюють Зелені Капелюхи

- Що ви могли б запропонувати хлопчику «Невдасі»

(Не виставляти себе на показ, на сміх)

(Спочатку, запитати старших, або спеціалістів, чи варто йому йти на сцену?)

  Працюють Сині Капелюхи

- Яку рису характеру висміює поет у вірші?

(На мою думку, автор висміює самолюба)

- Над чим примусив автор нас замислитись?

(Чи вміємо ми давати оцінку своїм здібностям)

( Чи немає серед нас таких, що люблять вихвалятися тим, чого в нього немає.

4.2. Робота над віршем – гуморескою «Хвастунець».

-  Прочитайте виразно вірш.

Працюють Білі Капелюхи

- Хто такий хвалько, хвастунець?

Працюють Червоні Капелюхи

-  Кого у вірші назвали хвастунцем?

 -  Як звали хлопчика?

- Чим він хвалився?

Працюють Чорні Капелюхи

-  Кого хлопчик злякався?

Працюють Жовті Капелюхи

- Що ви зрозуміли для себе?

Працюють Зелені Капелюхи

  •  Як по іншому можна було б вчинити на місці хлопчика?
  • (Не вихвалятися, мовчати)

Працюють Сині Капелюхи

 - Як ви розумієте вислів «Прикусив  язик»?

- Який висновок треба зробити, проаналізувавши поведінку хлопчика?

(Не можна хвалитися тим, що тобі не під силу зробити)

4.3.  Робота над віршем – гуморескою «Сашко».

Сашко

В трамваї переповненім

Сашко з м’ячем сидить,

А біля нього згорблений

Старий дідусь стоїть.

 

Хтось до Сашка звертається:

— Чи вас у школі вчать,

Як місце дати старшому,

Як старших поважать?

 

- Та вчать, — Сашко відказує, —

Але оце якраз

Розпочались канікули -

Ніхто не учить нас.

 

-  Прочитайте виразно вірш, звертаючи увагу на наголоси.

Працюють Білі Капелюхи

-  Де відбуваються описані події?

- Що таке трамвай?

        -  Що тримав Сашко?

Працюють Червоні Капелюхи

-  Хто стояв біля Сашка?

         - Які емоції виникли у вас, прочитавши цей вірш?

Працюють Чорні Капелюхи

- Про який вчинок Сашка ми дізналися?

-  Подумайте, які риси негативні риси характеру проявилися у поведінці Сашка?

Працюють Жовті Капелюхи

-  Що пасажири сказали хлопчику?

- Як треба читати ці слова?

( Можна з обуренням, або  повчально).

Працюють Зелені Капелюхи

  • Як по іншому можна було б вчинити на місці хлопчика?

(Після розмови з пасажирами потрібно було поступитися місцем дідусеві)

Працюють Чорні Капелюхи

  • Як хлопчик пояснив свою поведінку?
  • З якою інтонацією треба читати слова хлопчика? (Байдуже, легковажно).

Працюють Сині Капелюхи

  • Чи погоджуєтесь із Сашком?  Чому?

- Який висновок треба зробити, проаналізувавши поведінку хлопчика?

1. (Хлопчик був невихований, не поважав старших)

  • Над чим треба задуматись, прочитавши цей вірш?

2. (Нам потрібно задуматися , чи у всіх життєвих випадках ми поважаємо старших людей, навіть незнайомих)

3. (Ми маємо дотримуватись правил, що знає вихована людина-поважати старших, допомагати їм)

4. (Ми маємо дотримуватись Біблійної істини «Люби ближнього свого, як себе самого»)

4.4. Робота над віршем – гуморескою «ЦІКАВИЙ»

За дверима аж горять

В Толі оченята:

Дуже хочеться узнать,

Що там каже тато?

До дверей він притуливсь,

Нашорошив вуха.

У щілину всунув піс

І тихенько слуха.

Та швидка рука чиясь

Двері причинила

І цікавому якраз

Носа прищемила!

Аналіз змісту вірша

 Працюють Червоні Капелюхи

— У яку ситуацію потрапив хлопчик?

Працюють Сині Капелюхи

- Чи зрозуміли ви, що означає така ситуація?

- Який потрібно зробити висновок?

4.5. Робота в групах. Гра «З'єднай сталий вислів та його  значення»

  • Пограємо у гру «З’єднай прислів’я»

— Прочитайте, чи правильно ви розумієте значення сталих висловів

Встромляти носа     - втручатися не в свої справи

Випустити з-під носа -   проґавити

Орати носом  -    падати обличчям у що-небудь

Клювати носом  - засинати сидячи, час від часу опускати               на мить голову

Крутити носом  -   вередувати 

Зарубати собі на носі   - добре надовго запам’ятати

Дерти вгору носа -    зазнаватися

Водити за ніс  -    обдурювати кого-небудь, не виконуючи обіцяного

 

4.6. Визначення головної думки віршів.

  • Чого вчать ці вірші?
  • Ці вірші вчать бути чемним, вихованим.

       4.7. Робота над віршем – гуморескою Чому Тимко подряпаний

 

  • Чому це ти подряпаний?

Юрко Тимка пита.

 

Тимко йому одказує:

  • Та я ж купав кота!

 

  • А я от не подряпаний,

                                        Хоч теж купав свого…

 

  • Еге, ти ж не викручував

І не сушив його!

4.8. Робота над віршем – гуморескою «Не знала»

  

«Не знала»

Пита бабуся у онуки:

  • Чи ти помила добре руки?
  • Аякже, - Милочка в одвіт, -

 

Помила з милом, так як слід.

  • А де – бабуся знов питає, -

 

Води ж у хаті в нас немає.

  • Немає? – здивувалась Мила. –

А я не знала і … помила.

 

4.9. Робота над віршем – гуморескою «Знайду»

«Знайду»

  • Нащо калоші ти взуваєш?
  • Я в них на вулицю піду!
  • Але ж грязюки там немає…
  • Нічого, я її знайду!

4.10. Висновок.   Все добре переймай, а злого – уникай.

5. Читання учнями напам’ять «вірша - гуморески Павла Глазового    Кухлик»

  • Соромно буває за тих людей, що живуть на Україні, а української мови не знають, як, наприклад, героїня гуморески Павла Глазового.
  • Пропонуємо вам «жменьку сміху» - послухати уривок з вірша «Кухлик»

       Дід приїхав із села – ходить по столиці.

               Має гроші – не мина кожної крамниці.

               Попросив він: “Покажіть кухлик той, що скраю.”

               Продавщиця: “Что? Чєво? Я не понімаю.”

  • Кухлик, люба, покажіть, той, що збоку смужки.
  • Да какой же кухлик здєсь, єслі ето кружка!

Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:

  • На Вкраїні живете, й не знаєте мови.

Продавщиця теж була гостра та бідова:

  • У мєня єсть свой язик, ні к чему мне мова!

І сказав їй мудрий дід: “Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда в моєї корови:

“Має бідна язика і не знає мови.”

6.  Читання учнями віршів напам’ять

-  Діти, ми читали вірші Г.Бойка, Павла Глазового, де вони показують героїв смішними для того, щоб діти чи дорослі стали кращі, а ми не ставали схожими на них.

7. Висновок

  • Отже, якими мають бути учні за уявою поетів?
  • Так, поети висміювали вади дітей, людей, але їх гумор не жорстокий, не бездушний, а м’який, покликаний трішечки покепкувати і допомогти дітям, людям, а не принизити їх.

- Те, про що ми дізналися на уроці – краплинка в морі гумору.

8.  Підсумок уроку.

- Як ви думаєте, де знаходиться країна Гарного Настрою? Мабуть, у народних усмішках, у творах наших поетів-гумористів.

Хай сміх живе,  хай сміх іскриться,

Хай звеселяє сміх усіх.

— З яким настроєм завершуєте сьогоднішній урок?

— Чи все вдалося зробити на уроці? - Як оцінююте свою роботу?

11. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

- Наступний урок позакласного читання проведемо за темою

 «Т. Г. Шевченко — великий співець України»  Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.

doc
Додано
29 червня 2018
Переглядів
2703
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку