5 жовтня о 18:00Вебінар: Використання дитячого фольклору на уроках іноземної мови

Презентація ,,Узагальнення та систематизація вивченого з фонетики, графіки, орфоепії та орфографії'' 5 клас

Про матеріал
Про матеріал Мета: узагальнити й систематизувати знання про звуки та букви, склад і наголос, норми української літературної вимови; вдосконалювати вміння й навички розпізнавати орфограми, використовувати вивчені правила при написанні слів; розвивати логічне мислення учнів, збагачувати їх лексичний запас; виховувати в учнів життєву необхідність подальшого вдосконалення і розширення знань про рідний край, свідомого ставлення до ономастики як науки про власні назви, патріотичні почуття, любов до «малої батьківщини».
Перегляд файлу

Тема. Узагальнення та систематизація вивченого з фонетики, графіки, орфоепії та орфографії. (слайд 1)

Культурологічна тема. Топонімія рідного краю.

Мета: (слайд 2)

- навчальна:

  • узагальнити й систематизувати знання про звуки та букви, склад і наголос, норми української літературної вимови;
  • вдосконалювати вміння й навички розпізнавати орфограми, використовувати вивчені правила при написанні слів.

- розвивальна:

  • сприяти розвиткові логічного мислення  учнів, збагаченню їх лексичного запасу;
  • розвивати увагу, пам'ять;
  • прищеплювати учням сталий інтерес до навчання, почуття колективізму.

виховна:

  • виховувати в учнів життєву необхідність подальшого вдосконалення і розширення знань про рідний край, свідомого ставлення до ономастики як науки про власні назви:
  • сприяти духовному розвитку особистості;
  • виховувати патріотичні почуття, любов до «малої батьківщини».

Тип уроку: урок повторення та систематизації вивченого

Між предметні зв’язки: географія, історія

Обладнання: узагальнювальні  таблиці, смайлики, мультимедійний проектор.

Епіграф уроку (слайд 3)

                                                           У назвах міст і сіл слова,

                                                           В яких щось рідне, таємниче,

                                                           В них голос предків ожива

                                                           Й сьогодні в рідний край нас кличе.

                                                                                                 Д. Білоус

 

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

- Доброго дня, діти! Чи готові ви, щоб наш урок розпочався? А який маєте настрій? Оберіть смайлик, який відповідає вашому емоційному станові.

ІІ. Повідомлення теми та  мети уроку

  • Ми закінчили вивчати тему ,,Фонетика, графіка, орфоепія та орфографія’’. Сьогодні урок узагальнення й систематизації знань із цієї теми. Ми повторюватимемо  та закріплюватимемо вивчене: звуки та букви, склад і наголос, орфографічні правила написання слів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Кожна людина має ім'я та прізвище. Гори, ріки, моря, країни, континенти , міста і села, вулиці  теж мають назви. У минулому назви ніколи не давали випадково. Чому ж слова-назви такі незвичайні? Хто їх придумав?  Що  вони означають?  Чому вони називаються саме так, а не інакше? Часто такі назви передавались із покоління в покоління ще з давніх часів, і ми деколи не розуміємо їх  значення  На всі ці запитання дає відповідь географічна наука топоніміка  (від грецького topos – місце, onima – ім’я . Тобто «наука про назви місць» ) , а також ойконіми і гідроніми.

- Словникова робота. Лексичне значення слів топоніміка, ойконіми, гідроніми.  (Слайд 4)

 Місцеві топоніми – безцінне джерело, що допомагає вивчати історію рідного  краю. І тому на цьому уроці ви будете працювати саме з ними і дізнаєтеся багато цікавого про наше рідне село і Бобринецький район. Відповідно до цього, епіграфом уроку стануть слова знавця української мови Дмитра Білоуса: (слайд 4)

                               У назвах міст і сіл слова,

                                В яких щось рідне, таємниче,

                                В них голос предків ожива

                                Й сьогодні в рідний край нас кличе.

Топоніми – власні географічні назви.       

Гідроніми – назви водойм.

Ойконіми – власне ім’я будь-якого населеного пункту.

 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Пригадайте, що вивчає фонетика, графіка, орфоепія та орфографія?

V. Опрацювання теми уроку.

Вправи виконуються з паралельним поясненням вчителем топонімів.

Запитання до учнів:

- Що таке алфавіт?

- Скільки букв в українському алфавіті?

1. Записати слова-топоніми в алфавітному порядку (слайд 5)

        Пятирічка, Малютка, Балуни, Локанда, Кущівка, Черемушки, Рущина, Гуринівка.

Запитання до учнів:

-Щоб передати на письмі звучання слова, користуються фонетичним записом. Як ще можна назвати це?

- Скільки звуків можуть позначати голосні букви я, ю, є, ї? Скільки голосних звуків в українській мові? Назвіть їх.

- Які звуки позначає приголосна щ,  знак м’якшення ?

2. Робота коло дошки. Учні виходять парами і записують фонетичною транскрипцією слова. (Слайд 6)

Чакоклія, Кам’яна, Дрюкове, Гусяча калюжа, Гнилий Єланець.

Два учні виконують фонетичний розбір слів: Цинкиківщина, Рущина

3.  Робота в парах. (Слайд 7, 8)

Виправити помилки у фонетичній транскрипції.

 [здорове́ц’ь],  [кире́йовс’ький м’іст],  [ковалі́вка],  [Ку́щ’івка],  [си́рівшчина],  [пйатирічка].

4. Вибірковий диктант.(Слайд 9)

Із поданих слів вибрати ті слова, у яких букви я, ю, є означають два звуки.

Болотяне джерело, Воєнщина, Дрю́кова балка,  Кам’яна́ балка, Макове́єво, П’ятирі́чка, Чакоклія.

Запитання вчителя:

- Якими можуть бути приголосні звуки?

- Назвіть дзвінкі, глухі приголосні.

5. Розподільний диктант. Розподілити слова у дві колонки: у 1-шу – слова з першим дзвінким приголосним, у 2-гу – слова з першим глухим приголосним.(Слайд 10)

     Черемушки, Рогозівка, Мертвовід, Малютка, Пятирічанський ставок, Плоский камінь, Ковалівка, Кущівка.

Запитання до учнів:

- Що ви знаєте про чергування у- в, і – й? З чим це пов’язано?

6. Вправа ,,Лови помилку’. У яких сполученнях слів порушено милозвучність української мови? (Слайд 11)

В ставку Ведмеді, плавають у Чакоклії, Поломарівський й П’ятирічанський ставки, купались у Малютці, Вербівка і Гуринівка, в Дрюковій балці, мололи в Здоровці, придбав в Локанді, кутки Рущина й Сирівщина.

Фізкультрозминка (слайд 12)

Встаньте, діти, посміхніться,

Вліво, вправо поверніться.

Нахиліться, розігніться. (Двічі)

Руки вгору піднімайте.

Піднімайте, опускайте. (Двічі)

 

7. Робота в групах (слайд 13, 14)

 Завдання І групі.

Дослідити, коли пишеться плоский камінь, а коли Плоский камінь.

Завдання ІІ групі.

Дослідити, коли пишеться Кам’яна балка, а коли Кам’яна Балка.

Озвучення результатів.

9. Розгадайте кросворди. Які топоніми в них зашифровані? (Слайд 15-20)

VІ. ,,Рефлексія’’(Слайд 22)

,,Незакінчене’’ речення:

  • Сьогодні на уроці української мови ми повторили….
  • На уроці я дізнався (-лась) про….
  • Найбільше мені сподобався такий вид роботи як….

VІІ. Оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці (слайд 22).

VIII. Формулювання домашнього завдання і коментар щодо його виконання. (Слайд 23)

Високий рівень: укласти словник ,,Топонімічний словник нашої сім’ї’. Назвати вивчені орфограми.

Достатній рівень: скласти твір - опис (5-7 речень) на тему ,,Краса Кам’яної балки’.

Середній рівень: виконати  впр. 167 (тестові завдання) за підручником ,,Українська мова 5 клас’, с. 87-89

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
13 лютого
Переглядів
230
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку