Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 69
Запорізької міської ради Запорізької області
Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи
Моя країна - Україна
Підготувала вчитель
української мови та літератури
Пасько Л.Г.
Запоріжжя 2020
Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи
Моя країна - Україна
Мета:
Тип уроку: урок повторення, узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.
Обладнання: дидактичний матеріал, ілюстрації .
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
ІІ. Оголошення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок та вмінь учнів.
Ми з вами знаємо цю вправу під назвою «Закінчи речення», але будемо поширювати свій словниковий запас. Клоуз –тест – це такий вид роботи, коли необхідно відновити частину речення, або тексту, вставляючи пропущені слова або сполучення слів, спираючись на контекст.
Завдання: в зошити записати тільки пропущену частину речення.
ставлять … .
Вдосконалювати та узагальнювати наші знання з теми «Пряма мова і діалог» сьогодні на уроці ми будемо під девізом «Україна - моя країна». Вважаю це дуже актуальним, адже зараз у нашій школі триває декада «Ми - діти України», а також місячник кафедри філологічних дисциплін, до яких належить і предмет «українська мова».
Ми - як струмочки дужої ріки,
А та ріка – це Україна - мати.
І нам її плекати й берегти,
Як батько береже і любить сина,
Щоби не знала горя і біди
Благословенна Богом Україна.
О. Вороненко
Давайте створимо асоціативний кущ до слова «Україна». Він допоможе нам у подальшій роботі.
(Діти називають слова-асоціації, вчитель записує їх на дошці).
ІV. Усвідомлення набутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення пунктуаційних та комунікативних умінь з теми.
(Двоє учнів працюють на звороті дошки).
Пригадайте ще раз, які розділові знаки вживаються в реченнях з прямою мовою.
Завдання: прослухавши речення, записати його схему, використовуючи позначки, де «П»- пряма мова, «А»- слова автора.
Складіть і запишіть по одному реченню з прямою мовою на нашу тему так, щоб :
І варіант – слова автора стояли після прямої мови,
ІІ варіант – слова автора стояли перед прямою мовою.
Пряма мова може бути будь-яким речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Зверніть увагу на аркуші, які є в кожного з вас. Дивимось перше завдання. Нам пропонується прочитати два тексти та відповісти на питання: Що їх об’єднує, а чим вони різняться?
Текст №1
Чуття Батьківщини
Так уже влаштовані ми, люди. Ми можемо бути по-справжньому щасливі тільки в одному місці на земній кулі. Те місце - наша Вітчизна.
Здається, сама природа наділила людину бажанням бачити світ, відчути подих чужих вітрів, пізнати романтику далеких мандрів.
Та серце наше завжди віддане одному клаптеві землі. Отому куточкові її просторів, де нема на чуже око геть нічого визначного. Але для нас тут початок усього, отчий дім, материнська пісня. Для нас тут – Вітчизна.
(За В.Кудіним)
Текст № 2
Де найкраще місце на землі
Де зелені хмари яворів
Заступили неба синій став,
На стежині сонце я зустрів,
Привітав його і запитав:
Всі долини і гірські шпилі.
Де найбільший на землі народ?
Де найкраще місце на землі?
Сонце посміхалося здаля:
Всі народи рівні, а земля
Там найкраща, де вродився ти.
Виростай, дитино, й пам’ятай -
Батьківщина – то найкращий край!
(Д.Павличко)
Учні відповідають на питання (об’єднує – тема, різнить – спосіб вираження думки, другий текст – діалог).
Доведіть, що другий текст – діалог. Як ви це зрозуміли ?
Ми знаємо, що діалог потребує певного письмового оформлення. Давайте попрацюємо редакторами журналу «Дивослово» та відредагуємо запропонований діалог щодо розділових знаків у ньому.
Зверніть увагу на друге завдання аркушів.
Редактор
А ти знала, що серед мов теж проводяться конкурси краси запитала Мар’яна Катерину.
Цікаво. На жаль, нічого про це не чула. Розкажеш?
Я прочитала, що такий конкурс проводився у Парижі в 1934 році.
І хто ж став переможцем? поцікавилася Катерина .
Катю, нам є чим пишатись. За милозвучністю українська мова зайняла друге місце, пропустивши вперед тільки італійську.
Мар'яно, я дійсно пишаюся, адже українська мова така красива – радісно скрикнула Катерина.
Для того, щоб розвивати вміння вести діалог, треба оволодівати майстерністю реплікування. Вам пропонується придумати діалогічні єднання, використовуючи запропоновані форми реплік.
Наприклад:
Повідомлення (розповідне за метою висловлювання речення) – питання
- Найдовша ріка України - Дніпро.
- А скільки її довжина?
1) Повідомлення – заперечення
2) Повідомлення – повідомлення
3) Повідомлення – спонукання
4) Питання – відповідь
6. Творчий практикум по складанню діалогів.
В залежності від мети діалогу: про щось розпитати, домовитись або обговорити виділяють різні типи діалогів. Наприклад:
Діалог-розпитування
Діалог-домовленість
Діалог-обмін думками
Діалог-обговорення.
Завдання1: скласти діалог-обмін думками з 3-4 реплік на тему «Наша сімейна мова» за поданим зразком. Прослухайте, будь-ласка, діалог-зразок.
Сергій: Оксано, твоя бабуся гарно розмовляє російською мовою.
Оксана: Це й не дивно, бо вона за національністю росіянка. Крім того, в Україні багато людей розмовляють по-російськи.
Сергій: Ти маєш рацію, мої батьки, хоч і українці, володіють російською чудово. А ось молодша сестричка тільки намагається розмовляти, особливо, коли дивиться російські мультики. Удома ж ми розмовляємо українською мовою.
Оксана: А в нашій родині вживають дві мови: з бабусею я спілкуюся по-російськи, а з батьками – по-українськи.
Завдання 2: Скласти діалог-розпитування з 3-4 реплік за картинками.
Демонстрація картинок із зображенням державних символів – тризуба та прапора.
Завдання 3: Скласти і розіграти діалог між іноземцем і українцем на тему «Україна – моя країна», використовуючи як опорні слова, записані на дошці.
V. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Метод «Незакінчене речення».
Найлегшим сьогодні на уроці для мене було …
Я відчував труднощі, коли …
Свої досягнення на уроці я б оцінив на …
VІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Оформити письмово діалог «Україна – моя країна» в зошиті.