Урок української мови в 5 класі "Пряма мова. Діалог"

Про матеріал
Урок тренувальних вправ у 5 класі з теми "Пряма мова. Діалог" за підтемою "Моя країна - Україна".
Перегляд файлу

 

 

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 69

Запорізької міської ради Запорізької області

 

 

 

 

 

 

Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи

Моя країна - Україна

 

 

http://image.politiko.ua/p/group/209cbef880c.jpg

 

 

 

 

 

                                                                            Підготувала вчитель

                                                                            української мови та літератури

                                                                            Пасько Л.Г.

 

 

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя 2020

 

Пряма мова. Діалог. Тренувальні вправи

Моя країна - Україна

Мета:

  • повторити, узагальнити, систематизувати знання учнів з теми «Пряма мова. Діалог. Розділові знаки при прямій мові та діалозі»;
  • розвивати пунктуаційні вміння ставити й обґрунтовувати розділові знаки при прямій мові та діалозі;
  • удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння будувати діалог та висловлювати власну думку;
  • виховувати почуття толерантності у спілкуванні, любов до Батьківщини.

 

Тип уроку: урок повторення, узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.

 

Обладнання: дидактичний матеріал, ілюстрації .

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап.

 

ІІ. Оголошення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.
  2. Запис дати та теми уроку в зошит.

 

ІІІ. Актуалізація і корекція опорних знань, навичок та вмінь учнів.

  1. Клоуз - тест.

Ми з вами знаємо цю вправу під назвою «Закінчи речення», але будемо поширювати свій словниковий запас. Клоуз –тест – це такий вид роботи, коли необхідно відновити частину речення, або тексту, вставляючи пропущені слова або сполучення слів, спираючись на контекст.

Завдання: в зошити  записати  тільки пропущену частину речення.

  1. Речення з прямою мовою обов’язково мають дві частини – це власне пряма мова і …   .
  2. Точно відтворене висловлювання певної особи, передане від її імені називається …   .
  3. Словами автора називаються слова, що вказують, кому належить …  .
  4. На письмі пряму мову завжди …   .
  5. Якщо слова автора стоять після прямої мови, то між ними ставимо …  .
  6. Двокрапка між прямою мовою і словами автора ставиться, коли пряма мова …  .
  7. Діалогом називається розмова …   .
  8. Діалог складається з окремих …  .
  9. Слова кожного учасника діалогу називаються …  .
  1.  На письмі кожну репліку діалогу пишуть   …   , а перед нею

 ставлять    .

  1.  Якщо репліка супроводжується словами автора, то ставляться ті самі розділові знаки, що і при …, але пряма мова …   .

 

  1. Взаємоперевірка.

 Вдосконалювати та узагальнювати наші знання з теми «Пряма мова і діалог»  сьогодні на уроці ми будемо під девізом «Україна - моя країна». Вважаю це дуже актуальним, адже зараз у нашій  школі триває декада «Ми - діти України», а також місячник кафедри філологічних дисциплін, до яких належить і предмет «українська мова».

                                                                             Ми - як струмочки дужої ріки,

                                                                   А та ріка – це Україна - мати.

                                                              І нам її плекати й берегти,

                                                                             Як батько береже і любить сина,

                                                               Щоби не знала горя і біди

                                                                       Благословенна Богом  Україна.

  О. Вороненко

  1. «Мозковий штурм».

Давайте створимо асоціативний кущ до слова «Україна». Він допоможе нам у подальшій роботі.

(Діти називають слова-асоціації, вчитель записує їх на дошці).

 

ІV. Усвідомлення набутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення пунктуаційних та комунікативних умінь з теми.

  1. Графічний диктант.

(Двоє  учнів працюють на звороті дошки).

Пригадайте ще раз, які розділові знаки вживаються в реченнях з прямою мовою.

 Завдання: прослухавши речення, записати його схему, використовуючи позначки, де «П»- пряма мова, «А»- слова автора.

  1. «Ти знаєш, що Україна за територією належить до найбільших країн у Європі?» - запитав Олексій у Поліни.
  2. «Народними символами України є верба, калина, вишитий рушник»,- розповідала Ксюша  Арману.
  3. Іван, відповідаючи на уроці, нагадав усім: «Світязь – одне з найбільших озер України, про яке складено чимало легенд».
  4. Ліза почула, як старшокласники розповідали вірші українською і захоплено вигукнула: «Ой яка чудова українська мова!»

 

 

  1. Творча лабораторія.

Складіть і запишіть по одному реченню з прямою мовою на нашу тему так, щоб :

 І варіант –   слова автора стояли після прямої мови,

 ІІ варіант – слова автора стояли перед прямою мовою.

Пряма мова може бути будь-яким речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

 

  1. Робота з текстом.

Зверніть увагу на аркуші, які є в кожного з вас. Дивимось перше завдання. Нам пропонується прочитати два тексти та відповісти на питання: Що їх об’єднує, а чим вони різняться?

Текст №1

Чуття Батьківщини

   Так уже влаштовані ми, люди. Ми можемо бути по-справжньому щасливі тільки в одному місці на земній кулі. Те місце - наша Вітчизна.

   Здається, сама природа наділила людину бажанням бачити світ, відчути подих чужих вітрів, пізнати романтику далеких мандрів.

   Та серце наше завжди віддане одному клаптеві землі. Отому куточкові її просторів, де нема на чуже око геть нічого визначного. Але для нас тут початок усього, отчий дім, материнська пісня. Для нас тут – Вітчизна.

                                                                                        (За В.Кудіним)

Текст № 2

Де найкраще місце на землі

 

Де зелені хмари яворів

Заступили неба синій став,

На стежині сонце я зустрів,

Привітав його і запитав:

  • Всі народи бачиш ти з висот,

Всі долини і гірські шпилі.

Де найбільший на землі народ?

Де найкраще місце на землі?

Сонце посміхалося здаля:

  • Правда, все я бачу з висоти,

Всі народи рівні, а земля

Там найкраща, де вродився ти.

Виростай, дитино, й пам’ятай -

Батьківщина – то найкращий край!

                           (Д.Павличко)

 

Учні відповідають на питання (об’єднує – тема, різнить – спосіб вираження думки, другий текст – діалог).

Доведіть, що другий текст – діалог. Як ви це зрозуміли ?

 

  1. Редагування .

Ми знаємо, що діалог потребує певного письмового оформлення. Давайте попрацюємо редакторами журналу «Дивослово» та відредагуємо запропонований діалог щодо розділових знаків у ньому.

Зверніть увагу на друге завдання аркушів.

Редактор

А ти знала, що серед мов теж проводяться конкурси краси  запитала Мар’яна Катерину.

Цікаво. На жаль, нічого про це не чула. Розкажеш?

Я прочитала, що такий конкурс проводився у Парижі в 1934 році.

І хто ж став переможцем? поцікавилася Катерина .

Катю, нам є чим пишатись. За милозвучністю українська мова зайняла друге місце, пропустивши вперед тільки італійську.

Мар'яно, я дійсно пишаюся, адже українська мова така красива  – радісно скрикнула Катерина.

 

  1. Лінгвістична гра «Хто швидше створить репліку».

Для того, щоб розвивати вміння вести діалог, треба оволодівати майстерністю реплікування.  Вам пропонується придумати діалогічні єднання, використовуючи запропоновані форми реплік.

Наприклад:

Повідомлення (розповідне за метою висловлювання речення) – питання

- Найдовша ріка України - Дніпро.

- А скільки її довжина?

1) Повідомлення – заперечення

2) Повідомлення – повідомлення

3) Повідомлення – спонукання

4) Питання – відповідь

 

6. Творчий практикум по складанню діалогів.

В залежності від мети діалогу: про щось розпитати, домовитись або обговорити  виділяють різні типи діалогів. Наприклад:

Діалог-розпитування

Діалог-домовленість

Діалог-обмін думками

Діалог-обговорення.

 

Завдання1: скласти діалог-обмін думками  з 3-4 реплік на тему «Наша сімейна мова»  за поданим  зразком. Прослухайте, будь-ласка, діалог-зразок.

 

Сергій: Оксано, твоя бабуся гарно розмовляє російською мовою.

Оксана: Це й не дивно, бо вона за національністю росіянка. Крім того, в Україні багато людей розмовляють по-російськи.

Сергій: Ти маєш рацію, мої батьки, хоч і українці, володіють російською чудово. А ось молодша сестричка тільки намагається розмовляти, особливо, коли дивиться російські мультики. Удома ж ми розмовляємо українською мовою.

Оксана: А в нашій родині вживають дві мови: з бабусею я спілкуюся по-російськи, а з батьками – по-українськи.

 

Завдання 2: Скласти діалог-розпитування з 3-4 реплік за картинками.

Демонстрація картинок із зображенням державних символів – тризуба та прапора.

 

Завдання 3: Скласти і розіграти діалог між іноземцем і українцем на тему «Україна – моя країна», використовуючи як опорні слова, записані на дошці.

 

V. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

Метод «Незакінчене речення».

Найлегшим сьогодні на уроці для мене було … 

Я відчував труднощі, коли …

Свої досягнення на уроці я б оцінив на …

 

VІ. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Оформити письмово діалог «Україна – моя країна» в зошиті.

 

 

 

 

 

 

 

        

docx
Додано
13 лютого 2020
Переглядів
6627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку