Інтегрований урок з математики та української літератури, 6 клас
Тема. Тореадори з Васюківки в країні раціональних чисел.
(Тема уроку математики – «Всі дії з раціональними числами».
Тема уроку з української літератури – «Повість В. Нестайка «Тореадори з Васюківки»»)
Мета: дидактична: розвивати і закріплювати навички виконання дій з раціональними числами, навички усної лічби;
вміти аналізувати образи повісті, переказувати уривки, підтверджуючи свою відповідь прикладами з тексту.
Розвивальна: розвивати увагу, спостережливість, пам’ять, аналітичні здібності;
Виховна: виховувати цікавість до математики, цілеспрямованість в досягненні мети, працелюбність;
виховувати доброту, вміння дружити, приходити на допомогу в складних ситуаціях, розвивати почуття гумору.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок.
Обладнання: малюнки дітей, роздатковий матеріал, мультимедійний проектор, презентації, зошити з математики і зошити з української літератури, підручники з математики і української літератури.
Хід уроку
І. Організаційний момент (1 хв.).
ІІ. Актуалізація опорних знань (5 хв.).
Вчитель математики. Сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Разом з героями нещодавно вивченого вами твору ми побуваємо в країні раціональних чисел. Для того щоб вгадати прізвище автора цього твору, нам з вами необхідно розв’язати декілька невеличких вправ. Розв’язавши які, ми зможемо розшифрувати прізвище автора.
0,2*(-3) = -0,6
-1,5-3,7 = -5,2
5-(-8,3) = 13,3
1,2-5,8 = -4,6
-12: (-0,4) = 30
-2,7+6,3 = 3,6
3,5*(-0,3) = -1,05
5,6: (-0,7) = -8
3,6 |
- 4,6 |
-5,2 |
- 1,05 |
30 |
- 8 |
- 0,6 |
13,3 |
Й |
Т |
Е |
К |
А |
О |
Н |
С |
(Вправи спроектовано на екран, а таблиця заздалегідь записана на дошці. Робота проводиться усно, відповіді записує вчитель математики на дошці. Крім того, правильна таблиця також є в презентації, після закінчення роботи учнів вчитель показує їм потрібний слайд, щоб підтвердити їх відповіді. Після виконання завдання на екрані з’являється портрет В. Нестайка). (Додаток 1).
Вчитель літератури. Давайте пригадаємо з вами, який твір Всеволода Нестайка ми вивчали на уроках літератури? (Відповідь: «Тореадори з Васюківки»).
ІІІ. Перевірка здобутих знань у процесі практичної роботи (36 хв.).
Вчитель літератури. З нашими героями повісті Нестайка відбувається багато незвичайних пригод, вони потрапляють в комічні ситуації. Яка ж перша пригода трапилася з ними? (Відповідь: будували метро під свинарником).
Вчитель літератури. Перекажіть уривок з тексту, у якому розповідається про цю «визначну» подію. (Учні переказують чи інсценують уривок твору).
Вчитель математики. Ідея хлопців збудувати метро у Васюківці була дуже благородною, але вона потерпіла фіаско. Чому ж так трапилося? Мабуть, тому, що хлопці не зробили як слід розрахунки до того, як почали будувати метро? А тоді давайте допоможемо виправити хлопцям їх помилки і, можливо, колись у Васюківці з’явиться метро, про яке вони так мріяли?
(На екрані за допомогою проектора показані приклади з відповідями, деякі з яких є неправильними. Вчитель пропонує дітям підняти руки, хто згоден з відповідями, а якщо ні, то обґрунтувати чому).
(Біля правильних відповідей на дошці поряд з екраном учитель ставить «+», біля неправильних «-», можна згадати правила). (Додаток 2).
Вчитель літератури. Молодці, будемо сподіватися, що не все так погано було у хлопців, адже деякі вправи вони розв’язали правильно. Але чому ж тоді вчителька математики розсердилася на них? (Відповідь: хлопці хотіли, щоб за проїзд в метро вона платила більше за усіх інших – 5 копійок).
(Поки вчитель літератури розмовляє з дітьми, учитель математики пише на дошці завдання).
Вчитель літератури. Розсердившись, вчителька математики дала хлопцям додаткове завдання на уроці, з яким вони впоратися не змогли. Давайте допоможемо Яві та Павлуші?
Вчитель математики. Напишіть в зошитах число і класна робота, а також ось цей приклад. Хто бажає розв’язати приклад на дошці на оцінку?
(1 - 3,6) : (- 2 + 4) * (-2,6)
Розв’язання:
2) - 2+4=2= 1= 1;
3) - 1 = - : = - = - = - 1,5;
4) – 1,5*(-2,6) = 3,9.
Відповідь: 3,9.
Вчитель літератури. Хлопці дуже втомилися: метро закапували, від діда ховалися, задачу розв’язували. Треба їм відпочити, згодні? Але ж ми допомагали хлопцям, то й нам також час відпочити, бо ми теж втомилися.
Вчитель математики проводить фізкультхвилинку: якщо відповідь додатня, то треба підняти руки вгору й стиснути кулаки стільки разів, скільки становить модуль відповіді. Якщо відповідь від’ємна, то руки треба розвести в боки, водночас можна тихенько крокувати на місці, щоб розім’яти ноги.
(Вчитель показує завдання на аркушах, а діти виконують фізкультурні вправи).
-2 + 5 = 3; -1-4 = -5; -2 * (-3)=-8; 8:(-2) = -4
Вчитель літератури. «Головне – це тренування і спритність. Розумієш? Уперше в історії Васюківки. Гості з’їжджаються з усієї України. Трансляція по радіо і по телевізору. Навіть у Жмеринці видно буде». Про яку пригоду хлопців сказано в цьому уривку? (Відповідь: про бажання Яви та Павлуші влаштувати бій биків).
Вчитель літератури. А чи не хочете ви подивитися, як хлопці готувалися до такої великої події?
(Далі йде інсценування даного уривку).
Вчитель літератури. Чим же закінчився у хлопців бій з биками? (Відповідь: хлопці були змушені втікати від корови в ставок).
Вчитель математики. А чи цікаво вам дізнатися, з якою ж швидкістю втікали хлопці від Контрибуції? Ми зможемо з’ясувати це, якщо розв’яжемо таке рівняння:
׀х – 2,5׀ + 5 = 11.
Розв’язання:
=11 – 5; = 6; х – 2,5 = 6 або х – 2,5 = -6, звідки х=8,5 або х=-3,5.
Відповідь: 8,5; -3,5.
Вчитель літератури. Ява і Павлуша не тільки бешкетники, але й сміливі та добрі хлопчики. Які епізоди з твору свідчать про це? (Відповідь: хлопці врятували цуцика та допомогли людям під час повені).
А які ще риси характеру мають хлопці? (Міркування дітей про риси характеру хлопців: доброта, вміння дружити, почуття гумору, винахідливість та інші). А ось чому ж навчає нас цей твір ми дізнаємося, коли виконаємо завдання з математики.
Вчитель математики. На кожній парті лежать завдання, у яких пропущені деякі числа. Ви повинні вставити туди ці числа так, щоб рівності були правильними. Для кожної правильної відповіді існує код – буква. Таблиці з кодами також є на ваших партах. Якщо ви правильно розв’яжете завдання, то зможете скласти потрібні слова.
Перша парта, яка буде готова назвати слово, отримає оцінку. Працюємо в парах, так само як Ява і Павлуша.
1 ряд 2 ряд 3 ряд
7 -…=-6 …-(-9)=8 6 -…=8
4-…=9 …-12=-5 -4+…=7
-8-…=-5 0 - …=10 3 - …= -6
-3-…= -7 -2 -…= - 2 8 + …=5
- 8 +…= - 10 -5 - …= - 7 10 - … = 6
13 |
-5 |
-3 |
4 |
-2 |
З |
Р |
Д |
І |
У |
-1 |
7 |
-10 |
0 |
2 |
О |
Б |
Р |
Д |
О |
-2 |
11 |
9 |
-3 |
4 |
М |
Р |
У |
О |
Г |
(Додаток 3).
ІV. Підсумок уроку та оцінювання (2 хв.).
Вчитель літератури. Так чому ж навчає нас цей твір? (Відповідь: доброті, дружбі, почуттю гумору та інше).
Вчитель математики. Але ж не забудьте, щоб все виходило добре і дід Варава не лаявся, треба ретельно вчити математику і знати як виконувати дії з раціональними числами. А сьогодні ви отримали такі оцінки: …..
Вчитель літератури. А з літератури ви отримали наступні оцінки: ……
V. Домашнє завдання (1 хв.).
Вчитель математики. Щоб як слід підготуватися до контрольної роботи, повторіть розділ 4 підручника математики і розгляньте завдання в тестовій формі на сторінці 230.
Вчитель літератури. На наступний урок підготуйте, будь ласка, відповіді на запитання на стор. 161.
Дякуємо! Урок закінчено.
Підготували:
вчитель математики
Родіонова Л. М.
вчитель української мови
та літератури
Кобазєва Н. І.