Інтегрований урок у 4 класі з математики та природознавства.
Тема: Сім чудес України. Нумерація шестицифрових чисел: читання і записування шестицифрових чисел у межах 200 000. Повторення письмового ділення на одноцифрове число. Задачі, які включають знаходження частини числа.
Мета: Формувати в учнів уміння читати і записувати шестицифрові числа у межах 200 тисяч, розкладати їх на розрядні доданки; знайомити з культурною спадщиною нашого народу, його історичним минулим. Розвивати логічне мислення, світогляд, кругозір дітей. Виховувати гордість за рідний край, його культурну спадщину.
КЗ «Нікопольська середня загальноосвітня школа № 25
з поглибленим профільним і трудовим навчанням»
Інтегрований урок
у 4 класі
з математики та природознавства.
Тема: Сім чудес України. Нумерація шестицифрових чисел: читання і записування шестицифрових чисел у межах 200 000. Повторення письмового ділення на одноцифрове число. Задачі, які включають знаходження частини числа.
Вчитель початкових класів:
Потьомкіна Ольга Сергіївна
Нікополь
2017
Інтегрований урок у 4 класі з математики та природознавства.
Тема: Сім чудес України. Нумерація шестицифрових чисел: читання і записування шестицифрових чисел у межах 200 000. Повторення письмового ділення на одноцифрове число. Задачі, які включають знаходження частини числа.
Мета: Формувати в учнів уміння читати і записувати шестицифрові числа у межах 200 тисяч, розкладати їх на розрядні доданки; знайомити з культурною спадщиною нашого народу, його історичним минулим. Розвивати логічне мислення, світогляд, кругозір дітей. Виховувати гордість за рідний край, його культурну спадщину.
Обладнання: макети машин, комп’ютерна презентація (Power Point), виставка літератури за темою «Сім чудес України».
Зінтегровано зміст предметів
Математика Я і Україна. Громадянська освіта.Природознавство
Хід уроку
І. Контроль, корекція і закріплення знань.
Організація класу
Ми вам раді, добрі люди!
І вітаєм щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок в 4 клас!
Ви почули всі дзвінок?
Він покликав на урок!
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Спочатку сядуть хто?
Дівчатка.
А за ними вже …
Хлоп’ятка.
1.Каліграфічна хвилинка.
Урок почнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки.
Запишемо цифру 7.(Запис в зошитах числа та класної роботи, прописування цифри 7).
Бесіда.
Давайте пригадаємо магію сімки. Де ми з нею зустрічаємось? (У казках, 7 нот, 7 кольорів райдуги, 7 чудес світу..)
2. Оголошення теми і мети уроку (слайд 1)
Ми недарма згадали сімку, адже сьогодні на уроці ми познайомимося з сімома чудесами України. Також ми будемо вчитися читати і записувати числа у межах 200 000 та повторимо письмове ділення на одноцифрове число. А зробимо ми це, взявши участь у ралі. Кому відомо, що це таке?
(Сл.4) Ралі – це перегони на автомобілях за визначеним маршрутом і з дотриманням заданого графіка руху. Це змагання на витривалість, майстерність водіїв, надійність і швидкісні якості автомобіля.
А які риси лежать в основі майстерності гонщика? (Сл.5 Уважність, знання техніки, вміння гарно водити машину). Перевіримо одну з цих рис – уважність.
Завдання 1
А вперше такі перегони були організовані у країні, символом якої є ця споруда. (Сл.6. Демонструється Ейфелева вежа). Допоможіть назвати цю споруду та країну, в якій її зведено і дізнаєтеся батьківщину ралі.
Перші в світі автомобільні перегони відбулися влітку 1894 року - це була гонка між Парижем і Руаном за підтримки газети «Le Petit Journal», яка викликала значний інтерес громадськості та провідних виробників . Призи були вручені журі на основі доповідей спостерігачів, що сиділи в кожному з автомобілів. І як не схожі ці старовинні автомобілі на сучасні гоночні.
Термін «ралі» як вид автоспорту вперше був застосований в січні 1907 року на першому Ралі Монте Карло.
Чи проводяться такі змагання в Україні? Чемпіонат та Кубок України з ралі, проводить Автомобільна Федерація України (ФАУ). Чемпіонат складається щонайменше з чотирьох та щонайбільше з семи змагань- етапів.
Екіпаж - складається з 2 осіб які знаходяться в автомобілі, які є як водієм та штурманом (другим водієм). Обидва члени екіпажу можуть керувати автомобілем.
Отже, з умовами гонки ми знайомі. І як ви зрозуміли сьогодні ви працюватимете в парах. Один буде водієм, а інший штурманом. Прохід вашого авто будемо фіксувати на маршрутних листах ( Фігурним діроколом робимо відтиск у формі автомобіля)
Наше ралі проходитиме в сім етапів і називатиметься «Сім чудес України». (Сл.7) Воно проляже найкрасивішими куточками нашої країни, зустріч з якими надовго залишиться в вашій пам’яті.
Але для початку вам потрібно придбати авто. Для цього я пропоную взяти участь у грі «Аукціон». (Сл.8)
Завдання 2 (На екрані з’являється математичний вираз. Яка команда швидше обчислить, та й має можливість «придбати» автомобіль.) Дітям вручають макети автомобілів. (Сл.9-12)
1 приклад (7·8·10=560)
2 приклад (420:10:6=7)
3 приклад (500+500:10=550)
4 приклад (100+150:5= 130)
Не засмучуйтесь, якщо хтось придбав не той автомобіль, який хотів.
Пам’ятайте, що серцем автомобіля є двигун. Тому не важливо, яка машина зовні, а важливо який у неї двигун.(Сл.13)
Чи можна перефразувати ці слова на людське суспільство.(Дивись не на зовнішність людини, а на її серце.) (Сл.14)
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1етап
Наші автомобілі прямують до першої контрольної точки - столиці України – міста… (Києва). (Сл.15)
1 чудо України серед історико-архітектурних чудес – Софійський собор або собор Святої Софії. Йому близько 1000 років. Він вважається найстарішою спорудою в Києві. За однією з версій зводився він за часів князя Ярослава Мудрого на честь перемоги над печенігами 1037р., а за іншою – собор заклав князь Володимир Великий не пізніше 1018р. Назва собору походить від грецького слова «Софія», що означає «мудрість».
Для Київської Русі це була не тільки головна святиня, але й суспільно-політичний і культурний центр. Тут писали свої літописи літописці, зберігалась перша на Русі бібліотека, підписувались важливі документи, велись прийоми послів, було засновано першу школу.
Розміри Софіївського собору складають: довжина – 37м, ширина – 55м, висота – 29м. У соборі нараховується 19 куполів.
Завдання 3. Читання чисел
Погляньте на позначку на спідометрі вашої машини. Що таке спідометр? Прилад, який показує пробіг машини, т.б. подолану ним відстань. (Сл 16)
( 85 472; 40 210;35 020;90 009)
Коли ми подолаємо весь шлях у декого на спідометрі будуть шестицифрові числа. Тому ми повинні навчитися їх читати.
Пояснення нового матеріалу.
2 чудо України (Сл.15-18)
Києво-Печерська лавра
Києво-Печерська Лавра – одна з головних святинь християнського православного світу. Була заснована як печерний монастир. Ченці викопували печери в схилах Дніпра і жили там, відокремившись від гучного світу.
У ХІ-ХІІст. були побудовані:Успенський собор, церква Іоанна Предтечі, Троїцька надбрамна церква, церква Спаса на Берестові, Трапезна палата, а вся територія була оточена кам’яною стіною товщею близько 2м.
У наш час у печерах збереглись 6 підземних церков. Вони невеликі за розміром і без усіляких прикрас. Печери являють собою цілі підземні лабіринти з церквами, келіями, ходами. Їхня загальна довжина 500м, висота до 2м, ширина 1 – 1.3 м. Вони викопані на глибині 5-20м від поверхні землі.
З ХІІст. у Києво - Печерській лаврі збереглась лише одна церква – Троїцька Надбрамна церква.
Успенський собор є перлиною давньоруської архітектури.
Поряд із собором знаходиться Велика Лаврська дзвіниця, яку побудували 1731-1744р. У неї невеликий уклін, тому її часто називають «Київською Пізанською вежею». Висота дзвіниці 96 м.
На території Києво- Печерської лаври діють:
Державний музей книги і книгодрукування;
музей історичних дорогоцінностей України;
музей українського народного декоративного мистецтва;
музей театрального, музичного і кіномистецтва України.
Завдання 4. «Прочитай числа на древньому сувої» (Сл.19)
3 чудо України
Давайте пригадаємо, яке дерево є символом Києва?. (Сл.20) А от появу його на Україні пов’язують з Софіївським парком. (Сл.21-30) За однією з версій саме у Софіївському парку 200 років тому вперше в Україні висадили каштани. Тому зараз ми мандруємо до Софіївки.
Національний дендрологічний парк «Софіївка» - один із найбільших у Європі. Тут учені вирощують і досліджують рослини з різних куточків світу. А засновано цей парк було у 1802 році графом Станіславом Потоцьким. Він подарував цей вишуканий подарунок своїй дружині Софії. Це був чималий парк із озерами, фонтанами, водоспадами, гротами. Аби красуня-грекиня не сумувала за своєю батьківщиною, чоловік створив куточок Греції в українському місті Умань. Герої міфів Давньої Греції та Риму дали назву багатьом цікавим місцям парку. Я буду знайомити вас з цими місцями, а ви записувати числа цифрами і розкладати на розрядні доданки.
Завдання 5. Розклад на розрядні доданки
-Струмінь фонтана «Змія» піднімається на висоту п’ятиповерхового будинку. Це близько 18 м.
Підземна річка Ахеронт 224 м.
Грот Тантала. Велика гранітна брила, вагою більше 300 тонн, зависла без опори і утримується лише на трьох точках.
Інше каміння має вагу близько 128 345 кг, 144 500 кг, 105 307 кг,
100008 кг. (Розкладемо ці числа на розрядні доданки).
4 чудо України (Сл. 31-32)
Ви зрозуміли, що кожен куточок Софіївки дихає грецькими міфами. Тому далі шлях наших перегонів проляже через Стародавній Херсонес.
Залишки славетного міста містяться на території нинішнього Севастополя. Могутнє місто-держава проіснувало близько 2 тис.років. У заповіднику «Херсонес Таврійський» ведуться археологічні розкопки. Наш Саша Шеремет мріє стати археологом, тому зараз він розповість і про Херсонес, і про знахідки вчених.
Археолог.
Заповідник Херсонес Таврійський виник на узбережжі Чорного моря в VІ ст. до н.е.. У перекладі з грецької «херсонес» означає «півострів». І дійсно, місто було побудовано на півострові між бухтами. Свою назву Таврійський отримав від войовничого племені таврів, яке населяло сусідні гірські місцевості.
До наших часів тут збереглося багато давніх споруд: грецький театр, римська цитадель, середньовічні християнські храми, житлові квартали й вулиці.
Херсонес досліджується археологами вже 170 років, і за цей час було відкрито близько третини давнього міста. Основною частиною заповідника є археологічний музей, де зберігається більше 200тис. цінних експонатів:колекція античних теракот(керамічні вироби з кольорової глини), а також 15 тис. монет.
Кількість знайдених постаментів свідчить про те. що місто було прикрашене безліччю статуй богів, героїв і почесних громадян міста.
Вулиці міста перетиналися під прямим кутом, розділяючи його на однакові за розміром прямокутники.
На межі ІV-ІІІ ст. до н.е. громадяни побудували великий театр, який вміщував від 1500 до 3000 глядачів.
Мешканці шанували усіх олімпійських богів, але головним божеством була таврська Діва. Діву греки ототожнювали з грецькою богинею мисливства Артемідою і зображували її у вигляді юної дівчини з ланню. Такою вона зображена на численних херсонеських монетах.
Вчитель (Сл.32) Такі амфори були знайдені при розкопках Херсонесу. У них зберігали і перевозили олію, вино, зерно. Горло посудини закривали корком і заливали смолою. Це надійно захищало продукти від псування.
Завдання 6. «Відкоркуй амфору»
(Давайте порахуємо скільки зернин міститься в амфорах і запишемо числа цифрами)
125 тисяч 753; 130 тисяч 72; 13 тисяч 72; 100 тисяч 20; 199 тисяч 990.
Фізкультхвилинка
ТО машини
Перевірим швидко, діти,
Чи машина може їхать?
Ми їй шини підкачаєм,
Пил і бруд повитираєм.
Попідкручуєм гайки
І оглянем всі боки.
Всю машину обійдемо,
А тепер на газ нажмемо.
Впевнено кермо тримайте
Зробіть по класу коло і сідайте.
ІІІ. Розвиток математичних знань.
5 чудо України
Хотинська фортеця (Чернівецька обл.) (Сл.33-36)
Хотин – одне з найдавніших українських міст. Його назва ймовірно походить від дієслова «хотіти», тобто це місце було бажаним для поселенців, які хотіли жити в такому красивому й багатому краї.
На початку ХІ ст.. князь Володимир Великий створив систему прикордонних фортець на заході і півдні своєї держави,серед яких був і Хотин.
Спочатку це була невелика дерев’яна фортеця, а за декілька років замість неї збудували кам’яну. Її героїчні мури(замок оточений 40 -метровими стінами) й досі зберігають сліди від гарматних ядер. Стіни й башти Хотинської фортеці добре збереглися й дотепер. ЇЇ можна назвати фортеця-кінозірка. Адже тут часто проходять зйомки сторичних фільмів.
Стіни твердині над Дністром можна побачити у багатьох кінострічках:
«Захар Беркут», «Балада про доблесного лицаря Айвенго»,«Три мушкетери», «Чорна стріла», «Стріли Робін Гуда», «Тарас Бульба» та ін.
А ми перевіримо чи піддадуться нам стіни фортеці. Вона підготувала нам завдання.
Завдання 7.
Перевір чи правильно виконано письмове ділення (2 приклади один правильно,один - ні). Виконай правильне обчислення біля дошки з коментуванням.
6 чудо України (Сл.37-40)
Національний історико-архітектурний заповідник «Кам’янець” (Хмельницька обл..)
Старовинна фортеця побудована на березі ріки Смотрич.
Каньйон річки мав ширину 100-300 м і 30-40-метрові прямовисні стіни. З наближенням ворогів він наповнювався водою через систему шлюзів, що робило місто практично неприступним. Місто з обох боків було оточено сторожовими баштами, а єдиний виїзд пролягав через найвужчу частину каньйону Смотрича по замковому мосту.
Високі стіни споруди надійно захищали від ворожих стріл, а чимало підвалів із запасами харчів і глибокий колодязь(глибина - 36м, діаметр -6м) допомагали витримувати довгі облоги.
Чи підкориться нам ця стародавня фортеця?
Завдання 8.
Виконати ділення письмово (взаємоперевірка)
№200
2) 684:2=342 575:5=115 516:3=172
(За швидкість проходження дистанції +1 відтиск
7 чудо України (41-42)
Хортиця
Хортиця – найбільший острів на Дніпрі. Його площа складає
23,3 км.кв.(довжина 11,2 км, ширина – приблизно 2,5 км).
Саме тут 500 років тому існувала славетна Запорізька Січ. На острові козаки звели місто-фортецю. Ззовні твердиню добре захищали глибокий рів і вал заввишки, як триповерховий будинок! Мешкали козаки у куренях. У кожному розміщалось декілька сот вояків. Була на січі й своя школа. Дорослі та хлопчаки, які виховувалися козаками, вчилися там читати й писати.
У 2009р. на Хортиці було відкрито історико-культурний комплекс «Запорізька Січ», який являє собою реконструкцію старовинної козацької фортеці. Зменшена копія козацької фортеці, огорожена ровом, валом та брусованим частоколом з декількома баштами. У центрі знаходиться церква, її оточують службові та господарські будівлі, а також курені.
Улюбленою козацькою їжею був куліш. Тому розв’яжемо задачу про куліш.
Завдання 9. (Сл.43)
Задача про куліш
З 864 г козацького кулешу 1 ∕4 становить пшоно, 1/6 – картопля, а решту - вода . Скільки грам води у козацькому кулеші?
1)864:4=216(г) – пшоно.
2)864:6=144(г)- картопля.
3)216+144=360(г) - картоплі і пшона разом.
4) 864-360=504(г) – води.
Відповідь: 504 г води міститься у козацькому кулеші.
3.Оцінювання.