Інтегрований урок української мови "Узагальнення знань із теми «Безсполучникове складне речення»

Про матеріал
У народі кажуть: вишиванки ніби райдуги-співанки. Подивіться на веселкову гаму кольорів, якими вишиті ці рушники. Якби вам запропонували вишивати, смужку якого кольору ви б обрали для сьогоднішнього уроку. (Учні обирають колір, звіряють зі слайдом) Червоний – у вас багато енергії. Зелений – ви хочете досягнути високих результатів. Жовтий – ви оптимістично налаштовані на працю. Синій – ви врівноважено виконуватимете всі завдання.
Перегляд файлу

Інтегрований урок  української мови «Веселка у хаті»

для 9 класу

Тема: Узагальнення  знань із теми «Безсполучникове складне речення»

Мета: узагальнити й систематизувати вивчений матеріал про безсполучникові складні речення, удосконалювати пунктуаційні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обґрунтовувати; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати пізнавальні завдання; виховувати шанобливе ставлення до українських символів, до народної культури.

Тип уроку: узагальнення  й систематизація знань – Урок - квест

Методи та прийоми навчання: ігри «Квест», «Я вітаю», «Мозковий штурм», «Установи відповідність», перегляд відеороликів, бесіда , робота в групах, інтерактивні вправи «Наплічник», «Пунктуаційний аукціон», «Лінгвістичний феєрверк», «Відшукай речення», «Пунктуаційна заморочка», «Синтаксична палітра», «Сейф мовних знань», «Слово-магніт», «Ґронування».

Очікувані результати:  учні вміють застосовувати теоретичні знання з теми

 «Безсполучникове складне речення»  при виконанні практичних, тестових завдань; будують  безсполучникові складні речення з  різними типами смислових зв`язків, комунікативно виправдано використовують безсполучникові складні речення в мовленні;  узагальнюють  і повторюють вивчений матеріал у рамках підготовки

до написання контрольної роботи.

Обладнання:  картки-завдання, презентація до уроку, відеопрезентація

Перебіг уроку

Геройство мусить мати нагороду,

 се і Боги, і люди признають.

Леся Українка

Слайд 1.

 І. Організація класу.

 Емоційне налаштування учнів до уроку.

Використання інтерактивної гри «Я вітаю».

Слово вчителя

Слайд 2.

Доброго дня, шановні учні, гості, колеги. Я рада вас вітати у цей чудовий день

  •  «Я вітаю тих, хто…хоче працювати»,
  • «Я вітаю тих, хто…в доброму гуморі»,
  • «Я вітаю тих, хто…хотів би дізнатися про щось нове»,
  • «Я вітаю тих, хто…хоче спілкуватися».

Після кожної фрази учні, які вважають , що фраза стосується їх, підводяться.

Учитель та інші їм аплодують.

 Дякую вам

У народі кажуть: вишиванки ніби райдуги-співанки. Подивіться на веселкову гаму кольорів, якими вишиті ці рушники. Якби вам запропонували вишивати, смужку якого кольору ви б обрали для сьогоднішнього уроку.

Слайд 3.

(Учні обирають колір, звіряють зі слайдом)

Червоний – у вас багато енергії.

Зелений – ви хочете досягнути високих результатів.

Жовтий – ви оптимістично налаштовані на працю.

Синій – ви врівноважено виконуватимете всі завдання.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Чи знаєте ви, що означає вишитий рушник для українців?(Відповіді )А чи можемо ми говорити про те, що на сьогоднішній день цей шаш народний символ відходить у минуле?

Отож, спробуймо сьогодні змінити своє ставлення до нашого українського вишитого рушника.

А наш  урок ми   проведемо у формі мовного квесту. Що таке квест?.

Відповіді учнів

Слайд 4.

Словникова робота

  Квест (від англ. quest - пошук, пошуки пригод) - аматорське спортивно-інтелектуальне змагання, основою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених завдань командами або окремими гравцями.

Слайд 5.

Це гра, пошук, виконання певних завдань для досягнення поставленої мети.

А метою нашого уроку є повторити та поглибити вивчений матеріал з теми; будемо формувати вміння знаходити в тексті СБР , аналізувати їх,  правильно розставляти потрібні розділові   знаки; збагачувати свій словниковий запас; виховувати людські якості спілкування; уміння працювати в групі; бажання бути успішним; прищеплювати любов до рідної Батьківщини та до її народних символів. і, звичайно, цікаво і змістовно проведемо час

Слайд 6.

Записуємо в зошитах  дату  і тему уроку.

Узагальнення  знань із теми «Безсполучникове складне речення»

Слайд 7.

Зверніть увагу на формулу нашого уроку:

Формула уроку:

( У+О)*(В+С)*Р=З, де

У – увага

О – організованість

В – взаємодопомога

С – спілкування

Р – робота

З -  знання

Слайд 8.

- Прочитайте епіграф до нашого уроку.

- До якого виду речень за будовою він належить?

- Як ви думаєте: чому слова Лесі Українки є епіграфом нашого уроку?

Сьогодні день народження цієї геніальної поетеси та сильної жінки, їй виповнилось 149 років

Спершу ми об`єднаємо клас у три групи, а зробити поділ нам допоможуть розділові знаки, які ми ставимо у безсполучниковому складному реченні.  У кінці уроку ми підіб’ємо підсумки й виявимо переможців нашого квесту.

Діти по черзі витягують кольорові листочки з розділовими знаками – діляться на 3 групи

І група – «Мереживо»

ІІ група – «Веселка»

ІІІ група –«Візерунок»

Кожна група вишиватиме рушник, а кількість мережок на ньому залежить від правильності виконаних завдань з теми «Складне безсполучникове речення». За кожне правильно виконане завдання ви отримаєте картку-бонус, а зараз згадаймо правила роботи в групі

Слайд 9.

Правила роботи в групі

 1. Умійте слухати одне одного.

 2. Говорити повинен хтось один.

 3. Говорити слід по суті.

 4. Необхідно поважати почуття інших.

 5. Приниження гідності – неприпустиме.

 6. Висловлюватися слід, спершу піднявши руку.

 7. З повагою ставитися до всіх без винятку.

 8. Розподіліть обов’язки в групі: спікер – керівник групи; тайм-спікер – слідкує за часом; секретар – веде записи; доповідач – висловлює думки групи.

 9. Кожен виконує свої обов’язки.

10. У разі необхідності зверніться до консультанта.

 

 Сподіваюся, що ми будемо плідно працювати і встигнемо виконати усе заплановане, отримаємо масу вражень, азарту, драйву і позитиву.  Хай переможе найрозумніший.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Слайд 10.

Але перш ніж запросити вас до старту, пропоную вам розминку.

«Мозковий штурм»

  1. Речення за будовою… (прості та складні)
  2. За способом зв’язку складні речення бувають (сполучникові-безсполучникові)
  3. Сполучникові поділяються на (складносурядні-складнопідрядні)
  4. Складносурядні це -
  5. Складнопідрядні це –
  6. Безсполучникові складні речення поділяються на…
  7. В яких випадках ми не ставимо розділових знаків у СБР?

Добре, молодці

 

Отож починаємо майстерно вишивати наші знання з теми СБР на білих аркушах кольоровими нитками наших знань

 

ІV. Операційно-пізнавальний етап

Слайд 11.

Мережка   «Гронування»

      

1. «Гронування»

 До записаної на  аркуші теми підберіть ті поняття і терміни, що пов’язані з нею. За складеною опорною схемою розкрийте тему.

І група – «Безсполучникове складне речення».

ІІ група – «Змістові відношення між частинами безсполучникового речення».

ІІІ група – «Розділові знаки в БСР».

Дякую вам і вважаю, що кожна група добре справилась із завданням, і всі ви одержуєте бонус

Слайд 12.

 

 

 

Мережка   «Пунктуаційний аукціон»

2. «Пунктуаційний аукціон»

Перепишіть речення, розставте  розділові знаки, поясніть їх. Визначте змістові відношення між частинами речення.

І група

  1. У далеку дорогу брали з собою рушник на згадку про рідний дім, з рушником  матері виряджали своїх синів у світ. (послідовність,з однорідними частинами)

2. Вишивають в Україні на білому тлі  найчастіше червоними і чорними нитками:вони символізують любов та родючість землі. (пояснення, з неоднорідними частинами)

ІІ група

1.  Важливе місце в житті українського народу займає рушник  - не було жодної хати без вишитого рушника.  (наслідок, з неоднорідними частинами)

 

2.  З хлібом-сіллю на рушнику зустрічають дорогих гостей -   без нього не обходиться жодна урочиста подія в родинному чи громадському житті. (послідовність, з однорідними частинами)

 

ІІІ група

1. Рушники   оберігали житло від злих сил,   захищали вони людину від негараздів. (послідовність, з однорідними частинами)

 

2. Український рушник є невмирущим символом України: його можна порівняти з народною піснею, вишиванкою і писанкою. (пояснення, з неоднорідними частинами)

Слово вчителя

Групи справилися із завданням – отримують бонуси

Вишитий рушник – це свято для українців.  А яке ж свято без феєрверку! Тому наступна мережка нашого квесту – «Лінгвістичний феєрверк»

Слайд 13.

Мережка «Лінгвістичний феєрверк».

Учні отримують віддруковані аркуші з реченнями, елементи яких розташовані хаотично («за принципом вибуху»). Потрібно відновити речення, розставити розділові знаки.

 

  1. На щастя, на долю рушник стелять під ноги молодятам -    на ньому вони дають обіцянку один одному на вірність. (наслідок)

 

 

На/ рушник/ ноги /молодятам/  - /вони/ ньому/обіцянку/ на/ один/ дають /одному /вірність/ на/. щастя,/ на стелять /долю /під

 

  1. У сім’ї народжувалося немовлятко - ліжечко прикрашали рушничком. (наслідок)

 

 

У/  народжувалося /- /ліжечко/ прикрашали/ сім’ї/ немовлятко/ рушничком/.

 

  1. Цвіт за вікнами кружляє, засипає очі,
    Рушники нам серце гріють, мов пісні дівочі. (одночасність)
     

За/ кружляє/, очі/, вікнами/ засипає/ Цвіт/
на гріють, мов/ дівочі/ Рушники/ серце/ пісні

Першими були ______________________________

Другі_______________________________________

Треті_______________________________________

Слайд 14.

 Мережка «Відшукай речення»

Відшукайте в тексті безсполучникове складне речення, поясніть

І група

В Україні із давніх-давен мати вчила донечку рукоділлю.  У три роки з нею проводили невеликий ритуал: батько підводив малу до яблуні, як символ материнської любові, і легенько колов голочкою дитячі долоньки. Просив у Бога благословення, щоб дитина ніколи не вкололася при вишиванні. І з того часу дитина не розставалася з тією голкою все життя.

ІІ група

Дівчина на своє весілля має вишити рушники своїми руками. У цей час вона мріє про щасливе майбутнє, щире та вірне кохання. І оту всю добру позитивну енергетику вона вкладе у кожну ниточку, у кожний слідочок. Не варто купувати весільний рушник: ми ж не знаємо, із якими помислами людина вишивала його.  Може, у людини велике горе і вона з нужди зі слізьми вишила і продала. Усе, що вона думала, те і зашила у рушник. І та доля передасться молодій парі.

ІІІ група

Полотно для вишивки беруть ткане, не зарублене по боках, не зшите з двох частин. Сім'я має бути єдиним цілим.  Життєва дорога не повинна перерізатися, рубців не має бути ніде. Вони вказують на сварку подружжя чи на проблеми їхнього здоров'я. Нашитою мережкою рубці не прикрашають. Її виторочують з самого полотна. Рушник вишивають із двох сторін червоними та чорними нитками. Центр залишають білим. То Боже місце. Стаючи на рушник, молоді отримують благословення згори на їхнє дерево роду на полотні та світле життя.

 

Слайд 15.

Мережка «Пунктуаційна заплутанка»

   Учням  пропонується  текст,  у  якому  потрібно  вставити  пропущені  розділові  знаки, підкреслити БСР.  Після  виконання  роботи  групи обмінюються  картками та  роблять  взаємоперевірку  за  зразком  на  дошці.  

Текст   

Рушник з давніх-давен символізував   естетичні смаки  він був своєрідною візиткою дому.

Біля вікон і дверей вони були оберегами крім візерунків, тут були вишиті й слова – обереги.

Приходила людина в життя зустрічали її рушником.

 Сивіють і народжуються роки, минають століття  вічним є і буде український рушник.

 

Слайд 16.

Текст-відповідь

Рушник з давніх-давен символізував   естетичні смаки, він був своєрідною візиткою дому. (послідовність)

Біля вікон і дверей вони були оберегами:крім візерунків, тут були вишиті й слова – обереги. (пояснення)

Приходила людина в життя – зустрічали її рушником. (наслідок)

 Сивіють і народжуються роки, минають століття -  вічним є і буде український рушник. (зіставлення)

 

 А зараз я пропоную вам трішки відпочити і традиційно у нас лайфхак українською

 

Слайд 17.

 

Слайд 18.

Мережка «Синтаксична палітра».

Ви, напевно, всі знаєте, що вишивальниці користуються палітрою кольорів, щоб гарно підібрати нитки чи бісер для вишивання,  у нас з вами зараз інша – «Синтаксична палітра».  

 

Установити відповідність між складними безсполучниковими реченнями та відношеннями між частинами:

А) Відношення одночасності.

Б) Відношення послідовності.

В) Відношення причини.

Г) Відношення пояснення.

Д) Відношення протиставлення.

 

  1. Рушник на кілочку – хата у віночку. Д
  2. Наш український рушник пройшов крізь віки,він щедро простелений близьким і далеким друзям та гостям.Б
  3. Висить рушник у хаті на кілочку, калина червоніє на столі,  жовтенькі житні колосочки, мов  братики малі.А
  4. 3 чистою думкою, гарним бажанням дівчата вишивали на рушниках кожна свій візерунок:  він ніс в собі свою символіку. Г
  5. Люблю український рушник: він мій оберіг В
  6.  

Звіримо відповіді

Слайд 19.

 

Слайд 20.

 

Мережка « Сейф мовних знань»

 

Запишіть й вигляді коду цифру, що супроводжує БСР

На полотні співали солов’ї,
І красувались кетяги калини.

Хата без рушників – родина без дітей.

Вишитий рушник в Україні посідає особливе місце.

 

 

(1)

(2)

(3)

Запишіть й вигляді коду цифру, що супроводжує БСР

 Найдавніший рушник зі слідами вишивки знайдено в Києві на Вознесенському узвозі.

Рушники моя бабуся вправно вишиває,
На чудові візерунки доля надихає.
Хліб-сіль на вишитому рушнику –  висока ознака гостинності українського народу.

 

(1)

(2)

(3)

Запишіть й вигляді коду цифру, що супроводжує БСР, у якому ставиться кома

 Хліб і рушник – одвічні людські символи

Кожна місцевість мала свої особливі орнаменти й кольори вишивки, але в них усіх була одна цікава особливість Рушники сімейні наші - обереги в хаті,
Усі будуть в Україні вільні та багаті.

 

 

(1)

(2)

(3)

Запишіть й вигляді коду цифру, що супроводжує БСР, у якому ставиться тире.

Прийняти рушник, поцілувати хліб - символізує духовну єдність, злагоду та глибоку пошану.

З давніх часів добрих гостей зустрічають в Україні хлібом-сіллю, які подають на рушниках, оздоблених чудовою вишивкою.

У давні часи рушники вважали за обереги.

 

 

(1)

(2)

(3)

Запишіть й вигляді коду цифру, що супроводжує БСР

Від сивої давнини і до наших днів в радощах і горі рушник - невід'ємна частина нашого побуту, його можна порівняти з піснею витканою і вишитою на полотні.

Вишивають в Україні на білому тлі, найчастіше червоними і чорними нитками, але можна зустріти і жовто-голубі орнаменти.

Український рушник — це не просто вишитий шматок полотна, як можна бу­ло б подумати.

 

 

(1)

(2)

(3)

Запишіть й вигляді коду цифру, що супроводжує БСР, у якому ставиться тире.

У народі раніше говорили: «Хата без рушників — як родина без дітей».

Рушники є неодмінними атрибутами народного побуту, весільної обрядовості - вони застосовуються як традиційна окраса житла.

У кожній родині, де підростала дівчинка, скриня мала повнитися рушника­ми.

 

 

(1)

(2)

(3)

Слайд 21.

КЛЮЧ: 223112

 

Слайд 22.

 

Мережка «Слово-магніт»

     А чи знаєте ви пісні про вишитий рушник?      

 А. Малишка «Пісня про рушник», але я вам сьогодні пропоную послухати ще одну пісню про вишитий рушник, але ви будете не просто слухати, а виконувати завдання, яке називається «Слово-магніт»

Усім трьом групам дати малюнки – зображення вишитого рушника; посередині малюнка написане  одне слово, з яким асоціюється у них це зображення, навколо цього слова-магніта написати 6  слів, які  будуть взаємопов’язані із першим, головним поняттям. Використовуючи написані слова, скласти невелике висловлювання із БСР, яке стосується слова-магніта.

 

Слайд 23.

 

V. Підсумок уроку.

Сьогоднішня ваша робота на уроці – це виконані вправи з теми «СБР», які допомогли вам вишити такі барвисті рушники. Вони є своєрідним оберегом знань із вивченої теми.

Слайд 24.

Метод «Наплічник»

  • Мені (не) сподобалося на уроці…
  • Найбільші труднощі я відчув(ла)…
  • Я вмію…
  • Я знаю…

 

VI. Оцінювання учнів.

А зараз давайте підрахуємо ваші бонуси та визначимо переможців

 

Всі сьогодні на уроці молодці, ви одержуєте хороші оцінка.

Слайд 25.

 

VII. Домашнє завдання.

   «Темна  мережка»

    У цих   конвертах із темною мережкою (за варіантами або за вибором учнів)ви отримуєте домашнє завдання, успіхів вам у його виконанні

1.  Написати твір-мініатюру «Український рушник у моїй родині», використавши безсполучникові речення.

2.    Скласти діалог,  на тему  «Окрасою родини є діти, а  окрасою хати є рушник». Використати СБР

3. Виконати тестові завдання

4. «Щасливий конверт»

Слайд 26.

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Оксана Довгань
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
2 березня 2020
Переглядів
1199
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку