Сценарій історико-культурологічної та мовно-літературної квест-гри, присвяченої Дню слов’янської писемності та культури

Про матеріал
Сценарій історико-культурологічної та мовно-літературної квест-гри, присвяченої Дню слов’янської писемності та культури
Перегляд файлу

Сценарій історико-культурологічної та мовно-літературної квест-гри, присвяченої

Дню слов’янської писемності та культури

Дата проведення: 09 листопада

Тема квест-гри: «Вивчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть!»

Мета квест-гри: у цікавій ігровій формі ознайомити учнів із розвитком слов’янської писемності та постатями, які відіграли важливу роль у становленні української мови; розвивати у школярів логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння працювати в колективі; виховувати інтерес та повагу до рідної мови, почуття глибокої любові до українського слова, свого роду; виховувати у школярів прагнення власною працею примножувати здобутки українського народу та нації в цілому.

Обладнання: маршрутні листи, аудіозаписи українських народних пісень, фотоілюстрації, картки із завданнями, роздавальний пошуково-дослідницький, дидактичний матеріал.

Учасники: учні 8-11 класів.

Умови гри: учні, об’єднуючись у команди, отримують маршрутні листи й, мандруючи квест-локаціями, ознайомлюються з новою інформацією.

ПЕРЕБІГ ЗАХОДУ:

  1. Для участі у грі потрібно 4 команди (учні 8-11 класів). Кожна команда налічує по 5 учасників у кожній. Об’єднавшись у команди, учні повинні мати назву своєї квест-команди, гасло та емблему.
  2. Умови гри: Учасники змагань, проходячи кожну квест-локацію, отримують по одному сегменту фотоілюстрації відомої постаті, яка мала безпосереднє відношення до розвитку та становлення української писемності та культури. Після того, яка усі команди пройшли успішно усі локації – збирають до купи «закодований» образ й розказують усім присутнім про його діяльність.
  3. Усього налічується 8 локацій:

  1. Вітальна (учні репрезентують назву своєї команди, гасло та емблему);
  2. Мовознавча;
  3. Історична;
  4. Літературна;
  5. Пізнавальна;
  6. Народознавча;
  7. Архітектурна;
  8. Монетна

І КВЕТ-ЛОКАЦІЯ – «ВІТАЛЬНА» (учні змагань репрезентують назву своєї команди, гасло та емблему);

ІІ КВЕСТ-ЛОКАЦІЯ «МОВОЗНАВЧА»

Завдання: Розгадати кросворд

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

1

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

2

 

 

 

 

 

 

 

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

3

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

4

X

 

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

 

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

 

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

6

X

X

 

X

X

X

 

X

X

X

X

7

 

 

 

 

 

X

X

 

X

X

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

X

 

X

X

X

 

X

X

X

X

X

8

X

X

X

 

X

X

 

X

X

X

 

X

X

X

X

X

 

X

X

X

 

X

X

 

X

X

X

X

X

X

X

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

X

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

10

 

 

 

 

 

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

X

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

11

 

 

 

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

 

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

X

По горизонталі:

2. Самостійна частина мови, яка позначає кількість предметів або їхній порядок при лічбі і відповідає на питання скільки? котрий?  5. Розділ граматики, назва якого походить від грецького слова morphe — форма, logia — слово, вчення.  7. Службова частина мови, яка надає слову чи реченню додаткових відтінків або служить для творення деяких граматичних форм і нових слів.  9. До якої частини мови належать слова:  без, через, задля, з-під, із-за, поза, щодо.  10. Самостійна частина мови, що має значення предметності, вираженої у формах роду, числа і відмінка, відповідає на питання хто? або що?  11. До якої частини мови належать подані слова: дзень, ха-ха-ха, ш-ш, шур-шур, ж-ж-ж, аго-о-ов, гав-гав?

 

По вертикалі:  1. Самостійна частина мови, що має неозначену форму.  3. Службова частина мови, яка служить для зв’язку однорідних членів речення та частин складного речення.  4. Частина мови, до якої належить виділене слово в реченні:  Коли моя білява донька виросте, я буду НАДТО старий.  6. Повнозначна змінна частина мови, яка замінює іменник у реченні і вказує на предмети, ознаки, кількість, але не називає їх.  8. Самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета, граматично виявлену в категоріях роду, числа і відмінка та відповідає на питання який? яка? яке? які? чий? чия? чиє? чиї?

ІІІ КВЕСТ-ЛОКАЦІЯ «ІСТОРИЧНА»

Завдання: Упізнати й назвати відомого діяча України у галузі мови та мовознавства, який мав відношення до реформування, розвитку та становлення сучасної української літературної мови.

Для команди 8 класу:

C:\Users\Дима\Desktop\Іван-Котляревський-біографія-скорочено.jpegСловник української мови за редакцією __________ являє собою цінну лексикографічну пам’ятку. Цей двомовний — українсько-російський – словник (у своїй основі перекладного типу) має до 68 тисяч реєстрових слів і є першим в українській лексикографії великим зібранням лексичних фондів нової української мови з перекладом включених до нього слів на російську мову і здебільшого з відповідним українським ілюстративним текстом до кожного з поданих значень слова. В реєстрі словника представлена лексика як літературної мови XIX ст. і фольклору, так і більшості українських діалектів. Словник досить широко подає українську фразеологію, часто з поясненням її походження. Словник української мови за редакцією ___________становить зведення праці багатьох кореспондентів журналу «Киевская старина», кваліфікований добір матеріалів з творів художньої літератури та численних фольклорних джерел з частковим використанням попередніх словників такого ж типу і з значним доповненням записами діалектного і фольклорного матеріалу, зробленими самим редактором словника.

Для команди 9 класу:

Ім’я _______________ – засновника нової української літератури, пов’язують, у першу чергу, з його поемою «Енеїда» (1798), яка вже двісті років зачаровує вдячних читачів. Це була перша друкована українська книга, в якій живорозмовні джерела народної мови відбивають самобутність національної картини світу українців, втіленої у назвах побутових реалій, трудових занять, обрядів, у своє­рідній побудові фрази, її афористичності. Запозичивши сюжет у Вергілія, _________ наповнив свій твір дотепним українським гумором, народними повір’ями, кар­тинами воєнного і мирного життя, описом одягу, страв усе це надає поемі яскравого національного колориту.

C:\Users\Дима\Desktop\index.jpgДля команди 10 класу:

Цей правопис був застосований ___________, відомим в українській літературі як засновник першого історичного роману. Надруковано цей правопис  у «Записках о Южной Руси» та в «Граматці», а потім використаний у журналі «Основа», який видавали у 18611862 роках у Петербурзі Василь Білозерський, Микола Костомаров і _______________.

У листі Якову Головацькому з Варшави 16 жовтня 1866 року ____________писав: «Вам відомо, що правопис, прозваний у нас в Галичині «__________» винайдений мною в той час, коли всі в Росії були зайняті поширенням грамотності в простому народі. З метою полегшити науку грамоти для людей, яким ніколи довго вчитися, я придумав спрощений правопис. Але з нього тепер роблять політичне знамено. Полякам приємно, що не всі росіяни пишуть однаково по-російськи; вони останнім часом особливо прийнялися хвалити мою вигадку: вони засновують на ній свої нісенітні плани і тому готові лестити навіть такому своєму супротивнику, як я …

Похожее изображениеДля команди 11 класу:

____________________ – український педагог, теле- та радіоведучий. Автор понад п’ятдесяти підручників та посібників з української мови й літератури. Лауреат Усеукраїнського конкурсу «Учитель року» (1996) та Міжнародної літературно-мистецької премії імені Григорія Сковороди (2007). Доцент у Київському університеті імені Бориса Грінченка, завідувач кафедри гуманітарних дисциплін у Технічному ліцеї НТУУ «КПІ», вчитель вищої категорії, вчитель-методист. Заслужений працівник освіти України. ________________ є одним із найпомітніших дослідників і популяризаторів української мови. Автор наукових публікацій, понад п’ятдесяти підручників і посібників; загалом на 2016 рік має 107 виданих книжок. ____________ очолює робочу групу з розробки програм зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури. Також він є упорядником посібників для проведення державної підсумкової атестації в українських школах. З 2009 року ___________, який має добре поставлений дикторський голос, випускає збірки аудіодиктантів. Є автором унікальних самовчителів «Українська за 20 уроків» (2014), «100 експрес-уроків української» (2016). Із 2015 року веде мовну рубрику «Експрес-урок» на телеканалі «1+1».

ІV. КВЕСТ-ЛОКАЦІЯ «ЛІТЕРАТУРНА»

Для команди 8 класу:

  • Пригадайте з якої поезії поданий уривок, доповніть його, назвіть автора

Мені тринадцятий минало.

Я пас ягнята за селом.

Чи то так сонечко сіяло,

Чи так мені чого було?

Мені так любо, любо стало,

Неначе в Бога......

Уже прокликали до паю,

А я собі у бур’яні

Молюся Богу... І не знаю,

 

…………………….

Чого маленькому мені

Тойді так приязно молилось,

Чого так весело було.

Господнє небо, і село,

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

Відповідь: Т. Шеченко «Мені тринадцятий минало».


Для команди 9 класу:

  • Пригадайте з якої народної пісні поданий уривок. Продовжіть її. Назвіть її тематичну групу

Місяць на небі, зіроньки сяють,
Тихо по морю човен пливе.
В човні дівчина пісню співає,
А козак чує, серденько мре.

Пісня та мила, пісня та люба
Все про кохання, все про любов.
Як ми любились та й розійшлися,
Тепер зійшлися навіки знов.


Відповідь: Родинно-побутова-пісня «Місяць на небі, зіроньки сяють»

Для команди 10 класу:

  • Пригадайте з якого твору поданий уривок. Доповніть його, назвіть автора та жанр.

Реве та стогне Днiпр широкий,

Сердитий вiтер завива,

Додолу верби гне високi,

Горами хвилю пiдiйма.

 

I блiдий мiсяць на ту пору,

Iз хмари де-де виглядав,

Неначе човен в синiм морi

           То виринав, то потопав.


Відповідь: Т.Шевченко. Балада «Причинна»

Для команди 11 класу:

  • Пригадайте з якого твору поданий уривок.  Доповніть його, назвіть автора.

Ви знаєте, як липа шелестить

У місячні весняні ночі? —

Кохана спить, кохана спить,

Піди збуди, цілуй їй очі,

Кохана спить...

Ви чули ж бо: так липа шелестить.

Ви знаєте, як сплять старі гаї? —

Вони все бачать крізь тумани.

Ось місяць, зорі, солов’ї...

«Я твій»,– десь чують дідугани.

А солов’ї!..

Та ви вже знаєте, як сплять гаї!


Відповідь: П. Тичина «Ви знаєте, як липа шелестить»

V. КВЕСТ-ЛОКАЦІЯ «ПІЗНАВАЛЬНА»

Завдання: Відгадування лінгвістичних загадок та шарад

Для команди 8 класу:

Корінь неважко в путівці знайти,

Префікс побачиш у сутінках ти,

Знайдеш у збірнику суфікс умить,

Разом – навколо планети летить.

(Відповідь: Супутник)

Для команди 9 класу:

Корінь – в слові вихідний,

Там і перший префікс мій,

Другий в слові набуття,

Разом – родич відкриття.

(Відповідь: Винахід)

Для команди 10 класу:

Корінь мій стоїть в ціні,

Префікс дай в оклику мені,

Суфікс – від лінійки чи від зірки,

Разом – результат я перевірки.

(Відповідь: Оцінка)

Для команди 11 класу:

Корінь як в іменнику ставлення,

Префікс – як у дієслові навчати,

Суфікс – як в іменнику керівник,

А разом – порадник, учитель.

(Відповідь: Наставник)

VІ. КВЕСТ-ЛОКАЦІЯ «НАРОДОЗНАВЧА»

Завдання: Оберіть правильний варіант завершення народного прислів’я про слово, мову, навчання.

Для команди 8 класу:

Їж борщ із грибами ….

А) ….але думай про бувале

Б)… і держи язик за зубами

В) …і не думай про погане

(Відповідь: Б)

Для команди 9 класу:

Давши слово – держись, а не давши –

А)…молись

Б)….хрестись

В)…держись

(Відповідь: В)

Для команди 10 класу:

Пташка красна своїм пір’ям, а людина –

А) …своїм знанням

Б)…своїм умінням

В)…своїм винаходом

(Відповідь: А)

Для команди 11 класу:

Добрим словом мур проб’єш,

а лихим

А)…і світу не побачиш

Б)… і щастя не здобудеш

В) …і в двері не увійдеш

(Відповідь: В)

VІІ. КВЕСТ-ЛОКАЦІЯ «АРХІТЕКТУРНА»

Завдання: Заслухай опис пам’ятки архітектури України. Із представлених фотоілюстрацій обери правильний і дай їй назву.

Для команди 8 класу:

      Місто-фортеця ___________ – середньовічна наскельна фортеця-град і митниця ІХ–ХVІ століть, давньоруський наскельний оборонний комплекс, залишки якого розташовані в Українських Карпатах (Східних Бескидах), у Сколівському районі Львівської області, поблизу с. Урич, що на південь від міста Борислава та південний схід від селища Східниця. Унікальна пам’ятка історії, археології, архітектури та природи розташована серед лісового масиву Підгородцівського лісництва і входить до складу Державного історико-культурного заповідника «___________».

      ______________ була оборонним та адміністративним центром, а також митним пунктом на важливому соляному шляху, що вів з Дрогобича на Закарпаття та до Західної Європи. Згадку про це місто можемо знайти в історичній повісті І. Франка «Захар Беркут».

(Місто Тустань)

Для команди 9 класу:

      _______________ – православний монастир у сучасному українському місті  Святогірську (Донецька обл.) Монастир розташований на високому крейдяному правому березі Сіверського Дінця (так звані Святі гори). Крім наземних будівель має крейдяні печери. У лаврі зберігаються мощі преподобного Іоанна затворника Святогірского.

       _________________ у колишньому Слов’яногорську над Сіверським Дінцем бере свій початок з часів перед татарською навалою, коли Батухан руйнував «матір городів руських» – Київ. Хоч перші письмові згадки про цей монастир датуються 1526 р., академік Д.І. Багалій у праці писав: «Монастир, або церква, існував ще в передмонгольський період». Перші християнські поселення, а можливо і монастир, з’явилися на цих горах ще до Хрещення Русі, коли шанувальники святих ікон були змушені залишати охоплену єрессю іконоборства Візантію та шукати притулку поза межами імперії. Частина з них переховувалася у Південній Італії, частина на Кавказі, а частина через Крим піднялася по Дону та Сіверському Донцю. Про це свідчать древні печерні обителі на берегах цих річок та знахідки сучасних археологів».

(Відповідь:  Свято-Успенська Святогрірська Лавра

 або Святогірський монастир)

Для команди 10 класу:

__________________–  церемоніальна  резиденція Президента України. Знаходиться поряд з Верховною Радою України, пам’ятка архітектури XVIII ст.

      Палац збудовано у 1744 році на замовлення імператриці Єлизавети за зразком палацу, який проектував Бартоломео Растреллі для графа Розумовського. ________________ – яскравий приклад стилю бароко: виразні об’єми, багата пластика фасадів. Під керівництвом учня Растреллі – російського зодчого Івана Мічурина будівництво _________ остаточно було завершено у 1752 році. 

        Головний фасад ___________ «дивиться» на Маріїнський парк, закладений 1874 у пейзажному стилі. Алеї цього парку – звивисті, наче «вписані» у ландшафт. З протилежного боку палацу – Міський (Царський) Сад, закладений 1743 року на основі старовинного Регулярного саду (заснованого ще Петром I). Його стиль – класичний регулярний: мережа прямих алей, що перехрещуються під прямим кутом.

(Відповідь:  Маріїнський палац у Києві)

Для команди 11 класу:

      Відіграючи значну роль в об’єднанні східних земель як духовний, соціальний, культурний та просвітницький центр, ____________ мала заслужену славу не лише на території Київської Русі, а й у Польщі, Вірменії, Візантії, Болгарії та інших країнах…

       Сьогодні Національний ______________ історико-культурний заповідник – найбільший музейний комплекс України, де зосереджено 144 споруди, 122 з яких – пам’ятки історії і культури. Серед них – 2 унікальних підземних комплекси, храми, пам’ятки архітектури XI–XIX ст., численні виставкові приміщення.

       Також на території заповідника розміщені музеї: Музей книги і друкарства України, Музей українського народного декоративного мистецтва, Музей театрального, музичного та кіномистецтва України, Музей історичних коштовностей України. У музеях і фондах можна побачити рукописи старовинних книг, ікони, колекції тканин і вишивок, роботи з дорогоцінних металів, стародавні гравюри та витвори сучасних митців.

(Відповідь:  Києво-Печерська Лавра)

 

VІІІ. КВЕСТ-ЛОКАЦІЯ «МОНЕТНА»

Завдання: Командам демонструються сучасні грошові одиниці України – гривні. Учасники повинні сказати кого зображено на купюрах й стисло схарактеризувати цю постать.

Картинки по запросу 2 гривніКартинки по запросу 1 гривняДля команди 8 класу:

 

Для команди 9 класу:

 

 

C:\Users\Дима\Desktop\500_гривень_2015_року_(новий_зразок)_аверс.jpgКартинки по запросу 5 гривні

Для команди 10 класу:

Картинки по запросу 1000 гривніКартинки по запросу 20 гривні

Картинки по запросу 200 гривніДля команди 11 класу:

Картинки по запросу 20 гривні

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ ГРИ

Після того, яка усі команди пройшли успішно усі локації – збирають до купи «закодований» образ й розказують усім присутнім про його діяльність й вагомий внесок у розвиток української писемності та культури

ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП

Фінальна пісня популярної народної пісні

 під караоке команд-учасниць квест-гри

Нагородження грамотами

Похожее изображение

doc
Додано
10 березня 2020
Переглядів
661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку