Інтегрований урок української мови й мовлення, літературного читання, українознавства. Тема 1. Іменник. Рід, число, іменників, відмінювання іменників. Тема 2.Берег мого Дитинства.

Про матеріал

На інтегрованому уроці української мови й мовлення, літературного читання, українознавства. Тема 1. «Іменник. Рід, число, іменників, відмінювання іменників». Тема 2. «Берег мого Дитинства. Матуся рідненька» використовується метод «Критичного мислення». Вдало підібраний матеріал сприяє розвитку мислення школярів, зв'язного мовлення, творчої уяви, вміння порівнювати, аналізувати, вміння відповідати на запитання на основі власних спостережень, креативно мислити. Учитель методом "Скерована бесіда" вчить відчувати серцем музику, поезію, виховує повагу до всього рідного, почуття любові та гордості за жінку-матір.

Перегляд файлу

Інтегрований урок

української мови й мовлення, читання,  українознавства

4 клас

 

ТЕМА:1.Іменник.  Рід, число, іменників, відмінювання іменників

 2.Берег мого Дитинства. Матуся рідненька

 

МЕТА. Закріпити знання учнів про іменник, як частину мови.

ГОЛОВНІ ДИДАКТИЧНІ ЦІЛІ

Систематизувати знання про загальне значення іменника, граматичні ознаки: рід, число; вправляти вміння учнів відмінювати іменники в однині, множині, визначати відмінки; робити звуко - буквений розбір слів; синтаксичний розбір речення; розбір іменника, як частини мови; вчити вживати іменники у словесних розповідях.

            РОЗВИВАЛЬНІ. Розвивати мислення, зв'язне мовлення, творчу уяву, вміння відповідати на запитання на основі      власних спостережень.

        ВИХОВНІ  Виховувати повагу до всього рідного, почуття любові та гордості за жінку-матір.

СУПРОВІДНІ: Розвивати читацькі навички, вчити відчувати серцем музику, поезію.

Обладнання.Запис Поля Моріа "Спогади про дитинство", плакат "Мати і дитя", аплікація "Сонечко", запис відео - сюжету про селище міськог тупу  Берегомет, наочність із записами тексу, віршів, "Схеми, таблиці, розбори для учнів 1-4 класів".

 

 Організація класу.

1. Вітання.

-Я зичу вам всім від серця доброго дня.  Розпочинаємо урок.

2 .Девіз уроку:  Сприймай, думай, споглядай

Що до душі-вибирай,

А н і- слушну пораду дай.

II. Повторення, закріплення, систематизація раніше набутих знань, умінь, навичок

1 .Оголошення теми і мети уроку.

Ми проведемо інтегрований урок рідної мови, мовлення, читання, українознавства. Закріпимо свої знання про іменник, вміння змінювати іменники за питаннями, розбирати іменник, як частину мови.

2.Вступна бесіда вчителя.

(На фоні приглушеної мелодії Поля Моріа "Спогади про дитинство".) - батьківська хата, мамина пісня, дідусева криниця. Бабусина казка і вишиванка - все це залишилось в моїй пам'яті. Пам'ятаю, як моя мама пече смачний, духмяний хліб і завжди ним пригощає. Пам'ятаю чорнобривці, висіяні маминими руками. А старенька бабуся моя! Скільки разів я відвідувала її, то вона завжди пахла сіном, свіжим парним молоком, розказувала казки та почала, як жити. Пригадую, як одного разу я впала в потічок, що протікав повз старої бабусиної хати і намочила ноги. Скільки було клопоту, переживань! І нехай дедалі більше віддаляється від мене в шаленому темпі життя біленька хатина у вишневому садку з колискою та мудрою усмішкою матінки. Але в цій хатині корінь мого роду, щось одвічне, як життя, і святе, як мамина пісня і рідна мова бо це берег мого дитинства!

Найсвятіші на землі слова: матінка, бабуся, хата, земля, пісня, родина, Україна

3. Повторення відомостей про іменник.
- До якої частини мови вони належать?
- Що таке іменник? (Правило).

Які роди мають іменники? (за числами - це однина і множина; за питаннями).

Назвіть відмінки і питання до них.

4. Каліграфічна хвилинка.

- Проведемо каліграфічну хвилинку і запишемо
Бе   peг ди   тин  ства

5. Поетична хвилинка - Зачитайте вірш

Образ у хаті і церква свята

Біля розп'яття калина

Стежка у гори біжить золота

Мама, сльоза і дитина

Дощ веселковий і травень розмай

Життя і духмяна хлібина -

Все це мій рідний батьківський край -

Мила моя Україна

Учні ставлять запитання до змісту вірша:- Що ми вважаємо рідним краєм?

Завдання:

Знайдіть іменники, визначте усно їх рід. Запишемо іменники в зошит.

(Образ, хаті, церква, розп'яття, калина, стежка, гори, мама, сльоза, дитина, дощ, травень, розмай, життя, хлібина, край, Україна.)

6.Робота над текстом "Берег Дитинства"

Діти , прочитайте хором заголовок тексту.

а) Виразне читання тексту учнем.

Берег Дитинства

Світле почуття Батьківщини.

Це твій Берег Дитинства. Батьківський поріг, розквітла калина під вікном рідної хати, рідна мова, околиця села із задавнілою пам'яттю, протоптана стежина до сусіда, лелечине гніздо на клуні, усміхнене віконце теплої домівки, незрадлива мамина усмішка зі сльозою на щоці, терпкий запах картопляного диму... Пронести через життя свій Берег Дитинства, невсипуще тягнутися до нього, жити ним, чи є святіше і дорожче?!

Учні ставлять самі запитання? (За В.Скуратівським)

б) Спишіть самостійно останнє речення;

в) Підкресліть іменники.

Які іменники ви підкреслили? Молодці, гарно справилися з цим завданням.

7.Слово вчителя

(Учні дивляться кадри відеофільму про селище Берегомет).

- Ми з вами живемо в селищі Берегомет, якому виповнилося більше ніж 300 років. Щодня мандруємо рідними вулицями, а зараз впізнаємо їх. Милуємося красою Карпатських гір. Ліс - чудесний витвір природи. Він прекрасний в різні пори року. Наша річка Сірет. Державне лісомисливське    господарство,    яке    займається    переробкою    лісу.

Нафтоперероблюючий завод, який будується. Екологічний пресцентр національного "Буковинського" парку, пам'ятник захисникам Вітчизни, церква, рідна школа - ЗНЗ №1. Це рідна наша земля.

8.3вуко-6уквенний аналіз слів: річка, земля.

Зробимо звуко - буквенний аналіз слів по варіантах

Річка - 2 скл. ,5 зв., 5 б.             Земля - 2 скл.,5 зв., 5 б.

Перевіряємо

9.Робота над віршем.

Попрацюємо над віршем. А для того, щоб його прочитати потрібно вибрати з дужок потрібні слова - іменники, які підходять за змістом.

В кожного є свій улюблений дім

Птицям чи звірам тепло у нім

Кожен знаходить у рідному краю

Стежку і сонце, і пісню свою...

Птиця летить до свойого гнізда,

Кожному любі хліб-сіль і вода.

Отча земля і розкрилена вись,-

Там наймиліше, де ти народивсь!

Завдання:   а) Словникова робота;

б). Знайдемо іменники;

в). Усно визначимо відмінки іменників;

г). Письмо по пам'яті останніх 2 рядків.

10. Бесіда про маму. Плакат "Мати і дитя",

а). Слово вчителя.

Діти! Наш Берег Дитинства пов'язаний, насамперед, з мамою, що дала нам життя. Мама з дитиною - символ буття на землі. Мати благословляє перший подих дитини, першу думку і першу радість і перший сум. Мама нас годує, навчає. Без мами дитина не може прожити. І якщо в світі буде мир, то всі діти світу будуть щасливі біля своїх мам.

б) Читання вірша про маму ученицею.

А  чуєте, як в грудях у нас б'ється серденько?

Бо серце дала нам ріднесенька ненька.

Я знаю, тим серцем ми маємо жити,

І Бога і маму, і край свій любити.

в) Вислови учнів про маму.

А що ви скажете про маму?

Є таке прислів'я: у дитини заболить пальчик, а у мами серденько.

Мати-порадниця і рятівниця , її сердечність, ніжність, душевна теплота - особливі. Материнна любов не знає зради. Вона - дівчина, непідкупна.

Матуся пестить свою дитину, гладить.

Коли дитині тяжко, то вона біжить до мами і тулиться до неї.

Коли ми захворіємо, то мама дуже переживає , лікує нас, вночі не спить.

Мама вчить нас варити їсти і працювати на городі.

Я розумію кожен погляд своєї мами: і радісний і сумний, і сердитий, і втомлений.

Коли мама вдома, то завжди тепленько, чисто, їсти зварено

Мама завжди допомагає мені в навчанні.

   1. Кожній матусі я квіти дарую.

   2. Без мами і сонце нам в хаті не світить.

Завдання: Зробимо синтаксичний розбір цих речень (по варіантах)

Оцінювання.

Молодці! Гарно справилися з цим завданням.

11 . Фізкультхвилинка.

Вчитель.

Мама, матуся, ненька, матінка...

Чи помітили ви, діти, що від цих слів посвітлішало в класі?

Це сонечко завітало до нас і проситься на урок.

Так, що запросимо його?

 Отож, сонечко, ти наш гість!

Воно принесло нам щось на промінчиках. Прочитаємо. (Веселощі, працю, сміх, здоров'я, тепло, красу, щастя). Ці промінчики торкнуться до кожного вашого серденька. Візьміть крапельки тепла, добра, праці, сміху, радості і подаруйте своїй мамі.

Завдання: Розберемо іменник, як частину мови.

Оцінювання       -Молодці.

13.Покласти іменники в потрібному відмінку.

Сонечко принесло вам таке завдання.

а) - Прочитайте текст, слова, що у дужках покладіть у потрібному відмінку.

б) - Спишіть речення, розкриваючи дужки.

Ти стежив за (матір), як вона ступає по (підлога), як тримає вже посічену сивиною (голова)? А її ласкаві (рука)!

Вони завжди пахнуть або (хліб), або (петрушка), або (мед), або (яблука). А ще її очі!  Вони постійно освітлені зсередини м'яким живим сяйвом. Це погляд самої (щирість), самого (добро).

-У якому слові пройшло чергування приголосних? (підлога-підлозі)

Пригадаємо правило.

У деяких іменниках жіночого роду перед закінченням у давальному і місцевому відмінках однини кінцеві приголосні основи [г], [к], [х] змінюються на [з], [ц], [с].

Наприклад. Подруга - подрузі.

-У якому слові пройшло чергування голосних звуків? (щирість-щирості). Пригадаємо правило.

В іменника жіночого і чоловічого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення,  при зміні форми слова у корені відбувається чергування голосного [і] з [е], [о].

Наприклад. Радість-радості.

Молодці ! Гарно справилися з цим завданням. Оцінювання 2 учнів.

14. Дати повні відповіді на запитання.

Сонечко принесло свої запитання і хоче провести з вами діалог.

Якими лагідними словами ви називаєте маму?

Що радує вашу маму?

Яка усмішка у вашої матусі?

Що ви робите для того, щоб ваша матуся була усміхнена?

Читання вчителем вірша напам'ять . Ці рядки написала наша землячка Світлана Ярема.

Не ображай, дитино, маму

Рідненьку матінку свою.

Ти словом серденько поранив

Воно ридає від жалю.

За мить усміхнений байдужий

Ти вже до друзів завітав,

Завіщо ранив мамі душу?

Ти власну совість запитав?

 

Не ображай, дитино, маму

Грозу не кидай в доброту

І світ таким прекрасним стане

 Забуде мама гіркоту.

Та знай, що слово, як поранить,-

Образа серце не гоїть.

Не ображайте діти, маму

Вона ріднесенька стоїть.

З таким благанням перед Богом,

  З такою вірою у Вас!

  Щадіть від болю і тривоги,

  Шануйте маму повсякчас!

 (продовження діалогу).

Що означає бути чуйним, уважним до людей?

Які риси ви цінуєте в  людях?

Чи може вбити людину прикре слово?

Що потрібно, щоб люди про вас тільки добре говорили?

Чи хочете ви щось змінити в собі?

Яким потрібно бути, щоб протистояти злу?

Уявіть "Чарівну країну", що ви зробили б для того, щоб всім мамам світу жилося краще?

 

III. Підсумок уроку. Оцінювання

Ну ось, наш урок і закінчується.

Яку частину мови ми повторювали?

Які розбори ми проводили?

За чим змінюється іменник?

На яку тему ми говорили?  (Ми говорили про Берег Дитинства. Про селище Берегомет, про рідну матусю).


 

docx
Додано
29 червня 2018
Переглядів
980
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку